Forum Spørgehjørnet: Helt generelt ud i den blå luft Forhåndsvurdering af registreringsafgift
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #85277
    Leo Jensen
    154 Indlæg

    Jeg kigger på import af en ny youngtimer, og da afgiften på biler mindre end 35 år gamle vil afhænge af Skat’s vurdering af bilens udsalgspris i DK er det jo noget af et lotteri, hvis man vælger noget, der er mere sjældent end en nyere Audi, Mercedes eller BMW.

    Har nogen her erfaring med at få lavet en bindende forhåndsvurdering af registreringsafgift hos f.eks Quickimport eller Automentor ?
    Det er jo ikke frygteligt dyrt (500 kr), men man kunne jo frygte, at vurderingen sættes rigeligt højt på en usikker sag som denne, så firmaet er sikker på ikke at sætte penge til ved den endelige fastsættelse af afgifter.

    Fotoet giver en lille smagsprøve

    Attachments:
    #85373
    Ole Wichmann
    815 Indlæg

    Hej Leo, forstår jeg at du vil importere en XJ40?

    Kan det betale sig?

    Min 1986 XJ40 blev for syv år siden vurderet til at skulle koste 68K i afgift.
    Det var jo fint nok da jeg ville eksportere den, men…

    #85384
    Leo Jensen
    154 Indlæg

    Ole, man skal ikke altid kun gøre ting, som er rationelle og fornuftige., da slet ikke med hensyn til gamle biler….

    XJ40 er den bedste bil i XJ-serien, hvis du spørger mig, og nu er det jo mig, der bestemmer i denne sag.
    De ældre er måske pænere, men jeg skal tilbage til Serie 1 for at være rigtig glad. Det er så til gengæld en gammel bil, der ikke rigtig kan bruges…
    De nyere er bare retro, og dem synes jeg ikke om designmæssigt.

    Min nuværende XJ40 er stadig ret fantastisk, men jeg tror det er ved at være tid for at finde en ‘keeper’

    Nu har den aktuelle sag løst sig selv, da bilen blev solgt i går til en englænder.
    http://www.britland.nl/selectie/?carid=1158754

    #85385
    Ole Wichmann
    815 Indlæg

    Hej Leo

    Enig, XJ40 er en rigtig god bil, mine to XJ40 er på mange måder de bedste og mest gedigne biler jeg har haft. Specielt hvis man kan finde et velholdt eksemplar uden rust.
    Min kommentar omkring om det kunne betale sig at importere var kun ud fra en ren økonomisk betragtning. Det burde være billigere at finde en dansk, men det er nok svært at finde et jomfrueligt eksemplar i Danmark.
    For et par dage siden så jeg en pæn hvid XJ40 i Høruphav, den fik thumbs up.

    Held og lykke med at finde en keeper…

    #85403
    Leo Jensen
    154 Indlæg

    Hej Ole

    Jeg regner ærlig talt ikke med at kunne finde en god nok XJ40 i Danmark, og slet ikke hvis jeg samtidig har ønsker til farve, motor og udstyr. Hvis der er en XJ40-ejer, der læser med: Gerne en varm,. mørk farve, lyst interiør, udstyrsniveau højt: Sovereign eller Daimler eller allerbedst: Insignia. 4 liters motor, tak. Også helst ikke over 150.000 km..
    Billedet herunder: Insignia interiør. Alt hvad der ligner læder er Autolux læder

    Min egen er formentlig en af de bedste herhjemme, hvis der ikke står noget som har været gemt væk de sidste 10-15 år.
    I England er der registreret 2-3000 biler tilbage, og i den venstrestyrede del af verden er det mit bud at der må være færre, så det tynder ud i dem.

    Og tilbage til emnet, jeg regner med at komme til at få brug for det:: Kom meget gerne med jeres holdning til forhåndsvurdering af afgift på en sjælden og svær-at-vurdere youngtimer.

    #86061
    TGolzen
    3 Indlæg

    Hello hello,

    Er der nogen som har en ballpark idé om hvad afgiften på en 1976 jaguar xj6 eller XJC vil være? Jeg kan ikke finde nypriser i DK fra dengang – er det ikke det SKAT baserer deres vurderinger på?

    1000 thanks på forhånd.

    T

    #86062
    Kondrup
    464 Indlæg

    Aollo aollo…

    I følge Bil-årbogen 1976. og priser pr. 22. oktober 1976

    Jaguar XJ6 4,2 overdrive automatic kr 191,243 excl. leveringsomkostninger
    Jaguar XJ6 4,2 Coupé automatic kr. 204,402 excl. leveringsomkostninger

    #86063
    Ole Wichmann
    815 Indlæg

    Med formlen fra bilswinger tråden giver det 30.657 kr for XJ6 og 32.631 kr for XJ6C plus benzinslugerafgift.
    Det kan næppe betale sig at importere en XJ6 da der er mange til salg til rimelige priser.

    Min egen XJ6 koster f.eks 88.000 kr på Veteranposten.
    Det tror jeg er svært at gøre billigere ved import.

    Der er en XJ6C til 130K på Veteranposten. De er også blevet dyre i udlandet, så her er det nok også billigst at købe en dansk.

    Attachments:
    #86086
    TGolzen
    3 Indlæg

    Hi Ole JAGmann,

    Nå, så den er din? Flot bil! Faktisk var jeg mere på udkig efter et projekt men de fleste XJ6’ere er for smadrede til mine beskedne (læs ikke eksisterende) mekaniske talenter. Jeg troede ellers at de 40% var baseret på danske priser uden datidens afgift. Oh well… Men rigtig mange tak for hjælpen. Jeg skal nok lige kigge på veteranposten igen:)

    #86087
    Ole Wichmann
    815 Indlæg

    Jeg tror ikke det økopnomisk kan betale sig at købe et projekt. En XJ6 er i princippet dyrere at restaurere end feks. en E-type, da det er en større bil, men den er meget mindre værd når den er færdig.
    Det råd jeg plejer at give er: Køb den bedste du har råd til. Det er altid billigere i sidste ende.

    #86093
    TGolzen
    3 Indlæg

    Tak for rådet. Veteranposten here I come;)

    #86175
    Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

    Det er alligevel en interessant betragtning, den med at XJ40 er den bedste Xj6. På den ene måde er det lidt et slag i ansigtet på os, der holder på cirka 1972 som skillelinie, men på den anden side forstår jeg det godt. Den er jo seriens indbyggede youngtimer. Jeg har de sidste par uger kigger efter afløsere til min SAAB 90, og det er himmelråbende oplagt, at det bliver langt sværere, hvis bilen skal være ældre.

    Det bliver youngtimer igen, tror jeg – men ikke XJ40. Dog mest af økonomiske årsager.

    #86231
    Leo Jensen
    154 Indlæg

    En XJ fra 1972 eller deromkring er helt sikkert mere autentisk og charmerende end en fra 90’erne, men hvis det kommer dertil hvor man også vil bruge sin bil til mere end fornøjelse, så er XJ40 altså et vældig godt bud.
    Den er betydeligt mere skarpkantet end andre XJ’er, men når folk kan falde i svime over Ferrari 400 og Lancia Gamma må det jo betyde, at de skarpe kanter er det folket vil have…

    Bemærk i øvrigt at Ole ikke begrænser sig til XJ-serien, når han roser XJ40. Det er en generel betragning: “mine to XJ40 er på mange måder de bedste og mest gedigne biler jeg har haft”

    God jagt

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.