Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter
    dirch glad
    20 Indlæg

Da jeg jo har købt Claus mfl.´s berømte Triumph 2,5 PI, må det være på sin plads at fortælle lidt om hvordan det går med “klenodiet”. Hobbyen med gamle biler kan jo udfoldes på mange forskellige måder og jeg er en af dem der går mere op i velfungerende mekanik end i flot kosmetik. Jeg har jo i flere år fulgt bilen her på siden og er derfor heller ikke overrasket, over at der er en del opgaver på den. Jeg har i flere år været i gang med en projektbil magen til og jeg ved derfor alt om, at det koster en masse tid (og penge) at lave en perfekt bil.
    Jeg glæder mig til at have en kørende PI til sommer og hvis du vil se hvad jeg går og roder med i garagen så kik ind på min blog: http://glads-triumphs.blogspot.dk/2016/01/rat-godt.html

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Den er i sandhed et klenodie, Dirch – og det er passende at du nu er kustode for den. En ufattelig dejlig (og sjælden!) klassiker, sådan en tidlig 2.5 PI. Glæder mig til at se den igen til sommer, hvor det end bliver.

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Hov, så kunne det være jeg skulle begynde at overveje at ændre mit profilbillede!

Daniel Read
    31 Indlæg

Hej Dirch,
    ja når det nu kun er Claus der har svaret får du også lige et thumbs up igen herfra! Jeg har også fulgt bilen tidligere og nåede faktisk at prøvekøre den for et par år siden da Ebergazz manden havde generhvervet den.

Det blev dog ikke til mere end det, da jeg istedet endte med en ekstra 2000MKII, som passer mit ikke eksisterende budget.

Glæder mig til at se bilen den kommende sæson !!

MVH
    D

dirch glad
    20 Indlæg
    Ole Wichmann
    815 Indlæg

Hej Dirch, har du skiftet til en anden gearkasse, spændende?

dirch glad
    20 Indlæg

Nej Ole, det er en af de tidligere ejere der har fået den monteret. Jeg har bare ændret ophænget, det brummer jo en del når der ikke gummi imellem gearkassen og karrosseriet. Mk1 PI er aldrig leveret med J-type o/d, så man kan købe et ombygningssæt, men det er jo sjovere at lave det selv.

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Ihhhh…. det er nu skoent at se min gamle 2.5PI igen. :-)
    Dirch, det glaeder mig inderligt at se at den har fundet en ejer som har tiden og viljen til at faa den op paa niveau igen.
    Da jeg koebte den, var den godt nok ved at vaere noget traet! Jeg fik rettet op paa de mest angrebne rust omraader under bilen, og brugte desuden en voldsom maengde penge paa at gaa hele hjulophaenget efter med nye fjedre, stoeddaempere og samtlige gummiboesninger udskiftet med nye. Det hjalp unaegteligt alt sammen meget paa koereoplevelsen, og jeg haaber da at jeg paa et eller andet niveau bidrog til at denne skoenne saloon har overlevet. Men jeg loeb desvaerre toer for tid, da vi pludselig skulle flytte til Hong Kong for lidt over 4 aar siden. Det var der at Triumph’en fandt tilbage til Ebberfeld igen.
    Sikke en pragtfuld kongevogn! Dirch, jeg haaber du kommer rigeligt ud paa landevejen med den i loebet af 2016…

dirch glad
    20 Indlæg

Det du nåede at lave på den Anders, er vist den eneste vedligeholdelse der er lavet på den i de sidste ti år! Så det var absolut en af årsagerne til at jeg købte den. At udbedre de sidste (mange) småfejl, er jo ren hygge for mig, i forhold til de store projekter jeg har stående. Jeg kører 4-5000 km årligt i mine gl. biler og jeg håber at de fleste bliver i PIén i år.
    Nå, jeg må ud og udskifte tandstang og ophæng, så hjulene kommer til at dreje samtidigt med rattet, det vil jo også hjælpe på køreoplevelsen.

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Tjaaa… Dirch, det var jo ganske klart at der var adskillige udestaaende projekter paa 2.5PI’eren da jeg solgte den. Jeg startede jo blot med det vigtigste – nemlig rusten. Den ene side af bunden hang naesten ikke sammen med yderpanelet laengere, og der var ogsaa voldsomt rustangreb omkring nogle baerene elementer omkring bagakselen. Da det meste af pladearbejdet jeg fik udbedret var under bilen, saa virkede det vel bare naturligt at det naeste jeg tog fat i var en komplet fornyelse af stort set alle affjedrings komponenter. Ja, og saa fik den jo ogsaa 4 nye daek i mit ejerskab, da de gamle daek baade var meget gamle men ogsaa i for lille dimension. Som sagt, derefter loeb jeg desvaerre toer for tid. Men planen var nu ellers at gaa hele bilen igennem, for jeg troede egentlig at det skulle vaere en ‘keeper’.

Anyway, med alle de km du forventer at tilbagelaegge i 2.5PI’eren til sommer, saa haaber jeg da virkelig at jeg faar mulighed for at se den igen under et af mine besoeg i DK…
    Held og lykke med alle projekterne!

dirch glad
    20 Indlæg

Du er velkommen til en prøvetur, hvis du kommer forbi Ruds-Vedby.

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Se det er et tilbud som jeg meget gerne vil udnytte paa det groveste… ;-)
    Det er slet ikke utaenkeligt, da min mor og min soester hoerer hjemme i Soroe. Det er jo trods alt ikke meget langt fra Ruds-Vedby.

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Ihhhh… se nu der hvad der saa skete…!
    Jeg sidder og laeser lidt om min ex-2.5PI, og saa kan jeg jo ikke lade vaerd.
    Jeg skal da liiiiige se om der er noget spaendende paa ebay…

Godt nok er billederne temmelig elendige, men fyfoej, hvor denne godte af en 2.5PI Estate bare pivlaekker!
    http://www.ebay.co.uk/itm/triumph-2-5-p-i-estate-45000-genuine-miles-/131728729390?hash=item1eaba4e52e:g:o64AAOSwPc9WxNbM
    Men okay, 10k pund er ogsaa en slat penge. Hmmm… jeg kunne faa mig en rigtig fin Ginetta G15 med 998 kubik motor for de penge. Hvad vil man saa helst…??
    Dilemma!

dirch glad
    20 Indlæg

Nøj den ser fin ud, den ville da være fin til at trække en trailer med en Ginetta på!

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Heh… jo, det ville nu se ret fraekt ud.
    Men Dirch, nu er det bare saadan, at jeg er den type som kun saetter en klassiker paa en trailer, hvis den virkelig umuligt kan koere under egen kraft.
    Ej, skulle det lykkes mig at koebe en Ginetta G15, saa koerer jeg den altsaa til og fra de engelske hillclimbs fremfor at trailer den. Men det aendre ikke paa at jeg stadig gerne saa denne Triumph 2.5PI Estate i min garage! Den ville vaere ideel til at fragte hele familien i stil fra Glossop til Goodwood Revival hver midt september… :-)

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.