Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Forfatter
    Leo Jensen
    154 Indlæg

Hej

Jeg har været ude at prøvekøre XJ-S i dag, og det var godt.

Hvad der er mindre godt er at min kone er ikke-så-høj og sådan set ikke kan se ud af bilen og derfor ikke synes vi skal have sådan en., hvis hun ikke kan køre i den…
    Sædet sidder stort set direkte på gulvet uden understel, så der er ikke plads til at eftermontere et moderne understel.

Det jeg har brug for er en mekanisme, som kan hæve sædet vel 5-7 cm, når fruen skal køre, altså justerbar højde. Der sker ikke noget at det kommer fremad i samme bevægelse. Det kan jeg nok selv strikke sammen, men hvis det findes vil jeg hellere købe.

Input modtages….

Smeden
    110 Indlæg

Jeg ville starte med at se om den er kommet i en udgave med højdejusterbart sæde. Måske en af de sene! Og så enten købe sådan en, eller købe et par sæder fra sådan en og montere dem. De burde passe i uden alt for meget besvær! Alternativet er vel at montere et komplet søde med højdejustering fra et andet mærke eller en anden model. En noget mere besværlig omgang. Den manøvre har jeg selv lavet i min xj6 der nu køre med Sportsæder fra en BMW E34 (tror jeg) Det krævede en del ombygning af de tværgående sædevanger.

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Enkleste løsning:

Leo Jensen
    154 Indlæg

Ole, du kender tydeligvis ikke min kone. Jeg må hellere foregribe næste kommentar: Det handler ikke om bredden af puden…

Jeg arbejder på Holmens forslag: At finde en nyere XJS med højdejusterbart sæde og så få den prøvesiddet sammen med fruen.
    Den gode løsning ville være at få en justerbar sædebase listet ind under nuværende sæde for at holde stilen, men hvis det virker umuligt ryger de originale sæder på loftet og et par nyere sæder i bilen mens vi ejer den.. Hvis vi altså køber…

Soren W
    390 Indlæg

Jaguar XK8 er bygget på samme bund, så mon ikke de også er bolt on?
    Men ellers burde det være til at lave et parallelogram selv, der kam hæve det originale sæde?

Køb nu bilen. Det andet kan løses…

Leo Jensen
    154 Indlæg

Jeg er nu blevet klogere. Ingen XJS har højdejusterbare sæder ab fabrik, så XK8-bunden kunne være vejen frem. Udmærket input, og der er et til salg på Ebay lige nu :o)

Søren: Det er ikke så svært selv at lave et parallellogram der løfter alle 4 hjørner synkront og stabilt, men det kan godt være en udfordring at få lavet noget, som ikke fylder noget i højden og som er lækkert at betjene og som kan låses i minimum i yderstillingerne.

Der er købsforbud, indtil der er en løsning. Fruen gider ikke flere biler, som hun ikke kan se ud af. Vores dagligpotte, en Alfa Romeo Mito QV, scorer ikke ret højt på den skala. Jeg har løftet sædet 2 cm i bag og derefter købt en kilepude, og man er stadig ikke rigtig glad, og det er sådan set ganske rimeligt.

Jeg glæder mig til gengæld over, at det var fruen, der mente at vi burde finde os en sjovere Jaguar…. ;o)

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Det lyder spændende med en XJ-S, den kunne jeg også godt tænke mig.
    Så haster det jo med en løsning.
    Du må stikke hovedet ind i en masse forskellige biler indtil du finder noget der kan passe.
    Hvad med tuning firmaer der sælger skålsæder?

Smeden
    110 Indlæg

Min google foo er ikke helt med mig i dag!

Jeg fandt det her:

http://www.jsczhy.com/china-oem_odm_customed_stainless_steel_e_coat_tractors_standard_height_riser-287944.html

Man kunne måske bygge noget i den retning ind imellem sædet og bundet af bilen,,, (at man så skal bestille 200 af dem er vel et mindre problem!)

Højdejusteringen er bygget ind i sæde bunden og ikke ikke i glideskinnerne på de fleste biler. Det gør det lidt svært lige at finde et eller andet der kan bruges. Man kan sagtens få højdejusterbare skinner men så er det til skål sæder og så skal man have værktøj frem hver gang højden skal justeres. (sjovt nok er det sjælden en brugbar løsning når der er koner involveret i ligningen) Hvis xk8 og xjs deler bund så lyder det som en god løsning! Jeg troede egentlig den var mere i familie med xj6/12 Der deler den ihvertfald fortøj og bagtøj! Problemet på min er at tværvangen er ret høj i sådan en xj6 så hvis man skifter sæde så ender de med at blive alt for høje! Jeg måtte skære ca 5 cm af i højden for at få bare nogenlunde plads til de BMW Recaro sæder jeg har i min. Det er ok at gøre i en custom bil, men hvis det er noget man ønsker at kunne sælge igen som original så duer det jo ikke.

Leo Jensen
    154 Indlæg

Ja, noget i den retning er hvad der skal til.

De glemmer at fortælle hvad højden er af mekanismen er. Sædet i XJ-S sidder lavt, og der er ikke plads til et understel, som løfter sædet 5 cm i forhold til udgangspunktet, når det er i laveste stilling. Så ville det være nemmere bare at klodse sædet op med bøsninger…
    Min fornemmelse er at vangerne i XJ-S er markant lavere end i XJ. Sædehynden sidder i hvert fald noget tættere på bundpladen end i min XJ40, som har den højdejustering jeg ønsker, men i form af et 8-12 cm højt understel.

Her og nu har jeg en forespørgsel ude på pris på fragt (og switchpack) på dette XK8 understel: http://www.ebay.co.uk/itm/400940179141?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Hej Leo
    XK8 stellet ser lovende ud.
    Ellers køber du bare bilen og klodser sædet op til fruens behov. Så kan du selv vente med at køre til du har en løsning. Men du har i det mindste bilen.

Smeden
    110 Indlæg

https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/11148696_10153340255144424_2682932994311418546_n.jpg?oh=0888fc114aab5135ef0346354207b45e&oe=56D22D76

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10153326818539424.1073741895.73187439423&type=3

I de vedhæftede links er der lid billeder af en xjs bund! (håber de virker) Det gør det lidt nemmere at danne sig et indtryk af hvad der sker under tæpper og sæder! I øvrigt er firmaet der har lagt billederne op ret velrenomerede. De levere et pænt arbejde!

Mvh Christian

Leo Jensen
    154 Indlæg

Hej Christian

Jeg følger XJRestaurations på FB, men har ikke tidligere bladret hele dette album igennem.
    Billederne viser tydeligt hvor sædeskinnerne er monteret og at der alligevel er længere ned til selve gulvet end jeg troede, men den forreste tværvange kommer ikke til at gøre opgaven nemmere.

I øvrigt et voldsomt projekt. Der må været følelser involveret…

Breinbjerg
    43 Indlæg

Der bliver i hvert fald følelser involveret når man kigger på billederne af pladesmeden på projektet…. :-)

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Hold da op den er rusten.
    Aimee må være dygtig.

Smeden
    110 Indlæg

Nu vi taler om håbløse projekter så er her et link til en serie 1 som samme firma er i gang med:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10153018426409424.1073741890.73187439423&type=3

Der kan vi virkelig tale om håbløst! Det giver dog grund til optimisme for os som har serie 1 Jaguare hvis det kan betale sig at lave så meget på en, så må de være på vej op i pris. Der er lidt billeder af sæde vangen i en serie 1 her. De ligner til forveksling vangen i en xjs lige bortset fra den er lavere.

Her er der et link til en anden meget spændende tråd “host” Hvor man kan se hvad der er involveret i at montere BMW sæder i en Jaguar… Billederne kommer lidt nede!

Jaguar xj6 Rat/Race/Retro

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.