Forum Introducér dig selv og din bil Jaaay- Så kom man på Sorte plader!!
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • Forfatter
    Moesgaard
    65 Indlæg

Så lykkedes det endeligt.!
    Jeg har nær studeret dba, guloggratis.dk og div. bilsider gennem det sidste år til halvandet. .Jeg har måned efter måned lagt lidt penge til side , Jeg har været ude at prøve en række forskellige biler.
    Alt fra den smukke Lancia Beta, den trætte MG 1300, den Røde Opel Rekord, den famøse karry gule Morris Marina, den fine lille Morris 1100, og så har jeg sikkert glemt et par stykker.
    Det har været en oplevelse hver gang, jeg har været ude at sparke dæk og prøve endnu en bil.
    -og det har altid bragt et smil på læben, når man satte sig i det bløde førersæde og tog fat om de ultra tynde rat.

Som tidligere nævnt i en tråd herinde, havde ingen drømme bil jeg direkte jagtede. Jeg havde dog nogle ting bilen gerne måtte leve op til…
    – coupé eller 2 dørs
    – fra ca. 1960 og frem…
    – plads til 4 personer…… ( og en hund)
    – må meget gerne være en bil man ikke støder på så ofte ( altså ikke en Amazon , golf 1, kadett C , 2cv, morris 1000) ikke at der er noget galt med dem, men må gerne være lidt mere specielt.
    – skal gerne være synet og i teknisk ok stand. Det kosmetiske kan man nok få rettet op på:)

Jeg må sige at jeg kan vinge de fleste ønske af:
    2 dørs sedan
    Bilen er fra 1968
    Der er plads til 4 personer + … en hund :)
    Det er intet design ikon, og i 68 var det vel mest af alt, en ganske alm. vogn i by billedet, men synes nu ikke det er en bil jeg er stødt på så ofte.
    Bilen er synet frem til 2023 og virker til at være teknisk i ok stand.
    Virkelig flot kabine uden slid og huller.
    Lakken er så desværre ikke så smuk, men det må jeg jo så se, om jeg ikke kan leve med…

Nå, Nok snak.
    Et lille link til mit nye…. gamle køretøj. Min første klassiker…… :)

https://drive.google.com/file/d/0B_tDdyXg_yVHYV93SENmMXRqY0U/view

Som “ny” i gamet, tager jeg gerne imod råd, reservedelskontakter, tips og tricks, og evt. forslag til hvad der skal ske med den lille vogn og dens lak… :)

jensen
    46 Indlæg

stort tillykke !

det vigtigste når man er på et budget er at du kommer ud og køre en masse.
    glem lakken, indtræk, de helt rigtige originale dimser osv.

sørg for at holde den I god kørbar stand, dvs. giv alle de usynlige ting lidt kærlighed – hen af vejen.

fx. af med hjul og gå undervogn og hjulkasser og dørbunde efter og giv noget tynd textyl på udsatte steder.

bremser gåes efter, smøres og masseres. el og tændsystem gåes efter osv. altså alm. service – “gratis” eller næsten gratis ting der gør at du kører altid.

hold øje med om der kommer vand ind nogle steder når du kører i regnvejr – kabine-bagagerum, ved ruder osv. det er jo ikke sikkert den har været ude i regn i mange år så lister kan være tørre.

bilen bliver ikke en formue værd ligemeget hvor mange kr. du putter iden, så hav det sjovt med den, fix småting, lev med udseende – lidt polering hjælper altid lidt men ikke på farveforskelle

westmus
    122 Indlæg

Fin lak er jo ikke altid nogen fordel. Det kan let fjerne en stor del af brugsglæden, hvis bilen er alt for fin. Det ses jævnligt at folk får renoveret bilerne så fint at de efterfølgende næsten ikke tør bruge dem. Hvilket ikke er det samme som at man ikke skal være god ved gamle patina ramte biler. Hvis man glemmer at nusse om dem, ender man hurtigt med at eje et træt udseende problembarn.

En P6 er er da ikke så tosset. En af hverdagens helte som er næsten helt forsvundet. Du skal nok støde på mange som har minder med sådan en. Skal man gøre den lidt fancy over for nogen, påpeger du bare at der jo ligger en V4 motor under hjelmen. Noget man ud over denne Ford motor vist næsten kun har set brugt i motorcyklernes verden.

Jeg siger ligesom Jensen at fokus skal være på det mekaniske. Man bliver bare lynhurtigt træt af en bil der får nykker og er ustabil. En spray med Dinitrols ML eller lignende (tynd undevognsolie der trækker ind) er også en fantastisk hjælper værktøjskassen til at holde evt rust i skak eller forebygge. Dinitrol’en har de f.eks på hylden hos Harald N.

Anders Prip
    102 Indlæg

Køreklar fra sæsonstart, og det ser ud til du også har en lækker garage/værksted.
    Det kan da kun blive godt! Tillykke md den.

@westmus
    ; ang. V4 motorer i bilverdenen. Prøv at bore lidt i Lancia, og du vil se at
    V4 har været brugt lige fra start til slut af mærkets levetid.

westmus
    122 Indlæg

Prip, jeg beklager at jeg ikke lige tænkte på Lancia. Min undskyldning må være at det jo også en temmelig utraditionel form for v-motor.

Moesgaard
    65 Indlæg

Det er sjovt som sådan en gammel vogn kan komme ind under huden på en. Der skal jo kun den mindste sol stråle på himmelen, og så glemmer man alt om arbejde og hverdagens små bekymringer…. Tænker KUN på at komme ud at kører! :)

Bilen har faktisk fået en god gang textyl og ser ret fin ud i bunden. Vil dog gerne ha den på lift og kigget rigtig igennem på et tidspunkt. Det samme med bremserne, de burde nok lige få et tjek.

Det “gode” ved at have en dårlig lak, er jo at man så kan gøre ved den hvad man vil og ikke behøver at græde snot hvis der skulle komme en lille skramme….

Det nye sorte er jo også rat rod looket…………. har jeg hørt :)
    Hmmm skulle man mon gå den vej.? ;)

westmus
    122 Indlæg

Tror nu direkte “rat look” er på vej til at blive so last year. Kraftg solsveden lak er vel heller ikke specielt historisk korrekt på vores himmelstrøg. Så er vi nærmere ovre i noget med afmonterede navkapsler og rævehale i antennen. Evt supperet med ekstralygter og overtræk på rattet. :D

Nu Prip selv bad om det, kan du jo også kokettere med at din Ford vogn har samme design på baghjulsophænget som en Lancia Fulvia. Forskellen på de to bilers forhjulsophæng kan der så sikkert komme mange spændende diskussioner ud af….

Moesgaard
    65 Indlæg

Tænker der skal laves et nyt look på den…
    Der er liiidt bedstefar og blød hat over den nu…
    Så der skal nok nogle andre hjul på ….. ( den kører dog kun med 3 huls fælge- hvilket jo indsnævre udvalget gevaldigt !)

Mon nogen har ideer til hvordan eller hvor man finder nogle lækre fælge til sådan en Taunus?

Kan faktisk meget godt lide looket på vedhæftet billede..:)

Attachments:
    Søren T
    18 Indlæg

Tillykke med din P6.

En side, som kan være interessant, som ejer af en ældre tysk Ford er:

Motomobil.com

Ellers er EBay (i dit tilfælde nok .de) jo også altid en fristelse af dimser, man ikke en gang selv vidste, at man manglede.

I forhold til udvalget af fælge kan det måske være nødvendigt med en konvertering til 5-huls nav (som der var på visse modeller) for at få valgmuligheder. Men stålfælge passer nu også meget godt til bilen og gør nok jobbet fint, indtil du kender bilen og ved, om der er andre udgifter, som har højere prioritet (det hænder jo, at der dukker et eller andet op, når man får kigget det hele igennem i sømmene…)

Moesgaard
    65 Indlæg

@søren tak for tippet….
    Den hjemmeside ser rigtig spændende ud!
    Er ret sikker på jeg kunne finde et par dele eller to jeg kunne bruge:)
    Pænt stort udvalg for øvrigt…!

Ja nu vil jeg lige prøve at komme ind under hunden på bilen , så må vi se hvad der kommer til at ske med den…
    Har dog en lille liste klar som jeg tager med mig til Fredericia imorgen :)

westmus
    122 Indlæg

Et sæt modificerede pladefælge, passende dimensioneret (fælge/dæk), kan få næsten enhver bil til at se mere maskulin ud. Det er i min verden også væsentlig mere tidsløst end div store alu fælge. som der for der meste er ret meget året Thansen mode over. Forstået på den måde at folk ligesom med f.eks tøj kun synes de er smarte i en periode for derefter at være yt. På samme måde er der dog så også nogle af dem der bliver retro-smarte med alderen. Desuden minsker du nok også risikoen for at medlemmer af originalpolitiet begynder at hyberventilere mens de griber efter bødeblokken ved synet af din bil. :D

Tvivler iøvrigt på at de viste fælge på dit billed har gjort noget godt for køreegenskaberne på den Opel.

Moesgaard
    65 Indlæg

@westmus
    fælgene er lige på standby pt.
    Har lidt andre projekter på tapetet først ( bla. Få sat seler i , så familien også kan komme med på tur) -så regner med den kommer på sorte fælge som en start… Senere må jeg jo så se hvad der er af muligheder for fælge :)

jensen
    46 Indlæg

Stort tillykke med den fine Taunus. Jeg er vild med “hverdagens helte” fra dengang jeg var dreng, og de P6’ere er der ikke mange tilbage af. Nyd den hyggelige V4-pludren og god tur ud i sommeren.

Moesgaard
    65 Indlæg

@Martin Lindø Westergaard Takker…:)
    Ja og nu er mig og ratgearet også blevet ret gode venner..:)

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.