-
ForfatterIndlæg
-
3. august 2015 kl. 18:15 #105962
jakob356
170 IndlægHej, nu har jeg fulgt lidt med her i et par år, og mødt nogle af jer rundt omkring, så her lidt om min samling.
Har en fællesgarage sammen med nogle andre uden for København, så antallet bærer lidt præg af de mange kradratmetre til rådighed…Dem jeg bruger for tiden:
1977 Peugeot 504 L, grønmetallic med brun/orange kabine
Dansk brugsbil, kørt 77000 km i alt gennem alle årene.
Dejlig retro limousine, 4 cylindret med karburator, ratgear og baghjulstræk.
Nok grundet ture til Frankrig har jeg ønsket mig én længe, og nu er det lykkedes.1977 BMW R75/7, hvid
Tidligere svensk politimotorcykel. 2 cylindret boxer. Hyggelig, sjov og nem at køre på.1987 Citroën CX 25 GTi, irisblå.
Avantgarde familiebil med masser af plads i kabinen. Ved endnu ikke hvor hurtigt den kan køre, men den er meget kvik!
Der gik en del år, før jeg fik taget mig sammen til at turde købe en CX, da man hører en del om problemer med dem. Den her er importeret fra Tyskland i 2005, har haft få ejere og er rimeligt velholdt. Runder snart 150.000 km.Keepere i min samling:
1967 Citroën ID19 Confort, sort.
Den gamle model (1962-67) med runde lygter. Opdateret med D super motor på 2,2 liter og 106 HK og 5 gear.
Verdens pæneste 4-dørs bil efter min mening. Har haft den i 15 år, så holder lidt pause fra daglig trafik for tiden.1966 Mercedes-Benz 250 SE Coupé, sølv.
Læder, træ, 6 cylindre, indsprøjtning, det fede hvide rat, Becker rørradio. En ren nydelse at se på og sætte sig ind i.
Den pæneste M-B man kan få efter min mening. Når der er solgt et par andre biler skal der investeres lidt mere i den.1962 Porsche 356 Super 90 T6 Reutter Coupé, sølv.
Verdens smukkeste bil. Efter 8 år på plader holder den pause fra trafikken for tiden.
Teknisk opdateret, så den nok har omkring 100 heste til de 700 kg: Kører ihvertfald som død og helvede.Biler der “bor hos mig” for tiden, men i princippet er til salg:
1985 CX 2200, grå
En noget brugt bil, men har sine charmerende sider med stort foldetag, og sort læderkabine og de klassiske hjulkapsler og kofangere i rustfrit stål. Hyggelig at gå og forbedre lidt på her og der, men skal afhændes før eller siden.1979 Citroën Dyane 6, gulgrøn
Lige så sjov som en 2CV, dejlig simpel mekanik at lege med.1971 Volkswagen 1302LS Karmann Cabriolet, rød
Lækker og sjov åben bil med sort kabine og hvid kaleche. Er efter mange år med mange VW vokset lidt fra den.(prøver at tilføje billeder i løbet af aftenen, så kig forbi igen senere…)
Tidligere har jeg blandt andet været omkring:
1953 Ariel Red Hunter 500 (mc)
1953 + 1960 + 1961 Volkswagen Type 1
1968 Fiat Spider
1970 Volvo 164
1975 Alfa Spider
1963 Triumph Spitfire
1965 + 1978 Volkswagen Type 2
1979 Ford Taunus
1979 Citroën GS
1983 + 1987 Citroën 2CV
1984 Peugeot 305
1985 + 1988 + 1989 Citroën BX
1990 Citroën XM
1992 Peugeot 205 Cabriolet
1996 + 1999 Citroën Xantia3. august 2015 kl. 20:09 #105964jakob356
170 IndlægSå prøver jeg lige med de tilhørende billeder:
Dem jeg bruger for tiden:

Keepere i min samling:

Biler der “bor hos mig” for tiden…

Er forresten uddannet indenfor design, Så en SsangYoung Rodius kommer jeg nok aldrig til at eje… Men kommer nok til at kloge mig lidt på formgivning her på siden engang imellem. Kald det en arbejdsskade :-)
Ud over biler, motorcykel, børn og kæreste, hygger jeg mig med at sejle de østdanske farvande tynde i en Finngulf (google den!) fra 1987, en dejlig solid finsk kvalitetssejlbåd.
Det hele BEHØVER forresten ikke at være fransk og tysk: Når der engang bliver plads og råd, kunne jeg godt forestille mig min samling indeholde en Saab 96 også. Rover P5B har også en varm plads i mit hjerte.
mvh
JAKOB4. august 2015 kl. 09:15 #106055
Jacob B
216 IndlægTak for en fin gennemgang af din (umiddelbart meget store) garage :-)
Jeg gjorde som du skrev og googlede Finngulf’en, og wupti så landte jeg her: http://jakobksgarage.blogspot.dk/ ;-)
Rigtig fin og alsidig samling du har dig, og specielt din ID19 og din 356 taler til mig… Smukke smukke biler!
Mvh. Jacob
4. august 2015 kl. 09:25 #106057
Soren W
390 IndlægJeg kan også godt lide bredden i din samling. De fleste af os har tendens til at fokusere meget smalt. Det har du åbenbart ikke. Fra Dyane til Mercedes Coupé, (som jeg er vild med) og Porsche 356..!!!
Kan du sætte lidt ord på dine valg?
4. august 2015 kl. 13:26 #106074jakob356
170 IndlægJo da. Valg:
Citroën ID/DS: Den perfekte klassiker for en arkitekt/designer studerende. Virkeligt flotte former og innovativ teknik. Min første rigtige klassiker. Har kørt MANGE km i den, blandt andet frem og tilbage til Finland.
Citroën CX: Den naturlige efterfølger til DS med endnu mere avanceret teknik og elektriske komfortdetaljer. Jeg stod i den situation at have fået erstatning for én af mine Xantia’er, der blev totalskadet uden min medvirken, og den blå GTi var på markedet samtidig. Den har vist sig at være et virkeligt solidt bekendtskab med kun et selvforskyldt nedbrud (havde pillet for meget ved nogle ledninger en aften og gad den ikke lige starte). Økonomien er sådan rimelig (9-12 km/l) og kabinen er lækker. Bagarummet lidt begrænset, når man kommer fra en Xantia Break, så det har krævet lidt tilvænning, men har både tagbøjler, tagbokse, krog og cykelholder til den.
Her i foråret var den grå gamle model pludselig på randen af skrotning og så overtog jeg den fra en Citroënbekendt, da jeg endnu ikke havde fundet min 504 og havde plads i garagen.
Jeg kan virkelig godt lide Citroëns dråbedesign, hvor en bil kan være kæmpestor foran, og ret lille bagpå. Det ses mest i DS, SM og CX.Citroën Dyane Sådan én havde min far som pendlerbil nummer 2 til 40 km om dagen på et tidspunkt, og jeg fik muligheden for at overtage en meget rustfri bil, som en garagebekendt havde opgivet. Har tidligere haft 2 2CV’er og jeg synes det er ret sjovt så meget skæg der kan komme ud af få kilo og minimal motor, og så alligevel have 5 døre OG kaleche.
Peugeot 504 Mange sydfranske ferieture har nok primet mig til lysten til den. Havde en Peuget 305 får et par år siden, der var fed og kantet og havde meget simpel holdbar teknik. Her er der bare mere af det hele. Teknisk og kørslesmæssigt er det nærmest omvendt af af en Citroën CX! Når den så samtidig har et lækkert skarp Pininfarinadesign, kan man næsten ikke sige nej. Det frække knæk midt på bagagerummet er skidegodt fundet på.
BMW R75/7 De har bare sådan en hyggelig tilfredsstillende lyd, når de kommer futtende! Det er en gentlemancykel der ikke kan larme, og som man kører ordentligt på. Så langt fra skaldede braldrende tosser med tyrenakke uden styrthjelm med bredt styr og bagdæk, man kan komme. Efter mange år med engelsk retromotorcykel med kickstart, tændingsgreb, læderlapper og kobberrør og begrænsede fartpotentialer, er det meget rart med noget ret selvpassende man bare kan sætte sig op på og køre til den anden ende af landet. Smuk på sin egen tyske praktiske måde synes jeg også den er.
VW Cabriolet Efter mange år med Type 1’er og Type 2’er er det nærmest den ultimative folkevogn. 4 nedrullelige ruder, stor stærk motor, halvmoderne undervogn og den virkeligt lækre gennemførte thermokaleche, der kan holde den varm i koldt vejr. Men må indrømme at jeg er blevet lidt træt af både åbne biler og VW, så den ryger nok hjem til Tyskland igen på et tidspunkt.
Mercedes-Benz S Coupe Efter at have kørt lidt W123’er og synes det var hyggeligt og tilfredsstillende med den solide kvalitet, gik jeg på jagt efter min egen Mercedes: Da jeg ikke var fattig på det tidspunkt, skulle det selvfølgelig være den pæneste! Jeg kan slet ikke blive træt af alle de fede detaljer den har både ude og inde.
Porsche 356 Den smukkeste bil jeg nogensinde har set! Sådan en måtte jeg have. Teknisk minder det lidt om VW, så der er ikke noget i den, der virker helt fremmed. Porsche er virkelig godt skruet sammen, så der er ikke et eller andet, der lige rasler af. Det er meget tiltalende. Den er så lille at det nærmest er en bil man tager på: læner jeg mig tilbage i sædet kan jeg kigge ud af bagruden opad. Kører også virkelig godt og fast i det. Købte min dengang den kostede nogenlunde det samme som en grå Skoda Fabia. Nu koster den vist lidt mere…
4. august 2015 kl. 16:39 #106077
jewer
894 IndlægHvor er det bare en herlig og varieret samling:>). Og super lige at få nogle baggrundshistorier for valgene.
4. august 2015 kl. 17:58 #106078
Soren W
390 IndlægTak for historierne, de er altid sjove at høre – og en stor del af det med de gamle biler synes jeg….
12. august 2015 kl. 21:04 #106381
Anders Bilidt
648 IndlægSikke et skoent udvalg af spaendende klassikere!
Saa var det aabenbart dig som jeg koerte bagved i sidste uge (vist nok tirsdag). Jeg laa to biler bag din 504 i min roede NullZwei. Kan det passe at vi koerte paa Dronnings Tvaergade og svingede ud paa Bredgade…? Saadan en 504 er jo ogsaa temmelig fjern fra mine tyske klassikere, men den har laenge talt til mig. En tidlig 504Ti med originalt staalsoltag, Dunlop alufaelge og gerne i brunmetallic tak… :-)13. august 2015 kl. 11:33 #106440jakob356
170 IndlægDet er jeg ikke sikker på har været min, der var jeg vist i Jylland med Le Grand Bleu (CX GTi).
– Spændende, hvis der findes flere end én 504 i farven “1510 Vert Doré Metalisée” i Københavnsområdet! :-)
17. september 2015 kl. 21:50 #108379jakob356
170 IndlægHar den sidste måneds tid gået og serviceret og rettet småting på min grå Citroën CX 2200 af den gamle type, som jeg har til salg. En af dagene kører jeg den nok til syn, da jeg ikke rigtig kan finde nogen fejl på den som den står nu :-)
Da vores værksted ikke ligger lige ved siden af hjemmet, har jeg fået nogle dejlige soloture derhen og tilbage i min skønne Peugeot 504, jeg bliver mere og mere glad for. Så ren win-win. Et eksempel på 504s meget Afrika-agtige laissez faire attitude er at den kan køre om hjørner i 4. gear… Må en af dagene se om den kan starte i 4. gear også – bare for sjov.
Annonce på CX’en her her: https://www.viaretro.dk/rubrik/show-ad/413/citroen-cx-2200/citroen/
Ordnet i nyere tid på CX 2200:
– Ny sort beklæding af hattehylde og isolering derunder
– Tætnet samling på udstødning før forpotte, den havde lidt lyd tidligere
– Nye tændrør, tændkabler, rotordæksel, luftfilter og generatorrem
– Oprydning i ledningsnet
– Fundet måtter til gulvet
– Nye hjul med originale stålkapslaer der passer perfekt til bilen
– Fundet tidstypisk kasetteradio til midterkonsol
– Opdateret rustbeskyttelsen nedenunder
– Skiftet benzinfiter og slanger
– Renset karburator og stillet tomgang
– Tætnet et hydraulikreturrør der havde en forkert og dryppende samling
– Monteret sødt lille Citroëndythorn
– Monteret Citroën kortlampe istedet for uoriginalNu spiller det hele godt, og bliver den ikke solgt må den blive min backup-CX til hvis Le Grand Bleu skulle gøre knuder. Her holder den parat til at køre ud på nye eventyr.
Attachments:
19. oktober 2015 kl. 21:25 #109898jakob356
170 IndlægNyt herfra:
CX 22 blev solgt til en anden rigtig retromotorist, her det sidste billede jeg nåede, hvor den venter på afhentning

“Le Grand Bleu”, min CX 25 GTi, er efter 10.000 km hos mig igen blevet lidt servicetrængende, men nu er der også bedre plads på værkstedet til at lege lidt med den. Eftersyn af ledninger og forbindelser før det bliver rigtig koldt, ventiljustering, rens af følere på motor, undervognsbehandling står bl.a. på listen.
“Mufasa”, min 504, slider uden at klage. Har både kørt 4 mennesker på søndagstur, prøvet hullede mudderveje ved sommerhuset og her har den lige transporteret hundredevis af kilo tungt sejlbådsstativ
3. maj 2016 kl. 09:50 #118944jakob356
170 IndlægEr blevet rigtig glad for “Mufasa”, min Peugeot 504, og har desuden fået lyst til igen at lufte min gamle Citroën ID/DS fra 1967, så har derfor sat “Le Grand Bleu”, min CX GTi til salg. Alt ovenstående service er klaret og den kører skønt og er desuden nysynet. Interesserede kan ringe, den kan ses og prøves i København. Se annoncen under “RUBRIK”.
Attachments:
29. august 2016 kl. 09:03 #122946jakob356
170 IndlægHar brugt sommeren på en masse sjov med motorcyklerne, BMW R75/7 og URAL M67.
Citroën Dyane og Citroën CX GTi er solgt, så der er lidt bedre plads i garagen til at hygge med min gamle ID/DS.
Den næste, der ryger ud, bliver nok VW’en, men det haster ikke.Min Peugeot 504 er dejlig. Har haft lidt med at spjældakslen i karburatoren ikke gad svuppe helt tilbage, når den var varm, med høj tomgang og forbrug til følge. Men med smøring og justering af fjeder har den nu virket de sidste par uger..
13. november 2016 kl. 21:14 #126115jakob356
170 Indlæg24. april 2018 kl. 11:19 #143468jakob356
170 IndlægNogle af billederne fra starten af indlægget er røget ud med noget serverskift, men vil opfordre interesserede til at kigge med her: http://instagr.am/jak356/
Overskriften burde også ændres, da der er kommet en japansk Nissan Figaro retroklassiker med i samlingen.
Den har været i Europa siden 2005 og har kørt i Londonområdet, så er ikke helt ny længere med sine 27 år, men kørte fint de omkring 1500 km hjem her i weekenden. Og automatgear med turbo er altså sjovt! Sådan en havde jeg drømt om i ny og næ i mange år, og med lidt økonomisk ommøblering var muligheden der lige her i foråret.Vores tjekkiskbyggede barnestolskiksekrummebilkabuleregnvejrsdagliggryde med fransk løvemærke på, der dog stadig mest er en Toyota med Daihatsumotor, har været medvirkende til springet ud i det rigtig japanske, da den nu har kørt 160.000 og kun kostet en smule benzin og almindelig reglmæssig service, og på trods af sine på papiret ikke ophidsende specifikationer er både sjov og kvik.
Bruger også meget tid på motorcyklerne: Har taget Lars “Oktan” GonzoMotos kursus, der varmt kan anbefales og fået mod på at lave alle mulige halvkomplicerede renoveringsopgaver på min URAL, der mest fungerer som “teknisk skole cykel” og bliver splittet ad og samlet igen og igen. BMW’en har efter 7 år hos mig som solomaskine fået sidevogn på, og det virker fremragende og er megasjovt at lege med!
Attachments:
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.