-
ForfatterIndlæg
-
5. maj 2015 kl. 13:00 #101556
peter
3 IndlægHej!
Kunne godt tænke mig lidt at høre andre forumbrugeres holdning mht montering af andre karburatorer på fx 1960er eller 1970er sportsvogner. Meget almindeligt for de ikke superdyre modeller er at der 1 karburator pr 2-3 cylindre. At indsugningsmanifolden er støbt med vinkelrette bøjninger. Ligeledes på udstødningsiden, hvor manifolden også er meget kantet, og evt at udstødningen er ret dæmpet.
Resultat heraf er meget naturligt en motor som ikke er så højtydende igen og måske også med en “kedelig” eller /”usportslig” lyd. Det kan jo være aldeles udmærket i en bil beregnet til hverdagkørsel, hvor fx støjsvaghed er af høj prioritet. Synes man derimod at præstationerne på ens bil godt kunne forbedres., eller kune det være rart med en friskere lyd? Ja, så kan man begynde at spekulere fx i forbedring af motorens åndedræt.
Så er det vel almindeligt anerkendt at man kigger på optimering af topstykket, montering af 1 karburator pr cylinder, banan-udstødningsmanifold, og udstødning med bedre gennemgang…Spørgsmålet er så om bilen stadig betragtes som værende i original ok stand. Selv tænker jeg at så længe man holder hele indsugningsiden inde i motorrummet og ikke begynder at skære i motorhjelmen eller lignende, og at man ikke sætter 4 afgangsrør på udstødningen i stedet for det ene eller to der er der originalt. Altså at bilen dermed stadig vil fremstå “rigtig”. Da nogle af disse biler var nye kunne man jo også opgradere, så det burde vel ikke ødelægge indtrykket af en klassiker / veteran bil, eller hvad synes I andre?
6. maj 2015 kl. 09:52 #101586
Jens Langdahl
731 IndlægSupersjældne eller historisk vigtige biler skal man lade være med at pille ved. Men ellers er jeg på linje med dig: Så længe det er en modifikation, hvor man kan klare sig med almindeligt håndværktøj, også hvis/når den skal bygges tilbage til original, så synes jeg det er OK. Et eksempel: BMW 2002 havde i standardudgaven en enkelt karburator. Jeg ville ikke have problemer med at ombygge til en TI replika med 2 dobbelte webere eller solex samt montere en bananmanifold. Men husk at gemme originaldelene ;-)
6. maj 2015 kl. 17:09 #101592Smeden
110 IndlægDet er vel i virkeligheden op til den enkelte ejer hvad der føles rigtigt at gøre. Lige så længe der har været biler har der også været nogen der har bygget dem om. Nogle klassiske biler er ovenikøbet mere værd hvis de har været forbi en anerkendt tuner/ombygger. Så hvorfor skulle vi ikke også følge traditionen. Coomps Jaguar er et godt eksempel..
Jeg har selv monteret en anden udstødning og et indsprøjtnings anlæg fra en senere model på min bil i stedet for de originale SU’er. Det har jeg stor glæde af (eller jeg får det når jeg har fået det hele til at spille) Der kan ligge en stor glæde i at rode og forbedre! Især når man opnår mærkbare resultater. Jeg er dog helt på linje med Jens, gem de originale dele.
Må vi høre om de er en konkret bil du går og har tanker om?
Med venlig hilsen Christian
7. maj 2015 kl. 23:11 #101665peter
3 IndlægJa, nok bedst at gemme de originale dele, selvom de sikkert ikke kommer på igen, men hvad, også godt at have noget ligeende på hylderne… Helt enig, det er vigtigt at bevare muligheden for at kunne føre køretøjet tilbage til original stand.
En konkret bil jo. En Marcos GT årg 1971. Født med Volvo B30A motor og gearkasse. (originalt) Billedet er taget af tidligere ejer.
Som det ses er der to Stromberg karburatorer. Altså 3 cylindre om karburator. Manifoldens udformning med næsten rette knæk og den skæve karburatorplacering mere end antyder en langtfra optimal luftgennemstrømning, og dermed ser det heller ikke så godt ud igen.
Udstødningsmanifolden er også en kantet sag.
Iflg specifikationerne yder en B30A motor 130hk, og det er ikke voldsomt for 3 liter på 6 cylindre. Lyden er heller ikke så ophidsende igen. Begge dele kunne være rart at få gjort noget ved.Attachments:
8. maj 2015 kl. 20:58 #101687
holmen
456 IndlægForstår godt dine tanker, men fler karburatorer og bananmanifold betyder også større ventiler og skarpere knast vil jeg med min lommegrad i tuning mene.
Men et sæt KN filtre og en mere sportslig potte kan gøre underværker for oplevelsen.
Tja – jeg er sikker på at du vil opleve at den kørestærkere ;-)8. maj 2015 kl. 22:10 #101689Smeden
110 IndlægJeg ville sætte mig lidt ind i den b30 der sidder i en 164 med indsprøjtning. 160 Heste.. bosch sprøjt fra de gode gamle dage som almindelige dødelige kan finde ud af o.s.v En hurtig søning på blocket.se gav en donor bil til 5000 svenske kroner. Og så få lavet en udstødning med lange forrør og en enkelt god potte.
Indsugning manifolden til 3 SU eller 45 dcoe er nok ret svære at komme i nærheden af og så er kaburatore relativt dyre i anskaffelse og dele!
11. maj 2015 kl. 22:22 #101816peter
3 IndlægJo, 160hk er vel bedre end 130hk, men er indsprøjtningsmotorer til at tune på. Synes kun jeg har hørt om tuning af karburatormotorerne.
Som det ses på billedet er der allerede tænkt på luftfiltrene. Luften passserer så frit gennem dem at jeg ikke kan høre forskel på om de sidder på eller ej.
Kunne godt tænke mig mellem 200-250hk og kan se at det er indenfor det mulige med en B-30A motor ( Volvo 164)
Selvfølgelig skal der i den forbindelse også arbejdes med topstykke, svinghjul. ventiler osv, Eller det tænker jeg i al min ukyndige virkelyst.Det har været ganske svært for mig at finde dele til tuning af B-30A motorer, måske fordi Volvo 164 ikke er synonym med sport men snarere morfar. Endvidere udmærker B30A motoren sig ved at være forsynet med ualmindeligt gavmilde mængder af især støbejern, så vægten sniger sig op på 200 kg. Til sammenligning vejer fx en Rover 3500 V8 motor 144kg.
http://www.tinustuning.nl/1-onderdelen-carburatie.html
På denne hollandske hjemmeside kan man købe (tilsyneladende) diverse lækkerier til gamle Volvo motorer som fx B30A., måske vil andre som jeg erfare at hollandsk i det mindste delvist, er til at forstå, når man i øvrigt har gode tysk kundskaber.Givetvis er sådan en opgradering et stykke fra billigt, men det kunne pynte svært i motorrummet med fx 3 x Weber 45DCOE dobbeltkarburatorer, eller det synes jeg,
Ja, en simpel udstødningsopgradering vil ikke være så dyr igen, men giver nok heller ikke meget ekstra effekt.
Det er heller ikke kun et spørgsmål om at larme. Den rigtige lyd er som den skønneste musik i mine ører.14. maj 2015 kl. 05:17 #101914
Kim Jensen
30 IndlægFiltre alene gør det ikke, hvid de skal have effekt, så skal der større dyser i karburatoren også..
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.