-
ForfatterIndlæg
-
30. maj 2013 kl. 23:26 #51719
Peter Cocopelli
79 IndlægSøger lidt gode råd ( helst baseret på reel erfaring) mht. hvad der er den bedste løsning til at efterbehandle sin lak. Mit primære mål er at bilen bliver mest mulig smudsafvisende og let at vaske og får en pæn blank finish efter en vasketur. Plus det gerne må beskytte lakken. Må indrømme at jeg er lidt doven på det punkt og er ikke til at stå og polere i timer hver gang jeg vasker.
Min sorte Porsche har fået Vaxoyl hos en professionel inden jeg købte den. Det virker ualmindeligt stærkt og meget smudsafvisende. Tilgengæld kan intet som helst andet vox e.l. bruges på lakken, uden at den får striber. Og jeg har egentlig nu lidt problemer med at få den til at stå spejlblank igen.
Min Volvo fik en gang Ditec da den var ny. Men efter nogle måneder kunne jeg se spor fra polermaskinen på hele bilen. Ikke specielt overbevisende.
31. maj 2013 kl. 11:23 #54912
Lars R. Nissen
41 IndlægKlarbil.nu i Holme Olstrup leverer både godt arbejde og gode produkter (Meguiar’s).
2. juni 2013 kl. 13:26 #54921
Claus Ebberfeld
604 IndlægPeter, min vurdering her er ikke helt upartisk – men nu er det tilfældigvis sådan, at ViaRETRO har to produkter i shoppen, der er gode til dem der ikke vil bruge for meget tid. Nemlig lakforsegleren auto-balm og detaljeringsspray’en auto-q.d.

Med den kombination bliver det ikke meget nemmere, efter min egen erfaring. Lakforsegleren giver man den nypolerede bil eks. i foråret, og så vasker man den ellers bare resten af året – og afslutter hver vask med en gang detaljeringsspray. Det sidste er ikke nødvendigt som sådan, men det er så let (man gør det ifb. aftørringen af bilen, som man jo laver alligevel – ikke også?!?) og så giver det bare en rigtig god effekt, hvor bilen efter hver vask virker nypoleret igen – OG det forlænger holdbarheden af forseglingen.
Hvor længe sådan noget holder afhænger af brugsmønsteret.
Skal du have alt det gamle middel af, så vil jeg anbefale Surfex HD, som i en stærk opløsning tager det hele. Så er bilen klar til en polering igen, og derefter til en beskyttelse med forsegling. Man kommer ikke uden om, at der er nogle (hyggelige!) timer i processen første gang – men derefter er det bare nemme vaske resten af sæsonen.
9. juni 2013 kl. 23:05 #55095
Erik Bossing
37 IndlægDen seneste tendens er at man, efter at have benyttet en claybar til at rense lakken med, og måske en polering hvor man fjerner småridser, påfører en syntetisk lakforsegler (polymer baseret), og dernæst påfører carnauba voks. På den måde får man optimal beskyttelse. Og som Klaus skriver, så kan man vedligeholde med en detailing spray løbende efter vask fot at bevare det nypolerede look.
11. juni 2013 kl. 08:28 #55118
Claus Ebberfeld
604 IndlægDet er som regel rigtigt nok, ErikB. Man skal bare være opmærksom på, at der kan være tilfælde, hvor produkterne ikke fungerer sammen – som jeg fornemmer at Peter mener med hans passus “Til gengæld kan intet som helst andet vox e.l. bruges på lakken, uden at den får striber”.
Min egen erfaring er i øvrigt, at man på METALlakker får det flotteste resultat på metallakker ved KUN at bruge forsegler, ikke voks.
11. juni 2013 kl. 22:22 #55134
Peter Cocopelli
79 IndlægNej netop – Voks oven på Vaxoyl eller “Glare” (som det andet produkt jeg har brugt) er ikke nogen succes. Overfladen er både for hård og nærmest uimodtagelig overfor andet. Vinduespuds er det eneste der virker nogenlunde – men det syntes jeg er lidt for skrapt for min fine lak. Så ideen om “detailing spray” lyder interessant. Det vil jeg nok prøve, selv om jeg er lidt betænkelig mht. hvordan den tager imod.
Har iøvrigt siden sidst givet den en ny gang “Glare” på frontklappen – og det ser faktisk ud til at blive ok. Så må vi se hvor længe det holder.
(har også været igang med Clay for et par år siden. Har ikke den store effekt på lak som min, der har været “behandlet”. Mens det virker ret effektivt på ældre ubehandlet lak, hvor små urenheder har fået lov til at sætte sig godt fast. Et godt alternativ til de lette slibemidler)
11. juni 2013 kl. 22:28 #55135
holmen
456 IndlægJeg er upartisk. Har brugt Auto Balm i mange år med stor tilfredshed. Længe før Claus og viaRetro begyndte at forhandle det. Og det er lækkert at arbejde med, giver ingen striber eller støv – polerer op til en fantastisk glans.
Har sidenhen suppleret med det omtalte detaljeringsspray – hvilket er ideelt til at lige tage fedtfri fingre og give en hurtigt frisker før tur i byen.
Kan sammenlignes med en gang god after shave til en i forvejen ren krop før byturen :-)
11. juni 2013 kl. 22:59 #55136
Peter Cocopelli
79 Indlæg:0))
28. juli 2013 kl. 21:14 #55679
Peter Cocopelli
79 IndlægSå fik jeg afprøvet detaljeringsspray’en auto-q.d. på min sorte targa. Og jeg er IMPONERET – og glad :0)).
Aldrig har den været så “sort” og blank. Alle fedtstriber forsvandt efter minimal indsats med fiberkluden. 20 minutters indsats og den står flottere end nogen sinde. Tror jeg kommer i den på tirsdag. ses
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.