-
ForfatterIndlæg
-
24. maj 2013 kl. 12:58 #51713
Kai
583 IndlægDa jeg så billedet på FB af Heine og Uno, kom jeg lige til at tænke på Le Mans, og om Lambo (kan ikke stave til det) nogen sinde har deltaget i LM, eller om fabrikken nogen sinde har deltaget i noget motorsport?
24. maj 2013 kl. 15:27 #54814
Jacob B
216 IndlægHvis nyere tid tæller så ja: http://squadracorse.lamborghini.com/en/super-trofeo/series/overview/
24. maj 2013 kl. 16:48 #54815
Ryhl
303 IndlægLamborghini …. himself – var stærkt modstander af at promovere sit mærke via motorsport.
Ang. Le Mans har JLOC – den japanske lambo-klub, i en del år heroisk stillet op, dog uden større succes.
Der kører også Lambo’er i FIA GT serien …
Men helt officielt, har Lamborghini leveret motorer til div. Formel 1 teams, i ’80 og ’90erne.
F.eks vil jeg mene at den gule Lotus her, som deltog i CRAA, – burde have Lambo motor. Men den slags facts er det mig umuligt at finde på deres hjemmeside :-O
24. maj 2013 kl. 19:05 #54817
Kai
583 IndlægNyere tid tæller også, i mit spm.
Er konklusionen at de laver superbiler til vejene, og nix weiter?
24. maj 2013 kl. 20:57 #54822
Ryhl
303 Indlæg
@Kai said:
Nyere tid tæller også, i mit spm.Er konklusionen at de laver superbiler til vejene, og nix weiter?
Miura var vist fra konstruktørernes side tænkt som en racer … men de fik lov at bygge den, på betingelse af at det blev en gadebil ;-) – Ihvertfald i flg. rygterne, – som der er mange af, om Lamborghini …
Om de nuværende GT teams får nogen form for fabriksstøtte, og hvilken, ved jeg ikke … det er da ikke utænkeligt, nu da Audi er ejer, og Ferruccio død for 20 år siden …
24. maj 2013 kl. 20:59 #54823
Ryhl
303 IndlægJapan Lamborghini Owners Club – Murcielago – le mans 2006:
25. maj 2013 kl. 08:01 #54825
Kai
583 IndlægTak for svaret.
Det er da meget atypisk at de ikke bruger motorsport til at markere sig, men alligevel har de sikkert solgt rigeligt, dengang før verden gik af lave :-)
25. maj 2013 kl. 18:06 #54829LarsN
49 IndlægDen Lotus Camel der kørte i CRAA var mig bekendt en 1989er, og derfor korrekt med en Judd V8. Lotus benyttede Lamborghini V12 i 1990.
30. maj 2013 kl. 08:05 #54883
Claus Ebberfeld
604 IndlægNu kiggede jeg lige på det der Super Trofeo-link, og den slags motorsport tæller i mine øjne ikke ret meget: Det er en én-model-løbsserie, ligesom Polo Cup. “Juhuu, en Lamborghini vandt!” Nej, vel? Det siger ikke meget om bilernes evner i motorsport.
30. maj 2013 kl. 10:18 #54885
Ryhl
303 IndlægNej – det er sandt Claus …
Det kan nu sagtens være spændende race, – fra formel Ford til formel Renault – fra Polo til Porsche cup – eller Maserati og Lambo trofeo, eller 2CV race . Men det siger da naturligvis mere om kørernes evner, – end “bilmærkets”, – i forhold til andre :-)
Nu er vi vist også engang blevet lidt enige om, at der er forskel på gade og racer -biler. Og at reglementer kan gøre en ret så væsentlig forskel på, hvad der lige netop er ideélt, eller overhovedet muligt – i en løbsserie.
Men de sidste ti års tid, har man som nævnt set Lambo’er i de officielle FIA GT serier, både Murcielago og Gallardo – konkurrere mod Ferrari, Porsche, Lotus, Aston Martin, Mercedes, Audi, Mclaren, Corvette m fl. – og ikke helt håbløst ;-)
Denne vandt så sent som i april, årets race på Zolder:

Til gengæld har jeg mere min tvivl med de ældre, som Countach og Diablo ! Jeg husker ihvertfald ikke, at de har deltaget i officielle løb og mesterskabsserier dengang … Det er der da muligvis gode grunde til .
30. maj 2013 kl. 13:04 #54889
Per Einarsson
120 IndlægHed han ikke Wallace, ham Lamborghini ingeniøren som fik lov at lave en Miura Jota til race?
30. maj 2013 kl. 14:18 #54894
Morten Alstrup
55 IndlægJeg var der!

2006 var mit første Le Mans, og her kunne jeg opleve Lamborghinis løbsdebut takket være den japanske klub – JLOC. Men vi var ikke mange, der troede på, at bilen holdt, for hele fredagen og det meste af lørdagen havde JLOC-teamet brugt på at genopbygge bilen. Den holdt ikke helt, for den fik ikke det ternede flag til sidst.

Men jeg fik da et foto af en de unge japanere, som i sin letvægtsdragt var med for at hjælpe JLOC på vej.

Andre havde vist før forsøgt sig med Lamborghini på Le Mans, men havde ikke kvalificeret sig. Og jo, så stod Reiter Engineering bag den Murciellago, som Tom Kristensen kørte et FIA GT-løb med på Monza i 2003. Men det er en helt anden historie.
31. maj 2013 kl. 12:35 #54914
Ryhl
303 Indlæg@Per Einarsson said:
Hed han ikke Wallace, ham Lamborghini ingeniøren som fik lov at lave en Miura Jota til race?22. juni 2013 kl. 23:27 #55257
Kai
583 IndlægDer er blevet stillet samme spørgsmål, som jeg lagde ud med, på Eurosport.
Jeg har henvist til jeres svar.
29. november 2013 kl. 11:05 #63495
Ryhl
303 IndlægSikken et hyr med at finde denne tråd igen, og sikken et hyr med at logge ind, – og spøjst som dele af indlæg pludselig er forsvundet !!! :-)
Nå! Jeg ville bare lige dele lidt billede og LYD af Reiter Gallardo’en, som Danskeren Jannik Larsen kører i Dubai 24h til januar:
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.