-
ForfatterIndlæg
-
31. januar 2014 kl. 15:10 #67751
ruldal
148 IndlægIgennem en internet-kammerat fra England er jeg blevet introduceret lidt til en af Lotus´ måske lidt oversete biler, nemlig Lotus Eclat.
Manden er 100% inkarneret Lotus fanatiker, så hans mening om vogntøjet kan ikke betragtes som objektiv.
Jeg ville derfor høre om der er nogen herinde der kender lidt til vogntøjet, de koster ikke så meget, og er jo umiddelbart en fin vogn med lotus teknik og alt hvad der sig hører til af 70´er fedme, samt den tydelig bærer præg af at have nogle af sine linjer overført til Esprit´en.
Kan det passe de er galvaniserede ?
Erfaringer, og generelle holdninger modtages meget gerne :)
31. januar 2014 kl. 17:15 #67783
Søren Navntoft
326 IndlægLotus Eclat blev diskuteret en smule i Lørdags Matiné Nr. 52: https://www.viaretro.dk/2013/12/lordags-matine-nr-52/
31. januar 2014 kl. 19:13 #67793Ib Erik Söderblom
423 IndlægI den forbindelse, så mangler vi da noget info fra Niels ???
1. februar 2014 kl. 10:10 #67928
ruldal
148 IndlægTak for linket :)
Den er nu fin sådan en eclat, og som artiklen også påpeger latterlig billig..
1. februar 2014 kl. 10:22 #67929
Niels Birkemose
21 IndlægHerlig tråd:)
Status er at jeg tager til England d. 15 i denne måmed og henter den orange Eclat. Det kommer I til at høre uendeligt meget mere om, men jeg skal lige have bjørnen skudt først.1. februar 2014 kl. 14:52 #67930
Ole Wichmann
815 IndlægHej Niels
Jeg glæder mig enormt til at se din orange Eclat (CRAA classic car park?).
Jeg har selv en svaghed overfor modellen.
Men kileformen deler vandene, hjemme hos deler den kønnene:
Drengene: Pro
Pigerne ConMen hvad, jeg har lært at det er nemmere at bede om tilgivelse end tilladelse…
1. februar 2014 kl. 15:09 #67932
ruldal
148 IndlægHej Niels.
Jeg vil meget gerne høre noget mere om den når du får den hjem. :)
1. februar 2014 kl. 18:09 #67935Smeden
110 IndlægDitto :-) Der står forøvrigt sådan en fætter (eller der det den anden e kile lotus) er der ikke to modeller der ligner hinanden eclat og exige eller exxel eller? Når man køre mod Store Heddinge på Stevns! Næste gang jeg finder mig selv der tror jeg lige jeg holder ind og lure!
Bare for min egen nysgerrighed!
1. februar 2014 kl. 18:24 #67936
Niels Abild
218 Indlægniels tjek med sælge hvornår tandremmen er byttet
niels1. februar 2014 kl. 18:53 #67937
jewer
894 IndlægEclat og Excel er to sider af samme sag, vil jeg mene. Excel var afløseren for Eclat – og bygget på Eclat.
2. februar 2014 kl. 00:14 #67945
Ryhl
303 IndlægIngen personlige erfaringer herfra, eller nærmere omgangskreds.
Men jeg synes da der er meget bil, klassiker og stil for pengene, – omend det også er mit indtryk, at det kræver noget DIY vilje, og ikke for megen “projekt-paranoia” og “bilswinger” tendens …Attraktive objekter for mig, hvis jeg altså havde værkstedet, garagen … sådan er det rent faktisk med en del … ;-)
Men med de her, virker anskaffelses-priserne interessante, hvis det alligevel er noget man er indstillet på at bruge tusind eller fler timer på !
Hvad “perfekte” eksemplarer koster, hvor de findes og hvordan man vurderer det … aner jeg ikke! men det ville for mig nok være uinteressant, i forhold til andet …2. februar 2014 kl. 08:51 #67946Smeden
110 IndlægEt hurtigt kig på Mobile.. 3 stk til salg. 15.000 Euro er også en slags penge!
Jeg læste lidt om dem på forskellige forummer i går. Man skal åbenbart være meget forsigtig med tandremmen som Niels også skriver.
Folk mener at hvis man anskaffer sig sådan en så skifter man remmen før man overhovedet prøver at starte den op. Jeg syns det er et spændende projekt :-)
2. februar 2014 kl. 09:12 #67947
Flemming Lohmann Mikkelsen
37 Indlæg@Smeden
Det er en hvid Lotus Elite, den der holder ved Store Heddinge. Jeg har holdt ind og kigget på den; den ser lidt træt ud… Karburatorer i bagagerummet er en af de ting jeg husker. Men en lækker model og hvid er faktisk også en fin farve til den.2. februar 2014 kl. 10:37 #67949
ruldal
148 Indlægjeg har også læst lidt op :)
Prisen for en superfin en i venstrestyret (som iøvrigt oftest koster en sjat mere end de højrestyrede) ligger på 20.000Euro, meget få km, og 1a mint condition.
En højrestyret ok fin, kørende og synet en i England koster omkring 2-3.000£
Hele karossen er glasfiber og det har selvfølgelig den fordel at der så ikke er rust. Og umiddelbart har glasfiberen på Eclat ikke samme porøsitet med alderen som den har på Europa´en (der virkelig kan blive træt i fiberen).
Til gengæld kan bundrammen ruste ret så voldsomt. De kom med galvaniseret bundramme i 80´, og en del af de tidligere biler har fået galvaniseret bundramme eftermonteret.
Så ud over motoren er bundrammen der hvor man skal være obs.
Vippefunktionen til forlygterne skulle være pneumatisk og være lidt træls at bøvle med. Går det i stykker er lygterne oppe hele tiden.Jeg syntes Eclat´en har en super fed form i profil og fra fronten. I profil kan den minde en smule om en gammel Celica Supra, og fra fronten kan den minde lidt om Ferrari eller Esprit med sin flade næse.
Bagenden er bestemt det jeg har det største problem med, og baglygteglassene der ligner noget der er taget fra en Ford Capri Mk3 bryder jeg mig bestemt ikke om.Syntes generelt de britiske sportsvogne fra 70´erne kan have nogle meget uheldige designs omkring bagpartiet. Behøver jeg nævne Jensen Interceptor ? :)
Det svarer lidt til at få øje på en piges meget meget smukke ansigt, man lader øjnene glide ned og det bliver smukkere og smukkere indtil man opdager at røven ligner en blanding af noget fra en valros og en ladeport…. ;)
Men bagperronen til side, er jeg faktisk interesseret da det er uhyggelig lidt penge at betale for at få en Lotus, og så endda fra Colin Chapman perioden…
2. februar 2014 kl. 10:46 #67950
Niels Abild
218 Indlægniels jeg læser op af en engelsk håndbog 100 best buys,complet guide to buying Classic cars,bogen er udgivet af så vidt jeg ved 5 forskellige bil auktions huse,der står en hel masse,men bla a posetive ting og negative ting betegnet med + og-
i minus står der ved motoren meget olje spild,dårlige toppakninger,og tilbøjlig til at knække tandremme og de første modelle was costly and troublesome,,og går du ind og søger på lotus eclat dukker der mange op til de samme priser som den du har på hånden,der står bare under stand brugt
kapelmesteren
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.