Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter
    Anders Bilidt
    648 Indlæg

Fabelagtigt…!!! :-O

Okay, foerst og fremmest et kaempemaessigt TAK til Danny og Adrian i Brisbane!! :-)
    Jeg var arbejdesramt over Nytaar og fandt mig selv alene i Brisbane den 30. og 31. december. Jeg havde skrevet lidt med Danny fra Automotive Plus inde paa JNC forumet, og han havde venligt inviteret mig forbi, saa jeg kunne savle lidt over deres samling klassiske Mazda’er.
    Hvad der moedte mig i den lagerhal vil jeg end ikke forsoege at beskrive med ord – det er en udfordring jeg naeppe ville vinde…
    I stedet vil jeg forkaele jer med nogle af de hundredvis af billeder jeg tog, mens jeg brugte timer paa at foele mig som en 8-aarig i en kolossal slikbutik… ;-)

Denne Eunos Cosmo er maaske lige knap en klassiker. Men imponerende er den! Baade i kraft af sit elegante og tidsloese design, men ikke mindst paa grund af den episke tripel rotor ’20B’ wankel motor!

Et fint udvalg af de charmerende smaa Kei biler:

Denne lille pick-up havde aldrig vaeret renoveret! Den var bare sygeligt velbevaret, havde stadig sin fabriks lakering og saa vidt jeg husker stod der blot 1600 km paa taelleren!! :-O

Men min laengsel efter at eje en retro stationcar gjorde, at det var denne lille blaa Mazda Porter som stjal mit hjerte blandt Kei bilerne.

Og hvor tit ser man lige hele tre af de store T1500 / T2000 samlet et sted? Op til nu havde jeg aldrig set en eneste i levende live.

Denne charmerende lille Familia 800 saloon ville da vaere paent cool at trille rundt i ude i Hong Kong blandt store moderne Bentleys og M-B S-klasser. Den skulle ganske vist have lidt TLC foerst… ;-)

Denne saepraegede 80’er saloon bragte minderne frem fra min barndom i Mellem Oesten, hvor dette var en meget udbredt familibil. Dog med den forskel at den vanlige 2-liters motor manglede her til fordel for en laekker wankel motor med turbo og selvfoelgelig en manuel gearkasse dertil!

Saa gaar det loes – det ypperste blandt klassiske Mazda’er!! Cosmo Sport. 8) Videre praesentation kraeves naeppe.
    Der var endda to af dem i samlingen.
    Jeg havde aldrig siddet i en af dem foer, men fandt desvaerre at jeg var liiige et nummer for hoej til at det gav mening at droemme om at eje en selv en dag.

Og her kommer saa bilen som jeg havde glaedet mig aller mest til at stifte bekendtskab med. Den underskoenne R130 Luce.
    Endnu en Mazda som jeg aldrig havde set i levende live foer, men som ikke desto mindre havde fyldt en hel del i mine droemme gennem de sidste mange aar!
    Til min store glaede fandt jeg mig hurtigt til rette bag det elegante og underspillede instrumentbord af denne luksus coupe, som trods den sin 44 aar kaelede om sine passagere med baade aircon og fire elektriske vinduer!
    Jeg fornemmer at mine R130 droemme kun vil fylde endnu mere fremover… :D

Indtil nu havde vi kun beundret Danny’s Mazda’er. Nu var det blevet tid til Adrians. Han ejede faerre biler, til gengaeld var i finere stand.
    Nu er der naeppe mange japser fans som ikke synes om en RX-2 Coupe, men Adrians eksemplar var ganske simpelt lige til at falde i svime over!!
    Foerst og fremmest var det en ultrasjaelden “GS-II” – en model som jeg aerlig talt ikke havde hoert om foer. Maaske forstaaeligt nok naar Adrian fulgte op med at fortaelle at der kun var 4 kendte eksemplar tilbage i Japan udover hans egen i Australien.
    Dertil var der saa bilens stand!! Den havde kun trillet soelle 52.000 km, der var fortsat plastik paa doersiderne fra dengang den blev leveret som ny, den var fuldstaendigt original og uspoleret, og frmestod desuden aldeles perfekt i enhver detalje!! Jeg kunne nemt have brugt en uges tid paa blot at gennemgaa den for den ene skoenne detalje efter den anden… :D

Det maa da vaere en af de mest ‘funky’ striber nogensinde brugt paa en bil… ;-)

Om noget var interioeret endnu mere fabelagtig end det ydre.

Yup!! Saederne er rent faktisk lys blaa metallic, saa de match’er lakken!
    Spasst som den samme farve formaar at vaere diskret og stilet udvendigt, men vild og funky indvendigt. 8)

Original ‘Eight Track’ og garanti kortet hang stadig fra uret.

Hvor fejlfri er det mon muligt for et over 40 aar gammelt – og urestaureret!! – motorrum at vaere??

Saadan en her ser man heller ikke hver dag! Netop denne pick-up med wankel motor blev kun markedsfoert i USA, saa for en gangs skyld er det ikke en JDM version som er blevet eftertragtet, men derimod en USDM.
    Og igen stod jeg og beundrede en fuldstaendig uspoleret original bil med fabriks lakering og saagar fuldt dokumenteret 1-ejers historie.

HeHe… og selv nu – mere end tre dage senere – kan jeg slet ikke lade vaere med at smaa le for mig selv, naar jeg taenker paa denne vanvittig lille skabning! En velpatineret R100 Coupe, hvor dens fine lille ’10A’ wankel var blevet voldtunet med en blandt andet en karburator paa stoerrelse med resten af motoren. Den dybe gurglen fra indsugningen gjorde mig lidt bekymret at den snart ogsaa ville suge hele mig ind, tykke lidt paa mig og spytte resterne ud i den anden ende!! :D
    Lidt over 130 hk paa baghjulene til lige over 800 kg var i hvert fald effektivit!! Sjaeldent har jeg grinet saa ukontrolleret fra passagersaedet af en bil…

Denne onde RX-3 stod og ventede paa dele og en byge frisk lak…

Endnu engang et massivt tak til baade Danny og Adrian for at de gad bruge omtrent en halv dag paa at give mig The Grand Tour af deres Mazda Mekka!! En oplevelse jeg sent skal glemme…

Kai
    583 Indlæg

FEDT!

ruldal
    148 Indlæg

Ohada sådan en Rx3 ville bare være guld at få fingrene i.. :)

Kai
    583 Indlæg

…og superrart at høre fra dig igen, Anders.
    Der er virkelig mange ting du har set, som jeg betragter som vildt eksklusive.
    Hvis du færdes på Sjælland på et tidspunkt, og vore veje krydses, vil jeg gerne give en mokka eller hvad du måtte ønske :-)
    Hvordan går det med Trueno?

Klaus R
    143 Indlæg

Hej Anders

Godt at du fik mulighed for at komme godt ind i 2014.

Der var så lige et par Mazda’er jeg ikke anede eksistensen af. En Wankel Pick-Up havde jeg ikke lige set komme, men Luce og Cosmo er begge fantastiske biler.

Godt at Mazda fik købt patentet til Wankel motoren – ellers var den nok død med en rose i r….
    Fantastisk samling af biler de har. Mazda har åbenbart lavet en Wankel version af næsten alle deres almindelige modeller?

Christian N
    42 Indlæg

Er du sunshine hvor gad jeg godt at have været med :) sikke mange lækre biler og den der R130 Luce, nam nam. Uha der er stof til mange drømme.

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Yup, det var noget af en Nippon Guldgrube jeg pludselig befandt mig i… :-D
    Masser af laekkerier som jeg kan droemme laenge om.

Kai, jeg er da altid som et minimum hjemme i DK i to uger hver sommer. Der bliver min trofaste NullZwei taget i intensiv brug, mens jeg goer mit bedste for a O/D paa klassiske biler sammen med gamle bilkammerater. Mon ikke vi kan finde tid til en Mokka sammen… ;-)
    Og jo tak, det gaar rigtig godt med Trueno. Nyder stadig min lille twincam til fulde! Saa snart Soeren lige faar traaden op at staa igen, saa skal jeg nok ogsaa komme med en opdatering.

Klaus R, den 30. var helt klart en fed dag. Om jeg kom godt ind i 2014 kan saa diskuteres. Praecis midnat den 31. gik jeg ind i cockpittet paa vores A330 sammen med to kolleager for at flyve tilbage til Hong Kong. Feststemning var der ikke meget af.
    I oevrigt Klaus, kunne du ikke sende mig din email? Min mekker herude skal til at renovere en Alpine V6 Turbo for en kunde som har ejet bilen siden ny, og jeg taenkte du nok var den rette til at spoerge lidt om raad og vejliedning ift. hvor man skaffer dele osv… Kan du evt. skrive til mig paa andersbilidt (a) hotmail . com ??

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Hej venner,

Tjaa… det tog maaske liiiidt lang tid, men nu har jeg endelig faaet redigeret en smule i den video jeg tog af den sindsyge lille Mazda R100, og faaet lagt den ud paa youtube. Lyden fra den heftige lille wankel motor – og i saerdeleshed dens overstoerrelse downdraught karburator – maatte jeg ganske simpelt dele med jer.
    Jeg forsoegte ogsaa at optage turen jeg fik i passagersaedet, men det var desvaerre aldeles umuligt. Accelerationen var altsaa HELT VILD!! Jeg ved at det fysisk er taet paa umuligt, men det foeltes aerlig talt som om at den lille Mazda gik paa baghjul naar Adrian plantede hoejrefoden dybt i taeppet. Ved lave omdrejninger hostede og hakkede den lidt i det, saa gang paa gang accelerede Adrian bloedt op til omkring 4000 o/min, hvorefter han og den lille R100 gik aldeles besaerk!! Adrain rev den op gennem gearene mens den lille wankel motor gang paa gang vraelede sig vej op til knap 10.000 o/min med frygtingydende lethed. Og det som naesten imponerede mest var baghjulenes bid i asfalten, for paa forunderlig vis gik der ikke meget tabt i daekroeg, hver gang den lille Mazda transmogriffede til en mindre raket.

Naa, men I maa noejes med at nyde lyden fra den lille wankel og den STOERRE karburator i tomgang.

Oktan
    644 Indlæg

Holnukæft en dejlig lille vred krabat !

Tak!

Niels Abild
    218 Indlæg

for mange år siden på svensk sportsvogns meating på knutstorp,kørte vi mod en svensk ejet gul Mazda rx 2,vi havde ingen chanse,der stod halv meter ild flammer ud af udstødninge,og trak væk fra os ud af alle kurver oh ned ad langcsiden,den var også gul,nå men vi gik over og fik en samtale med ejeren,og han sagde at han havde byttet de originale kaburator ud til weber,sat en større udstødning på,og diverse andre ting,og han påstod at den var målt til 220 hk på rullefeldt,hvilke var sandsynligt,da vi i biler på 170 hk og 750 kg ikke havde en chanse at følge med
    senere havde Nikolajs onkel et special bygget mg midget med en ca 200 hk wankel motor som rydede feltet i special salon på Jyllands ringen,den er foresten til salg
    kapelmesteren

Claes
    129 Indlæg

Hej Anders

Herlige billeder. Jeg så først din tråd nu!

Mødte du nogen 121’ere LANDAU´s – eller RX-5 Landau?

Hvor mange møder du egentlig i Japan af dem? Jeg er nemlig stadig ikke klar over hvor sjælden modellen egentlig er. Jeg tror stadig på den er meget sjælden – og ingen kan oplyse mig om antallet produceret.

Claes

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Oktan, netop “vred” er vist den helt rette beskrivelse hvis man kun maatte benytte et enkelt ord om denne R100. :-)

Tjaa… Niels, uanset om man saa er til wankel eller ej, saa maa man jo indroemme at det altsaa er temmelig imponerende hvad de kan faa disse smaa motorer til at yde!

Claes, nu er jeg desvaerre ikke meget i Japan. Jeg gad godt, og haaber da ogsaa paa at kunne komme lidt derop i fremtiden, men jeg bor jo selv i Hong Kong, og netop disse Mazda’er holder jo alle i Brisbane.
    Men hvor jeg faerdes ser jeg virkelig ikke mange Landau’s som din. Ved naermere eftertanke saa tror jeg egentlig ikke jeg har set en eneste herude! Danny i Brasbane gik dog med planer om at finde en RX-5 som den naeste som skulle tilfoejes samlingen. Det ville dog nok blive en Coupe og ikke en Landau.
    Jeg skriver stadig lidt frem og tilbage med baade Danny og Adrian i Brisbane, og skal gerne proeve at spoerge om de ved hvor mange Landau’s som din der blev produceret…

Claes
    129 Indlæg

Det kunne være super interessant, Anders. Tak!

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.