Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Ulrik
    9 Indlæg

Hej Alle

Mon der er en venlig sjæl der har Bilrevyen fra 1965?

Jeg søger en nypris på en Lotus Elan fra 1965 – ja jeg er også en af de der er blevet meget forundret over hvorfor min bil skal være noget dyrerer en dem der ellers er betalt afgift på. Det forekommer at Skat sætter værdien ud i den blå luft.

Mon der også skulle være en af jer der ved hvad registringsafgiften og knækkene var i 1965?

Mvh
    Ulrik

Ulrik
    9 Indlæg

Det er en S2 åben

Jens Langdahl
    731 Indlæg

Hej Ulrik
    Nyprisen iflg. Bil Jul 1965 var anslået til 65.000 kroner. Det er den eneste pris, jeg har fundet på en Elan af den årgang. De 65.000 bestod af nypris + afgift, hvor afgiften blev beregnet som 13.580 af de første 15.000 kroner + 145 % af resten.

Det giver flg formel til at finde nypris uden afgift, der skal bruges ved beregning af veteranafgiften

N = X + 13.580 + (X – 15.000) x 145 %

N er nypris inkl. afgift, X er nypris uden afgift. Af formlen ses, at nypris uden afgift var vurderet til 29.865 kroner. Der skal iflg. lov om veteranafgift svares afgift af 40 % af dette beløb, altså 11.946 kroner. Dette tal sættes ind i den normale skala, hvor der skal betales 105 % af de først 70.000 kroner. Veteranafgiften beregnes således til 12.543 kroner. hertil kommer benzinforbrugsafgift.

Hvis du oplever forskelle i tallene fra skat, kan det skyldes, at bilerne ikke var lagervare, og at der derfor har været svingende nyvognspriser, da bilerne var nye. Specielt gunstige indkøb, importørskift og svingende valutakurser har sikkert spillet ind. Du skal også lige huske på, at ovenstående pris var en anslået pris. Jeg ved ikke, om der har været importeret biler, der måske i virkeligheden kostede 75.000 kroner! Hvis det er tilfældet, vil det selvfølgelig være den pris som SKAT lægger til grund ved beregning af veteranafgift. Jeg tror det dog ikke, for året efter opgives prisen på en Elan til helt præcis 65.090 kroner, hvilket tyder på, at den da var lagervare.

Håber du kan bruge svaret til noget. Godt nytår og held og lykke med projektet!

/Jens

Ulrik
    9 Indlæg

Hej jens

Det kalder jeg sørme et fyldestgørende svar – tusinde tak.

Det er underligt som priserne svinger – på skats hjemmeside er min 1965’er dyrere end en 1966 SE model. Det virker uretfærdigt. men efter din beregning er den fastsatte værdi korrekt. Jeg har selv en Bilrevy fra 1967 (hvorafgiften var 156%) hvor en Coupe koster kr. 65.000

Det kunne være interessant med en Bilrevy fra den årgang. Det må jeg prøve at lede efter.

Godt Nytår til dig også

Mvh
    Ulrik

Jens Langdahl
    731 Indlæg

Hej Ulrik

Jeg har kigget i Bilrevyen 1965 også, men overså i min liste, at en S2 i Bilrevyen 1965 (deadline 1. februar 1965) er opgivet til 59.200 kroner. Du vil nok kunne spare 12-1500 kroner i afgift, hvis din bil er fra først i 1965.

Ulrik
    9 Indlæg

Hej igen Jens

Jeg er fantastisk taknemmelig for din store hjælp. Det ser faktisk ud til at skat har rimeligt godt styr på det – hvad jeg ikke troede da jeg jeg så prisen på afgiften.

Da det koster kr. 400 at klage er det næsten ikke umagen værd at klage.

Tak for at give mig ro i sjælen!

Mvh
    Ulrik

holmen
    456 Indlæg

Det er guld værd med de oplysninger. Jeg har formlen liggende i et Excel ark og mener også at de fleste priser er tastet in af Jens i et andet Excel ark. Må lige se med Søren & Co. om det er muligt at få lavet en mindre beregningsmSkine her på siden.

Lars D
    127 Indlæg

Hvis det kan hjælpe fik jeg min Lotus Elan på plader i sommers. Afgiften var 11.350 kr for en Lotus Elan S3 Special Equipment Cabriolet fra 1966. dertil kommer en lille sjat benzinafgift. Da bilen vejer så lidt i forhold til motorstørrelse bliver denne afgift ret lav.

Tor Sørdal Brink
    5 Indlæg

Du får en side affotograferet fra min bilrevy fra 1966 – selvom prisen ikke er relevant for dig fra det år, så kan du hygge dig med det andet der står.

Attachments:
    Ulrik
    9 Indlæg

Mange tak til Lars for din information. Spændende det var en Elan dit valg faldt på da du fik mulighed for at erhverve en klassiker. Det er en fantastisk køremaskine :-)

Og tak til Tor for et fint billede!

Mvh
    Ulrik

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.