-
ForfatterIndlæg
-
26. august 2015 kl. 19:28 #107228
Lars D
127 IndlægHej alle
Jeg er rimeligt tilfreds med min Lotus, hvilket I sikkert har bemærket, men der er jo altid små skævheder, uoriginale elementer og måske ligefrem manglende dele, der af og til kræver stillingtagen. Skal man skifte ud, tilføje, ændre, leve med osv?
Da jeg købte min bil havde jeg studeret hundredevis af billeder af Elan’er og set et par stykker, så jeg vidste nogenlunde hvordan en original ser ud, selvom originalitet er en sær størrelse for en bilmodel, der blev leveret som samlesæt til mange købere og som ofte blev samlet med forhåndenværende dele på hylderne. Således har min fra fabrikken af bule i motorhjelmen beregnet for Stromberg karburatorer men webere monteret og sådan er der så meget.Da de første Elanner kom ud af støbeformene fandt man hurtigt ud af på fabrikken at glasfiber er et levende materiale, der ikke altid makker ret uden forholdsvis store tolerancer og gab. Begge mine døre flapper f.eks. lidt, det kan jeg leve med, den ene er forøvrigt ikke original tror jeg. Der hvor man ofte kunne se manglende paskram var mellem karosseriet og forkofangeren. Da man monterede kofangeren kunne man hurtigt se at der fremstod en meget uens revne, der ikke levede op til de kvalitetsforventninger man havde. Derfor opstod ideen med at dække revnen med en T-formet kromliste der kørte i hele kofangerens længde. Listen kan stadig købes i England men er svær at sende, andre køber bare en flad oprullet liste og limer den på.
Min Lotus har ikke listen og jeg har fundet ud af at mange andre Elanner heller ikke har den (mere) og at mange ejere diskutere med sig selv og andre om de skal skaffe den eller om bilen er flottere uden. Meningerne herom er mange. For taler at den dækker revnen og tilfører Lotusen lidt kromluksus, der matcher de forkromede vinduesrammer. Andre mener det er noget kromgejl som ikke hører hjemme på en så race/sport optimeret letvægter.
Jeg overvejer listen og hører gerne jeres mening herom. Originalt set skal den være der, men bilen mangler den ikke. Et af klassikerlivets små dilemmaer. Billederne viser min røde Elan snude uden liste og et par med forskellige udgaver af originale og uoriginale lister.
26. august 2015 kl. 19:39 #107233
Lars D
127 IndlægEt par skud til af forskellige lister. Den originale er stiv og trekantet og skal bøjes med varm luft. Den har en kromliste øverst. Nyere udgaver er i blødere plastik med en tyndere kromlignende overflade som nemt kan bøjes på plads og kan sendes i rulle. Den originale har et T stykke der presses ned i revnen mellem kofanger og karosseri.
Jeg kan sagtens leve uden listen men har faktisk et synligt gab på bilen.
26. august 2015 kl. 21:53 #107242
Claus Ebberfeld
604 IndlægJeg har tænkt længe over det: Af aerodynamiske hensyn bør du montere en ny liste. Dit gab skaber unødige turbulenser, og jeg tror mervægten blvier opvejet af øget aerodunamisk efficiens.
Men sjovt nok synes jeg faktisk ikke en chromliste dér tilføjer noget særligt rent visuelt.
Den er jo i øvrigt tæskelækker, din Lotus. Hvis nu ingen andre har sagt det til dig.
27. august 2015 kl. 00:39 #107253
Ole Wichmann
815 IndlægJeg synes ikke at krom listen er nødvendig. Men så megen energi som du har lagt i at overveje om den skal på, så tror jeg ikke du bliver tilfreds før du har prøvet.
30. august 2015 kl. 23:26 #107480
Anders Bilidt
648 IndlægNu maa jeg jo tilstaa at jeg selv hoerer til blandt Das Original Polizei!
Men naturligvis skal listen da paa igen. Ikke blot fordi det er originalt, men fordi saadan ser Elan’en nu engang smukkest ud, og ikke mindst fordi saadan ville Mr. Chapman jo have det…31. august 2015 kl. 19:00 #107487
Lars D
127 IndlægFor en gangs skyld rart at høre fra politiet. Selvfølgelig har du ret Anders ud fra et originalitetssynspunkt. Chapman bestemte og han fik hvad han ville have også selvom det måske ikke altid gav mening, Tænk bare på de tunge elmotorer i dørene til elruderne i en bil hvor hvert gram blev endevendt. Kromlisten vejer vel 100g for meget…….
Listen ser flot ud i den rigtige smalle udgave men lidt kikset i mere bredere kopier, der klæbes ovenpå. Den rigtige T formede liste kan købes i England men jeg har netop hørt at de kun sender den indlandsk da den skal sendes i fuld længde klæbet på en pind for ikke at blive skadet i posten, kopierne der er bløde sendes i rulle og det er nemmere overseas. Jeg har ikke endnu fundet en liste herhjemme der kan bruges måske nogen Viaretro læsere kender til leverandører. Man kan sagtens få flade plastik/chromlister hos udstyrsfirmaerne men jeg tror ikke de har den rigtige chrome finish og heller ikke T formen der gør at den kan presses ned i revnen.
#Ole Husk djævlen ligger i detaljen så det er altid værd at undersøge en detalje til bunds også selvom man ender med at vælge den fra. Min Lotus vinder alligevel ingen originalitetspokaler ved stævnerne – hun er til for at køre i ikke for at se godt ud på parkeringspladser.
31. august 2015 kl. 20:43 #107489
holmen
456 IndlægJeg har tænkt meget længe over om jeg skulle komme med mit besyv – men jeg mener klart at listen IKKE skal på.
Det er overflødigt og ser efter min mening ikke særligt godt ud i de billeder du har vedhæftet.
Tjah, måske har Colin lagt elmotorer i dørene til siderudehejs, men det har sikkert været fordi det var den mest enkle løsning trods vægten – og så må man sige at vægten lå det rette sted.
Og det har sikkert været noget makværk at få designet og produceret et manuelt rudehejs hvilket også skulle have plads til at bliver kørt op og ned i den i forvejen trænge kabine.
Plastkromlister, det må du lade de andre T-Hansen kunder om at montere på deres gamle Lada.
Og som altid, blot min beskedne mening …28. marts 2016 kl. 14:35 #117476
Lars D
127 IndlægSæsonnen er gået igang og Emma, min Elan er ude på vejene hvor den hører hjemme og ikke i vinterhi, selvom den har hygget sig i Autogalleriet i Aarhus med alle dens venner.
Vinteren er gået med småting da jeg ikke har haft tid og kræfter til de store ting, såsom skift af styretøj og diverse pakninger i motorrummet.
Til gengæld har jeg lakeret fælgene og her er der noget for Original Polizei. Mine fælge var stålgrå med kromkant og forkromet center vingebolt som den givetvis er født med. Sidste år lappede jeg dem med lidt grå maling da de havde fået en del hug hver gang der skulle skiftes hjul. det er åbenbart svært for nogen at ramme vingerne.Elanén blev også lavet i en rå racerudgave kaldet 26R og 36R. I har sikkert set videoer med Jay Leno hvor man kan følge renoveringen af hans 26R helt ud i det ekstreme (eller perverse). 26R havde sorte fælge og det blev senere også muligt at tilkøbe disse på Elan Sprint og +2 udgaverne, men så vidt jeg har forstået ikke på min S3. Så der måtte man ty til hjemmemaling.
Nu har jeg så malet mine sorte, for forandring fryder og nå ja det er jo min bil så jeg bestemmer selv hvilken farve mine fælge skal have i år.
Til gengæld synes jeg sorte fælge klæder bilen rigtig godt især med kromkanten og vingeskruen der kommer meget bedre til sin ret på en sort bund end på en grå.
Her er et par hurtige billeder af dem.
Vi ses derude på de små veje nord for Aarhus, sådan ca hver aften fra nu af…..Attachments:
28. marts 2016 kl. 18:19 #117484
Peter Vang
45 IndlægTillykke, det ser rigtigt godt ud (syntes jeg)
Og sort stål holder :-)
(Skal dog lige have læst om Ebberfeld’s alufælge uden bil)28. marts 2016 kl. 19:08 #117485
Claus Ebberfeld
604 IndlægSort stål klæder den bil, så det bliver sikkert endnu en god sæson! Vi ses derude, Lars.
28. marts 2016 kl. 21:38 #117489
Peter Bødker
50 IndlægKlart godkendt :-)
28. marts 2016 kl. 22:36 #117498
Lars D
127 IndlægTak for tilbagemeldingen. Så tør jeg godt køre rundt uden at frygte at blive noteret. Sønnike var også godt tilfreds med at køre i bilen her i påsken også selvom det engelske ledningsnet i bilen lige skal varmes op ovenpå vinterhiet. Det er jo ikke en menneskeret at en engelsk bil fra tresserne skal kunne have nærlys tændt og at blinklyset samtidigt fungerer.
Min mekaniker Tommy mener man bare skal trække et nyt ledningsnet (eller et rigtigt ledningsnet) så er den ged barberet eller hedder det goat shaved på engelsk?29. marts 2016 kl. 00:00 #117501
Ole Wichmann
815 IndlægDet ser godt ud.
På min MGB GT plejer det at være en sikring eller en bullet connector. Jeg har derfor købt en pose nye bullet connectors.
På din glasfiberbil skal du nok først og fremmest sikre at din stelforbindelse er rigtig god.4. april 2016 kl. 20:34 #118008
Anders Bilidt
648 IndlægSelv selveste Das Original Polizei foeler sig noedsaget til at godkende de sort lakeret staalfaelge. Den er godkendt Lars!
Det er muligt at det ikke er 100% originalt til netop din S3, men det er jo trods alt stadig ren Lotus. Dertil saa ser det pivfraekt ud!
Men jeg maa stilsta at jeg er en kende skuffet over se manglen paa kromlisten paa fronten… ;-)
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.