Forum Spørgehjørnet: Helt generelt ud i den blå luft Procedure i forbindelse med indregistrering af importeret veteran
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Lau Mortensen
    25 Indlæg

Det er muligvis allerede beskrevet, men er der en af de mere erfarne folk, som vil opridse i grove træk hvad proceduren er når man skal have indregistreret en importeret veteran?

Om alt går vel, så burde jeg her i løbet af juni være klar med min Rover. Den er ikke kommet i perfekt stand endnu, men det er bedre end da jeg købte den… alt virker efterhånden, og den burde kunne synes, når den lige får hjul på igen og de sidste par småjusteringer mv.. Så tænker jeg, at jeg kan lave det sidste næste vinter, eller vinteren efter, eller…

Jeg har de hollandske registreringspapirer, men er ikke sikker på proceduren. Den skal til toldsyn, men hvor retter jeg så henvendelse derefter?

Gør jeg klogest i at kontakte et firma som f.eks. Quickimport, når jeg er nybegynder, eller er der en herinde, som vil give en step-by-step vejledning?

På forhånd tak.
    Med venlig hilsen
    Lau

jakob356
    170 Indlæg

SKAT har lavet en OK vejledning i hovedtræk her:
    https://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2236520

Toldsyn og registreringssyn foretages lige efter hinanden. Kør hen til en synshal, hvor de er til at snakke med: Har du søgt hos skat og fundet en identisk bil, der allerede har nummerplader på, kan du nok tage de data med i synshallen og nok få skrevet dem ind for din også. F.eks. egenvægten. Nogle meget krakilske synsmænd vil sikkert kræve at du har en frisk autoriseret vejeseddel med i stedet for. Det koster også penge og du skal finde og køre hen til vejemanden. Ring måske og hør hvad de synes i din yndlingssynshal.

Til synskørslen skal du selvfølgelig lige have en endagsprøveplade (klistermærke) til 100 kr.

Når du kommer hjem igen med en godkendt (registreringssynet) og “oprettet” (toldsynet) bil, søger du online afgift hos SKAT, “Bed om værdifastsættelse” hedder det på statssprog..
    Når de så svarer i løbet af nogle uger, og afgiften ikke er fuldstændig urimelig, betaler du den via nettet.

Og så kan du køre ned og hente nummerplader (når du selvfølgelig lige har aftalt en forsikring med dit foretrukne selskab først).
    De kan sikkert se i systemet at afgiften er betalt og bilen er godkendt, så du behøver nok ikke printe noget ud og tage med.
    På motorkontoret inddrager de nok den hollandske registreringsattest. Jeg fik dem engang overtalt til at stemple en fin gammel californisk én “ugyldig”, så jeg kunne beholde den som minde. Så tag en kopi/scan inden, hvis det er noget du vil gemme.

Jeg synes det var ret nemt at komme igennem, sidst jeg prøvede. Kommer man med en pæn spændende gammel bil, får man næsten altid god behandling og smil i synshallen, da de værdsætter afbrækket fra alle de kedelige dagligdagsbiler.

Held og lykke! :)

Lau Mortensen
    25 Indlæg

Hej Jakob,

Tak for gennemgangen. Jeg har på en eller anden måde overset SKATs vejledning, men med din beskrivelse lyder det meget overskueligt.
    Jeg tror det vil være et gevaldigt afbræk for den venlige mand i den lokale synshal. Han var meget forvirret da jeg fik endagsprøvepladerne, inden jeg hentede bilen. Han kiggede undrende på sin skærm og spurgte lidt forsigtigt “En Rover? Er det en tysker?”
    Jeg forklarede at det var en englænder, og fandt et billede. Nej sådan en havde han sandelig aldrig set før.
    Om det er godt eller skidt, at han ved så lidt om modellen ved jeg ikke. Jeg tænker umiddelbart at jeg kan bilde ham hvad som helst ind i forhold til hvad der var originalt. ;-)

Jens Langdahl
    731 Indlæg

Hej Lau
    Jeg var selv processen igennem for knap ti år siden, så mange af mine erfaringer er nok forældede. Men med hensyn til dokumentation af egenvægten bør det være nok at tage den rigtige årgang af Bil-Revyen med. Her er bilens egenvægt jo opgivet i en samtidig kilde, og det var godt nok for min synsmand. Har du ikke selv den relevante årgang, så få biblioteket til at skaffe den hjem. En paragrafrytter vil måske afvise en fotokopi af den rigtige side, og forlange at se hele bogen, hvor udgivelsesdato og -år er opgivet på en af de forreste sider. Held og lykke med projektet!

Lau Mortensen
    25 Indlæg

Hej Jens,

Tak for svar. Jeg er i den heldige situation, at jeg har en lidelsesfælde og ofte “partner in crime”, som har adgang til stort set samtlige bilrevyer… Også årgang 1982. Den må jeg hellere lige låne med.

Dan Christensen
    1 Indlæg

Hej
    står og skal købe en MB 107 i Tyskland – er registreringsafgiften nu 75% af importprisen fra da bilen blev lavet?

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Nej, @dan – slet ikke. Det er meget mere kompliceret end som så. Og dog:

Du kan bare kigge i de to tabeller i artiklen fra december 2020 her: https://viaretro.dk/2020/12/28-priseksempler-paa-de-nye-veteranafgifter/

Og så finde bilens listepris fra ny i Danmark. Derefter slår du op i tabellerne og vupti har du den omtrentlige afgift.

GTV82
    9 Indlæg

hejsa

med alt respekt for et efterhånden godt beskrevet emne og tak for de input. Har jeg dog et lille teknisk spørgsmål om når en bil er produceret i 14. december 1981 og solgt i Sverige i april 1982. På registringsattesten fra Sverige står der “årsmodel 1982”

Vil told og skat betragte det som en 81 eller 82 model?

jakob356
    170 Indlæg

Det er synsmanden, der foretager toldsynet og opretter bilen i systemet, der er Skats repræsentant i dette tilfælde. Så tager du noget fornuftig dokumentation med, er han sikkert med på den. Du kan give ham lov til at skrive første registreringdato som 31/12, som de så tit gør som standard, så går det nok. Husk der er frit synsstedsvalg i DK.

Alternativt kan du “komme til” at miste den svenske attest, og ansøge om at køre til syn uden papirer. Så står dokumentationen for produktionsdatoen lidt stærkere.

Held og lykke med projektet!

GTV82
    9 Indlæg

Fantastisk netværk – tusinde tak

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.