Forum Spørgehjørnet: Helt generelt ud i den blå luft Registreringsafgift på IKKE-veteraner?
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter
    Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Der var en tangent over i retning af nyere biler end 35 år ovre i den glimrende tråd om registreringsafgifter på rigtige veteraner – den her tråd: https://www.viaretro.dk/forum/topic/registreringsafgift-pa-veteranbiler/

Men nu har fat i en bil fra april 1979, hvis handelsværdi ikke er ret høj. Formentlig 40.000 på danske plader.

Og nu prøver jeg så at beregne, hvad det skal koste, hvis den skal have de plader på ny. Min tese var, at det var en fordel fremfor at vente, da den var dyr fra ny i 1979 – over 350.000.

Jeg bruger skats fine hjemmeside, tamper alle oplysninger ind – og til sidst dukker der så en boks op med den kryptiske forklaring: “Netto afgiftspligtig værdi nedskrevet til 40 procent*”. Så vidt jeg forstår betyder det, at systemet opfatter den som veteranbil – selvom den kalenderårsmæssigt ikke er 35 år endnu. Nå, for sjov indtastede jeg så 48.000 kroner i den boks (det er vist ikke helt ved siden af, men er bare et tal som jeg lånte fra af Jens Langdahl ovre i den anden tråd), og så fik jeg en afgift på 57.000. Altså mere end dens handelsværdi, og dermed en virkelig dårlig forretning!

Som almindelig bil med en handelspris på 40000 vil afgiften ifølge deres beregner ende på 24.000. Plus/minus, for jeg snød beregneren ved at sige, at bilen var fra 1980, men det ene år kan for pokker vel heller ikke rage ret meget.

Summa summarum: Hellere betale afgiften inden den bliver veteran!

I øvrigt henvendte jeg mg til at firma, der laver sammedags-beregninger af afgiften, men fik den nedslående oplysning, at det må de ikke på biler NÆR de 35 år. Jeg spurgte så på en anden vogn i puljen, fra 1981 – og den måtte de gerne lave det på. Det er sært, for i min verden er en bil enten over eller under 35, veteran eller ikke-veteran. Det kan vel ikke være så svært. Men den udmelding som firmaet her sagde de havde fået tyder på, at SKAT ikke selv er helt klare i spyttet på skillelinien.

Måske skulle man spørge, om de har brug for hjælp?

jewer
    894 Indlæg

Hvis den er fra 1979 er den da kalenderårsmæssigt 35 år??? Vi skriver 2014 :>)

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Den er fra april 1979, og sidste gang jeg spurgte Skat regnede de i hele kalenderår til deres fordel – så den først blev 35 år 31/12 2014. Men sandt nok virker EDB-systemet til at regne den som veteran allerede nu. Så det er måske også ændret, samtidigt med overgangen til tre-måneders ekspeditionstider.

Andre erfaringer med dette?

jewer
    894 Indlæg

I 2010 var det sådan at når blot man var i dét år bilen fyldte 35, så kunne den veteranregistreres. Tror ikke helt Skat selv har styr på det – men den har man jo hørt før…..

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Jeg tjekker…

Claes
    129 Indlæg

Ja – jeg har også erfaring med at de satte bilerne til 1/1 – det år de fylder 35. Det gjorde de ikke i starten, mener jeg. Men – da jeg fik afgiftet Corvette satte de dato til 1/1. Så tror desværre løbet er kørt for årgang 1979. Men ja – oprindeligt dyre – nu billige biler skal afgiftes inden de er veteraner.

jakob356
    170 Indlæg

For at en bil kan afgiftbehandles som veteranbil, skal der i synspapirerne stå, at den fremstår som original.

Så hvis din bil IKKE gør det, f.eks. ved “hjælp” af andre sædebetræk og hjulkapsler, bevis for at den har en forkert farve eller motor mv, må det være muligt at finde en synshal, der kan erklære den IKKE-original. Og den kan afgiftsbehandles som en “almindelig” bil.

Har ikke selv prøvet sådan en sag endnu, men læst mig til det på det store internet. Kan ikke lige finde tekst om det fra SKAT, men her står det bl.a.:
    http://www.tax.dk/jv/ea/E_A_8_1_5_3_2.htm

Hvad er det forresten for et spændende køretøj, det drejer sig om? :-)

mvh
    JAKOB

Claes
    129 Indlæg

Det er måske en mulighed. Men – så kan den jo heller ikke køre på billig vægtafgift – og på 8. års syn. Så kan det jo være forskellen ret hurtigt bliver ædt op af meget dyrere ejerskabsomkostninger.

jakob356
    170 Indlæg

Som gammelbilsentusiaster skal vi huske ikke at blande vægtafgift og registreringsafgift:

– Der kommer ikke til at stå noget om “ikke-originalitet” på registreringsattesten.

– Alle biler/motorcykler overgår til kvart vægtafgift, i førstkommende afgiftsperiode efter de er fyldt 35 år, også selvom de ikke bruges veteranmæssigt. De indkaldes ikke til noget originalitetstjek.

– “Veterankørsel” bag på registreringsattesten, med 8 års synsinterval til følge, kan tilvælges (gratis) på et senere tidspunkt, bare bilen er over 35 år.

Man kan jo være blevet træt af, at bilen er uoriginal, efter man har ibrugtaget den efter afgiftsbehandlingen, og valgt at føre den tilbage til helt original stand, med henblik på at bruge den til lejlighedsvis veterankørsel. Det tror jeg ikke der er nogen paragraffer, der blokerer for :-)

mvh
    JAKOB

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Uhauhauhauha, jeg forstår hvad du mener, Jakob356 – men ved ikke helt, hvad jeg skal mene om det! Men jeg ved af erfaring, at du har ret, for da jeg hentede min Spitfire havde den glasfiberhjelm, og blev afgiftberigtiget som normal bil – det kostede mig ekstra, cirka hvad der svarede til en stålhjelm! Så kunne jeg lære det. Siden har jeg været originalpoliti…

…spøg til side, din metode vil virke. Men på grund af den tvivlsomme metode vil jeg ikke fortælle hvilken bil det handler om! Og det er heller ikke til mig selv. Heldigvis!

Claes
    129 Indlæg

Lyder bestemt “interessant”, Jakob. Må da undersøges nærmere.. ;-)

ThomasJ
    3 Indlæg

Du behøver ikke at lave din bil uorginal, jeg har telefonisk været igennem til en “chef” medarbejder hos skat, der sagde jeg godt kunne vælge at betale alm. registreringsafgift i stedet for veteranafgift, for biler over 35 år.

Thomas

Claes
    129 Indlæg

Utroligt. jeg fik det præcis modsatte at vide – af 2 forskellige skattemedarbejdere..

Claes
    129 Indlæg

Har du så gjort det, Thomas? Jeg vil gerne gøre om sådan en sag – for det kan jo ligeså godt være din “skattemand” var forkert på den. De har jo åbenbart ikke helt styr på sagerne..

Petersen
    14 Indlæg

Hej – Jeg vil godt tage denne tråd op igen..

Jeg har fat i en bil fra 11/79.. Jeg må indrømme at jeg havde forventet en lav afgift da handelsprisen er 25.000 men efter at have læst ovenstående er jeg nu i tvivl.. Er der noget nyt som jeg skal forholde mig til?

Bilen er forresten med første indregistrering i 1983 – overgemt.. Har det nogen betydning?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.