Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter
    Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

Spørgsmålet i overskriften relaterer kraftigt til, hvilken klassiker vælger jeg, at ende op med.

Trods jeg de sidste par år har kastet mine hverdagsbiler i grams, er jeg på ingen måde bilswinger !!!

jewer
    894 Indlæg

Nu er der kun én af de andre biler på matriklen, der har plader på:>)

Jeg ved ikke med 25 tkm om året men jeg har da i snit kørt 10 – 12 tkm om året i Julle – sommer og vinter – og det er gået fint. Den er efterhånden ved at være ekstrempatineret – det må jeg jo så se at få gjort noget ved:>). M.h.t. mekanikken har den ikke voldt nævneværdige problemer. En generator hér, en starter dér og lidt styrekugler – og så ellers blot et olie/filterskift for hver 10 tkm. Det spiller! Klart anbefalelsesværdigt! En fornuftig 1750 eller 2000 Berlina kan stadig findes nede sydpå til overkommelige penge. En Giulia tror jeg bliver for lille hvis familien skal med en gang imellem – Og så skal den ikke være så sænket som min. Den er reelt kun en 2-personers.

…Og reservedelssituationen er fjong:>)

Ole Wichmann
    815 Indlæg

Nu har du jo haft Alfa 156. Dem er der lavet så mange af at jeg tror reservedele vil være tilgængelige i en rum tid.

Kai
    583 Indlæg

Det er et fantastisk spørgsmål.

Jeg kan ikke svare, men bare give lidt kulør til eventuelle svar.

Min Audi A6 V6 1997, synes jeg, burde være så ny, at alt kan skaffes (til rimelige penge, SMC kan sikkert skaffe alt).

Der er bare det lille men, at V6 er der ikke solgt mange af, og hovedsaligt i en Bentley der kun solgtes i Canada, så alle motordele er allerede svære at finde (til en overkommelig sum). Havde jeg valgt 2.8, 2.3 eller 2.0, ville situationen være lidt bedre.

Lars R. Nissen
    41 Indlæg

@Ole JAGmann said:
    Nu har du jo haft Alfa 156. Dem er der lavet så mange af at jeg tror reservedele vil være tilgængelige i en rum tid.

Der er desværre allerede problemer med at fremskaffe udvalgte dele …

Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

@Lars R. Nissen said:

@Ole JAGmann said:

Og har stadig to halve tilbage… :-(

Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

@Lars R. Nissen said:

@Ole JAGmann said:

Hvilke problemer er du rent ind i?

Har du mangler p.t.?

Lars R. Nissen
    41 Indlæg

@Ib Erik said:Hvilke problemer er du rent ind i?

Har du mangler p.t.?

Nu er Car Centre (endnu) rigtigt gode til at finde de dele (eller alternativer), der ellers kan være udgået, så jeg har endnu ikke personligt “ramt muren”. Det seneste var en køleslange der var i restordre, som jf. Anders ofte betyder at delen er udgået – men han fandt en alligevel :-)

Simca
    14 Indlæg

De populære veteraner kan man få alt til – 2CV, Bobble, Mini, Citroën DS etc.

2CV kan man komplet genopbygge med nye reproducerede dele – som er bedre end de originale.

Der er også nogle modeller der er ved at komme flere dele til – Citroën CX laves der noget til, og sågar Citroën GS er der ved at blive lavet nye sliddele – her er det mest pladedele der er problemet.

Så det drejer sig vel om at finde noget hel- eller halvpopulært?

Smeden
    110 Indlæg

Enig med Simca.. Skal man bruge sin klassiker hver dag skal man gå efter et mærke eller en model der i forvejen er populær! Englænderne er gode. MG og Jaguar går det at få stumper til (ved godt Jaguar er lidt dyr i brændstof som hverdagsbil) Men de kan nu sagtens bruges til det rent reservedels mæssigt. Skulle jeg køre hverdags klassiker om vinteren så tror jeg jeg ville gå efter en VW. Måske en Notch for bare at være lidt anderledes! Man kan godt få dem til at være varme! Hvis man ofre tid og penge på at få styr på varmekasser og alt andet der høre til! Kender til flere eksempler på VW folk der gladeligt triller rundt hele året! De er heller ikke så dumme i sne! (Her taler jeg af egen erfaring!) Men jeg er så også den eneste jeg kender der havde vinterdæk til sin Buggy ;)Det er ikke noget problem med sliddele. Ej heller i rimelig kvalitet!

jewer
    894 Indlæg

Som jeg har skrevet tidligere. Giulia – evt. Berlina. Find en god én, så er det ikke mange reservedele du får brug for hen ad vejen.

Kondrup
    464 Indlæg
    Leo Jensen
    154 Indlæg

@Simca said:
    2CV kan man komplet genopbygge med nye reproducerede dele – som er bedre end de originale.

Jeg vil gerne tillade mig at være uenig. Jeg synes der leveres meget l… til lige netop 2CV, og jeg bruger min som helårsklassiker og er dermed blandt dem, der forbruger lidt dele…

Platiner er så elendige, at de ikke holder 1000 km. I gamle dage holdt de mindst 10000 km. Nu er der så eftermonteret elektronisk tænding…
    Forskærme uoriginal: Elendig pasform, og de kan da også sagtens ruste…
    Gummistropper til sæde (ophæng af lærred): De holder flere dage…
    Pakninger: De uoriginale er ikke særligt gode, men de er godt nok billige
    Paraboler: Elendig levetid, hvis man bruger bilen udendørs

Men du har ret, der findes også opgraderede dele som f.eks. forstærkede manifoldpakninger, kalescher i lækkert materiale og ECAS oliepåfyldningsstuds.
    For et par år siden var situationen, at man ikke kunne købe nye speedometre (jeg har på lager…) og baglygteglas (jeg har på lager…), men det kunne nemt have ændret sig.

Mht Jaguar kan jeg se, at det nu tynder hurtigt ud i originale dele til de ikke-så-gamle-og-klassiske som min XJ40 fra 1992, og det skulle være direkte slemt med nyere modeller. Man skal nok holde sig til dem fra før 1972… :o)

Smeden
    110 Indlæg

Har Jaguar lavet biler efter 1972???? ;-)

AllanMB170
    28 Indlæg

@Smeden said:

Har Jaguar lavet biler efter 1972???? ;-)

Good one :)

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.