Forum Spørgehjørnet: Helt generelt ud i den blå luft Skal, skal ikke skifte bilen ud til sommer…?
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    ruldal
    148 Indlæg

Puha, en grim grim tanke har strejfet mig på det sidste.

Nu hvor E21´ernes priser er på himmelflugt overvejer jeg meget kraftigt om jeg skulle gøre E21´eren klar til et eventuelt salg til sommer.

Ganske vist, den har et specielt lille hjørne i mit hjerte, og jeg ER simpelthen så glad for den. Men det er meget fristende.. Jeg vil tro at bilen uden de store kvaler ville kunne sælges næsten som den står nu for 60-65.000.- kr på en god sommerdag.

Det ville naturligvis kun være for at finansiere en 635CSi fra 78/79 som denne:

Jeg har ud over E21´eren også altid godt kunne lide E24´eren. I det hele taget har store Coupé biler altid været mig, har tidligere haft en 79´ Opel Monza også. Fed fed bil.

Men kommer man så nogensinde til at kunne få fingre i en E21 igen ??? Og hvis ikke jeg gør det nu så får jeg da helt sikkert ikke en E24 sådan som priserne på de biler ligger ….

En fin E24 pre-facelift altså med chrome kofangere osv, kan rekvireres i passende original stand i Tyskland for omkring 50.000.- kr.

Kan også være jeg bare har fået frosthjerne heroppe i det Nordjyske… ???

Jacob B
    216 Indlæg

Jeg har i flere år presset på min ven, for at han skulle sælge sin nyere Mazda MX5 og købe en klassiker… selvfølgelig en Bertone eller lignende italiensk.

Han har dog altid været forelsket i 635’eren, og i sommers købte han så et meget fint eksemplar, som stod til salg til en høj høj pris i Jylland…
    Jeg rystede på hovedet af ham, dels pga. fravalget af italiensk og dels fordi han havde givet for mange penge for den!

MEN… Efter første tur til Roskilde Havn en typisk torsdag med godt vejr, så var jeg solgt! Dogleg-gearkassen går som smurt, motoren trækker fantastisk, og lyder himmelsk, og hele bilen virker bare stram… At selv sådan en solid tysker så kan have lidt problemer med varme-/kuldestyringen til kabinen, og en periodisk lysende bremse-lampe, det bruger jeg så som bekræftelse over for mig selv i, at han alligevel har fået lidt italiensk ;-)

Så Ruldal jeg ville ikke tøve et sekund, hvis du kan bytte din E21 lige over for en rigtig mandebil… en bil som allerede da den blev født, henvendte sig til de kræsne købere, som havde pengene til at betale for kombinationen af sportsvogn og komfortvogn! (Hvis der er noget, der hedder det?)

Glæder mig til at se din kommende 635 ;-)

ruldal
    148 Indlæg

6 serien er en superfed bil, men ikke uden sine svagheder. De store M30 motorer er notoriske for at være svage i topstykkerne, og reperation af sådan en maskine er uden at sige for meget svinedyr.

For en del år siden nu var jeg den glade ejer af en E34 535 (i bund og grund samme motor) og til trods for at de 218 hk med garanti var på plads og vellevende, og bilen generelt ligesom så meget andet BMW (inklusiv 6´eren) virker super afstemt og samtidig solid som en klump granit, endte det dog også med at den havde en revne i topstykket.

Hvad værre er at når topstykket revner på dem skaber det som oftest overtryk i kølesystemet og så ender man med at kølerslangerne sprænger og ligner en medisterpølse der har fået for meget på panden. Ikke just drømmescenariet.

Rent motormæssigt er jeg mange gange mere tryg og tilfreds med min nuværende M20. Den skal man også passe på, men her handler det kort og godt om at få den godt varm før højre ben strækkes ordentligt ud. Overholder man den regel, så kører motoren for evigt, og kan samtidig pines og piskes i et væk uden kedelige bivirkninger.

Det er dog ikke alt det der er årsagen til min største bekymring omkring det her.

Den E21 jeg har nu har jeg jo selv bygget og det i sig selv gør bilen særlig. Ja der er rigtig mange ting der kunne være lavet bedre, og fik en uddannet karosserismed fingrene i min bil ville han da helt sikkert også stå og ryste på hovedet, men det er home-made og jeg er stolt af det :) Det gør selvfølgelig at jeg har en connection til min nuværende “baby” som ikke bare er sådan at ryste af sig. Samtidig kører E21 bare sindsygt godt, den har motorsports DNA så det basker og det lader sig mærke. Hver gang jeg ser den smiler jeg.

Jeg er langt fra færdig med at have med BMW at gøre i klassisk regi, jeg er ked af at jeg har “spildt” så mange år på Opel i forhold til. Derfor er problematikken også at hvis jeg nu skulle fortryde et bytte for der er trods alt tale om to vidt forskellige biler, E21 er en lille kvik racer, hvor E24 er en stor tung flyder, så er jeg ikke sikker på at en E21 lige er til at få fat på igen… Og det er en bekymrende tanke..

Hvorfor kan jeg dog ikke bare vinde de 122mio i lotto så jeg kan købe begge dele :D

holmen
    456 Indlæg

Tror vist også jeg lider lidt af frosthjerne her i kulden – og det eneste der virker er klassiker dagdrømmeri. Og hvorfor er det sådan? Jeg har en fed Lotus som jeg nu har sat til salg – men hvorfor? Den er bare så godt lavet og jeg er så glad for den. Men der er sku så mange dejlige biler derude som bare må ejes.
    Bare det snart bliver forår så drømmeriets kan blive til køreglæde.
    Held og lykke med jagten …

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Omvendt Ruldal, saa har M20 motoren tandrem. Fyfoej for noget skidt!! Nej, saa hellere en motor med kaede… ;-)

Helt serioest, saa er dit spoergsmaal faktisk slet ikke spor nemt at besvarer.
    For det foerste, saa levere en E21 og en E24 faktisk utroligt forskellige koereoplevelser trods de begge er 6-benede BMW’er fra samme tid. Nu ved jeg ikke helt hvilken motor du har i din E21, men saerligt en 323i med den skoenne K-Jetronic giver en herlig mekanisk og involverende koereglaede (klart at fortraekke over den sloevere L-Jetronic som fulgte en E30 modellen), som selvfoelgelig ogsaa fremhaeves af det mindre og lettere karosseri. E24’erens store M30 motor er jo en sand perle af en motor synes jeg, men bilen er ogsaa mere afdaempet og komfortabel end E21’eren – meget passende for en skoen GT-vogn.
    Det andet som goer det svaert at svare paa er jo netop prisernes udvikling, for begge modeller har steget stoedt de sidste par aar og vil uden tvivl fortsaette med det. Koeber du ikke en 6’er nu, jamen saa faar du maaske aldrig en!! Omvendt, saelger du din E21 nu, jamen saa faar du muligvis aldrig en igen!

Hvad goer en klog??

ruldal
    148 Indlæg

En klog person laver patent på de plasticdupper der sidder for enden af snørrebånd så han aldrig skal spekulere på penge igen i sit liv, og kan derefter have begge biler kørende :)

Min E21 har en m20b25 motor med 171hk så den er jævnt sjov at nulre rundt i :) Den er megafrisk og motoren kører supergodt. Der har jeg virkelig været heldig. Den klæder bilen ufattelig godt, bilen er frisk, sjov, super motorrespons, og vejrespons, og på de små landeveje hvor man kan tillade sig at lukke lidt op kan man virkelig mærke at bilen er noget for sig selv. Den klæber til asfalten.

Claes
    129 Indlæg

Jeg synes du skal beholde din E21’er. Jeg er også selv helt vild med 635’ere, men den bør været et supplement til din, vel næsten sjældnere, E21.

M30’motorene er jeg ikke så bange for. Oplevede den i min 732’er som jeg ejede sidste sommer. Pragtfuld motor – intet mindre. Den havde kørt 330.000 kilometer, men den spandt simpelthen som en ny. Desuden – M30 motorer ligger, som du selv nævner, i rigtig mange biler – også nyere modeller – så den helt store økonomiske ruin er det jo ikke selvom motoren SKULLE stå af. Du kan nemt finde en komplet velkørende ombyttermotor for 4-5000 kroner. Sådan én kan man sammen med et par venner så lægge i den. De store værkstedsregninger er lidt en saga, når reservedele og reservedelsbiler fåes for småpenge.

Den lysende bremselampe. Hehe – det oplevede jeg også lige da jeg havde fået min 732’er som ikke havde kørt en periode. Jeg var jo i panik – fordi de jo har dette specielle hydraliske-bremsesystem/servosystem. Jeg frygtede en dum tidligere ejer havde fyldt bremsevæske i servosystemet -fordi det jo ligner en ret almindelig bremsevæskebeholder, beholdren til Automatgearsolien, som den bruger til bremse/styreservoen.

Den slukkede dog efter jeg havde kørt nogle gode ture i bilen – og tændte aldrig igen – i de 2 måneder jeg ejede det prægtige køretøj. Jeg savner den faktisk – og har næsten fortrudt salget.

Her kan i opleve stemningen i en 732Ia fra 1981. Mmmm:

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.