-
ForfatterIndlæg
-
18. marts 2013 kl. 09:12 #51627
Peter Plys Karlsen
586 Indlæg18. marts 2013 kl. 09:24 #53420
Jens Langdahl
731 IndlægHej Plys, har lige postet priser fra 1955, 1960 og 1968 i gårsdagens tråd, men det er altså kun danske priser. Missede en komplet samling Automobil Revue for 15-20 år siden, det ærgrer mig stadig. Det betyder blandt andet, at jeg ikke har int. bilpriser fra dengang – Sorry
18. marts 2013 kl. 09:29 #53421
Claus Ebberfeld
604 IndlægGenialt, Peter Plys: Måske forstår vi hinanden? Det er jeg faktisk ikke helt klar over.
Men i hvert fald er det jo Boblens livscyklus jeg er ude efter – i grove tal tog det ti år at få bygget den første milllion, og hvordan fordelte de øvrige 20 sig så? Hvordan solgte den i markedet/markederne? Det er jo fuldt ud tænkeligt, at den var en fiasko i Europas samtidig med at den var en succes i Amerika – sådan i ekstremerne.
18. marts 2013 kl. 09:46 #53422
Peter Plys Karlsen
586 IndlægNu skal du bare holde dig til titlen Claus….Tvivlerens livsopgave;-) og det går joh, ganske godt…så prøver du bagefter at afgrænse dig fra øvrigt forstyrrende…som f.eks. geografiske markeder ;-) her skal du kun eftervise tesen….status quo? eller hvad du ønsker skal du få.
18. marts 2013 kl. 09:47 #53423Ib Erik Söderblom
423 IndlægSammenligningsgrundlag.
Hvilken levetid har bilmodeller normalt?
Boblen blev bygget i noget nær 67 år, med kun det som VW så som mindst nødvendige opgraderinger.
De kraftigste fandt sted i dens oldingeår, med anden undervogn, buet forrude, grimme kæmpebaglygter og et lige så gyseligt polstret instrumentbræt.
Den blev aldrig benzinøkonomisk, eller noget Raum Wunder!
(Egentlig ikke så forskellig fra en Morgan Runabout, der siden 1926 har evolutioneret sig til en Morgan 3 Wheeler… (Tangent))
I dag er vi vel endt nede på noget, der ligner 3 – 8 år, inden bilfabrikkerne opfinder den dybe tallerken igen, mere end evolutionerer det eksisterende design.
Tilmed kan de nå et par facelifts (“Det er det forbrugerne vil ha’…(?)) i perioden.
Er facelifts en metode til, at sløre fejlrettelser, så tidligere kunder ikke hyler for meget?
Eller til at undgå, at skulle lave dyre fejlrettelser til konstruktionsbommerter?
Sikkerhedstænkningen vandt mere og mere frem i Boblens Old Age, at man ikke nødvendigvis skulle knuses og/eller brændes ihjel af den på skødet placerede benzintank. Den blev også flyttet (desperation) i de sidste modeller, mig bekendt.
Boblens lange levetid, skyldes således i høj grad også en udpræget konservatisme hos fabrikanter og omgivende samfund.
Kun frelste Transport-Hippier (inden Hippier eksisterede) råbte vel op om dén slags?
De rigtige hippier købte så VW’er.Fra bilfabrikanternes side er det en genistreg med hyppige modelskift. Det er en selvforstærkende mekanisme, der tvinger forbrugerne ud i konstante nybilindkøb, eftersom reservedele bliver færre og færre og dyrere og dyrere.
Genialt!
18. marts 2013 kl. 10:01 #53425
Jens Langdahl
731 Indlæg@Claus Ebberfeld said:
Genialt, Peter Plys: Måske forstår vi hinanden? Det er jeg faktisk ikke helt klar over.Men i hvert fald er det jo Boblens livscyklus jeg er ude efter – i grove tal tog det ti år at få bygget den første milllion, og hvordan fordelte de øvrige 20 sig så? Hvordan solgte den i markedet/markederne? Det er jo fuldt ud tænkeligt, at den var en fiasko i Europas samtidig med at den var en succes i Amerika – sådan i ekstremerne.
Der er jo også den mulighed, at en del af det forøgede salg i 60’erne skyldes at nye markeder opstod, eller at gamle markeder fik større købekraft. Jeg tænker især på Mellem- og Sydamerika. Mener at vide, at boblen blev bygget både i Brasilien og Mexico, men ved ikke hvornår dette startede. Blot en strøtanke.
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.