Forum Bilmærker Engelske mærker Triumph Vitesse 1600 mk.I
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    Anders Bilidt
    648 Indlæg

Er der nogle herinde som ejer eller har ejet en Triumph Vitesse 1600 mk.I ??
    I weekenden stoedte jeg paa et koerende eksemplar i BRG og med et laekkert moerkeroedt indtraek. Den kraevede dog en kaerlig haand med lidt pladearbejde, en hellakering og velsagtens et meget komplet service. Prisen var liiige hoej nok, men kunne muligvis forhandles ned paa et fornuftigt niveau.
    Men foer jeg goer mere ved det her, saa maa jeg tilstaa at mens jeg altid har syntes godt om en Vitesse, saa har jeg faktisk aldrig har koert i en! Jeg ved natruligvis godt at det er en noget aeldre og meget mere simpel konstruktion end mine vante BMW 02’ere. Ligesaa end min Toyota Trueno. Jeg forstille mig heller ikke at den kan sammenlignes med min gamle Triumph 2,5PI mk.I. Tjaaa… jeg vil saagar tro at selv min gamle Sunbeam Imp Sport var en mere velkoerende og saagar “voksen” bil end den lille Vitesse. Saa hvad skal jeg forvente af saadan en Vitesse? Hvor brugbar er den? Hvad er dens styrker og ikke mindst dens svagheder?
    Hmmmm… jeg er helt sikkert nysgerrig. Men jeg er dog ikke helt sikker paa at jeg er decideret fristet…
    Hvad er laesernes erfaring med denne lille brite?

jensen
    46 Indlæg

Jeg har ikke haft en vitesse, men jeg har renoveret mange af de andre triumphs deriblandt en herald 13/60 cab som er meget lig blot med 4 cyl.

vitesse 1600 er vist ved at være en sjældenhed, hvis den har den originale 1600 motor, mange er skiftet til 2000.

hvis den skal have pladearbejde og hellakering og meget andet kan det nok kun betale sig at lave en totalrenovering, da den er på en ramme er det ligetil og fjerne karossen – som er i 2 dele. – den skilles simpelthen ad “på midten”. og derefter få rammen sandblæst og derefter starte fra bunden med opbygning – super ligetil på denne bil !, men selvfølgelig lidt tidskrævende.

det værste er hvis tidligere ejere har lavet meget fusk pladearbejde, menge karrosser er endda svejset sammen hvor de burde kunne skilles ad, også torpedovæggen og forruderamme kan være slemme.

pluser er at de er nemme at lave og billige at skaffe dele til og yderst vellydende motor. undervogn kan sagtens komme til at køre fint, men den har stadig swingspring og dens begrænsninger. OD eller evt. 5 gears conversion er super til motorvejskørsel, som ellers kan blive lidt anstrengt.

prisen for sådan et “projekt” skal vel være på 20-30k alt efter standen og lidt mere hvis det er en ægte cab.

Soren W
    390 Indlæg

Jeg kørte en Herald 1200/4 cyl. udgave nogle år. Undervognen er ikke noget at råbe hurra for, baghjulene klapper ind under bilen, hvis du slipper gassen i sving. Kørestillingen er lidt spøjs, man sidder skævt for rattet, men vænner sig dog til det. Bilen er sådan lidt mekkano agtig, da den er skruet sammen på rammen af en masse smådele. Alt kan og vil ruste, men den er nem at skrue på. Og så har den masser af charme. Men en køremaskine? Nææææ…

jensen
    46 Indlæg

jeg kom vist til at skrive noget vrøvl under undervognen:
    den kan komme til at køre udemærket ved brug at moderne bøsninger og støddæmpere og skiftes bagfjederen til en swingspring – koster ca. 2000.- for et kit. kan den heller ikke lave tuck-under med baghjulene som søren beskriver.
    den skal dog provokeres voldsomt selv med std fjeder – er min erfaring. medmindre alt andet er slidt op i undervognen selvfølgelig.

den senere vitesse og triumph GT6 fik dog en mere moderne undervogn bagi

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Hmm, topcharmerende vogn, og mit bud på den største forskel fra alle de biler du nævner, Anders: Vitessen har chassisramme, og hele konstruktionen fornemmes derfor mindre sammenhængende. Det er selvfølgelig det samme i min Spitfire og GT, og jeg har egentlig ikke noget imod det, for det kan jo bringes til at fungere godt nok mht køreegenskaber. Men fornemmelsen af “løshed” er nok svær at slippe af med. Og den er immervæk MEGET anderledes end den fornemmelse du kender fra en 2002.

Men jeg går ud fra, at det også SKAL være anderledes!

JMH
    24 Indlæg

Jeg har en bekendt, der har importeret en Vitesse mk 1 fra UK for nogle år siden; i urestaureret udgave – og noget der ligner original bemaling.

Fin og pålidelig bil; han mig bekendt flere gange været langs den franske riviera i den, og kørt hele vejen. Han har dog været igennem stort set al mekanisk på den.

Reservedele er relativt billige – og sammenfaldende med bl.a. spitfire’n, som har det meste af undervognen til fælles.

Ulempe: Rust mellem forreste kofanger, og bagerste kofanger. Inkl. begge kofangere :-)
    (har repareret begge sider i bagerste del af rammen på den for ham).

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Tusind tak for jeres input de Herrer! Yderst vaerdsat…

Men jeg har besluttet mig for at melde pas paa Vitessen. Nu er vores hobby jo sjaeldent praeget af logik og fornuft, og det er denne beslutning vel egentlig heller ikke. Jeg tror bare at jeg mangler den der totalt overrumplende maveglaede over udsigten til Vitesse ejerskab. Og saa skal man lade vaere. Bevars, jeg blev fristet – baade af den skoenne lille 6-cylindrede motor og ikke mindst af den pragtfulde farvekombo som BRG over Oxblood Red indtraek nu engang er.
    Men naar det kommer til stykket, saa er der andre klassikere som jeg heller vil eje. Tjaa, og hvis vi alligevel skal proeve at traekke bare en anelse fornuft ind i billedet, saa er det jo egentlig en familievenlig 4-doers klassiker som jeg burde vaere paa udkig efter.

Lad os se hvad der byder sig naest… ;-)

Soren W
    390 Indlæg

Anders, gaaaaaaaaab……!

Anders Bilidt
    648 Indlæg

HaHaHa… keder jeg dig Soeren…??
    Jeg fornemmer vagt at du at du ikke er enig i min beslutning om at lade en anden entusiast end mig nyde den lille Vitesse…

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.