-
ForfatterIndlæg
-
6. marts 2019 kl. 20:50 #153020
Larssh
4 IndlægHej Håber der er nogle der kan hjælpe med mit spørgsmål. Jeg er blevet “foreløbigt” lykkelig ejer at en Fiat ritmo. Den er blevet veteransynet, af forrige ejer sidste sommer. Hvordan er reglerne mht forsikring når den er veteransynet.? Skal den veteranforsikres for at holde 8 års syns reglen ? mvh Larssh
7. marts 2019 kl. 17:22 #153023
Leo Jensen
154 IndlægNej, du må gerne have en almindelig forsikring på en veteransynet bil.
Jeg har det på min 2CV, så jeg kan køre hele året og ikke behøves have dårlig samvittighed over at tage den til Rema 3 gange på samme uge…7. marts 2019 kl. 21:44 #153051Larssh
4 IndlægHej Leo mange tak for svar. Ville også helst slippe for veteranforsikring, da det jo sætter nogle begrænsninger.
8. marts 2019 kl. 10:55 #153084
A VINTAGE RUN
313 IndlægHej.
I mine øre lyder det ikke logisk at du må benytte din veteransynet bil på lige fod med en almindelig synet personbil der skal synes hver 2 år ( for ældre personbiler ) Jeg ville i dit tilfælde forhøre mig ved en synshal der står for inspektionerne og synet af køretøjer, og så dit forsikringsselskab.
Hvis der er 8 år imellem synsintervallerne er der også særlige regler for brugen af transportmidlet! Det virker ulogisk at du kan gøre som du vil med en veteransynet, veteranbil som med en almindelig synet personbil!
Men du kan nok vælge at lade din veteranbil forsikre som almindelig personbil og dermed også de almindelige synsintervallerne. Så bliver det en dyre fornøjelse at have og køre veteranbil. ( det er ikke sikkert at alle forsikringsselskaber vil forsikre din nu 35 årig veteranbil ). Eller har den i deres database mere..!
Det er min vurdering og jeg skal ikke kunne sige om der findes smutveje eller huller i reglerne jeg ikke kender til, ( det gør der nok ) men det er bare som jeg har forstået det.
Ved indmeldelse i veteranbilklub for eksempel: DVMC og andre lignende klubber, få du adgang til en billig ansvar og kaskoforsikring. Det ville jeg nok fortrække. Kørselsbehovet er lejlighedsvis og betyder at du må køre fornøjelsesture i hverdagen og weekender til træf og lignende arrangementer. Men ikke bruge køretøjet til befordring til købmanden lørdag morgen og frem og tilbage på arbejde, osv. Altså skal du have et slags udflugtsmål hvor det drejer sig om brugen af køretøjet og den oplevelse der derfra medfølger. Men også at du som ejer af et historisk eller særligt klassisk køretøj har en vis pligt til både at vise og passe på det og vise andre respekt i og omkring betjeningen af køretøjet. Det er gældende i for alle indkomstgrupper og med favorabel priser.
Jeg håber du finder en god og tilfredsstillende løsning og får mange glæder i og med dit nyerhvervet veterankøretøj.8. marts 2019 kl. 13:42 #153085
Leo Jensen
154 IndlægHej
Med veteransyn skal man jo overholde betingelserne fra Færdselsstyrelsen, som ganske enkelt er at bilen er registreret for mindst 30 år siden samt at den kun bruges lejlighedsvis.
Jeg har nu også en fornemmelse af at der er krav om at man også har et køretøj indregistreret med alm. synsperiode.Veteranforsikringer er oftest mere restriktive end ovenstående: Kun hobbyrelateret kørsel og ingen kørsel mellem 15/11 og 15/3 (og ja, jeg ved godt nogle har andre datoer eller tillader kørsel om vinteren).
Jeg har på min XJ-S valgt en brugsveteranforsikring, som også dækker brugsrelateret kørsel. Jeg får dermed også dækket en skade, der er sket på Kvicklys parkeringsplads eller på vej til noget ikke-veteranbil-relateret.Fra fstyr.dk:
Hvis din bil er indregistreret første gang for mere end 30 år siden og kun benyttes lejlighedsvis, kan du registrere den til veterankørsel, hvorefter bilen vil få længere perioder mellem indkaldelserne til syn. For at få bilen registreret til veterankørsel, skal du rette henvendelse til Motorstyrelsen.
Ved registreringen påfører Motorstyrelsen tilladelsen ‘Veterankørsel’ i Køretøjsregistret (DMR).
Når bilen er registreret til veterankørsel, bliver den første gang indkaldt til periodisk syn 35 år efter 1. registreringsdato og herefter med 8 års mellemrum.
Er din bil ikke registreret til veterankørsel, vil den fortsat blive indkaldt efter de gældende intervaller, selv om den er over 35 år gammel.
8. marts 2019 kl. 13:42 #153086Larssh
4 IndlægHej Njal tak for dit indput. Det giver meget mening det du skriver, og var også selv det jeg tænkte.
Men nu har jeg snakket med Aaplus, som siger veteransyn= lejlighedsvis kørsel. Nå så meget så klogere, videre til skat som sendte mig videre til trafikstyrrelsen, som også siger at hvis din bil har veteransynstatus må du kun bruge den til lejlighedsvis kørsel. Men hvad er så lejlighedsvis kørsel, der skulle jeg snakke med motorstyrrelse. De siger at i deres system står der i vedtægterne at lejlighedsvis kørsel er hvis du bruger bilen lejlighedsvis dvs ikke til, befordring,erhverv,farligt gods. Osv. Summa summarum du må godt køre 8 år mellem syn, på en almindelig forsikring ( under almindelige vilkår ) hvis du kun bruger den lejlighedsvis, og der er ikke udspeciferet hvad det er.8. marts 2019 kl. 13:56 #153087Larssh
4 Indlæg8. marts 2019 kl. 18:09 #153088
H.P Thygesen
34 IndlægNu fik vi hvis nogenlunde syn fremgangsmåde på plads – men hvad betaler I i i vægafgift af jeres gamle biler ? jeg betaler 2 x 440,- for nin 36 årige SAAB – synes ikke det er oplagt, at jeg skal betale som 2 VW up !! men hvad betaler eks Mustang ejer ?
8. marts 2019 kl. 18:48 #153089
Leo Jensen
154 IndlægMan betaler 1/4 af fuld vægtafgift for biler over 35 år.
Jeg betaler 530 kr/år for min 2CV og 2100 kr for min XJ-S (og 8400 kr for min youngtimer…)8. marts 2019 kl. 19:27 #153090Søren T
18 IndlægDet billigst man kan slippe med er 265 halvårligt, hvis vægten er under 600 kg.
Omvendt koster kategorien 1.501-2.000 kg 1.050 halvårligt. herudover koster det 30 kr pr. 100 kg.
Din Saab falder i kategorien 801-1.100 kg med de nævnte 440 halvårligt til følge.
I forhold til dialogen om veteransyn, så behøver bilen ikke at komme i nærhed af en synshal for at få det flueben i systemet. Det kan man klare hjemme fra sofaen med NemID.
10. marts 2019 kl. 15:26 #153202jakob356
170 IndlægOg husk, som Motorhistorisk Samråd rigtigt skriver i linket ovenfor, at bilen er registreret til veterankørsel, hvilket medfører længere synsinterval. Selve synet der foretages er ikke anderledes end et almindeligt syn, bortset fra at synsmanden sikkert synes det er hyggeligt med noget andet på menuen end det sædvanlige.. Så der er således i princippet ikke noget, der hedder “veteransyn”.
“Lejlighedsvis kørsel” er en kæmpe gummiparagraf, der kan fortolkes lige som man har lyst. Man KUNNE godt forestille sig nogle politi- eller skattemedarbejdere ligge på lur med videokameraet for at bevise, at en bil registreret til lejlighedsvis kørsel bliver brugt til pendlerkørsel, men da der er langt mere “udbytte” at hente for dem andre steder, f.eks. privat kørsel i firmabil og lignende former for skatteunddragelse, sort arbejde og anden kriminalitet, er det så vidt vides endnu aldrig sket.
Så har du lyst til en hyggetur i klassikeren en dag, vejret er perfekt, så kør endelig! Også selvom indkøb og job skulle blive en del af fornøjelsesturen. Efter som det ikke er hver dag, det sker, er det således “lejlighedsvist”.13. marts 2019 kl. 21:55 #153912
Kim Jensen
30 IndlægDet billigst man kan slippe med er 265 halvårligt, hvis vægten er under 600 kg.
Omvendt koster kategorien 1.501-2.000 kg 1.050 halvårligt. herudover koster det 30 kr pr. 100 kg.
Din Saab falder i kategorien 801-1.100 kg med de nævnte 440 halvårligt til følge.
I forhold til dialogen om veteransyn, så behøver bilen ikke at komme i nærhed af en synshal for at få det flueben i systemet. Det kan man klare hjemme fra sofaen med NemID.
Tja jeg betaler nu kun omkring 340kr årligt for min bil…
13. marts 2019 kl. 23:20 #153913Søren T
18 IndlægDet der blev spurgt til, var prisniveauet for de gamle biler. Det er i det lys mit svar skal ses (selvom jeg nok ikke lige var tydelig i mit svar), tallene er baseret på kvart vægtafgift. Er det en veteran du betaler 340 kr for helårligt for så må der være gået noget galt for mig?
13. marts 2019 kl. 23:44 #153914
Kim Jensen
30 IndlægNu kender jeg ikke satserne for 2019, men en fjerdedel af 1280 var det jeg betalte sidste år.. varevogn under 1000kg
14. marts 2019 kl. 07:33 #153915Søren T
18 IndlægSorry, mine tal var for personbiler. Med varevogne kan man få en veteran med endnu lavere vægtafgift.
Man kan faktisk komme helt ned på 265 helårligt, men det kræver så, at man kan finde en varevogn med totalvægt på max 500 kg (findes der mon overhovedet nogen, som kan opfylde det kriterie?)
Næste trin er de nævnte 340 kr helårligt (totalvægt max 1.000 kg).
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.