Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter
    stefan
    147 Indlæg

Så blev det tid til at pille lidt ved min Pontiac. Den har lidt småting som har irriteret mig lidt. Det er ikke noget voldsomt, men igen – lidt irriterende.
    Jeg vil starte med at kigge lidt på min tænding. Min gamle vogn har efterhånden fået nyt af det meste. De fleste ting i motoren er efterhånden “opgraderede” Dvs at der ikke er nogen data. Der er lidt “trial and error” over det meste. Det er for så vidt meget sjovt og kræver at man spekulerer lidt over tingene (sundt nok tror jeg).
    Min tændings-historik går nærmest helt tilbage til, da jeg fik bilen. Der gik nemlig ikke ret lang tid fra jeg fik bilen, til jeg ødelagde motoren. Jeg fik bygget den op igen med blandt andet en ny elektronisk strømfordeler. Væk med platinerne, der kun fungerede som omdrejningssignal/tændingssignal til min tændingsstyreboks (MSD 6AL). Nu er strømfordelen med induktiv giver og det virker egentlig fint.
    Min nybyggede motor skulle forkæles (dvs ikke bare ødelægges igen), så den skulle justeres ind i bænk. Jeg vidste ikke, hvad der havde ødelagt den, men noget tydede på tændingsbanken/mager blanding. Derfor skulle det kontrolleres/justeres ind. I den forbindelse blev tændingen justeret ind til 34 grader fortænding totalt. Dvs at tændingen justeres til 34 grader før top ved maksimal avancering (jeg har kun centrifugal avancering.)
    Det var i forbindelse med justering af tændingen, at jeg lagde mærke til, at tændingsmærket hoppede lidt og ikke steg helt jævnt. Derfor har jeg pillet den op og har kontrolleret den.
    Jeg har kigget efter slør i lejer, om svingklodserne kører frit, på stopbøsningen, Rotor, strømfordeldæksel, tandhjul til knast, og det rustne giverhjul…. i følge producenten skulle det dog ikke gøre noget. Derfor renser jeg det nu af alligevel.. Umiddelbart fejler delene ikke noget. Derfor kan konklusionen evt være, at olietrykket (det er højt) påvirker tændingsmærket ??. Akslen til olieumpen drives nemlig af strømfordeleren.
    Nu skal jeg have samlet den igen. Som alt muligt andet på min bil, så kan der leges med delene. Min fordeler har de strammeste fjedre til avanceringen. Dette er måske ikke optimalt med den nye knast jeg kører med. Mere om det senere. Jeg kan forresten ikke finde ud af at skrive mellem billederne. Måske nogen kan give mig et fif?

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Stefan, du kan hvis du ønsker det vedhæfte tekst med 1 billede ad gangen, eller på din pc kan du omdøbe fotoet med en kortere tekst, hvis du ønsker at sammenkæde det, med den vejledende proces du har beskrevet i hovedteksten.

Janus
    2 Indlæg

Hej stefan, du kan jo ikke bare skrive min pontiac. Hvor er der et billede? ?
    Og hvad skete der med motoren?
    Ellers kan svingene tændingmærke vel også være din pistol.
    Jeg ville kigge specs på dine fjedre og så få fuld avancering ind ml 2500-3000 omdrejninger.
    Jeg bikser selv med en 66 tempest som qua en mindre motorbrand ?? først nærmer sig kørbar stand igen nu.

stefan
    147 Indlæg

Hej Janus
    Jeg ødelagde et par stempler. De knækkede mellem ringene. Jeg har spekuleret over dette en del tid. Efter hvad jeg har lært efterhånden. så var kombinationen af knast og en meget højt(næsten 11:1) kompressionsforhold ikke så smart. Nu er der røget en noget voldsommere knast i, så det burde passe lidt bedre sammen.
    Tror min tændingspistol/tester er ok, men lurer igen, når foråret nærmer sig. Mht avanceringen, så køber jeg mig et lille kit og prøver mig frem. Min Pontiac er en 67 Firebird

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Uden at have alt for meget erfaring med tænding og justering, tænker jeg alt den rust vil medvirke til unøjagtighed, og måske giver problemer. Ville det gøre noget at fjerne det og giver fjeder og de bevægelige dele en tynd olie film? Eller et meget tyndt lag fedt?
    Det minder om noget fra en ubåd der er begyndt at korrodere..!
    God aften..
    :-)

stefan
    147 Indlæg

Jeg er helt enig. Det bliver også resultatet. Giverhjulet er blevet forbedret på senere modeller. Et nyt kan købes for 22 USD hvis det er. Et kit med stopbøsninger til avanceringen og forskellige fjedere til at styre, hvor hurtigt det skal gå koster 15 USD. Bare lidt ærgeligt det skal købes så langt væk. Jeg finder ud af det på et eller andet tidspunkt. Lige nu (som i lige nu) spekulerer jeg over min karburator til min Ducati. Små irriterende luftdyser har ikke helt rigtig størrelse i forhold til data. Derudover er jeg ikke knivskarp i CV mikuni karburatorer. Det er vildt irriterende at kigge på noget og ikke være 100% sikker på, hvordan det virker (i hvert fald som mekaniker)
    God weekend

stefan
    147 Indlæg

Fik startet den gamle vogn op i dag. Inden det havde jeg renset giverhjulet nødtørftig af og malet det med en lakstift. Det er ikke smukt men det virker. Jeg havde heldigvis været ret grundig med at tage billeder af monteringen, så den startede med det samme. Nu er den så heller ikke så følsom.
    Da den tøffede i tomgang justerede jeg tændingen til 10 grader før top. Jeg vil senere justere den ind på rullefelt (regner jeg med) og i mellemtiden kommer den til at køre 32-34 grader med fuld avancering .Dette kræver plus 4000 omdrejninger. Det tænkte jeg var en dårlig ide at gøre herhjemme i vores lille søvnige by med 600 beboere. Der er rigeligt at snakke om – at tossen larmer i hele byen med bilen behøver ikke blive endnu en historie.
    Nu skal speedertrækket justeres, så den ikke binder ved tomgang, hvilket den begyndte på efter jeg monterede spacer under karburatoren. Der er nok at lave på de gamle biler :)

stefan
    147 Indlæg

Tja nu røg den altså i pit. Det er nu ikke et vinterprojekt mere.. Forleden begyndte den at have et par udsættere. Jeg fandt et dårligt tændkabel og tænkte den var god med det. Det var det ikke helt. Min speeder har som nævnt tidligere hængt lidt. Kombineret med en mager blanding i tomgang efter jeg havde justeret tomgang/spjæld begyndte jeg at kigge lidt nærmere på den såkaldte baseplate, der indeholder blandt andet gasspjæld. Her fandt jeg slør i akslerne (stålaksler, der kører i et alu hul skal gå galt) . Ikke meget – jeg gider bare ikke sådan noget. Nu er det endt med, at jeg har sendt nogle af mine surt optjente lønkroner over til Trump. Jeg har bestilt diverse småting/pakninger, tændkabler, benzintryksregulator og den meget fancy udseende baseplate. I alt har jeg bestilt for lige over 300usd. Hertil kommer der 150usd i fragt og told…… Men nu skal det bare komme, så det hele kan blive lækkert

stefan
    147 Indlæg

Så det nærmer sig. Karburatoren er samlet igen med diverse nye dele. svømmerne er grundjusteret. Det gøres med svømmerhuset på hovedet, så drejes nålen til et 8mm bor kan være mellem svømmer og hus. Når karburatoren er monteret på motoren afmonteres niveauproppen, og så skal det lige flyde ud med benzin. Jeg elsker altså den simple tilgang til tingene. De små knaster er til justering af accelerationspumpen. De har forskellig form, hvilket giver fx mængde afhængigt af gasspjældets stilling. De har forskellige farver, så alle kan være med.. Der er 9 forskellige, med to forskellige monteringshuller i hver. Den rigtige er den, der virker bedst :)
    Jeg har også fået skiftet fjedre i strømfordeleren til avanceringen (der er et billede højere oppe) Min var monteret med de strammeste fjedre (langsom avancering). Tænker de nye passer bedre til mit setup. Igen findes der flere muligheder (igen farver) så den mest optimale løsning kan findes.
    Nu skal det hele bare monteres. Karburator justeres (svømmer, CO og tomgang) og så er jeg forhåbentlig på vejen igen.

stefan
    147 Indlæg

Tjaa det kom til at tage lidt tid at få den gamle vogn til at køre ordentligt. Rent faktisk lykkedes det først i går..
    At køre 52 år gammel bil, hvor de færreste komponenter/data kan slås op eller kontrolleres efter manualen gør det nogle gange til lidt af en udfordring, at få tingene til at spille helt ordentligt. Dette bliver ikke nemmere, når ens erfaring med min biltype består i en ”ny” mekanikeruddannelse (karburatorer var ikke eksisterende på noget tidspunkt), det kære internet, og min egen bil som forsøg. Det hjælper heller ikke, at jeg ikke kører i mærkeklub eller er så meget til træf. Det gør at man må læse og bruge kernehuset lidt mere. Noget jeg egentlig synes er meget sjovt (især når det lykkedes)
    Problemet jeg stødte på da jeg havde monteret min karburator var, at den gik ekstremt magert lige over tomgang. Så magert at den havde udsætter og ved let ”cruising” var der en svag poppen fra udstødningen. Jeg gik på nettet og fandt ”anmeldelser” af mit nye gasspjældsarrangement, der lignede mit problem… pis af med det og det gamle på, der ikke var i så tosset stand alligevel. Det gjorde ingen forskel. Ved at justere blandingsskruerne (den har 4 stk) kunne jeg få det bedre, men slet ikke godt. Jeg har monteret en blandingsmåler i min bil. Det var mærkeligt at kigge på. Hvis jeg holdt omdrejningerne på 1500 havde jeg et blandingsforhold på 20:1. Efter et sekund faldt den som ved et tryk på en kontakt til 13:1. På nær ved cruise kørte den nogelunde. Ved fuld gas kørte den perfekt.
    Tænke tænke tænke. Min karburator har 5 systemer, der alle kan indvirke på hinanden: Tomgang, overgang, hoved, tilskud og accelerationssystem. Jeg tænkte de første to primært var problemet nu var det bare hvilket (og om det gjaldt både primær og sekundærspjældene)
    Min karburator (holley 4150 double pumper) er ret følsom over for især overgangssystemet. Beskriver man et problemet som mit på diverse fora, skriver alle ”Transition slots” som første punkt. Her refereres til en slids (se billede) der tilfører benzin efterhånden, som der gåes fra tomgang til hovedsystemet. Gasspjældene (primær/sekundær) skal justeres, så slidsen ligner et kvadrat. Dette er i hvert fald udgangspunktet.
    I mit tilfælde var det ok. Svømmerstanden var også ok. Så hoppede jeg over til en hurtig test af en membran, der styre tilskudssystemet. Her testes om motoren går ud, når blandingsskruerne køres ind – det skal den. Det gjorde min når tre skruerne blev kørt i bund. Den fjerde reagerede slet ikke. Nu nærmede jeg mig! Så tomgang (og overgang – de deler benzin) på det højre primærspjæld drillede. Jeg skruede ”metering blocken” af. Det er her det meste sker. Jeg havde håbet at finde en dårlig pakning eller noget.. intet..
    Gang i kompressoren og så ellers puste i alle huller. Pludselig kom der en klat ”noget” farende fra en kanal, til netop tomgangssystemet. JUHUUU! . Hurtigt blev karburatoren samlet og monteret. Og nu kører den bare godt! Efter en justering af accelerationssystemet tager den endda gassen lynhurtigt
    En lang historie som ingen måske læser? Men det er rart for en selv at tænke, arbejde mere eller mindre metodisk og til sidst finde fejlen. Måske andre går derhjemme og hygger sig selv?
    Der er stadig meget at lære for mig bare om min kære karburator, men tænker det går

jewer
    894 Indlæg

Jeg læste det! Fedt at du er kommet ud over genstridighederne:>)

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Osse her, jeg læser gerne mere og med hver gang…!

stefan
    147 Indlæg

Ja de herre jeg må sige jeg elsker altså disse gamle biler. Accelerationssystemet justerede jeg ved først at ændre “squirter til en med to større huller, så brændstoffet kommer hurtigere ud. Disse er mærket med et nummer efter størrelsen . Jeg gik fra en .028 til .031. Det hjalp men ikke nok. Så skiftede jeg knasten til accelerationspumpen ud. Der er umiddelbart 8 at vælge i mellem. Disse kan så monteres i to forskellige huller, så man får 16 monteringsmuligheder. knasterne har forskellig profil, der bestemmer hvor meget benzin der bliver indsprøjtet i forhold til gasspjældets stilling. Jeg gik fra en lyserød til en orange. Trylle trylle nu tager den bare gassen. Det var bare et forsøg, så nu vil jeg lege med forskellige knaster, så jeg får det så optimalt som overhovedet muligt. Derefter kan jeg lege videre med de bagerste spjæld, hvis det bliver nødvendigt – her er det nøjagtig det samme. Testen besværliggøres bare af manglende vejgreb :)
    Jeg må ærlig talt indrømme, at jeg godt kunne unde indehavere af nyere biler (og ældre europæiske) , at have muligheden for at lege sådan med karburatoren (og tændingen for den sags skyld) i stedet for at være tvangsindlagt til standard komponenter.

Kai
    583 Indlæg

Jeg læser det også, med stor interesse, har bare ikke noget at tilføje eller kommentere med.

stefan
    147 Indlæg

Nå bilen kører bare skide godt. Jeg har nærmest ingenting lavet siden sidst. Jeg har haft den på rullefelt for bare lige at lure, om alt er “fornuftigt” Ved max gas kører den mere magert end den måske skal for at yde bedst (13,8:1) jeg ændrede svømmerhøjde/blandingsforhold uden nogen nævneværdig ændring. Så jeg holder fast i mine indstillinger (tænding/karb), da bilen bare kører rigtig godt. Claus drillede mig på fynsturen med mine slidte bagdæk. Så jeg måtte finde nye. Umiddelbart er min dækstørrelse på vej ud, for priserne blev pludselig fordoblet alle steder… Jeg fandt dem dog til “normalpris” på camskill.co.uk. Dækkene skulle ikke være rigtig gode på våd vej – men det er også en fejl, hvis jeg ender på våde veje. Resten af vinteren skal bruges på, at overveje hvilke bærekugler/bærearmsbøsninger jeg skal have i de øverste bærearm – de er nemlig slidt op…

Attachments:
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.