Jeg havde lagt hovedet i blød for at finde på en ny spændende vinkel på dagens nyhed – ikke mindst for at bløde lidt op på budskabet. Men jeg kunne ikke finde på noget, så her kommer det råt for usødet: Jeg er kommet til at købe en bil – men den er til gengæld også ret skøn.
Ovenpå Classic Race Aaarhus og alt det var jeg egentlig i så godt humør. Og så ved I godt, at man ligesom får lyst til noget lækkert. Noget af det er ulovligt, andet kan man ikke skrive om – men noget tredie er tværtimod ganske praktisk, hvis man tilfældigvis driver en blog om gamle biler. Så jeg har altså forkælet mig selv – med min første Mercedes.

Det startede med en helt uskyldig prøvetur i maj (note til mig selv: Undlad fremover vendingen "det skader jo ikke at prøve den"), hvor jeg så, at den passede fint på Marselisborg Havn...
Hvordan det kom så vidt fortaber sig lidt i tågerne af bilsnakke, der ligger flere uger, måske måneder, tilbage. Men i hvert fald startede det med, at jeg fik lov at prøve den her Mercedes. Som altså er en 250C fra 1970. C betyder “Coupé”, og det kan vi jo godt lide. Seks cylindre var der også. Og stor var min begejstring, da jeg opdagede, at den var komplet rammeløs – “ligesom min gamle Mazda!”, tænkte jeg glad og sendte en kærlig tanke til den blå japaner.
Der er bare den forskel, at Mercedes’en har al den historie, som Mazdaen ikke havde: Og prestige. Og teknik. Og Paul Bracq. Og den slags. Kort sagt: Det er en Mercedes, og dermed dyrt og godt og godkendt. Velanset, respekteret, og i det hele taget ikke så grisehandleragtig som den Volvo Duett, jeg kørte ud at se på, straks jeg havde hentet Mercedes’en: Min nye rammeløse coupé er en vogn for mænd af en vis position, simpelthen. Chokoladegrossister, bloggere, den slags solide samfundstøtter.

...og småforelskede mig i farven også: En meget smuk grøn, som jeg mangler at finde et ligeså smukt tysk navn på...
Alle de tanker fløj igennem hovedet på mig, da jeg prøvede den sidst i maj. Samt dén, at jeg da egentligt godt kunne se mig selv i sådan en. Denne var grøn med brunt indtræk, pæn uden at være perfekt, velkørende, solid og i det hele taget tillidsvækkende. Den har et par småfejl, herunder for små hjul – og én større ting, som nogle vil rynke på næsen af, nemlig en senere motor fra en 280C. Men i det store og hele står den faktisk rigtigt flot, og den føles så solid som intet jeg har ejet før.

...og alene det, at jeg overhovedet TOG det her billede på prøveturen i maj burde have varslet noget for mig...
Det havde modelrækken lige præcis også ry for: Den tilhørte Mercedes’ Neue Generation af bilmodeller, kom i 1968 og blev en kæmpesucces for Mercedes. Frem til 1976 blev der solgt 1,9 millioner biler – ligeså mange som af alle Mercedes’ hidtidige modeller tilsammen. Stregotteren, som den bliver kaldt, var derfor engang et meget almindeligt syn på vejene. Men ikke coupéen, for dem blev der kun lavet 67.000 af. Dén krølle tiltalte mig også vældigt, må jeg tilstå.
Det afgørende punkt var nu nok , at den tilhørte en jeg kendte, nemlig fotograf Michael Berg – og så selvfølgelig, at den måske var til salg. Derfra husker jeg ikke helt nøjagtigt hvad der skete, men det ene ord har nok taget det andet og for at gøre en lang historie kort hentede jeg den i tirsdags. Kørte til Mols og kiggede på en Duett, og derefter til Kalø og mødtes med Alfista – der syntes det var den fedeste bil jeg har haft.
Det mener jeg nu, at den gode mand har sagt før. Men hvad synes I andre om min nye Mercedes 250C fra 1970? Det er på billederne…
[nggallery id=299]
Må man her på morgenstunden med guld i mund, være den første til at lykønske dig.
Farven må da være Schwartzwaldergrun ??
En rigtig chokoladegrossererbil med masser af stil.
Jeg glæder mig til at “prøvesidde” den, hvis jeg tør.
Fed, Fantastisk og klasse, hele 3 ting :) et automotivt kinderæg
Glad for at den skiller sig ud fra den “sædvanlige” coupe’er af den senere model, den har mere kant og mer Bracq’sk, en bil jeg megt gerne selv ville køre rundt i.
Stort tillykke herovre fra
Erik
Fin bil, den passer dig godt! :-)
Jeg går ud fra at du har checket den godt for rust, det har det med ind imellem koste dyrt at få udbedret.
Pornolækker på den helt fede måde.
For mig, er brun absolut en af de farver der bør uddø, men det passer jo perfekt til denne bil.
Der er noget ved rammeløst, min Ke35 (eller hed den 36?) havde også denne feature, det gør altså noget ved bilen, så den føles lidt mere lækker end den fætter, som den deler teknik med.
Billede 10 er i øvrigt überfedt, eller Ebberfedt :-) den måde bilen og baggrunden falder sammen.
først et stort tillykke !
og så dernæst – skrev du ikke noget forleden dag om en anden bil – den kan jo ikke noget min PI ikke kan ??
hvad kan denne så som PI ikke kan ?
nahrjj, driller bare – man skal jo heldigvis ikke altid handle rationelt når man leger med de her gamle øser
Desværre…
NEJ, NEJ og NEJ (skal jeg virkelig begynde, at kigge efter en anden blog) – godt jeg starter ferie på fredag, så får I og jeg ro….
Only all the bad guys drive Mercedes
Ja, sføli har jeg sagt det før – men det var jo også før du fik Mercedesen ;) Jeg tror du bliver mere glad for den end du selv forventer – da du sagde; “den er jo ikke lige mig”. Det synes jeg faktisk den er. Den har kombinationen af overdådig komfort som PI’en og tysk gedigenhed som BMW’erne. Selv om Fiat’erne var frække og Lanciaen smuk, så var din begejstring kortvarig og begrænset. Jeg synes faktisk du har vist den største glæde ved de to BMW’er, overraskelse over at alting virkede, og fornøjelse ved at de kørte komfortabelt og støjfrit. Så i virkeligheden er du måske langt mere til teutonisk kvalitet end angelsaksisk charme og sydeuropæisk design.
Da jeg læste at du aldrig havde haft dine biler oppe på topfart (“for hvad skal man bruge topfart til”) var jeg ikke overrasket, men tænkte alligevel at det meget morsomt understregede hvor forskellig tilgang man kan ha. Det første jeg gjorde efter at have fået Bertonen på plader var at smutte en tur på motorvejen med GPS’en. (red: 182 km/t). Men du er jo langt mere til at tøffe adstadigt afsted, og det lægger MB’eren da i den grad op til, så jeg synes faktisk den er rigtigt meget en bil for Kaptajnen – og tillykke med det!
Ja, det var hermed Alfistaens lynhurtige psykoanalyse af Kaptajnens ubevidste bilbehov. (Tag ind og se filmen om Jung og Freud: “A Dangerous Method” – ingen biler, men absolut anbefalelsesværdig alligevel!)
I øvrigt: skal centeret på navkapslerne ikke være i karosserifarven? eller var det bare en option? Jeg synes aldrig jeg har set dem blankpolerede før.
Hvor er den smuk og gennemført. Jeg spekulerer stadig over, om det vil være muligt at finde en ældre MB, der kan bruges til daglig kørsel, og i så fald skulle det være noget a la din. Der er noget velmarks grosserer over den – et livsnyheder vogntøj af kaliber, vil jeg mene. Godt valg – og tillykke med den Claus! Den er lige dig – og lige i øjet.
tillykke med vogntøjet – en noget overraskende udvikling i bilparken…
Stort og hjerteligt tillykke!
Den er SÅ flot, og den pirker endnu engang til mine egne længsler efter en klassisk Benz. Iøvrigt har Alfista helt ret: De smukke hjulkapsler skal lakeres i karrosseriets farve.
Vil glæder os til at høre om dine oplevelser med “Ihr guter Stern auf allen Strassen”.
:-D
Tillykke Claus.
Jeg er slet ikke til Mercedes, men den er nu meget fin af sådan én at være.
Farverne kan jeg godt lide.
Der er nu en ting der generer mine øjne, og det er de der lastbilsstænklapper.
Af med dem i en fart!
Jamen stort tillykke her fra også Claus!
Netop den udgave af C’eren er en af de få tyskere, som jeg med tiden har overvejet, men som jeg dog aldrig har ejet… Den er smuk, enkel og velbygget, og vigtigst af alt, så indeholder den umiddelbart alt det, som jeg havde forestillet mig, at der skulle til for at skabe et længerevarende forhold for dig og et køretøj! (Dog er den jo mile vidt fra bare at ligne en panelvan, men det kommer måske som en sidebemærkning?)
MotorRetro er skabt for folk med passion
Folk med egen mening, en egen version
Men også folk, som kan skifte religion
Og f.eks. ende op med en Mercedes… fascination :wink:
Nu håber jeg så bare, at en evt. panelvan bliver af italiensk afstamning :wink:
Sådan! En voksen bil med format, syntes betemt det her er et trin op, eller faktisk to tre stykker. Tillykke med den.
Jeg vil jo også lige sige tillykke. Jeg er enig med Alfista og andre, den bil passer da rigtig fint til dig.
Selv er jeg ikke meget til Mercedes (for meget Taxa), men Coupé-versionerne har somregel lige det ekstra der gør, at de alligevel er interessante.
Jeg synes dog stadig, at den fedeste bil du har haft var Fulvia’en.
Tillykke med /8’ren Claus!
Dét er en rigtig klassiker; coupé, rammeløs, mørkgrøn og brun, R6, manuel gear, you name it. Den bliver næppe ringere af at køre med 280 motor, men det kan selvfølgelig afspejle sig i prisen, at den ikke er original.
Den ser godt ud på billederne, håber også den kører godt? Jeg prøvekørte en 250C sidste år, og blev slemt skuffet, men den var også i ringere stand.
God fornøjelse – der skal vel lige rigtig dækstørrelse på samtidig med hjulkapslerne lakeres.
PS er rattet ikke fra en senere årgang?
Sikke en dejlig nyhed at få serveret på morgenbakken. Også jeg ser meget af Kaptajnen i MB’en – omend den ikke har samme kant, som andre af kaptajnens besiddelser. Men det må van’en jo så råde bod på… (som Jacob, håber jeg også på italiensk van – chokoladen kommer jo trods alt fra italien, ikk’?).
Jacob! Er Motorretro nu også med…. Haiku?! Hvor er det smukt! Jeg vil give LarsN helt ret; dette er bestemt adskillige trin op – poesi med poesi på.
Fra visse vinkler ligner den en Chevrolet El Camino… Gu’ ved om den først har været udtænkt som Pick-up? :D
Tillykke Claus….den er bare flot og lækker farve
“Peter, det er måske lige præcis Interceptors swinger-fokus, der gør at den passer mig fint: Ikke for fornem, ikke for dyr, ikke for kompliceret, ikke for kedelig – men pragmatisk, sin egen og med stilen i behold”
Måske kedelig men ikke på snoet vej…..men ellers synes jeg da også at øvrige betegnelser passer på VW Golf GTI…. Model 1
Jeg var lige ved at skrive Mercedes ;-) Den Dennis foreslog som konkurrent til Interceptor.
Oh Lord won´t you buy “him” a Mercedes Benz ….. Back to the seventies..
http://www.youtube.com/watch?v=PecJh0_mCNg&feature=related
Tillykke tillykke, se det er en rigtig grosser bil. Selv er jeg måske lidt ambivalent, på den ene side værdsætter jeg designet, detaljerne, chromlisterne onkring de rammeløse vinduer på den anden side er der måske lidt for meget arkitekt/reklamemand over den, ved det ikke. Håber der kommer nogle gode beretninger om køretøjets fortræffeligheder.
Men hvad med lyden? lyder de 6 cyl lige så lækkert som i Pi’eren ?
Den er homologeret til Monte…. apropos køretøjets fortræffeligheder.
Kan jeg låne den til Monte? ;-)
Tillykke da…
Alfista’s bemærkning omkring dit latente behov for Teutonsk jernkvalitet og din tilgang til “at køre”, forklarer meget godt, forkærligheden for denne Kampfpanzer-coupé.
Vi er jo enkelte, som synes det er logisk med en fodbetjent hornkontakt (og speederen som en on-off kontakt) :-)
Er du virkelig blevet så gammel?
Jeg forstår ikke helt det der Mercedes noget, uanset vi havde den slags i husstanden, da jeg erhvervede mit førerbevis.
Det er også den komponent jeg ikke helt forstår hos den gode Styrmand Peter Plys, når han nu har den lille blå skønhed, at kaste masser af dejlige mekke- og tweake-timer i, og få masser af sjove køretimer med f.eks Jewer???
Og så har han selvfølgelig også det der Golf, som på sin retvinklede måde, giver god underholdning.
Men de kommende måneders skriverier kan måske oplyse mit “Langt-fra-Teutonsk-orienterede”-sind?
Hvis den Mercedes da forbliver i husholdningen så længe?
Der er tilsyneladende mange med forkærlighed for dette køretøj, så måske opstår der en efterspørgsel på den?
Faktisk har jeg væsentlig mere sympati for Den Rammeløse, som også forekommer mindre anonym, trafikalt.
Men jeg kan godt se mønsteret i vores forskellighed i køretøjstilgang, da jeg selvfølgelig havde sat næsen op efter en sommer med Sprint og Fulvia.
En video-sammenligning af PI’en og Teutoneren kan være interessant, da jeg har svært ved, at forstå hvorfor den fandt vej til dig (Teutoneren, der menes).
Skal den bibringes lidt sympati, så må det blive med store ekstra-fjernlysprojektører, klistermærker, sænkning og en styrtbøjle…
Men på den anden side vil det få den til at minde om den lidt for tykke kostskoledreng i fodboldtøjet, som ikke helt passer.
Jeg ser et behov for tre køretøjer i firmaet.
A. Denne Mercedes (af en eller anden grund…???)
B. Noget panel-noget, som du bør konsultere Mads omkring, eller gå SAAB-vejen.
C. Noget Italiensk (Du ved, hvor du skal spørge :-) )
Det angiver også en tredelt udskiftningsstrategi.
A: Så ofte du lyster, eller oftere.
B: Hver 18+ måned.
C: Hver 24+ måned.
(Dejligt, at være tilbage i “Den Danske Sommer” og ordentlig netforbindelse :-) )
Hvem er denne anonyme deltager ;-) Tonen minder om….den fodbetjente hornkontakt…hvem var det?
Jah, jeg kan synes mærkelig med disse køretøjer:
Alpine- motorhaveri, BMW skrot, Mercer næsten skrot,Skoda;Peugeot,-smadret dørside, Nissan, Golf og minigraver…Minigraver kører bedst pt. ;-)
Jeg har kørt Alfa…. ;-)
#20.
Sjovt, jeg tænker det samme som du, Mads.
En af mine 2CV venner har købt en Mercedes Sedan af den type, med det firedørs karosseri og den lille firecylindrede med indsprøjtning.
Det er en bil der fuldstændigt kan tage min glæde ved at køre bil. Den er rædselsfuld at køre i.
Hun har sin 2CV om sommeren og jeg har Mercedesen stående. Og jeg kører nødtvunget i den for at den ikke skal gro sammen.
Det er tyskens hævn over at de tabte krigen….
Når pc’en ikke har været benyttet i nogle måneder, bliver jeg helt anonym, Plys.
Undrer mig, du ikke gennemskuede det? :-)
God stil Claus, tillykke med valget.
Håber du kan bevare ‘the motorretro extravagance’ i sådan en tysker?
Mercedes er osse noget jeg gerne ville prøve at eje, men ligesom med tidlige BMW’er mangler jeg noget passion. Så det bliver nok ved Alfa Romeo for mit vedkommende – jeg har jo ikke forstand på biler.
Den er skideflot, den Mercer. I klasse med det bedste de har lavet.
SURPRISE SURPRISE !!!
Stort Tillykke med den fine “nye vogn”. Den ser ud til bare at være i orden – og det må den jo være når DU har købt den :-)
Personligt kunne jeg nok ikke bytte en god Fulvia ud for den, – men PI’en …. JO DA! -så absolut.
Nu har jeg heller ingen forstand på alt det med status, hvordan den passer ind i en lystbådehavn, og hvad det har med bilvalg at gøre, – men hvis Alfista’s psykoanalyse er rigtig (og det er den jo nok) – så har du da måske ramt en af de større milepæle på din dannelsesrejse her … – spændende hvordan DET forhold udvikler sig ;-)
PS: Jeg elsker også rammeløse sideruder, – et eksklusivt “pift” der hører til på eksklusive biler, – men ikke på MazToyoDa’er …
Hej Claus, den ser rigtig rigtig fin ud, men Øhh jeg troede at du skulle have en varevogn?
Men der er da langt mere stil over merceren, lidt mere en bil for en smart sælgertype end en Duett.
Jeg elsker også rammeløse coupeer, og jeg synes den passer dig rigtig godt.
Velkommen i Mercerland. Er enig med Alfista. Tror s’gu du bliver rigtigt glad for den. Jeg er – og har været glad for de – godt nok nyere udgaver(124), jeg har eller har haft. Som en ældre dagligdagstransporttingting fungerer de rigtigt godt. Og så er det samtidig et herligt modstykke til en gammel skraldrende Giulia. To køretøjer, to vidt forskellige kørestile – best of both worlds…….synes jeg.
Tillykke med det nye vogntøj. Den ser lækker ud! Og fedt fedt fedt med noget tysk til afveksling for de italienske flammer !!!!
Største fejl den mangler en københavnsk parkeringshjælper (jydekrog) til at transportere større ting
Der er vist ingen grund til at blive overrasket hvis Claus’ nyeste indkøb om en 20-30 bilers tid, det er snart med nuværende udskiftningstempo, er en stor fullsize amerikaner skude! Nu er han allerede begyndt af føle glæde ved en større Mercedes og den anden dag fik oplevelsen af nogle fuldvoksne 8 cylindre med tilhørende automatik fra guds eget land alverdens positive ord med på vejen.
Er gråt hår i øvrigt ikke reglementeret påklædning til sådan en “sporty” Mercedes? Glimrende standsmæssigt køretøj til den ældre direktør frue der skal i golfklubben! :-)
Har kørt lidt i et nummer nyere mercer med 2,8’er og aut. Som bil entusiast synes jeg det var en lidt flad oplevelse. Ja den kørte da fint, blødt og komfortabelt, men….. Så er der da mange flere vitaminer til sanserne i en stor amerikansk gyngehest. Kunne heller ikke forestille mig en XJ6’er var lige så kedelig.
Det er en Mercedes….
Tillykke, tillykke! Den ser rigtig flot ud, glæder mig til at se den live! Jeg vil tilslutte mig koret der mener at den passer godt til dig, og specielt din kørestil, som jo bestemt ikke er fart og tempo, men rolig og besindig :)
Havde den automatgear, var den endnu mere spot on!
Farvekombinationen er lækker, og passer super godt til modellen!
Jeg bliver altid glad når jeg ser en flot og velholdt gammel Mercedes :)
Hvis man tager de lidt stereo type briller på, så er det vel slut med kørehandsker, men på med lederhosen? hvis stilen skal passe til bilernes oprindelsesland :) :)
Der er noget med den farve.
Jeg er overrasket. Jeg troede du var på jagt efter en Varevogn?
Jeg kan godt lide farven.
Du har altså “bare” skiftet Fulvia’en ud med en /8. Som jo sikkert er en fin bil.
Jeg er ret vild med farven.
I min verden svarer det til at skifte Alida Valli ud med Lotte Lenya.
Den farve er rigtig lækker.
Jeg håber du bliver (når at blive) glad for den.
Jeg elsker farven.
Ellers er jeg ikke sååå begejstret.
Dejlig vogn !
Må vi se den falske motor?
Tak skal I have, d’herrer. Sikkke en velkomst til mein grüner Freund, en slags afbudsdannelsesrejse. Jeg er da også SELV overrasket. Og jeg har allerede lært noget:
Er det ikke tankevækkende, som INGEN bil er perfekt til ALLE mennesker? Eller bare alle formål? Ikke engang til alle TIDER, for hulen.
Således heller ikke denne: Jeg er selvfølgelig glad for den – det er man, når man køber en bil. Af den slags, i hvert fald. Jeg er endda meget glad, for det er godt nok kram. Den kan godt indtages via billeder, men fornemmelsen af tysk stålindustri, når man rører ved den, dét er altså noget særligt. Jeg skal gøre mit bedste for at komme rundt omkring livet med den – og rundt omkring i landet, så vi kan mødes og snakke Mercedes.
Sselvfølgelig vokser træerne ikke ind i himlen, og jeg vidste på forhånd, at heller ikke denne Mercedes 250C er perfekt. Det findes ikke. Jeg vil ikke engang sige, at Mercedes’en er et BEDRE bud på perfekt end så meget andet jeg haft haft. Men den er meget ANDERLEDES end sine forgængere, og jeg lytter nu til, hvad den kan fortælle og lære mig. Det er et led i min dannelse.
Og så siger jeg tak for jeres idéer: Ja, det er oplagt at sammenligne den med PI – det vil jeg gøre. Skal helst lige køre lidt mere i den – altså Mercedes’en. Ja, jeg skulle have haft en varevogn (ingen uddybning på den lige nu…). Jep, farven er superskøn – og hvad er det nu lige den hedder? Nej, den ligner da ikke en El Camino – hvor? Ja, den er flot – men altså ikke perfekt, og det vil jeg heller ikke have (eller har råd til). Nej, den er ikke original – og hvis jeg er klog laver jeg INTET om på det, for det koster bare penge, og jeg kan leve med det hele som det er. Ja, jeg er godt tilfreds med at I er overraskede – SÅ vidt er jeg kommet i mine bilvalg, at jeg tænker på JER, kære læsere!
Nå, jeg kunne sige meget mere, men der skal jo også være til kommende indlæg, ikke sandt.
Dog lige et afsluttende ord: Westmus antyder næsten, at min dannelsesrejse har en retning. Eller har TAGET een. Det har den ikke: Husker I, hvad der kom efter min BMW 628? Nej, det gør jeg heller ikke, men jeg tror nok det var en Mini? Hvad kom efter min Fiat 124 – Triumph Stag? Fra Vignale til Fulvia? Engang kommer der selvfølgelig også en amerikaner, omend det næppe bliver en fullsize. Men en Mercedes er altså ikke et skridt i den retning – slet ikke.
Daniel, jeg kan ikke finde ud af at åbne motorhjelmen…
En taxa er en taxa uanset man korter lidt af udestuen, fjerner en stolpe og kalder den coupe. Her i Århus var det i 80-90’erne det foretrukne køretøj blandt byens rockmusikere, mener også ham der står derude og banker på havde en dengang.
Claus få nu købt en Fiat 2300 coupe i stedet for, den slår denne tysker med mange længder. Men skal det være den med stjernen er dette dog en af de mere appetitlige.
Ros til dig Claus, blandt meget andet, også for dagens indslag og for:
Min nye rammeløse coupé er en vogn for mænd af en vis position, simpelthen. Chokoladegrossister, bloggere, den slags solide samfundstøtter.
Hvordan er det lige, at en 2300 Coupé slår denne 250C med flere længder? Og hvorfor mon stregotte var populær som taxa? Var alle 1,8 millioner stregotte taxaer? Har du taget pris med i betragtning?
Nejnejnej: Jeg tror du selv er 2300-trængende, og jeg synes du skal købe en. Jeg skal heller ikke udelukke, at jeg selv gør det engang, for den er da også med blandt de hundredevis af biler, JEG vældigt godt kan lide. Men at påstå at den slår denne med flere længder er altså tæt på nonsens – hvem ved deres fulde fem ville dengang som nu stå og overveje den ene frem for den anden (bortset fra mig selv)?
Men hvis du nu lige køber en 2300, så stiller jeg gerne min 250C op til sammenligning – velvidende, at den jo ikke er helt original, men se lige bort fra detaljerne, og køb nu en bil først. Men skynd dig.
I øvrigt kunne jeg vældigt godt lide Ib Erik forslag til det første ben i hans såkaldte “tredelteudskiftningsstrategi” – A: Så ofte du lyster, eller oftere.
Især den sidste del.
Tak for det, Søren. Os i Mercedes er ikke meget for ironi, nemlig.
“Mænd med hjerner kører biler med stjerner” – siger de ude i byen. Den må du kunne bruge Claus.
Er ikke selv Mercedes mand, men denne er dog lidt OK.
Overhalede en tyskregistreret Opel Monza forleden, og kom til at tænke på Opel Commondore, som også var rammeløs. Lidt lækker, med 2,5 l motoren.
Dine læsere, min gode Kaptajn, er en flok originaler. I dette forum er Mercedes
ikke quirky nok, til at vinde fuld respekt. Ude i det almindelige samfund, falder dommen
anderledes ud. Der er da i øvrigt ikke noget galt med den Mercedes.
Det er måske det, der er galt?
Skulle vore veje mødes 11/08, må du give mig et MB kursus for begyndere.
Jeg ved så godt som intet om dem. Men kan du falde for en, er det vel ikke helt tosset.
Det kan ikke overraske at den biltype slet ikke er noget for mig. Jeg kan slet ikke få øje på sjælen i sådan et køretøj. En bil jeg vil kunne gå forbi, uden at bemærke den. Kvaliteten er garanteret meget bedre i en Tysk Mercedes, end i en Englænder eller Italiener. Ingen tvivl om det. Men sjælen kan jeg ikke mærke i den type biler. Lidt for meget Morfar og kedelig efter min smag. Men heldigvis er der andre der har en anden (måske bedre) smag.
Dog skal der fra mig lyde en stort tillykke med din nye vogn.
Holder fast i at den er fed – vi trænger til noget ikke italiensk Lars D – men jeg forstår ikke, at du har købt en Merc med manuelt gear?
Din ‘nye’ Mercedes er på mange måder et rigtig godt valg, og da jeg ikke er purist, vil jeg tilføje: ikke mindst på grund af motoren, som er noget mindre astmatisk end originalen. Om den har sjæl…? Det tør svagt antydes, den har masser af det, hvis man gider at kigge. For det første er den jo smuk, som en Pagode efter min smag, for det andet er det håndværksmæssige jo absolut spitzenklasse. Og det er bestemt en klassiker, som vil være velkommen overalt, hvor sådanne biler mødes. Kan man ikke se charmen i en ‘strich-acht’, så kan det muligvis bero på at man med tiden har tillagt sig et vist smalt synspunkt. Jeg, der er Alfist med 3 i garagen, møder det jævnligt fra især MG-ejere, hvilket jo er lidt pudsigt. Så herfra skal der kun lyde et varmt TIL LYKKE med den fine Mercedes – den bliver du glad for! VH LennartK
:) den havde jeg sgu ikke set komme….
Jeg er ikke selv fan, af Mercedes, men nu har jeg kigget på den bil i 30min…. fuck den er fed i den farve!!! Jeg havde nok også købt den… ;) men kun pga. af farven… Tillykke med det køb…
20kr på den er udskiftet inden et halvt år ;)
Forsat god dag til alle…
Se det er et køretøj der står ved sine mål, designet er roligt og stilfuldt og smukt ! En sikker klassiker i fremtiden . Fed farve der fremhæver ideen med den vogn. Tillykke med den, og glem alt det taxa snak, det er jo kun i lille DK vi har det forbehold MB = Taxa.
Ps. en anekdote fra mine unge dage som Taxa driver i KBH . I 80erne var det på et tidspunkt en fidus i at bruge 500 s som taxa ! ideen gik ud på at man tog V 8 maskinen ud og lage en R6 diesel i, mens bilen blev frikørt for afgift . Efter 2 1/2 år kunne man sælge en 500s “med ny motor” til en god pris ;)
Det var nu meget sjovt at kører nat taxa i det store skrummel i de københavnske gader. ;)
Taxifinten blev, så vidt jeg ved, stoppet af Skat med nogen klækkelige bøder til nogen vognmænd. Jeg kan ikke finde nogen skriftlig dokumentation, men har hørt, fra nogen der har hørt osv.
Tillykke. Fin bil. Selvom jeg ikke er begejstret for coupelinierne bagtil, er jeg alligevel vild med den bil. Farverne ud- og indvendigt er utroligt gode til den og passer skønt sammen. Jeg havde foretrukke automatgear til sådan en bil, men man bestemmer jo ikke altid alle detaljer når man køber en så gammel bil. Motoren er vel også så smidig at man kan begrænse skiftene lidt.
Ja, jeg er kommet sent hjem fra en lang arbejdsdag omgivet af middelmådighed fra silde til sent, og har netop læst alle kommentarerne. Der er ikke meget at tilføje andet end at det er en bil jeg ville være stolt af, Claus. Et pletskud.
Flot /8’er Tillykke med den
Farven er jeg næsten sikker på er nr.834 “Moosgrün”
Indtræk “Hellbraun” kan også være “Cognac” det er lidt svært at tyde…
Jeg sad på havnen i Zürich og læste bloggen blandt Lamborghini og Maserati og en brun Jaguar XJ6 og troede det var 1. April. Jeg troede virkelig på det med panelvan.
Tillykke, den er übercool, jeg stiller gerne op til en sammenligning med min XJ6.
Og så er den ikke arkitekt-Smart som en 123 Coupé.
Så er bliver det ikke bedre … Super bil …Men jeg er også Mercedes tosset har haft 4 af slagsen en 300d model 123, 190 2,5D model 201, 230 TE model 124, og min nuværende vogn en 300 TE sportline mit alles :-).
Derer kun et problem med Mercedes ….. Har først ejet en, kan man går tilbage til et andet mærke ……tror mig jeg har prøvet :-)
Peter
Jeg er sikkert dum, – for uanset jeg også er Classico Fiat-fan – kan jeg slet ikke finde forbindelsen til denne …
Næææh! De Mercere jeg har kørt, af de årgange oser da af noget helt andet, – gennemført, gedigen, kvalitet, tryghed, komfort und alles – hverken pralende, – for meget eller for lidt – bare gedigent, – som ikke kan sammenlignes med ret meget andet, – ikke engang Tysk !!!
Altså fra DENGANG … før verden gik af lave, og det hele blev “Eins Bier”
#27 Ib Erik
Du har været langt væk….
Jeg havde en mistanke da du spurgte om vej i et tidligere indlæg…. ;-)
Claus er det din nr. 2 rammeløse bil?
“Min nye rammeløse coupé er en vogn for mænd af en vis position, simpelthen. Chokoladegrossister, bloggere, den slags solide samfundstøtter”
Jeg blir´ helt stolt over mine 2 tyske rammeløse…. selvom de er på vej fra slot til skrot…
Lige da jeg skriver det her kommer jeg til at tænke over disse bilvalg og fællesnævnere til Alpinen…mærkeligt jeg skal lige ud at tjekke noget…..
Den er nu slet ikke så tosset – omend det er sjovt: For du er jo nu i Mercedes-kørernes rækker. MB-kørere som de er flest er i bund og grund ligeglade med hvad de kører i og har forlængst mistet deres mærkemæssige tilhørsforhold. Imens folk der kører GAMLE “Mercedesbiler” (dejligt udtryk) er lige så enøjede og fanatiske som visse (ingen nævnt, osv) Citroën-kørere er det om deres gamle l…..
Men den HAR en vis opulent grossist-stil, der er ikke er uden eine gewisse Charme
Hej Claua
Stort tillykke med Mercedes`en :-)
Men der er “sgu” da ikke meget varevogn over den ??
Lars
Vojens
#61
Jeg fløj ud til Alpinen og flåede rudelister af for at se ….jaah hvor rammeløs den er….og nej det var den ikke helt. Et tyndt stykke metal 3 mm tykt sidder der….. men uuuuh hvor er den tæt på rammeløs…..
Egentlig et fedt ord…..rammeløs …..ikke EN bil-model passer til alle….
Jeg kom til at tænke på den ene tyske rammeløse skrotter en CSI…BMW. Den har altid mindet mig om en forvokset udgave af en anden bil en GTV Bertone….hov den og Golfen har iøvrigt fællesnævner i form af en designer: Giorgetto Giugiaro…
Nåh i Italo-freaks …… jeg bekender
Jeg har kørt rigtig mange kilometer for 25-30 år siden i en italiener…. GTV Bertone…kan i ikke lige tjekke hvor stor rammen er der?
Den skulle du have været fremme med for nogle timer siden, Plys, så kunne jeg have målt efter på én af de 2 Bertoner, der holdt ved siden af mig på havnen i Roskilde hér til aften:>). Rammen i bagagerummet på den ene kunne indeholde 6 dåser.
Den bil står for mig med en særlig historie…
Hele familien kørte øst europa tyndt…. flere Berliner ture…Tjekkoslovakiet.. og husker denne model…. med særlig gensynsglæde. Det var en kold tid dengang…lille dreng…meget pigtråd…halvfjedserne…
# 42 Selv ham der stod derude og bankede på kørte Mercedes… måske var det en ode til Mercedes…
“I have a dream”:
Jeg har et billede af Claus på nethinden ….sammen med 250C som jeg egentlig ikke håber på for denne blogs dejlige eksistens …… Jeg så: Endelig fandt han hjem….. ;-)
Flashback….. den lille bankende popmusiker, der banker på himlens dør…..
Ingen årgang 250 C turde næsten drømme om at dette skulle ske:
http://www.youtube.com/watch?v=CV6ETVQgob0
Endnu en gang tak, mine herrer: Netop hjemkommet fra et “møde” med über-AutoUncle Johan, der inkluderede en tur i den nye. Han, som jeg betragter som ret kræsen og i hvert fald ret vidende, var overmåde begejstret – og det selvom Mercedes’en virkelig ikke lægger op til at bære følelserne uden på tøjet.
Peter, det er min tredie rammeløse coupe (628CSi og Mazda 626 Coupé – to alen ud af et stykke, cirka), men den er simpelthen så anderledes end hvad jeg ellers har kørt, rammeløs eller ej. Alene det er en kvalitet for mig. Men dertil kommer en masse andre, kan jeg mærke. I andre, der har prøvet klassisk Mercedes, aner det nok komme, men jeg tror jeg har mærket toppen af isbjerget, og at det er som Ryhl bemærkede “kvalitet, tryghed, komfort und alles – hverken pralende, – for meget eller for lidt – bare gedigent.”. Det bliver en god sommer, og jeg glæder mig til Bossa Nova-turen i den rammeløse.
som selvanligt skal jeg dryppe malurt i bægret,jeg havdwe engang sådan en svend for en kortere periode,i for sig var bilen ok,jeg købte den af gaeagemanden i codanhus for 8000 kr,vi skulle ned og spille til hanover messems åbning sammen med prins henrik,od vi havde delt os i 2 biler,et godt stykke uden for hamborg,ville mersedesen ikke mere,da falk via sos international fik bilen hjem på værksted,sagde de at der var skidt i karburatoren,en rensning af dette kostede 5500 kr,på et autoriseret værksted og det er næsten 30 år siden,så væk med den så hurtigt som muligt,inden der var mere der strejkede,og mange af de ting var så specielle at man var tvunget til de autoriserede værksteder.
niels
Kære med læsere .
Jeg må indrømme at være totalt blæst over for den mærke racsisme der hersker iblandt nogle af jer .
At køre en klassisk Mercedes – Benz er en meget afslappende oplevelse ,der gør dig til en bedre bilist .
Her er tid og plads til at give plads for andre .Overskud . Dette er en bil hvori man har en konversation .
Hvorimod feks min Frogeye bringer den indre djævel frem ,lideledes forholdt det sig med min Lotus +2 ,min Mini Cooper S og Triumph TR3A .
Om en Mercedes indeholder passion ? JA helt sikkert ,men det er passionen for mekanikken ,den afslappende kørestil og kvaliteten .
Ha dog et åben sind overfor nye oplevelser og andre ønsker til kørestil – fjern skyklapperne og lær noget .
Michael Berg
#52 Finten eksisterede indtil for ganske nylig, bare i en revideret version… Jeg kender til to vognmænd, som i dag kører frikørt AMG som privatbil :wink:
Dog har de ikke skiftet motoren under frikørslen, så benzinudgifterne har været høje, men omvendt har det i begge tilfælde kun været vognmanden selv, der har siddet bag rattet og kørt med kunder, så han har jo også selv haft fornøjelsen mht. lyd osv. :wink:
#65 “Rammen i bagagerummet på den ene kunne indeholde 6 dåser”…… Det er humor Jewer :lol:
#68 Way off subject: Niels blev den “spanske” Aston Martin nogensinde fundet igen?
Mærkeracisme? DET er et stærkt udtryk for entusiasme blandt konesører. Enhver med stor interesse for klassiske biler har sine specfikke interesseområder, fascinationer eller lidenskaber – det være sig støbejerns V8, højtrykshydraulik, motorer i den forkerte ende, chassiser lavet af jernbaneskinner, Lucas, obsternasig sikkerhedssnusfornuft, teutonisk forudsigelig grundighed eller erotisk smukke former skabt con amore af kunsthåndværkere, som iklæder sportslig teknik, skabt i en stadig higen efter letheden, lyden og det ingeniørmæssige overskud mellem espressopausen og 2 timers pranzo.
Netop af den grund vil ethvert klassikerkøb kunne afføde kommentarer og holdninger. Når man så vælger at exponere sine valg (hvem vælger mon egentlig – Claus eller bilerne?) på en blog, hvor kommentarerne er åbne, får man lidenskaberne lige tilbage igen. På vægten vil positivskålen, så vidt jeg kan se, være den tungeste, men et gab, kritik, undren eller ubegrundet forudindtagethed vil lande i den anden og det hverken kan eller skal undgås for at holde mediet levende og interessant. Hvis ingen af reageurderne var entusiastisk engagerede var læsningen jo nok det mindre interessant.
Og en Mercedes? Lige i stjernen med den… ;-)
“Mærkeracisme” er nok et stært ord, kære tidligere ejer og overdommer – men noget er der alligevel om det. Mange af os herinde har forskellig bilsmag, det er vist hverken hemmeligt eller unaturligt. Og jeg morer mig ligeså meget (nogle gange bare indvendigt) over de meget udbredte holdninger som “kun italienske biler har sjæl” og “kun tyske biler er kvalitet” og “kun briterne kan lave luksus”. De er alle samme forkerte. Ligesom alle andre generaliseringer er det.
Jeg kan til gengæld godt lide, når vi går lidt bag kulisserne af vores (eller bare mine…) biler. Når for eksempel John Hollænder, der jo om nogen er til britiske biler, skriver at “Kvaliteten er garanteret meget bedre i en Tysk Mercedes, end i en Englænder eller Italiener. Ingen tvivl om det. Men sjælen kan jeg ikke mærke i den type biler.”, så fordømmer han jo intet, men lægger op til dialog. Og så kan vi andre jo byde ind med, hvor sjælen ligger i en Mercedes.
Efter tre dages ejerskab føler jeg mig ikke helt kompetent til at udtale mig om det endnu, men jeg tror det kommer. Du har jo haft den i længere tid, Michael! Men du har helt ret i det med konversation: I går blev jeg og AutoUncle Johan efter en køretur simpelthen siddende i bilen og konverserede til sent – midt i byen, isoleret fra torsdagsdrukkenskab (bortset fra, når den decideret bankede på ruderne og sagde “feee’ Mercedes, å det mener jæ virkli”) og middelmådighed. Der var trygt og brunt og eftertænksomt i kabinen, og jeg tror vi begge følte, at dér var rart at være. Jeg gjorde i hvert fald. Hvilket jo er heldigt, for det er mig, der kommer til at være der mest.
Det kommer der mere om, det er klart. Jeg skal nok prøve at gøre det objetivt.
#65 Jewer…Rammen i bagagerummet på den ene kunne indeholde 6 dåser.
Dengang jeg kørte GTV Bertone havde vi i denne “ramme” større rammer og ingen dåser… ;-)
Det var en anden tid…da var GTV ikke blevet retro.
Egentlig ganske rammende…..
Hehe, Plys. Når jeg tager øl med plejer det at være på flaske. Ingen dåser hér.
Apropos mærkefascisme. Hvis man både bruger en ældre Mercer og en gammel Alfa. Hvad er man så?
Nu skal man huske på at det meste vi skriver her er i kærlighed til alle de gamle biler og i stor respekt for det arbejde Claus lægger i bloggen, derfor må vi også drille Claus og andre, komme med spydigheder, nedladende opråb, kærlighedserklæringer og mishagsytringer – det er jo mestendels drillerier mellem venner. Jeg synes Clauses nye stjernebil er fed især chromen omkring det rammeløse hul, resten er for mig bare en fin gammel Mercedes. Jeg har kendt et par arkitekter og designfolk der har haft modellen så den har også et publikum der.
Jeg synes bare personligt at der er meget mere designgods i en Fiat 2300 s eller en Alfa 2600 sprint men jeg har jo også splinten i øjet.
Må også tilslutte mig koret af lykønskningerne. Men pas på! Jeg har dårlig erfaring med Mercedeser. Jeg har altid så ondt i hovedet dagen efter, at jeg har været ude at køre i en…
LarsD, det forsøger jeg også selv at huske på konstant, det med kærlighed. Der er jo også noget med kærlighed og at tugte – men nedladende opråb lyder ikke rigtigt som noget der harmonerer med “Thou shalt always speak properly”. Så skal det i hvert fald være afleveret med et elegant vid og glimt i øjet.
Det er en god ting, at vi aldrig bliver enige. Og det er også en god ting, at vi bliver klogere.
Lars, netop chromen stod jeg og kiggede på igår, og der er faktisk en del designgods i det. Jeg kom uvægerligt til at tænke på Bruno Saccos filosofi om “horisontal og vertikal affinitet” i designet – kig på chromen ved bagerste siderude og kig på på SLC: Det er en fin detalje, som der er arbejdet videre mere.
Lidt mere om Mercedes’ designfilosofi her: http://www.motorretro.com/2011/10/baby-benz-er-190-en-klassiker.html.
Så der er efter min mening MERE designgods i 250C end i de to nævnte italienere, hvis man kigger på indflydelse og betydning og familiebånd. Det betyder ikke, at 250C er kønnere – for det synes jeg ikke den er. Men gods mangler den i hvert fald ikke, uanset i hvilken forstand man opfatter ordet.
Nej nej Claus da 2600/2000 sprint er skyld i at alle biler pludselig skulle have fire forlygter siddende i krom i et omkransede metalgab. Giugiaro lagde mange smukke tanker i lige præcis den model. Fiatten er en anden støbning med lige så mange fine detaljer. På Mercedesen kan jeg ikke finde helt så meget nytænkende eller originalt designgods, men en kromomkrandset siderude er da altid flot, men jeg tror nok den er set et par gange inden den kom på 250c
@70:
Måske er der ikke tale om mærkeracisme.
Der er nok snarere tale om mærkebevidsthed. Men OK, i det virkelige liv er der forbavsende kort afstand mellem (etnisk) bevidsthed og regulær racisme.
Det får være – vi får se hvor længe Chokoladeproperitær Ebberfeld holder fast i sin tyske El Krokodil Coupé.
Jeg kunne forestille mig selv i den – men så blev det med 4-trins automat og en maskine fra en 123 280E puttet i hullet. Og et midterarmlæn. Og i hvid eller sort til at matche kabinens kulør. Men det er alt sammen fantasterier alligevel. For jeg skulle stadigvæk økse omkring i et stykke agrarmekanik; en flintøkse pakket ind i rammeløs cellofan…
Jewer # 75:
Ja – i nogle få menneskers øjne, er man jo så nærmest forrædder, sindsforvirret – eller bare smagsforvirret … :-)
Jeg vil nu hellere kalde det “fanatisme” – end racisme og fascisme, – lige når det handler om biler, mærker, oprindelseslande, sportsvogne, luksusflydere, offroadere osv. osv …
Men der har vi to (og mange andre incl. vores kaptajn) da det tilfælles, at objektiviteten, mangfoldigheden og bredden i “entusiasmen” – styrker de enkelte specialiteters særkender, mere end det svækker dem …
Sovs og kartofler, er også bedre sammen – end hver for sig, og hvis man også kan lide både ris og pasta – kan det jo tænkes at man sætter endnu større pris, på en nyopgravet Dansk kartoffel – end hvis man udelukkende lever af kartofler hele livet, og ikke kender andet ….
Nå – så fik jeg vist brugt min daglige filosofiske kvote … :-)
Sovs og kartofler, er også bedre sammen – end hver for sig, og hvis man også kan lide både ris og pasta – kan det jo tænkes at man sætter endnu større pris, på en nyopgravet Dansk kartoffel – end hvis man udelukkende lever af kartofler hele livet, og ikke kender andet ….
Super definition på lille jeg!
Fire forlygter er et klassisk element: Men var de to virkelig først med det? Det anede jeg ikke. Men jeg tror nu stadig din italienske splint i øjet får dig til at overvurdere de to nævnte – og igen, for ikke at bliev beskyldt for autoracisme, de ER også dejlige biler. Og så er en chromliste altså ikke bare en chromliste – jeg skal vise dig hvad jeg mener, når vi mødes i den virkelige verden.
Jeg er helt enig i, at den sagtens kunne have en automatgearkasse: Tjah, det er lige før, at jeg ville foretrække det, faktisk – men som en skrev, så kan man ikke være kræsen, når pludselig den rigtige bil er der. Jeg har nu kørt lidt mere, og det gode tegn er, at jeg vender mig om efter den hver gang jeg forlader den. Og den der farve, for pokker! Tilsyneladende hedder den intet mindre dramatisk end “Dunkel Grün”, men den er dælme godt nok lækker til den bil.
Og Mads, den motor har den allerede – bare uden Einspritzung. Så jeg kan også se dig i den! Men hvad vil dine venner dog ikke sige…
Ryhl, godt sagt, det med at “objektiviteten, mangfoldigheden og bredden i “entusiasmen” – styrker de enkelte specialiteters særkender, mere end det svækker dem …”. Det er præcis sagen.
Og så spiser jeg meget få kartofler!
Enig, med den farve er det nemt at tilgive den hvad der måtte være af småfejl. Vendesigomtesten siger alt.
Jeg har også længe pønset på et indlæg om grøn og brun – men havde bestemt ikke lige set, at kombinationen skulle dukke op i min garage. Jeg kniber mig faktisk lidt i armen.
Den historie med Alfa 2000 Sprint og de 4 forlygter kunne jeg dælme godt tænke mig at få uddybet lidt nærmere. Hvilke var de biler der lige pludselig alle skulle have 4 kromomkransede forlygter? Kan da godt komme i tanke om en enkelt eller to men ellers? Og så vidt jeg husker kom Sprinten i 1960. Der var der da en del amerikanske modeller, der havde haft 4 kromomkransede forlygter i et par år.
Grøn er da en fin farve! Ja når ens hverdags bil efter eget valg er “indfarvet ” grøn kan man vel næsten ikke mene andet. “Indfarvet” = grøn både ude- og indvendigt. :-)
Så godt som alle (hvis ikke alle) de amerikanske bilmærker havde 4 forlygter på årgang ’58. Nogle enkelte kom med det allerede året inden, men i visse stater var der af en eller anden grund forbud mod det ind til ind i ’57. Ellers var det sikkert blevet standard langt tidligere overthere. Bl.a Cadillac havde vist prototyper tidligt i 50’erne med 4 forlygter.
Kellison havde ikke 4 forlygter :>)
Nej det havde Alfa i 1949…. ;-)
http://ryland.zenfolio.com/p374948965
Det har du s’gudda’ ret i, Plys! Den havde jeg glemt.
Jaeh, jeg er bestemt heller ikke overbevist om, at de to modeller har sat noget videre fodaftryk i bilhistorien: Det er da meget muligt, at “Giugiaro lagde mange smukke tanker i lige præcis den model.”, som Lars skrev – det har bare ikke ført til en særligt smuk bil. Jeg vil dog gerne høre mere om Lars’ tanker – blandt andet fordi, det sjovt nok er en bil, som jeg virkelig godt kunne se netop ham i.
Apropos fodaftryk, så var det Plys’ link til den markante Alfa Romeo, der ledte til dagens 6C-indlæg. Tak for at minde mig om endnu en pragtbil fra Mille Miglia 2012.
88#, nu er det vist at stramme den, ligefrem at kalde det man kunne købe hos Kellison for en bil.
På wiki fandt jeg i øvrigt oplysninger om at det med de 2 forlygter i USA, var noget med at der i ’40 var blevet nedsat en eller anden officiel gruppe der havde lavet en standard for hvordan forlygter skulle være og hvor meget de skulle kunne lyse osv. En løsning med 2 stk 7″ var eneste lovlige løsning frem til disse reglers ophævelse i ’57. I ’40 har der sikkert være meget fornuft i at opfinde nogle krav til forlygternes kunnen. I slut 50’erne havde den tekniske udvikling så gjort at der nu kunne laves andre løsninger der i ydeevne langt overgik de gamle reglers krav.
Som et kuriosum kan jeg mindes et eller andet om at en Chrysler C300 (50’ernes amerikanske svar på en Mercedes AMG) i ’57 blev leveret med 2 eller 4 forlygter afhængigt af i hvilken stat den blev solgt i.
Puha, jeg var lige ved at falde ned af Læsø færgen, da jeg læste om dit seneste køb Claus.
Jeg kan godt lide bilen. Mercedesens “kedelige” no nonsence design omdannet til Coupé har en fantastisk charme. Blandingen af fornuft og ufornuft gør bilen super cool for insiderere (og danske rock-musikere med danske budgetter). Den tyske funktionalisme er betryggende, (jeg har selv lige nydt den i min Golf 1 cabriolet på Læsø). Jeg kan dog ikke helt følge baggrunden (om nogen?) for dit seneste køb. Hvad skal den i garagen sammen med en Triumph PI. Hvor er modsætningen? Og hvorfor måtte Lanciaen så rejse? Men flot bil, god rejse, og held og lykke fra ferielandet…
Og i går så jeg i avisen at Mercedes nu også har har opfundet Shooting Brake begrebet til den nyeste CLS. De kan noget med ord…
“Blandingen af fornuft og ufornuft ” er en meget god beskrivelse, Søren W. Sjældent har jeg set et ufornuftigt coupé-karosseri, der koster SÅ få ulemper i forhold til sit limousine-ophav.
Baggrunden for købet? Jamen, der stod en flot 250C lige foran mig, hvad skulle jeg gøre!?!?
Husk også, at Triumph’en jo ER på vej ud af garagen: Da jeg købte Mercedes’en var det med en klar fornemmelse af, at briten snart er væk. Og Murphy’s lov siger, at hvis man så IKKE har en afløser på hånden, så kommer der ingen relevante emner i en rum tid derefter.
Endelig skal jeg lige love dig for, at der er modsætninger mellem en 1969 2.5PI og en 1970 250C. Mere om det snart.
Den kunne jeg sagtens falde for og rart at se at begynder at være hul igennem til andet end højpandede italianske, engelske og franske køretøjer. /8 er en fed bil og kombinationen af grøn og brun er lige i skabet. Mener dog at kapslerne bør være i karosserifarve, men der skal være plads til detaljeforbedringer. Ideelt havde jeg nok foretrukket den med automatgear men biler som disse hænger på træerne så nogen gange må man gå på komprmis og det er jo ikke sikkert vi har samme præferancer. Som ejer af 6 tyske køretøjer fra perioden 1966-1982 vil jeg ihvertilfald holde mere øje med opdateringer fra denne kant fremover. Tillykke med den lille ny!
Antyder du dermed at tyske køretøjer er fladpandede, Jacob…?
Jeg må sige, at det glæder mig at have fået flere i tale med Mercedes’en, Herr Leth.
Men det glæder mig faktisk ligeså meget, at flere af kernelæserne, som normalt sidder fast i det højpandede hængedynd, tydeligvis også har fået noget at tænke over. Jamen, det har jeg da også selv: Foreløbigt er jeg bare blevet MERE glad for Mercedes’en. OG dens pragtfulde farver.
Kæmpe tillykke, Claus. Jeg synes den er super-lækker og passer perfekt til dig.
Simpelthen et klasse-køretøj.
Tak, Claes. Siden i går er jeg så blevet ENDNU mere glad for den…
…og hvis det fortsætter sådan, så bliver det jo et længerevarende forhold!
Tillykke med den. Noget af kritikken herinde klinger hult må jeg sige. Jeg har ikke lagt mærket til den model før, men den er flot. Markant flottere end 123’eren. Lad os sige at det helt utopiske sker, og du beholder den i en rum tid, er det så en bil du vil køre i om vinteren?
Jeg synes at 123 coupeen er flottere men ingen af de 2 mercer når Alfa Romeo Bertone til overkandten af dørpanelerne når man tænker i proportioner En coupe skal være helstøbt fra begyndelsen ikke en sedan som man prøver på at ommøblere ved at flytte bagruden lidt eller fjerne bagdøre og hvad man ellers ser af kreaktioner for at fremme salget af en bilmodel
Faktisk synes jeg også selv, at W123-coupéen (efterfølgeren) er flottere: Som flere har været inde på, så er linierne i min W114-coupé lettere uharmoniske. Eller i hvert fald ikke “lærebogs-perfekte”. Men jeg synes så det mere end opvejes af, at den er langt mere sjælden i dag, lidt billigere, lidt ældre og i øvrigt har et meget større bagagerum!
Herluf, den omtalte lærebog er jo nærmest skrevet af efter Bertone-coupéen, så det er en hård sammenligning. Til gengæld ved jeg godt hvilket bagsæde jeg helst ville sidde i.
Vinterkørsel: Hmm, godt spørgsmål. Jeg har hele tiden tænkt, at det SLET ikke bliver relevant, men lige for tiden gør Mercedes’en meget for at behage mig. Og den har et vanvittigt godt varme- og blæsesystem. Jeg har dog ikke råd til både denne og en varevogn, og derfor har jeg hele tiden tænkt, at den MÅ væk inden efteråret. Jeg kan dog ikke lade være med at tro, at vinterkørsel vil være lidt synd for den. De her modeller er jo ikke kendte for deres rustmodstandsdygtighed.
Så skal den i hvert fald først dyppes i Mike sander’s!!!
Den er ca. lige så modstandsdygtig mod rust som en Opel Vectra fra 90erne…
Jeg må give Herluf ret!
Billedet, som du har lagt ind på FB, hvor Merceren står side ved side med Alfistas Bertone siger alt!
Men jeg er jo også forudindtaget, eller mærkeracist..
Hvem drømmer om at sidde på bagsædet af en coupe…?
Jeg synes slet ikke man kan sammenligne Claus’es fine Mercedes med en Alfa Bertone. Det er som at sammenligne æbler og pærer. Mercedes’en er i mine øjne en helt anden biltype – selvom de begge er Coupé’er.
En sammenligning på den måde giver ingen mening.
Jeg synes 123,eren virker for lang og måske lidt for vulgær. Denne har meget mere charme synes jeg.
Nu kan man jo sagtens sammenligne æbler og pærer og endda komme frem til at man kan lide begge dele. Det kan jeg i hvert fald.
Og det er altså dette billede, som Troels mener: http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/600032_384990361556562_773929853_n.jpg. Fra Kalø i går, min Mercedes ved siden af Alfistas bertonecoupé og en Duetto. Hvor tror I, vi satte os hen, da der kom lidt regn – vi var tre personer? Der er ingen præmier for rigtige gæt.
Jo, 1750 og 250C kan sagtens sammenlignes – og jeg synes begge er dejlige. Vel vidende, at jeg måske er den eneste person i verden, der ville kunne stå og vakle mellem hvilken af de to, jeg skulle vælge i praksis – og på pragmatisk vis lade det afgøre af alene af pris, kvalitet og tilgængelighed.
Når det er sagt, så ER de selvfølgelig meget forskellige – og Troels, jeg gav jo også selv Herluf ret. Nu jeg tænker over det, så minder min streg-otte i øvrigt nok lidt om din 159’er, Troels – bare noget lettere (!). Jeg tror ikke du skal udelukke, at du faktisk ville kunne lide at køre i den. Hvilken der kører bedst? Tjah, det er jo et spørgsmål om, hvad man kan lide, for begge var jo berømmede for deres gode køreegenskaber.
PS: Mine to bagsædepassagerer nød deres medbragte mad og kølige vin på bagsædet af min Mercedes. En Coupé, som man godt kan drømme om at sidde på bagsædet af. Nu sørger jeg for at køre en del i den her inden jeg skal på ferie, og jeg kan da allerede se, at den vækker megen glæde i bybilledet. Og hos mig, der sandelig på ingen måde føler mig forfordelt.
Man kan jo sammeligne alt. Jeg kan iøvrigt bedre lide kæmpe bøffer end koldskål…
Det er rigtig lækre biler – men på så forskellig måde, at jeg ikke synes det giver mening at sammenligne. Men – jeg har nok også en anden tilgang til det da jeg ikke finder det utopisk, at have dem alle sammen på én gang.
Sammenligninger synes jeg på mange måder er lidt kedelige…
Bortset fra det, Rune: Jeg betragter faktisk slet ikke W123’eren som en rigtig klassiker endnu, men som en youngtimer. Jeg ved godt, at de ældste er over 35 år gamle nu, men det er bare en meget mere moderne bil, synes jeg. For moderne til mig, tror jeg.
Jeg kan ikke lide koldskål. Men jeg ELSKER sammenligninger, der dog for bilernes vedkommende ikke behøver (kan?) munde ud i noget særligt objektivt. Men helst dog noget, der hjælper til at forstå de sammenlignede biler bedre. Det er jo ligesom dét, hele dannelsesrejseprojektet handler om.
Hvis din rejse handler om, at finde måden at finde den lækreste og bedste bil for dig, så kan du godt stoppe allerede nu, tror jeg. Hver ting til sin tid – og den tid kan variere fra dag til dag – ihvertfald i min verden. Der er ingen formler når vi snakker om følelsesladede ting, som gamle biler.
Men – det har vi jo været omkring tidligere.. ;-)
Stoppe? Nej.
Jeg tror såmænd også jeg kunne køre MB til hverdag! 159’eren er et kompromis mellem mærkeloyalitet, pladsbehov, og en bil der kan trække Sud’en, når den er klar til racerbanerne!
Tjah, jeg må jo nok erkende, at jeg er vokset fra det med mærkeloyalitet. Hvor forskellig 70’er Mercedes’en end er fra 71’er Lanciaen, så er der altså også ligheder – en utrolig erkendelse, som yderligere har givet mig mod på motorlivet.
Jeg vil påstå, at man man være loyal mod nogle idealer, og med den loyalitet i behold stadig skifte biler, modeller og mærker.
Siden Claes skrev det med “Hvis din rejse handler om…” har jeg i øvrigt tænkt over det. Jeg ved nemlig ikke rigtigt hvad den handler om, andet end at det ikke er “at finde den lækreste og bedste bil for dig”. Men flere. Over tid. Og at tænke over det. Dem. Og de næste.
Men men…..
Var dett ikke en varevogn du manglede…
Med reklameskilte på siden :-)
Lars
Ja – det bliver en evig rejse – men helt sikkert en god én. Jeg beundrer, at du kan nænne at skille dig af med dine biler. Det har jeg det altså meget svært med når først jeg har dem. Det med Kill your Darling’s er nu nok godt engang i mellem. Jeg har pt. flere købere til min Celica – men jeg tager mig selv i at ignorere dem. Jeg kan bare ikke sælge den. Den er med mine forbedringer af den allerede blevet en del af familien! Og den kører simpelthen bare så godt!
Lars, jeg har foreløbigt sat et reklameskilt bag på Mercedesen – og inden ferien kommer også Suixtil på. Så smager det lidt af fugl – men det gør det enorme bagagerum nu også…
Claes, det er nok dels et temperamentsspørgsmål, dels et praktisk. Bortset fra GT6’eren var Fulviaen den sværeste, men det gik jo endda. Og jeg bliver så til gengæld glad for de nye muligheder det giver. Det er ikke sort/hvidt.
Fed bil, godt køb :-)
Tak, Hr. Ravn – siden jeg fik bilen for halvanden uge siden er der ikke gået en dag uden postive tilkendegivelser. Omvendt glæder det mig, at ikke alle er lalleglade for Mercedes’ens kvaliteter, for det betyder i mine øjne, at den har kant oveni alt det andet.
Hej Claus, næste trin på stigen er måske dennehér:
http://www.stelvio.dk/product_detail.asp?mode=master&maID=194
Uhh, det tør jeg ikke: Mon ikke jeg vil blive drillet med fælgene, Klaus?
Den ville ellers være dejlig med Barock-fælge i naturlig størrelse, Claus. Det brune velour ville også være en opgradering til direktørklassen i forhold til det pepitaternede i Den Rammeløse. Det er min tese, at biler med velour lettere slipper uden om at blive sænket, pimpet og bobbet. Er der noget, der ikke passer til velour, så er det denim, kasket og kæder! Nå, lad os holde os til bilerne.