Register

13 − eleven =

A password will be e-mailed to you.

Peugeots pukkelryggede 206

Det ER faktisk rigtigt smart: En åben bil med ståltag. Men det er ikke nemt designmæssigt.


Begge dele viste Peugeot 206 CC ganske tydeligt, da den kom frem i 2000. Da jeg så den på gaden i Strasbourg en morgen i lukket stand var det designets pukkelryggede look, der slog mig først. Dernæst at der er meget pickup over proportionerne. Og endelig, at de ældste af dem i dag er 24 år gamle. Hvor godt fungerer det relativt komplicerede foldeståltag egentligt i dag, hvor mekanikken er gammel?

Det er jo ret vigtigt at det virker for jeg synes 206 CC er meget mere chiq i åben tilstand. Kunne sådan en ikke være meget sjov som nummer to eller tre eller fire bil? De er jo ikke ret dyre i dag og jeg tænker modellen er forudbestemt en status som klassiker.

Designet må man så bare leve med.

Bærehåndtagene bagtil har jeg aldrig forstået, men de Rimovalignende valsninger er smarte på en moderne måde.

21 kommentarer

  1. Leo Jensen

    Bærehåndtagene er bøjler til at spænde din kuffert fast med, og rillerne til at forhindre at du ridser hele fladen med mindre du er fint på den og monterer tagbøjler.
    Og ja, den bliver en klassiker uanset hvor pukkelrygget den er…

    Svar
  2. jakob356

    Jeg prøvesad den i Peugeots showroom på Champs Elysée dengang, og kunne med mine mange cm kun sidde og kigge ind i den kraftige forruderammerollcage, ligemeget hvordan sædet blev stillet. Så det blev nogle ældre åbne med mindre solide tag i stedet: Alfa Spider, Fiat Spider, Spitfire4, VW Type 151 og Figaro.
    Måske har jeg tabt mig et par cm på et kvart århundrede, og de resterende CC’ere har vel nogle godt nedsiddede forsæder efterhånden, så måske skulle jeg prøve igen?

    Var en kort overgang ejer af en almindelig 5-dørs 206’er, som trods kun 88K på tælleren nok er den mest skrækkelige deprimerende bil jeg har haft… Min 205 Cabriolet var jeg vild med til gengæld!

    Det var vel egentlig også Peugeot, der var først med stålklaptaget engang før anden verdenskrig, selvom Mercedes sikkert gerne vil tilskrive æren SLK’en..

    Svar
  3. Batman

    Jeg vil på det bestemteste fraråde en ekspert fra at udråbe den til en kommende klassikker, dertil er den ikke begavet nok bygget og designet. I givet fald kan man ta Ford Ka og andre hæslige objekter med i puljen. Den er og bliver et grimt franskt strygejern.

    Svar
  4. Sorensen

    Chic, velkørende og med metaltaget kan den bruges hele året…
    Eneste minus: min nyligt afdøde svigerfars 3 kone, som ville skilles men ikke nåede det inden han tjekkede ud og derfor arvede en pæn del penge – kører i sådan een…🤷‍♂️😠

    Svar
  5. Ole JAGmann

    Jeg boede i London da den kom frem og var på biludstilling i Birmingham for at se den.
    Jeg var betaget af stålfoldetaget og havde ikke råd til en SLK.
    Jeg prøvede at bestille en højrestyret i limegrøn i Danmark for at importere den til UK og tjene en skilling på det. Det havde jeg med succes gjort med en Alfa Romeo 156 2.0 Selespeed.
    Det lykkedes dog ikke at få den fra Danmark – heldigvis, kan jeg se i dag.
    I dag er den ikke cool længere, foldetaget er stadig genialt hvis det virker, men bilen er ikke cool at køre rundt i. Det synes mine døtre heller ikke, selv om det er den billigste åbne bil. Så de kører Alfa Romeo Spider og Fiat 500C i stedet.

    Svar
  6. The Real Stig

    Af alle biler med foldetag, synes jeg Volvo C70 er sluppet nogenlunde fra at få proportionerne til at passe. Det skyldes bla. at taget består af 3 dele, så det er mere kompakt under klappen, og rammen over forruden kan være lidt længere fremme.
    Alternativt til 206 kan man vælge en Renault Megane Cabriolet, som har en nogenlunde profil.

    Svar
  7. Hjorthoej

    Min kone har haft såvel 206cc som 207cc og de gav aldrig problemer MED FOLDETAGET! Alle de andre problemer som biler der har kørt på den anden side af 200.000 havde de naturligvis.
    I en lang periode har hun måttet døje med lukkede biler – ønskebilen, en SLK bliver en kostbar affærer med det kilometerforbrug hun har.
    Så derfor har hun anskaffet …….. en Citroen Pluriel!! En luksusudgave med alt i udstyr; lædersæder, klimaanlæg, visker- og lysautomatik, fartpilot, elruder og selvfølgelig fjernbetjent centrallås. Lige med undtagelse af kompressoren til klimaanlægget virker alt! Selv taget! Og til en pris a’la en almindelig elcykel.
    Eneste ulempe er at det er en diesel uden partikelfilter – og sådan en 1.4 Hdi soder som et krydstogtskib, så hvis hun skal til byen må hun benyttet en af de andre 3 biler husstanden råder over!

    Svar
  8. Brian

    Af alle CC modeller, er det nu min helt personlige og regulære ekspertvurdering at
    Renaults Megane II CC er den der har haft den gladeste og heldigste designer allokeret opgaven med at indpakke salig Karmanns tag bedst muligt.
    Man kan gå rundt om og vende og dreje perspektivet på den og nikke anerkendende til de mange linjer der smukt glider ind i hinanden – som om der er tænkt både form og funktion, da de slog stregerne.
    At de så har præsteret en 2.0 benzinmotor der lyder anstrengt og lidt fuld af skruer er en helt anden ting – nu var det designet I talte om :p

    Og den der 206CC vinder vist ingen priser :D

    PS: Ja joh OK, jeg kører selv i en – nu på 10. år med små 350.000 km på tælleren.

    Svar
  9. Kjeld Jensen

    Jeg synes dog at både Mitsubishi Colt CC og Nissan Micra CC ser værre ud en Peugeot’en.

    Svar
  10. Kai Bach Andersen

    Jeg fik associationer til denne, da jeg så det første billede.

    Svar
  11. Bisgaard

    Om den er køn? Det må vist komme an på en subjektiv bedømmelse…
    Jeg synes bilen skal have røven til det, hvis man vil konstruere sådan noget. Det har de nyere Bimmere og Mercere, og mange af supersportsvognene som har noget delvis klaptag.
    @Jacob, du nævner hvem der var først med stålklaptaget. Jeg ved det ikke, men allerede i 1958 lavede Ford denne model Skyliner Retractable, hvor taget klappes sammen og lægges ned i bagagerummet. Den havde da i hvert fald røv til det, om den så er køn er ligeledes en smagssag. Men en klassiker, det blev den!

    Svar
  12. Henrik Kusk

    Selvfølgelig bliver 206 CC en klassiker.

    Har dog selv købt en 207 CC som sommerbil til sommerhuset, den er “ lidt mere harmonisk” med taget oppe.

    Startede med at kigge på 306 Pininfarina, men havde svært ved at finde et godt eksemplar, var omkring 206 CC og endte på 207 CC

    Svar
  13. Claus N

    Det er naturligvis indiskutabelt, at Opel Astra H Twin Top er den klart mest vellykkede bil med stålfoldetag.

    Svar
  14. PeterM

    Stålfoldetag :
    En 6-benet Z4 både ser godt ud, kører godt og lyder godt – kunne blive en klassiker

    Svar
  15. Tony Wawryk

    Allow me to throw the VW Eos into the mix – looks pretty good with roof up, and very cool with roof down. The roof is in five parts, including a separately operable sunroof, so quite lot to go wrong, admittedly.

    Svar
  16. Skaanning

    Pæn er den jo ikke, men der kan måske findes andre årsager til at holde af den. Ikke at jeg selv lige kan komme på nogen…
    En SLK af den første serie så også noget mærkværdige ud. Som en kuperet hund. Men det er en bil, der i de nyere serier er blevet klart pænere. Og det ser man ikke tit ske!
    Hvis man vil bruge sin hobbybil hele året rundt er stålfoldetag sikkert godt. Men hvis ikke er det vel bare 175 ekstra kilo, der trækker effekt og brændstoføkonomi ned. Så hellere et stykke vandtæt stof…

    Svar
  17. Njal

    Måske deler de lidt af samme linjer og en smule pickup over formsproget. Førerne er meget forskellig. Peugeot designet er mere spiselig for at kvinden har styre på livet bag rattet.
    Porsche 928 skulle lige med, findes nok ikke med foldetag. Men som pickup.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.