Idéen er god nok. Man skal bare ikke tænke den ihjel.
Og idéen handler om Renault 5 Turbo: En fantastisk skør bil, der så dagens lys for første gang i 1980. En bil baseret på den skønne familiebil Renault – bare med centermotor, turbolader og fede, fede skærmforøgere.

Den gode gamle Renault 5 Turbo er stadig en af de allervildeste Renaulter nogensinde bygget. Jeg vil gerne, jatak!
Den fornuftige lille Renault 5 bliver nu genoplivet som elbil med stadig med fornuften som drivkraften. Og ja, så er det jo nærliggende også at genoplive den skøre afligger med centermotor, 5 Turbo. Og det har Renault så gjort, og den skulle se ud som herunder:
Med tanke på HVOR grimme nye biler kan være, så er det her faktisk ikke helt ved siden af skiven. Man kan jo sagtens se hvor de vil hen, de overordnede proportioner er bedre end på de fleste moderne elbiler – og ja, den får også centermotor. Omend jeg ikke ved hvor væsentligt det egentlig er med en elbil: Hvem ved, hvor motoren (eller motorerNE) ligger i dem?
Men designet. Nærmere bestemt detaljerne. Der skulle de nok være stoppet med at tegne nogle måneder før. Luftindtagene. Fælgene. Skørterne. Åh, jeg bliver træt. Og så de der tågelygter. Jeg græmmes. Det pudsige er, at der fandtes et forlæg, som de bare kunne have kigget på: For tre år siden præsenterede Legende Automobiles nemlig en restomod – der i øvrigt også hed Turbo 3. Den herunder:
Den viser meget godt, hvordan Renault kunne og efter min mening skulle have gjort: Renault 5 Turbo er en bil, der lever af sine overordnede proportioner, der i øvrigt kom ud af dens tekniske krav. Som restomod, baseret på de samme tekniske krav er man begrænset af dem, og derfor ligner ovenstående også mere den oprindelige. Så meget des bedre for det kunne (måske?) være blevet den næste store ting i restomod-verdenen? Den kom bare aldrig ud over rampen.

Den skulle have haft 400 heste fra en turboladet firecylindermotor. Den nye får 500 elheste. Det er for mange!
Med en helt ny arkitektur under huden af den nye 5 burde Renault være fri af alverdens restriktioner – men det har bare ikke rigtigt hjulpet. Eller – det kunne det måske nok have gjort, men designteamet er tydeligvis blevet ved med tuscherne lidt for længe. Det ser dog ud til, at luftindtagene er noget indsatsagtigt plast, og det kan man nok nemt få støbt et sæt nye til – jeg tænker de kan sælges til alle de andre Renault 5 Turbokøbere derude. Fælgene ligner også noget der er løgn, men mon ikke man kan finde noget Gottilignende til at køre på også? Ellers er det faktisk ikke vanvittigt dyrt lige at få specialproduceret en produktion af fælge på mål.
Omend jeg som nybilskøber undrer mig over, at det skulle være nødvendigt. Men det er det, når Renault skyder så meget forbi som her. Gule tågelygter ved jeg man kan finde masser af på Ebay. Men SÅ er den nye Turbo 3 også ved at være der.
Omend jeg er lidt bange for hvor meget de har skudt ved siden af i kabinen…
That is just horrible – like so many modern cars, especially performance variants, it is over-designed and fussy, with excessive aero details and ridiculously large wheels (like the new Jaguar with it’s 23-inch wheels – when will that trend stop? ). I’m now trying to unsee it…
Enig I det hele Claus, men dem, der har designet Turbo 3, har nok ikke oplevet Turbo 2, da den var ny, så nostalgien mangler?
The wheels on this R5 might look OK on the new Jaguar, @tony-wawryk!
@soren-w, det kan der være noget om – men det samme gælder for dem der har lavet Porsche 928, Lamborghini Diablo, Ford Escort, Jaguar XJ-S og sågar Singer-restomods. Så måske er det kun den gode smag generelt, der mangler?
Endnu en designer der har set for mange transformers-film som barn…
Eller også har han bare drømt sig for langt ind i et Biltema-katalog mens han sad på potten og røg sig en ordentlig jønte?
Men den grå ser derimod dejligt muskuløs ud!
Det ser ud som den iler afsted også når den holder stille. Men sådan syntes jeg den klassiske er designet allerede i 1980.
Når nu den er redesignet er effekten meget tydelig. Jeg forstår bare ikke hvorfor vi skal have adgang til de kræfter som El bilerne bygges til at kunne præsentere. Mange køberen er jo tæt på eller gået over i den grå alderdommen. Skal hr og fru jensen køre med 300 – 500 hk for at handle ind i Bilka og komme lidt rundt omkring??
Jeg troede meningen er, vi skulle omstille os og dermed spare lidt på de højeffektive batterier for planetens skyld og egen overlevelse, men med den nye retning tyder det på et status que og endnu et COP møde mere næste år?? Hvem gider så bekymrer sig om klimaforandringer alligevel, når det er luksus og komfort vinder hver gang??
Renault har ikke SÅ mange gamle hits at koge ny suppe på som visse andre, så de må prøve at få mest muligt ud af Renault 5 – med og uden turboskærme. Fint med mig.
Tågelygterne ser jeg som et forsøg på at indføre et nyt genkendeligt designelement oven i en i forvejen retroinspireret bil. Fiat prøver det samme med de dér sovekammerøjne/øjenbryn ting på de seneste elektriske 500’er.
Jeg vil helst leve i en designverden, hvor den slags forsøg og påfund findes. Almindelig kedelighed er jo alle andre steder.
Ja, jeg savner lidt min Twingo, det var en god affære jeg havde med den :-)
https://www.instagram.com/p/CF1PmqJF1oO
Min Twingo. Savner den, (men kun lidt)
Argh.,&”=*😵💫🙄😤😳😱
Nå, men når man så en dag når alle har fået sig en El bil, er på besøg hos hinanden, ved familien eller hos vennerne. Så kan man jo i alt beskedenhed spørge og benytte lejligheden til at nasse lidt gratis strøm til batterierne imens. Vi er jo venner.. Ikke sandt?🤣😀
Jeg så et kort glimt af en Mørkeblå el5 i Flensborg i dag, umiddelbart så den godt ud. En del større end originalen ligesom Fiat 500 og Mini…
Men den der Turbo 2 ripoff, stop Jer selv, lad være at slide alt arvesølvet på en enkelt sæson. Man kunne næsten få mistanke om at I er desperate over de kinesiske elbilers fremmarch (får mig til at tænke på Kliche Militskvinder).
Bagkataloget er måske det eneste våben de europæiske bilfabrikanter har tilbage. Copy Nothing or Copy everything?
@njalfredhave, dit spørgsmål “Hvem gider så bekymre sig om klimaforandringer alligevel, når det er luksus og komfort vinder hver gang??” burde komme på forsiden af en stor avis. Større end ViaRETRO, endda :-). Måske kan du få Nobelprisen for det. Hvis altså ikke der er politik indblandet i den pris.
Den viste pivoriginale Twingo (@soren-w, fed bil !) er efter min bedste overbevisning både bedre designet, mere miljøvenlig OG ikke mindst (når det nu handler om involvering i et andet indlæg fra i dag…) nok også en hel del mere involverende at køre i end den Turbo 3-ellert, der startede tankerækken.
N.F; En af mine kollegaer, der også stadigvæk humper rundt i en fossil bil brokkede sig for nyligt. Han havde lige haft besøg af sin søster i sin nye el-bil, og hun bad om adgang til en stikkontakt til at lade sin bil til hjemturen. “Hvad fanden er den af?” Sagde han. “Hvorfor skal jeg betale for hendes hjemtur?” “Jeg går da ikke ud i hendes garage, og leder efter en dunk med benzin” 😂 Tænker det bliver fremtidens familieslagsmål. Eller de unge bilisters NEW NORMAL?
@soren-w Det er netop udfordringerne og løsningerne der skal mødes for at harmoniseres så udfaldet bliver konfliktfrit på længere sigt. Men ja det tænker jeg meningen er, og da jeg tankede Yarisen op den anden dag kunne jeg konstatere det kostede 498 kr. for sølle 35 L tænkte jeg at det er efterhånden dyrt at have bil. Omvendt er elprisen også høj, men man har endnu mulighed for at følge strømmen og udviklingen på www. Nordpoolgroup.com og vælge en elaftale lokalt med flex/variabel for at lade når elprisen er lav.
@ce Så skal jeg vist skrive en slags redningsplan for at blive indstillet, og det ved jeg faktisk ikke om eet menneske er istand til alene. Men det vil altid være med en vis politisk interesse, også selvom det skal ses fra et menneskeligt upolitisk synspunkt.
Chok hvor er den elektriske svar på Renault 5 bare tude grim ligner nærmere en Fiat multipla den forende de forlys er afskyelige
Og på trods af den har den vundet en-eller-anden pris, @kim. Det kan man jo tænke lidt over.