Hvorfor kører italienerne masser af firehjulstrukne Suzukier?
De her tanker kommer også ud af Auto-ADHD-hjernen som jeg diagnosticerede i går – men er alligevel velbegrundet og rationel: Selvom det lige krævede lidt research at forstå. Der var mange i Milano, men om muligt endnu flere ved Comosøen – jeg taler om Suzuki Jimny. Langt de fleste var af tredie generation, der ifølge et gratis onlineleksikon – som man altid skal tvivle på – var i produktion fra 1998 til afhængigt af kontinent 2018-2022 stykker.

Den tredie generation af Jimny havde mange forskellige navne på forskellige markeder, men det er den her jeg mener: Den kom i 1998.
Hvorfor var den populær? Well, af samme årsag som Pandaerne: Den er lille.
Alt er relativt, men under 3,7 meter i længden og 1,6 i bredden er jo nærmest mikrobil i dag og billedet herunder taler vel for sig selv?

Til højre en rigtig Panda. I midten noget jeg-ved-ikke-hvad-men-meget-større og til venstre en Suzuki Jimny. Mere moderne, meget mere japansk – og åbenbart et fint alternativt til en Panda. Synes italienerne.
Og javist, så ER Jimny både længere og bredere end den oprindelige Panda (der er under 3,4 meter lang og bare 1,48 meter bred), men Jimny er ikke bredere end Panda-efterfølgeren. Og igen: Sammenlignet med min udlejnings-Cors herunder er Opelen jo Cicciolina uden formildende omstændigheder, ikkesandt?
Bevares, jeg kan bedre lide forgænger-Jimnyen. Der også havde mange navne og varianter, men som jeg mest kender som SJ410 – og som jeg senest så samme dag, som jeg fløj til Milano. I Middelfart, såmænd: Den er endnu mindre end efterfølgeren (det er en fedmesygdom…), men også mere ægte offroader. Og dermed mere rå – hvilket måske er forklaringen på, at det er den tredie generation der kører så mange af hernede?

Forgængeren var efter min mening endnu mere cool. Men dem er der sjovt nok ikke mange af hernede.
Eller også er det bare fordi den er nyere, og med en 1,3-liters indsprøjtet motor bare overlegen – og, måske simpelthen mere moderne? Det kan jeg ikke rigtigt forklare, da jeg ærligt talt synes at generation to er det klart bedre design. Det burde netop italienere da kunne gennemskue! Og så vil jeg slet ikke nævne den nyeste generation af Jimny, der om noget netop er et retro-opkog på generation to.

Generation to er efter min mening endnu mere skarpt designet – og også endnu mindre.
Men på den anden side: Hver gang jeg så en Jimny hernede fik jeg ikke desto mindre uro i jernet. Jeg har ingen brug for en 4×4 – men jeg kan simpelthen bare godt lide små efficiente biler, og det er jo en ærlig sag. Det viser sig endda, at den historiske baggrund for de forskellige Jimnyers diminutive mål er, at de fleste af dem har en hjemmemarkedsvariant, der er en kei-car, og lovmæssigt derfor skal være virkelig lille. De europæiske udgaver lever ikke op til det, primært på grund af skærmforøgere – men det begrænser alligevel, hvor store de kan blive.

Men det ersom sagt generation tre, der kører mange af hernede: Og sådan een vil jeg også gerne have!
Og jeg er efterhånden nået dertil, at alene det at en bil ikke er ret stor er en kvalitet i sig selv. Bevares, det kan egentlig føre mange steder hen (apropos Auto-ADHD), men det hjælper hvis der er nogle ægte kvaliteter i bilen også – samt lidt charme og pålidelighed. Altså ligesom den førnævnte Panda. Bare på en japansk og lidt mere offroaderagtig måde.
Ikke at jeg skal bruge det til noget. Men på den anden side – der var vist nogle dage med sne i 2024? Jimny HAR skam rigtigt firehjulstræk. Og charmen er der jo året rundt…
.. bare et eksempel på hvor galt det er gået de sidste 50 år; måske derfor det er blevet så svært at parkere..
Hej Claus
Et par healer billeder af hvad jeg kom forbi i dag …
…god på en varm dag
Meget galt, @henrik-kusk: men faktisk (selvfølgelig!) så jeg et par klassiske 911 hernede også, og deres størrelse ER faktisk heller ikke dum i de snævre gader…
@peter-plys-karlsen, præcis: Jimny fungerer på flere sprog.
Meget galt, @henrik-kusk: men faktisk (selvfølgelig!) så jeg et par klassiske 911 hernede også, og deres størrelse ER faktisk heller ikke dum i de snævre gader…
@peter-plys-karlsen, præcis: Jimny fungerer på flere sprog.
Hej igen Claus
På min vej i bjergene i dag faldt jeg over et forslag til din kommende drømmegarage. Når en firehjulstrækker ikke rækker længere i bjergene så er der andre firebenede.
…billede af drømmegaragen…
Hvaaa! Hvor skal vi hen du?