Ordet recreation kan betyde mange ting – og som regel betyder det “dyrt”. Ikke i dette tilfælde. Eller – er det?
Den pris vi taler om er 15.900 Schweizerfranc. Og den bil vi taler om er en 1984 Lancia A112. Som vitterligt ser rigtig fin ud. Det handler om bilen herunder:

Fed, ikke? Så hvis det faktisk VAR en Abarth, så ville jeg egentlig ikke løfte et øjenbryn over prisen. Sagen er bare, at det er det ikke. Annoncen skriver det for en gangs skyld endda i selve overskriften og uddyber det i teksten i beskrivelsen:
In der Schweiz wurde das gepflegte und wenig gefahrene Exemplar liebevoll und detailgetreu restauriert und zu einer Abarth Recreation aufgebaut.
Og det er sjovt at en tysk annonce vælger den engelske betegnelse “recreation”, når de nu selv har det glimrende ord “Replika”, der er mindst lige så godt. Hvis det altså handler om en kopi – og det lyder ud fra beskrivelsen af den til at have været målet. Måske forståeligt nok, da en rigtig A112 Abarth faktisk er en virkelig fed bil – også meget sjovere end den almindelige. Den sidstnævnte var min første bil overhovedet (venligst udlånt af min fader!), mens jeg testkørte den ægte vare for mange kubik siden og skrev følgende artikel om den :
Så tjah – det er vel egentlig ikke så underligt, at nogen har bygget en “recreation”, replika eller “hommage” til A112 Abarth? Som det fremgår af artiklen herover var jeg selv begejstret. Og vil stadig gerne have een.
Altså originalen og alt den stod for. Den schweiziske til salg er derimod født som en “Elite” (og hør, det er faktisk heller ikke så ilde – som benævnelsen vel mere end antyder…), og som virkelig detaljetro recreation synes jeg nu nok man kunne have skiftet de forkerte emblemer også.
Ville det være vanvid at bygge den tilbage til at være en Elite? Eller skal man bare være glad for, at det er den billigste “recreation” på markedet indtil nu? Lad høre hvad I ægte entusaister derude mener: Kommentarfeltet er åbent.

Kigger man efter “the real thing” på Subito eller andre italienske sider kan en 70hk serie 7 plastik version nemt koste 15k Euro og en tidlig 58hk 20k Euro.
Så en CH replika er vel “billig” men nok stadig ikke hvad jeg ville købe.
Men hvis du har trangen kan en dansk indregistreret original Abarth af og til fås for under 50k kroner
Eller du kan købe min A112 B for en god pris 😳😎
..Og netop den Abarth du kørte i tilbage i 2013 lever nu et liv på siden i min garage hvor jeg ihærdigt forsøger at klistre den sammen med smeltet metal og store forhåbninger…
Jeg kørte i den sidste år, og regner bestemt med at køre i den igen til næste år…. det er noget af det sjoveste jeg har kørt…
Er man nysgerrig kan man kikke med på min kanal Seaside Garage…
Fint eksemplar. Autobianchi (Lancia) A112 var “testbænk” for Fiat 127, før Fiat turde slippe den forhjulstrukne 127 ud på markedet. Selvom Fiat 127 fik større kommerciel succes end Lancia A112, har jeg altid bedre kunnet lide A112. Dens linjer er mere harmoniske og i Abarth-version får den tilført noget råhed.
Lidt på samme måde som en moderne Fiat 500 Abarth versus en almindelig moderne Fiat 500.
Om det er dyrt er svært at vurdere, men her på kanalen anbefales altid at købe det bedste eksemplar. Jeg har kun gode erfaringer med biler fra Schweiz. De er som oftest meget velholdte, og har sjældent set salt.
Ja, jeg er nok mere til at holde den originalt.
.. og bliver mere og mere hooked på “luksusudgaver” af minibiler, f.eks. Renault 5, Lancia A112 og lign.
Hej Henrik Kusk!
Jeg håber da ikke at du bytter din rigtige Aston ud med en Cygnet!
Hilsen Henning Hjorth
Autobianchi A112 blev præsenteret i 1968, altså et år før FIAT 128. Så den var vel både “testbænk” for FIAT127 og 128. Man kan vel også sige, at den var afløseren for A111, som jeg synes er en mindst lige så spændende (og overset) bil. Den blev til gengæld kun produceret i få år. Autobianchi Primula og A111 var vel reelt også “testbænk” for FIAT’s forhjulstræk. FIAT’s første model med forhjulstræk var jo faktisk FIAT 238, som kom allerede i 1967, og havde drivlinje fra Autobianchi Primula med FIAT 1200 motor og senere A111 med FIAT 124 motor.
I øvrigt har det altid undret mig, hvorfor A112 kom til at hedde Lancia. Den har vel intet med Lancia at gøre, og aldrig heller produceret hos Lancia. Nogen kender måske forklaringen.
Hilsen Kurt
Hej Henning
Nej, bare rolig, jeg skiller mig ikke af med DB7’eren :-)
A112 hed altid Autobianchi i Italien, mens man af markedsføringsmæssige årsager med tiden ændret mærket til Lancia på alle andre markeder. Autobianchinavnet var for ukendt uden for Italien.
Efterfølgeren Y10 blev markedsført på samme måde. Først med Y, forsvandt Autobianchi helt.