Total Cost of Ownership er et begreb, som min kolleger gerne vil presse ned over min firmabil. Men der er mere end kroner og ører med klassiske biler.
Jeg har skrevet det så ofte før, men det med klassiske biler handler for mig om alt muligt andet end det praktiske: Hvordan de kører er næsten sekundært. Æstetik, teknik og historien bag det hele er derimod rasende interessant. Det er også derfor italienske Ferrari står så højt på min rangliste: Meget få har mixet den cocktail bedre – og/eller blandet så meget X-faktor i undervejs. Man kan diskutere hvorfor, men det er et faktum at Ferrari er verdens stærkeste bilmærke, og dermed formentligt dét, som flest (bil-)mennesker drømmer om.
Selv har jeg berørt det flere gange, og har i mine år på ViaRETRO hyldet både 308, 400, GT4, Dino, BB og ikke mindst “Daytona”: Sidstnævnte er og bliver den ultimative Ferrari for mig. Det er også den dyreste af de nævnte, og dermed solidt ovre i drømmeland. Hvorimod (de billigste…) af de andre ligger et sted, hvor jeg kan tillade mig at drømme om dem – uden dog nogensinde at have været tæt på. Endnu.
Som sagt ved jeg godt, at at der er bedre biler derude, og det er også en debat vi har haft igen og igen på ViaRETRO. Men hvis man drømmer om en Ferrari, så bliver den drøm nu engang aldrig opfyldt af en Mercedes SL, Corvette C5 eller Porsche 911 – og det gælder ligegyldigt hvilken variant 911 vi taler om.
Eller sågar af en Maserati, Alfa Romeo eller Lancia, uanset hvor italienske de også er.
I virkeligheden handler det med klassiske biler helt klart om selve drømmene – måske mere end noget andet, faktisk. Hvilket kan være den egentlige årsag til, at den gode Jack under navnet Number 27 er blevet så populær på Youtube: Han købte en billig Ferrari 308 GTS og levede dermed drømmen ud – men hans historie viser faktisk at det ER uligt meget nemmere bare at drømme videre, og så se på Youtube, hvordan andre rent faktisk lever drømmen.
For det har ikke været lige ud af landevejen med den i mellemtiden berømte og berygtede 308, som han med et glimt i øjet har døbt “Influenzo”. I videoen nederst opsummerer han den økonomiske side af to års ejerskab – og så er økonomien på nogle måder endda det mindste af det. Kort fortalt købte han bilen på en auktion for 34.000 pund, hvilket gjorde den til den billigste 308 GTS på markedet. Og dermed i sig selv sådan en historie, der kan tænde op under drømmene.
Sagen er bare, at han så siden har brugt næsten 12.000 pund på primært reservedele – OG har lavet langt det meste af arbejdet selv, herunder forholdvist komplicerede ting som at renovere topstykkerne. Han vurderer, at hvis man havde fået lavet det samme på et værksted, så havde det kostet over 20.000 pund, og det lyder i mine øjne endda for lavt sat. Men det er immervæk to trediedele af anskaffelsenprisen ovenihatten.
For alle de havde købt en bil til randen af deres budget havde det ganske enkelt været en økonomisk katastrofe. Og med de praktiske briller på vil jeg også sige, at det har givet den gode 308 meget, meget mere garagetid end køretid, hvilket formentlig heller ikke har været Jacks plan fra starten af. Og han filosoferer i videoen da også lidt over, om det har været det hele værd sådan overordnet set – mens han også regner ud, at det i hans tilfælde nok stadig hænger sammen rent økonomisk, da bilen er blevet mere værd end de 34.000 pund han købte den for. Men tankevækkende nok stadig langt fra at være en perfekt Ferrari 308 GTS.
Jeg er sådan set ikke i tvivl om, at det har været det hele værd – for ham. Jeg har fulgt Jack længe og kan jo se, at han er vokset med opgaven undervejs, formentlig både som menneske, mekaniker og ikke mindst som Youtuber – hvor han i mellemtiden faktisk er blevet fuldtids. Og det sidste er næsten det mest tankevækkende: Der er simpelthen mennesker nok derude, der drømmer om en billig Ferrari, til at en driftig person kan bygge en Youtubekanal op omkring det, og gøre andre menneskers drømme til en levevej. Og den gode Jack er utroligt nok ikke engang den eneste!
Så stærk er drømmen om den billige Ferrari. Og jeg er ikke anderledes selv, hvilket er årsagen til at jeg har fulgt med på hans kanal. Det er et fascinerede drømmeunivers, men hans video herunder er nok den der bedst samler argumenterne for og imod i forhold til at gøre alvor ud af drømmen. Der tilsyneladende fungerer bedst, hvis man har masser af tid til at skrue på bilen selv samt at filme det samtidigt. Det synes jeg ikke lige passer på mig for tiden, hvorfor jeg indtil videre bare fortsætter med at drømme – ligesom hundredetusindevis af andre.
Og man bør lige se videoen herunder før man springer ud i det, synes jeg. Noget af det stof der er mindst af er hvor fantastisk en bil en Ferrari er. Det er værd at tænke lidt over.
Jeg har også fulgt Jack, alias Number 27, fra han startede sin kanal. Jeg selv drømmer også om en Ferrari, men også om en Porsche, Lancia, Maserati, Lamborghini, Lotus, TVR, BMW, Mercedes, Opel osv. osv., desværre er økonomien kun til én klassiker.
Angående Ferrari og det at have ”modet” til at springe ud i et ejerskab får mig til at tænke tilbage til år 2014. Efter et hektisk arbejdsår, hvor jeg praktisk talt ikke var hjemme, havde jeg fået sparet en sum penge op og de skulle naturligvis bruges på et køretøj. Der var en Ferrari 328 GTS til salg, den var original, flot og tilsyneladende i orden og velpasset efter hvad jeg kunne se. Men jeg turde ikke, uden jeg den dag i dag kan give et svar på hvorfor ikke.
Jeg købte i stedet for noget andet italiensk til samme beløb, men kun på 2 hjul.
Faktum i dag er, at Ferrarien nu koster det dobbelte, mens den 2-hjulede nu koster under det halve. Havde man da bare haft modet dengang.
Jeg vil ønske jer alle en Glædelig jul og et Godt Nytår
Mvh
Hans
Jeg er også begyndt at følge Number 27, sjovt nok fordi han lavede en video om Renault Avantime, så der er andre drømme end Ferrari 308.
Det er utroligt man kan være fuldtids Youtuber med “kun” 87000 følgere. Ratarossa med den hvide Ferrari 512 BBi har jeg fulgt fra han var IT mand og fritids youtuber. Nu er han fultids Youtuber med 193000 følgere og hans næste projekt er vist nok en F40.
Det er svært at måle om en trist Ferrari er et godt køb. Hvis det er det der giver indhold nok til at man kan leve af en Youtube kanal, er det jo en succes i sig selv. En perfekt bil uden problemer er jo ikke en lige så stor succes på Youtube.
Herhjemme har Mads Christensen etableret Youtube kanalen Kør. Men har kun fået 6710 følgere indtil nu. Så det er ikke så nemt i lille Danmark. I går kunne jeg så se, at Mads nu skal lave Youtube for Formula TV, der har 11300 følgere, så det er spændende hvad det kan blive til.
“Ferrari er verdens stærkeste bilmærke” – Ja, en lille historie fra Bella Italia for år tilbage. En mor med sin lille søn i hånden går ned langs rækken af opstillede biler, hvor fronten vender ud mod dem. For hver bil de går fordi, spørger moderen sin ca. 3-årige dreng “kender du den bil”, sønnen siger “nej”, og moderen svarer selv “det er en Fiat”. Det gentager sig 5-6 gang med Alfa Romeo, Lancia etc. Indtil moderen spørger “kender du ….” og bliver afbrudt af sønnen, der allerede står og hopper af begejstring, og råber “Det er en FERRARI”. Så har man et godt “brand”, marketingsafdelingen har gjort det godt, og der er nok sået et frø, der senere kan blive til en drøm … om en Ferrari. Det var en Ferrari Dino 308 GT4, hvor logo’et sidder, så alle kan se det, – også 3-årige :-)
Måske kræver det mod at købe en gammel brugt Ferrari, eller også er det ren dumhed? I så fald er jeg enten modig eller dum? Efter at have kørt E-type i over 35 år, og diverse andre Jaguarer og småklassikere, solgte jeg for nogle år siden en af E-typerne og gik i gang med at udvide min horisont, det gjorde jeg i første omgang med et par Porscher, men det gav mig ikke det fix, jeg havde regnet med. Så der skulle mere til. Porscherne blev solgt, og jeg fik overtalt familien til at prøve det hellige mærke med hesten. Valget faldt på en smuk blå Ferrari 308GT4 Dino, der efter et større service var klar til en ekstra tur i manegen. Bilen kører som en drøm, selvom det er svært at slå en E-type, når den har sat barren igennem de sidste 35 år. Den lille Ferrari motor har ikke det samme moment, og kræver væsentligt hyppigere gearskift, men det kan man også godt vænne sig til med den klassiske skiftekulisse… Den har ikke være uden efterfølgende fejl, men de fleste har jeg kunnet rette selv. Dårlige sikringer og dermed sløve vippelygter, dødt speedometer på grund af fejl i speedometer drev og tændrør, der “brændte ud”, så den kun gik på 7 cylindre. Efter at have eksperimenteret med et hav af tændrør viste det sig at problemet opstod p.g.a en dårlig stelforbindelse til tændingsanlægget, der var skruet på et gummiophæng! Ham der nr 27 har også testet en GT4 og påstår at den kører bedre end en 308GTS? Det ved jeg ikke, da jeg ikke har prøvet en GTS. Men jeg skulle måske blive Youtuber..?
Der siges at være et godt råd ang. Ferrari: Første gang man køber en Ferrari skal man købe 2! Hvis man er i tvivl om, hvorvidt man har råd til 2 skal undlade at købe Ferrari overhovedet.
Har kun ejet en Ferrari – den uforglemmelige GTC 348 Competizione – her sad man godt. Eneste udgift var 2 motorstyringsbokse som det kostede 10k incl. arbejdsløn af få skiftet. Og nå ja….og så en original lakstift til 210 kr. Min 2009-2011.
Angående Youtubere, så er jeg nok noget delt. Når man ser de helt unge pupertetstøser, der har en million milliard følgere og lever fuldtids af det, uden at have noget som helst mellem ørerne – så er jeg stået af…
Med Mads Christensen og de andre bilnørder er det selvfølgelig anderledes, synes jeg. Mange af dem har jo noget viden og erfaring og tillige en god humor.
Hvordan gøres det op, hvor mange følgere en Youtuber har? Man har jo hørt at der kan snydes med dette også.
Der skal selvfølgelig lidt mod (eller dumdristighed) til at købe en gammel Ferrari, og så også være indstillet på at bruge den. Det kan koste dyrt hvis vitale dele går til – men det koster altså også at skrue i Porsche og mange andre mærker, skulle jeg hilse og sige.
Jeg har ikke et øjeblik fortrudt mine. Det har givet så meget tilbage i form af oplevelser med bilvennerne, en ung knægt der meget gerne vil have en tur, thumbs up i lyskrydset og meget andet. Jeg har ikke haft decideret nedbrud, kun en drilagtig omdrejningssensor på 348. Nå ja, så et stort 348 service med tandrem, lidt ventiljustering, etc. Uuuha…
308 har vel ry for at være mekanisk robust, dog med lidt skønhedsfejl i el og de andre ting @Søren nævner. Sådan er det at lege med gamle biler.
God jul og godt nytår til alle. Vi ses derude til forår. :-)
Jeg købte min 308 GTB årg. 1977 for godt et år og 3000 Km siden. Iøvrigt netop den 308er, som Claus Ebberfeld lavede en Youtube video med gennem sit arbejde: https://www.youtube.com/watch?v=yLmkdVN2OCA
Jeg bestilte en ny sikringsbox, monterede den samt fiksede et par mindre EL-problemer i vinterens løb. I foråret fik jeg skiftet tandremme og justeret karburatorer hos Nøvling Auto. Siden har jeg bare nydt at køre i den uden problemer.
Til sommer har jeg planlagt at køre til Mille Miglia og efterfølgende sommerferie i Italien. Jeg har ikke et sekund fortrudt købet og kun fået positive reaktioner, når jeg kører i den.
God jul og godt nytår til jer alle.
Mvh. Leif
@soren-w, du har faktisk garagen til at være Youtuber – og en godt diversificeret vognpark. Jeg siger giv det et skud! Men gør det på engelsk, som vel er den største forskel på de nævnte kanaler og de engelsksprogede.
@soren-k, det råd har jeg faktisk aldrig hørt før, men det er egentlig ikke dumt som tommelfingerregel. I hvert fald ikke, hvis man køber en træt Ferrari som Jack gjorde. Jeg fornemmer ligesom at alle I ViaRETRO-læsere har været lidt klogere og købt biler, der var i bedre stand – og det plejer økonomisk set at være klogere. Men nej, det er klart, at det ikke er ligeså spændende stof på en Youtubekanal at se en glad mand skifte en sikring som det er at se en mand, der er drevet i desperation af tilsyneladende uløselige og vedvarende problemer.
Jeg ville bare ikke orke at være centrum i sådan en actionserie selv, det må jeg indrømme.
3000 kilometer på et år, @petrolhead – da jeg ved du også har andre biler er det faktisk ganske godt gået! Og godt at høre at du nyder 308’eren – det gjorde jeg også, så længe det varede.
I 2021, solgte jeg min ultra-fine Lotus Turbo Esprit HCI til en franskmand, af pladsmæssige årsager, altså højde/drøjde mæssige..
I perioden op til at formalia var faldet på plads, var min søgen efter en 208 GTB Turbo sat ind og der blev brugt umanerlig meget tid, eller som min hustru vil beskrive det, “Du var jo ukontaktbar i flere døgn!”
Med 437 eksemplarer og kun 20 i Argento Nürburgring og det krav, at bilen var i lige så god stand som den Lotus jeg nu skulle sende til Frankrig, så var opgaven ikke let.
Men det lykkedes og endda blev bilen fundet i Maranello og ejeren var ingen ringere end Alberto Mantovani, som er forfatter til bogen om de 3 første turboladet gadebiler fra Ferrari, 208, 288 og F40.
Bilen blev leveret med et tilhørende 3-piece kuffertsæt fra Schedoni samt den “røde mappe” beviset for at bilen er optaget i Ferrari Classiche.
Bilens stand er uovertruffen, men dermed er det ikke garanti for at der ikke kan opstå udfordringer….?
Første udfordring var de originale gummi mancheter omkring trækakslerne, de flækkede midt over og var hårde som sten, af ælde og varme..
Bagage coveret, gik lynlåsen tin, selve coveret er lavet i vinyl og det svinder pga varme og ælde..
Værst var nedbrudet i Pyrenærerne i efteråret, som skete på turens første ben og efterlod os på en P plads i 10 timer inden bilen kunne bugseres væk og vi måtte køre resten af turen i en Ford Fiesta Ecoline?!?
Nedbrudet skyldes i første omgang et tændingsproblem, som efterfølgende blev sporet tilbage til en defekt turbo som sendte olie ind i manifolden og dermed døde tændrørerne..
Et forholdsvist easy fix, takket være Turbo.dk nede i Nørre Alslev..
Bilen har kørt omkring 58.000 km fra ny, så det ville være unaturligt såfremt der ikke måtte dukke noget op, da biler, uanset mærke og årgang, ikke giver noget godt igen, ved ikke at blive brugt med nogen kontinuerlighed.
Vi havde kørt bilen omkring 1000 km på en DK tur i foråret og jeg havde brugt bilen jævnligt i flere henseender op til turen i Pyrenærerne, så det var bare en af de ting der kan ske og sker..
Indrømmet, bilen var til salg og allerede afskrevet i min verden, da det så værst ud, men med fornyet optimisme, bliver der i skrivende stund arbejdet på en tur til foråret, der via landevej fra DK til Maranello, hvor bilen skal ned og have et service hos Toni Auto, inden turen så går retur igen af landevej, blot af en anden rute..
Turen skulle meget gerne bunde ud i en video, som i sagens natur lægges ud på Youtube…
Jeg ventet spændt på den video, @dan-wils: Fin bil!
@Dan: Hvilke fordele og ulemper ser du ved en 208 GTB vs. 308 GTB?
Hej Dan, fin bil og det bliver spændende at se din video. Jeg vil gerne hore dine tanker (ligesom Peder). Hvad er tankerne bagved dit meget målrettede valg af en 208 turbo?
Hvis man lytter til alle de røverhistorier og fordomme om, hvor dyrt det vil være at holde en gammel Ferrari kørende, og økonomisk ruin truer, kan jeg da godt forstå, nogen kan miste modet. For en del år siden nu, købte jeg en 308 GT4, og kørte den hjem fra sydtyskland. Eneste problem var, at en kølerslange lækkede og skulle efterspændes. Et stort service udviklede sig. Vælg værksted med omhu. Med check og opdatering af tændingsanlæg, skift af tændrør, indstilling af karburatorer etc. har bilen kørt uden problemer i mere end 10 år. Undervejs har der selvfølgelig været nogle småting. Nogle vil måske huske Møn turen, hvor den havde en kæmpe backfire med røg og ild ud af udstødningen – efter en lang dag med “nullerkørsel” og tilsodede tændrør. I år begyndte den med udsættere og kørte dårligt og ujævnt. Det viste sig at være en dårlig stelforbindelse. Så det er blot almindelige småting som hurtigt kan fikses. Bilen kører fantastisk, motoren er ren vellyd, når den får lov til at køre op igennem gearene. Samtidig er den smidig og har moment, så man bare kan cruise rundt i de høje gear. Styring er skarp og præcis og bremser effektive.
Så hvis du drømmer om en klassisk Ferrari, springer du bare ud i det 😎🇮🇹🏁
@Claus Ja, det er ikke nemt når økonomichefen vil opgøre TCO på firmabilen med formler og regneark. Vi der kører i klassiske biler værdsætter jo “goodwill” eller ejerglæden, en positiv værdi økonomichefen har svært ved at modregne i regnearket med alle omkostningerne. Vi ser jo først og fremmest ejerglæden, og lever bare med omkostningerne 😎🚗
@Claus – Under “intangible assets“ må du bede økonomichefen oprette en konto for Medarbejdertilfredshed. Der kan han så postere værdien af din køreglæde. Han vil nok kræve et bilag med dokumentation. Her kan du så henvise til alle de artikler, hvor du omtaler S-klassen positivt. Godt Nytår !
…for øvrigt tænker jeg ikke at det kan have været et væsentligt dårligere regnestykke at køre og afskrive på en stor youngtimer end på en ny leasing bil, hvis der ikke fifles med leasing priserne..?
@Peder – 308 og 208 GTB deler samme grundform, bortset fra nogle karosserimæssige ændringer, så der er ikke så meget at komme efter der.
208 GTB Turbo, blev lavet med Enzo´s velsignelse og det blev Ermanno Bonfiglioli som var teknisk designer, der fik ansvaret for tilblivelsen, med ordene “Find inspiration fra 126CK, men lad være med at bruge nogle penge!”
308 GTB blev produceret i 2897 eksemplarer og blev solgt på verdensplan, Magnum gjorde GTS´en udødelig i TV-serien af samme navn.
208 blev udelukkende produceret til det Italienske marked grundet beskatning.
208 GTB blev i første omgang lavet uden turbo, altså 8 cylindre og 2 liter (1991 ccm) hvilket gjorde modellen til den sløveste Ferrari nogensinde.
I 1982, blev den første turboladet gadebil fra Ferrari lanceret, 208 GTB Turbo, direkte inspireret af Formel 1 bilen 126CK.
Første aftapning fra 1982-1984 blev udstyret med en “fra hylden” KKK turbo og bilen producerede 220-240 hk.
Anden aftapning fra 1984-1989, var med Intercooler og nogle andre ændringer.
Der blev lavet 437 stk 208 GTB Turbo i Coupé, sammenlignet med 1311 stk. F40..
@Søren W, modellens historie og tilblivelse, var det jeg fandt interessant og det blev intensiveret af utallige samtaler med Alberto Mantovani, som har interviewet mange af de ledende kræfter bag de første turbo biler fra Ferrari, til hans bog “Ferrari – The turbo eight cylinders”