Med overgangen fra almindelig handelsprisvurdering til veteranafgift bliver en BMW M3 meget billigere.
Jeg havde i går besøg af en bilentusiast, der lige havde købt en BMW M3. Den rigtige, originalen, DTM-helten – E30. Den var købt af en samler, der engang havde sprugt SKAT på afgiften, og fået at vide, at han skulle bløde en halv million kroner. Så den kom ikke på plader, men det ville den nye ejer nu gerne have, så han spurgte mig om leasing af sådan en bil.
Hvorpå jeg spurgte til årgangen, der var en 1987. Og SÅ var det jo, at jeg kunne overlevere min forsinkede julegave til manden, der stadig havde et tal omkring en halv million kroner på nethinden: For en 1987 BMW M3 er nu er veteranbil, der med en nypris på cirka 600.000 kroner vil koste under 100.000 kroner i afgift. Værs’go’! Han blev glad, og jeg tænker vi får en BMW M3 på danske plader snart. Dejlig vogn.
Moralen? Tjah: I forhold til en halv million er hundrede tusinde billigt.
Jeg må straks købe mig en M3 !!!
Tror jeg snupper min i Alpine weiss, uden soltag, med stofsæder og helt i original stand (naturligvis). Ja tak. :-)
Så er den jo ikke meget dyrere end en FIAT Panda 4×4 i afgift..? 😀
(Dejligt også at høre positive afgiftshistorier en gang imellem…)
Sublim styring i den originale M3, så kan man næsten tilgive at der mangler et par cylindre ude foran ..
@02anders, kan du mon finde to af dem? Og ved du tilfældigvis, hvad en M3 må trække på krogen?
@soren-w, ja det er nærmest et chok, at de positive historier faktisk findes. Det gælder også en Panda: En Panda 4×4 kostede i 1987 125.000 kroner fra ny, og det vil give en veteranafgift på knap 10.000 kroner. Problemet med en Panda 4×4 er, hvis den IKKE er veteran…
Det viser, hvor sygt systemet er. Afgiftsmæssigt burde der være en lineær afskrivning over 50 år. Herefter kunne man have en basisafgift på 5.000kr. Det er sikkert provenu-neutralt. Men der er en del på venstrefløjen, der skal æde at en gammel Ferrari kun har kostet 1,5 mio i stedet for 2 mio.
@Anders B se her : https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=356921626&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelId=45&maxFirstRegistrationDate=1988-12-31&pageNumber=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=relevance&searchId=1fe9f2e4-1209-ebf8-bcc1-fc8068c75e63&ref=srp
@alfahahn, sjovt nok er dén bil indregistreret første gang i juli 1988, så her er der altså ingen afgiftrabat: Den får du ikke på plader for 90.000 kroner, dét kan jeg love dig for. Jeg synes stadig en halv million lyder urimeligt højt, men det er i hvert fald tættere på dét tal. Og når den er BLIVER veteran om ganske kort tid – ja, så kan du ikke få din halve million retur ved eksport! DET er sygt, @the-real-stig…
Men det er nok værre for @02anders, at den har læderindtræk.
@Claus, havde søgt på årgang 1988 og før, da det jo så må være 35 år og dermed veteran. Hvis man skulle vente til efter 1.juli 2023 og spare 500.000 kr. i afgift, så gør man selvfølgelig dét :-)
@alfahahn, det var lige ViaRETROs forbrugerservice, der trådte i karakter :-)
@ce
Har du også er bud på afgiften på den så ofte omtalte Alfa SZ, når den om få år bliver veteran?
@alfahahn – Spasst at du linker til netop den M3, da jeg for ca. en måned siden stod og kiggede på den oppe i Motikon’s flotte udstillingslokale. Ganske fin bil, men som Claus er inde på, så skal en e30 M3 bare have stof kabine – i hvert fald hvis den nogensinde skulle bo i min garage. ;-)
@fisherking77, jeg skal lige i arkiverne. Afgiften er en funktion af nyprisen, så den skal man finde. Hvis den fra ny var dyrere end en M3 er afgiften højere, og ellers er den lavere. Jeg tænker vi er omkring 125.000-150.000 kroner?
Så med de lyserøde briller på: Afgiften er en brøkdel af bilens basispris i dag – så det er sådan set ikke afgiften der skal være det altafgørende punkt.
@ce Vil du vise din beregning, hvor du kommer frem til en registreringsafgift på under 100.000 kr. for en BMW M3 fra 1987?
Det er faktisk slet ikke min beregning, Peder: Jeg bruger bare (som så ofte…) den gamle artikel på ViaRETRO, der lister både beregninger og eksempler op, og æren går til Jens Langdahl, der svingede med regnemaskinen:
https://viaretro.dk/2020/12/28-priseksempler-paa-de-nye-veteranafgifter/
Hvis du kender nyprisen på en bil, så er det ganske let at estimere en afgift. Når det er sagt, så har jeg alligevel kigget LIDT forkert, for afgiften på en M3 bliver lige godt 100.000, ikke lige knap 100.000. Men da bilen i sig selv koster fem gange mere, så er det nok fem-ti tusinde fra eller til, der vælter læsset.
Så skal man i hvert fald ikke købe den!