Register

seventeen − one =

A password will be e-mailed to you.

Hvis ikke decideret glemt, så i hvert fald så meget i skyggen af quattro, at det er forvirrende.

Audis berømte firehjulstrukne GT-vogn fra 1980 er efter min mening mærkets største klassiker og en af de biler, hvor det berømte slogan Vorsprung durch Technik virkelig gav mening. Primært på grund af firehjulstrækket og den måde det fungerede på og også på grund af turbomotoren, der i 1980 stadig langt fra var almindelig. 

Audi trængte i 1980 til en imageforbedrer, og det blev quattroen.

Det er sjovt nok netop de to ting, som Audi Coupéen IKKE har. Til gengæld er designet som snydt ud af næsen på storebroderen – hvilket ikke er underligt, da både chassis og karosseri ER nærmest ens. De brede skærme har den dog heller ikke, men alligevel er det faktisk en flot og harmonisk vogn, der måske endda med sin smallere og enklere karosse ligefrem er mere elegant end en quattro?

Coupé GT blev vist et halv år efter quattroen, og ingen var i tvivl om slægtskabet.

Jeg har i hvert fald altid godt kunne lide coupéen, og den har ligefrem éen fordel frem for turboen: Den lyder endnu bedre. Lige med det forbehold, at jeg her kun taler om den femcylindrede udgaver, for den firebenede kan hverken være med på lyd eller præstationer. Og ja, selv det med lyden kan man selvfølgelig diskutere, da den turboladede quattro selvfølgelig også lyder godt – men lad nu være med at poste videoklip af de ildspyende rallyudgaver af quattroen med 300, 400 og 500 hestekræfter, for det er ikke helt det samme.

“Thrilling performance; a vastly satisfying and enjoyable car to drive” skrev Autocar i 1980, da den testede den nye quattro.

Altså, der er slet ingen tvivl om, at quattroen er storebroderen og på alle måder en federe bil, og jeg ville elske at have een. Det er bare en af livets sandheder, at en sugemotor alt andet lige lyder bedre, og den største motor i coupéen var med sine fem cylindre, 2,3 liter og 136 hestekræfter både frisk og lækker – og så havde den altså sin egen lidt skarpere sportslige lyd.

Den her Coupé GT er det tyskerne kalder “Seltene Farbkombination”. Den er Portorose-Metallic med en kabine i ternet tweed i farven Negro. Sikkert forbudt i dag, men uhyre lækkert er det altså.

Og i dag som klassiker har den endnu en fordel: Den er væsentligt billigere. Jeg vil ikke svinge mig op til at kalde den egentlig “billig”, for mere glemt er den altså heller ikke. Men til lad os sige en trediedel af prisen for en quattro er den i hvert fald langt mere spiselig end Audis ikonbil. 

Det blev virkelig forvirrende fra 1984, hvor man også kunne få den lille coupé med quattro!

Bevares, man får også en helt anden bil. Men hvis jeg skal være piværlig så har Audis coupéer her altid mest tiltalt mig på grund af 1) lyden og 2) formen. Og det har de jo altså begge to. Ingen af dem kan man køre sidelæns i alligevel, og det er jo egentlig slet heller ikke den typer biler nogen af dem.

“Firsernes bedste sportscoupé”? Hmm, det virker nu alligevel lidt overdrevet…

Hvis jeg skal være ligeså piværlig igen, så ville jeg ikke decideret bytte med min Alpina C1 – for ingen af dem, faktisk, når jeg tager alt i betragtning. Men jeg kunne faktisk godt se en Audi Coupé GT som en klassisk firmabil, der byder på nogle af de samme dyder. 

Og, hvis jeg skal fortsætte med ærligheden så er Audi Coupé i mine øjne er en meget kønnere bil end BMW E30. Ja, så er det sagt! Men alt er jo til diskussion på ViaRETRO og I er velkomne til at byde ind med jeres meninger og erfaringer.

Enkle turbinefælge, rene og klare linier, skarp lyd fra em fembenet sugemotor: Hvam kan ikke lide det?

17 kommentarer

  1. Carsten Goth

    Jeg har altid været meget forvirret omkring Audi Quattro’en og dens slægtsskab med Audi GT. Forvirringen stammer tilbage til 80’erne, hvor jeg kun perifært indsamlede information via de sparsomme kanaler, jeg havde til rådighed. Således har jeg i mange år troet, at den rigtige Quattro var den meget kortere udgave og, at Audi GT blot havde nogle af kendetegnene i en lidt længere lidt gumpetung udgave. GT’en har jeg aldrig været særlig tiltrukket af. Bevares, den er pæn – men udseendet lovede mere end præstationerne tilsagde. Når det så er sagt – så er den femcylindrede 2.3 en af mine favoritter. Som tidligere skrevet havde vi den i en 100 C4. Den lød fantastisk (omend dæmpet) – og den havde en silkeblød gang og et fint moment. I vores Audi var det især femte gears accelerationer over 160, der imponerede mig på de tyske Autobahns. Vi fik ikke ondt i nakkerne, men den accelererede overbevisende og ubesværet. Og på de lange stræk med 150+ gik den omkring 12 km/l. Og det i en bil fra 1991…. Vi savner den jævnligt. Vi har idag to biler med læderindtræk – men vor fine gamle hævner-Audi havde de lækreste blå veloursæder. De gik fint sammen med bilens silberblau metallic.

    Svar
  2. Carsten Goth

    Velour er undervurderet – og mange gange er læder det modsatte…

    Svar
  3. jakob356

    Med den korte akselafstand og de lange udhæng er den, i mine designerøjne, lige så lidt sexet som en Renault Floride/Caravelle.
    Så er der alligevel betydeligt mere bid i dens kusiner VW Scirocco/Corrado, selvom de “kun” har VW logoer på.
    Kører sikkert helt vidunderligt. Det har de Audier, jeg har kørt, altid gjort :-)

    Svar
  4. Torben Madsen

    Min bror havde sådan en Coupe GT 2,3 i midten af 90’erne og jeg var (og er) meget fascineret af dens elegante design og dens måde at køre på – og den motor, altså! Afslappende, komfortabel transport på de lange stræk og alligevel letkørt i bytrafik.
    Det var ofte at aftenkaffen blev indtaget i carporten, krydret med udsynet til den ultimative ejerglæde og forventningen om næste dags køretur.

    Svar
  5. Kjeld Jensen

    Uanset de lange udhæng er designet en klar forbedring i forhold til sedanen…synes jeg.
    Er der andre personvogne, det haft brug for 12 stykker glas som ruder i en bil. Måske var der en Passat fra samme periode?

    Svar
  6. Skaanning

    Det er jo faktisk en flot bil. En ægte coupe osv. Men i klassikerverdenen når Audi bare ikke ret langt op på coolness-skalaen. Svært at sige hvorfor….

    Svar
  7. Tony Wawryk

    Always liked the Audi GT, and nowadays they represent very good value for money. While it lacks the rallying pedigree of the Quattro, I think the design is cleaner without the flared wheelarches, while not quite as stylish as its predecessor, the Coupé S, is still a very good-looking car. I am somewhat biased, as I ran one for 18 months in the mid-1980’s and only sold it when I was offered – and accepted – a job in Frankfurt.

    Svar
  8. Michael Sehested Lund

    Jeg kan på sin vis godt følge den med, at Audi GT er pænere end en BMW E30 3-serie. Det ser bedre ud med et coupe-drivhus fremfor et sedan ditto.

    Til gengæld er jeg ikke så vild med Audiens store udhæng fortil, men det er jo uundgåeligt med en 5-cylindret rækkemotor, hvor hele blokken sidder på langs foran forakslen. Det er også her den udprægede tendens til understyring ligger i modsætning til den “traditionelle” BMW, hvor 4 ud af 6 cylindre ligger bag forakslen.

    Til det må man vel sige, at det er godt med en udpræget retningsstabil bil til den mest almindelige kørsel, der typisk foregår på større veje. Omvendt er det sjovt med en bil, der er glad for at dreje på de små kurvede veje. Bagsiden er så, at den ofte er mere nervøs, når det går ligeud.

    Jeg har aldrig haft en Audi, men har kørt dem (med langsliggende motor) flere gange og aldrig oplevet, at de gjorde noget decideret forkert. Har bare aldrig været fristet til at anskaffe en …

    Svar
  9. The Real Stig

    GT’s meget stramme linier gør den også noget forudsigelig grænsende til kedeelig. Havde mgmt hos Audi haft lidt mere kødboller end melboller i bukserne havde de brugt Giugiaro’s design fra 1973.

    Svar
  10. Kjeld Jensen

    De 12 ruder i en Citroën XM har jeg aldrig tænkt over. Er de bedre integreret i designet end hos Audi?

    Svar
  11. Michael Sehested Lund

    Det er altså en sjov vinkel, du der bringer op @Kjeld Jensen: Biler med “sprosseruder” kunne være overskriften!
    Audi 100 C2 og VW Passat B1 er gode eksempler sammen med Citroën XM.

    Svar
  12. Claus N

    I min verden har VW og Audi aldrig bidraget med noget nyt og konstruktivt.

    Det var NSU der startede med sloganet “Vorsprung durch Technik”, som Audi behændigt overtog, efter VAG havde overtaget NSU.

    Det var Opel der i reklamekampagner for Kadett B første gang brugte sloganet “Das Auto”, som VW senere stjal og brugte til deres sardindåser.

    Svar
  13. Nold

    Efter min ringe mening er den smukkeste Audi Audi 100S Coupé fra 1969 og frem. Den er næsten italiensk i designet.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.