Register

one × 1 =

A password will be e-mailed to you.

Har du den rigtige kop?

Jeg tog mig selv i at stille spørgsmålet – til mig selv: Smagte min espresso bedre i en Porsche-kop? Jeg tror svaret er nej. Men det FØLES bedre.

Egentlig er jeg ikke så meget til gøgl og gimmicks omkring klassiske biler – men simpelthen mere til selve bilerne. Men det der ligger udenom er bredt og det er lidt åbent for fortolkning hvad der hører direkte til og hvad der enten er indirekte eller simpelthen helt udenfor.

Jeg fik en espresso af denne kop i weekenden – og den var god.

Eksempelvis har vi på ViaRETRO over flere omgange været omkring kørehandsker – som jeg mener hører til selve biloplevelsen. Til den rigtige bil, vel at mærke. Det vil for eksempel sige een med trærat – eller plastik, for den sags skyld. Bakelit, måske. I ved hvad jeg mener. Eller – nogle gør faktisk ikke, for det er flere gange blevet kommenteret og påtalt som overflødigt pjat. Hvilket det jo ikke er og det illustrerer bare hvor svær adskillelsen er.

Og selv jeg vil ikke påstå at min espresso smagte bedre af netop denne kop. Men sagen er, at den Jules-sponserede Porsche 936 med nummer 11 vandt Le Mans i 1981 – og dén bil er motivet på koppen. Det var ovenikøbet en genial sejr. Og det var den sjette sejr for Porsche i det halvstredsindstyvende år siden de første gang kørte Le Mans. Jacky Ickx og Derek Bell kørte. Motoren var en turboladet luftkølet boxer-sekser. Alt var som det skulle være.

Le Mansvinderen 1981.

Kan man smage det af den kop? Nej. Men øger det min glæde ved espressoen? Ja. Samtidigt med at jeg nyder den skønne drik får jeg genopfrisket historien om lidt Frankrig, lidt Tyskland, lidt Belgien og lidt England og mens man ikke skåler i bønner, så nikker man da gerne anerkendende. Ja, jeg er en håbløs romantiker. Og ja, jeg har flere kopper:

Uden overhovedet at samle har jeg alligevel et par kopper, der afspejler min bilinteresse.

Triumphkoppen bruger jeg selvklart mest til te, og mens det egentlig skyldes størrelsen på koppen, så er det jo også utroligt passende til en englændertematiseret kop. Den i midten er igen Porsche (et tegn? Nej, for det var en gave…), og størrelsen passer i filosofien med at den er til espresso, der jo er en slags turboladet kaffe. MotorKlassik-kopperne har jeg en del af, da de alle har nogle dejlige damer på og jeg tænkte jeg hellere må købe dem inden de bliver selvcensureret væk. Et sted har jeg også en Land Rover kop (den er nok utæt…) og en Alpine-kop i tyndt blik, men som egentlig burde være i glasfiber: Metallet bliver alt for varmt.

Ja, som sagt: Jeg samler ikke på kopper men de er ligesom bare kommet til mig alligevel. Og det er jeg – som certificeret romantiker – glad for. Hvad med jer derude: Har I kopper til jeres biler – nuværende, forhenværende eller drømmene?

Om forfatteren

Bred bilsmag. Forkærlighed for de kørende, dog. Coupéer, stationcars, racerbiler - og mere til. Herkomst mindre vigtigt, men jeg elsker Italien. Og Storbritannien. Tyskland. Og... så videre. I øvrigt mener jeg alting var bedre i gamle dage. Undtaget internettet.

Relaterede indlæg

13 kommentarer

  1. jewer

    Jeg samler heller ikke på kopper men har da nogle stykker af de dér Motor Klassik kopper stående. Det var helt fast dengang vi gennem nogle år tog til Oldtimer Grand Prix at vi skulle forbi Motor Klassiks telt og ha’ en kop kaffe incl. kop. Synes at kunne huske at en kaffe incl. kop kostede EUR 3,- – næste gang man kom forbi kunne man så få fyldt koppen op for EUR 1,-:>)

    Svar
  2. Ulrik

    Så skulle du prøve selve Jules-duften. Den mest elegante og sofistikerede duft, jeg kan komme i tanke om. Den laves i en re-edition, som kan findes på nettet og vistnok kan købes i Paris/Frankrig. Très, très chic!

    Svar
  3. Claus Ebberfeld

    @jewer, jeg har købt alle mine Motor Klassisk-krus på messer, og der fulgte jo et blad med. Kostede de ikke omkring 6 Euro? Tror jeg. Samme pris som for bladet alene – det er jo en no-brainer!

    Svar
  4. Claus Ebberfeld

    @ulrik, det er et top-tip! Anede ikke at det fandtes. Lugter den af olie, benzin og varm gummi? Det vil jeg næsten håbe. Måske skal jeg købe den på Retromobile-messen i februar for at få den fulde effekt :-)

    Svar
  5. jewer

    @ce – Jeg kan ikke huske om man kunne købe en udgave af bladet med. Jeg har formodentlig fravalgt det p.g.a. at jeg syntes det var rigeligt at rende rundt resten af dagen med den kop i jakkelommen:>)

    Svar
  6. jewer

    @ce – jowjow – kunne jo godt have ventet til sidst på dagen – men der var fokus som regel andetsteds – iskolde fadbamser og en ordentlig schnitzel nede i Nürburg by:>)

    Svar
  7. Njal

    @ce Jeg er godt med, det har jeg også til gode. 😁
    Og nu har jeg aldrig rigtig forstået hvorfor Porsche og VW lavede den aftalen andet end som et venneprojekt. Men heldigt de gjorde, for så kunne jeg føle mig glad over at arbejde med mig selv og en anderledes bil, som jeg derfor har råd til at holde kørende. Det var dog ikke 914-4 jeg drømte om. Det pussige var at jeg faldt for modellen i det øjeblik jeg så den første gang og den kærlighed har jeg ikke mistet igen. Jeg ved godt der ikke ligger den helt ‘rigtige vare’ under hjelmen. Men fire er tæt nok for mig, til jeg kan komme på en sublim frihedsoplevelsesfølelse på dette ‘level of life’. Når jeg kun benytter den lejlighedsvis i godt vejr og eller som humørløfter om somrene.
    Jeg arbejder på i fremtiden, at kunne optimere hele køreoplevelsen på en original, og finurlig måde. Nu har jeg jo i mit hobbyværksted ‘Njals Værksted’ fået installeret en lille metaldrejebænk. Det giver mig nye muligheder. Ellers er der andre ting i mit liv. Jeg også gerne vil nå at nyde lidt af.
    💕

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.