Register

eleven − six =

A password will be e-mailed to you.

I dag ville jo aldrig blive den mest oplevelsesrige dag på vores roadtrip, men det føltes nu stadig som noget af en begivenhed at bringe 66’eren fra dens 47 år i Sverige og over Øresundsbroen til sit nye liv i Denmark.

Og mens det blot var en kort tur over en bro, så var det også – i hvert fald praktisk set – hele målet med de sidste fem dages kørsel. Vi havde næsten nået vores destination nu.

Men før vi begav os ud på denne korte – men meget symbolske – køretur, var vi jo nødt til at lade den Derby 1600-2 sige ordentligt farvel til Sverige. Vi kørte en sidste tur gennem Malmø’s mest charmerende gader og sluttede af ude ved udsigtsposten tæt på Øresundsbroen til en hurtig foto session.

Farvel Sverige – Goddag Danmark!

Farvel Sverige – Goddag Danmark!

IMG_0613_zps14efb76e

Vi begav os ud på Øresundsbroen og kabinen fyldtes straks af en forventningsfuld og spændt atmosfære. Det havde ganske enkelt været en monumental roadtrip, og nu var vi næsten ved vejs ende. Den 47 år gamle BMW havde klaret strabadserne! Og ikke nok med det, men hun havde også formået at forkæle os med hendes uimodståelige charme og skønne køreegenskaber, og havde givet os en oplevelse for livet. Da vi passerede “DANMARK” vejskiltet midt ude på broen, brød både Paul og jeg ud i spontan latter – sikke en følelse! Vi kom på danske jord og omkring 10km senere rullede triptælleren fra 999 til 000 for anden gang på vores roadtrip. Igen fik følelserne frit løb – det var jo næsten ikke til at kapere! 2000km på seks dage i en klassiker som vi ærlig talt ikke vidste synderligt meget om. Vi var nærmest ekstatiske…

Vores destination er nær – snart er vi på dansk asfalt.

Vores destination er nær – snart er vi på dansk asfalt.

Vi var ankommet til Danmark, men havde stadig et par timer til overs inden Paul skulle checke ind for at flyve tilbage til Stansted. Eventyret behøvede ikke være ovre helt endnu. Vi kørte nordpå til min kammerat Michael Stegmann i Vedbæk, som altid har lidt godter i garagen. Han var netop blevet færdig med at bygge en ondskabsfuld BMW 2002 til Youngtimer Cup. Ude fra så alt ret autentisk ud, men under glasfiber motorhjelmen gemte sig en 2300cc S14 motor fra en 80’er BMW M3 – blot tunet yderligere til over 250hk med blandt andet carbonfiber indsugningsboks og sågar tørsump smøring! Dette bæst af en 02 delte garageplads med et par lækre “longhood” 911’er, tidlige 911 Turbo, en Alfa-Romeo Montreal og endda en Heinkel Kabine og to Honda Dax. Boys toys…

Fantastisk garage – øh, og legesagerne inde i garagen er da også temmelig fantastiske…

Fantastisk garage – øh, og legesagerne inde i garagen er da også temmelig fantastiske…

Et bæst af en maskine monteret med en senere S14 motor tunet til over 250hk!

Et bæst af en maskine monteret med en senere S14 motor tunet til over 250hk!

Paul og jeg kørte sydpå igen langs Strandvejen, og nød det vidunderlige vejr, samt de sidste få kilometer vi havde sammen i den Derby 66’er. I det vi stoppede motoren ved Københavns Lufthavn havde den lille 1600-2 tilbagelagt yderligere 130km i dag, hvormed vi sammenlagt havde kørt heftige 2066km.

Paul ser noget trist ud i det kørerhandskerne bliver trukket af…

Paul ser noget trist ud i det kørerhandskerne bliver trukket af…

Det var oprindeligt meningen at jeg herfra straks skulle fortsætte de sidste 300km til Herning for at stille 66’eren i AutoGalleriet, hvor mine to andre 02’ere også bor. Men i 11. time fik jeg arrangeret et par ekstra dage hjemme i Danmark, så jeg bliver og besøger lidt familie, og prøver også at nå til et par klassiskertræf med 66’eren. Jeg kører stadig 1600-2 til AutoGalleriet på søndag, men dette afbræk i begivenhedernes gang betyder forså vidt at min roadtrip slutter her. Ikke nok med at jeg er himmelhenrykt over den lille 66’er, men vores rejse igennem Sverige blev også til en sand drøm af en oplevelse! Et kæmpemæssigt tak er på sin plads den forrige ejer Mats Hellstrøm, til Paul Hill for at være den perfekte co-driver, til alle vi mødte og alle som hjalp os på vores tur, til alle jer som støttede os ved at følge begivenhedernes gang her på ViaRETRO og ikke mindst til den skønne lille 47 år gamle BMW.

Jeg tror netop jeg har oplevet “Motoring Nirvana”…

IMG_0175_zps7c5e7f71

 

10 kommentarer

  1. Svanbjerg

    Fed historie – og fed vogn, som jeg endda var så heldig, at se med egne øjne, til ViaRetro Cars and Coffee her i formiddag…

    Svar
  2. Peter Plys Karlsen

    Nirvana…Det må være fantastisk at være kommet ud af Samsaras fortabelse… hvad en 66´er 02´er dog ikke er i stand til ;-)
    Måske er livet alligevel ikke kun til låns…under alle omstændigheder, det er mig, der takker for den dejlige rejsebeskrivelse…med en række af genfødsler.

    Svar
  3. Søren Navntoft

    Anders, sikken en rejse. Du har lavet en velskrevet historie med gode billeder. Det har været en udsøgt fornøjelse at følge turen næsten dagligt. Det håber jeg kan danne en form for tilbagevendende tradition her på ViaRETRO, at læserne deler deres rejserberetninger med os alle sammen.

    Det blev en perfekt afslutning for os i København, at du og bilen dukkede op på AJ tanken i formiddags. Alle kunne så ved selvsyn se HVOR fin en vogn du og Paul har anskaffet jer.

    Tillykke med vognen og igen tak for historien.

    Svar
  4. jewer

    Fabelagtig historie:>) – og skøn bil – som vi var nogle der ved selvsyn kunne konstatere i formiddags.

    Svar
  5. BosseJ.

    Congratulataions,
    You made it.
    Very much thanks to Mats who prepared the baby for you.
    I hope that Klas and I contributed to the succesful trip.
    However, it was gerat fun meeting both of you and I am sure the car will have a good future in your ownershisp.
    Please, let us have information on on the “futures” of AMY.
    We miss her in Sweden.

    Bosse J.

    Svar
  6. Anders Bilidt

    De Herrer,
    Jeg beklager at jeg ikke har deltaget i jeres mange og opmuntrende kommentarer til de daglige indlaeg om Pauls og min roadtrip ned gennem Sverige i AMY. Men vi var ganske simpelt travlt optaget med at nyde turen… :-)
    Men tage endelig ikke fejl – jeres bemaerkninger BLEV skam alle sammen loebende laest og nydt. Det var ganske inspirerende at se hvor meget I tydeligvis tog del i vores oplevelser. Tusind tak til jer alle!
    Jeg haaber I noed at laese om turen bare en broekdel saa meget som Paul og jeg noed at koere den. Og husk saa at vores gamle klassikere er skam bygget til at koere i! – og de kan ogsaa holde til det. Saa se nu at faa din klassiker ud paa landevejen – om det saa er 50km eller 2000km – og nyd rejsen…

    Svar
  7. Claus Ebberfeld

    Jeg fik så også fornøjelsen af at hilse på AMY og Anders på Gavnø, og jeg håber jeg fik sagt tydeligt nok STORT tak! Det har ikke alene været en underholdende historie, men også en, som jeg håber vil inspirere andre til at gå hele vejen. Historien her var jo som at følge med i en anden mands drøm -men vi har jo alle drømme. Og det vigtigste i rejsebeskrivelsen her er jo, at de ikke behøver forblive drømme.

    Tak igen, Anders!

    Svar
  8. Anders Bilidt

    Dine kommunikationsevner fejler intet Claus! :-)
    Trods min overentusiastiske plapren om unikke 66’er detaljer, saa fik du budskabet fint igennem.
    Og tak selv, det var en fornoejelse at se mine indlaeg smukt praesenteret her paa ViaRETRO…

    Svar
  9. Kagemand

    Selv for en ikke-indviet, der ikke har gennemgået den ceremonielle overgang til klassicistisk automotiv tilværelse, men blot snuset til hele atmosfæren ved adskillige begivenheder, er denne historie en fryd at læse. Både fordi det er et pissefedt roadtrip men også fordi det viser at med den rigtige mængde omtanke og behørige respekt for mekanikken kan alt lade sig gøre! Well done boys…

    Svar
  10. Anders Bilidt

    Hej Kagemand!
    Skoent at se at du ogsaa har fundet vej ind paa ViaRETRO… :-D
    Du burde blive haengende lidt. Der er maengder af baade velinformeret og underholdende laesning herinde. Saerligt for en klassiker-novice som dig – med lidt held kunne du blive inspireret… ;-)

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.