-
ForfatterIndlæg
-
27. december 2013 kl. 15:32 #65256
Jens Langdahl
731 IndlægJeg studsede selv over det med fælgene. Et hurtigt tjek på google billeder afslører at type 4, dvs. VW 411 og VW 412 kører med 4 boltede fælge. VW 411 kom i 1969, så det hænger også sammen kronologisk.
27. december 2013 kl. 18:45 #65261
Kai
583 IndlægOk, tak.
27. december 2013 kl. 18:56 #65262Oktan
644 IndlægJens !…du ramte plet,…fantastisk ! …men efter som du, trods fin research, snød lidt
beholder jeg serven
.-)Hvad er det her for en mageløs herre-bil :
Attachments:
27. december 2013 kl. 19:17 #65265
Jens Langdahl
731 IndlægDet er helt OK, jeg har heller ikke så mange idéer på lager p.t. :-). Tak for den nye opgave, som jeg kan klare uden snyd, hvilket jeg så IKKE vil. Jeg er fuldstændig ekset med de gamle racere fra før 1. verdenskrig og bruger en del tid på at studere dem. Lige her synes jeg så, at andre skal have chancen. Men hvis nogen skulle være af den mening, at bilen på billedet ligner det rene djævelskab, så kan jeg da oplyse, at det er den netop ikke! ;-)
27. december 2013 kl. 21:29 #65268
jewer
894 IndlægJeg kunne godt se det ikke er Mephistofeles:>) – Er det en Peugeot? Deres racere havde ekstremt høje motorer dengang – men det var der vist også andre der havde. Andre, som jeg ikke lige kan komme på nu.
27. december 2013 kl. 21:39 #65271Ib Erik Söderblom
423 IndlægMed de kakkelovnsrør, må det være en Morsø !
:-D
(Den måtte ud :-) )
Disse meget tidlige køretøjr er desværre ikke min særligt stærke side.30. december 2013 kl. 14:17 #65374
Jens Langdahl
731 IndlægNå, nu er der gået nogen tid, og da andre ikke har gættet bilen, giver jeg her mit indspark.
Allerførst en tak til Oktan for at bringe billedet af raceren, her næsten på dato 100 år efter at den satte rekord som verdens hurtigste køretøj. En god måde at fejre jubilæet på!
Bilen på billedet er en FIAT S 76 fra 1911, i den engelsksprogede verden kendt som “The Beast of Turin”. Motorhistorikeren Michael Sedgwick har beskrevet den fint i sin Fiat-bog fra 1973, her i en hurtig oversættelse:
“S76 var en af de mest skræmmende kreationer der nogensinde er sluppet ud af en bilfabrik. Det lette, næsten spinkle chassis, den kædetrukne bagaksel, fire-trins gearkassen og trådhjulene er af samme type som på Fiat SB4 fra 1909. Kraften kom imidlertid fra en af de største fire-cylindrede motorer der nogensinde er bygget. Boring og slaglængde var 190 x 250 mm, det totale slagvolumen udgjorde 28.353 ccm (hver cylinder havde præcis samme slagvolumen som en 454 kubiktommers Chevy Big Block! o.a.) Motoren havde overliggende knastaksel og udviklede 290 hk ved 1900 rpm. I modsætning til “Mefisto” (berømt FIAT racer, o.a.) blev bilen bygget ganske strømlinet, med dråbeformet bagende og fuld inddækning af chassiset. Påfyldningsdækslerne var undersænkede i karrosseriet og sad 1,5 meter over jorden. Kører og mekaniker måtte nødvendigvis side højt i bilen for at få udsyn, havde mekanikeren forsøgt at læne sig sidelæns ud af bilen for at orientere sig, var han blevet grillet levende af de åbne udstødninger. (på Oktans billede er de ændret, oprindeligt havde den 4 korte “stubs”)
Med engelske Jack Scales som mekaniker prøvekørte Felice Nazzaro, en af de største kørere dengang (måske nogensinde), den 1900 kilogram tunge racer i gaderne i Torino. En samtidig beretning fortæller om, hvordan bilen sendte flammer i hovedet på uskyldige fodgængere, der også blev gjort døve af larmen fra udstødningerne. Efter turen udtalte Nazarro, at bilen var umulig at kontrollere, men også at den havde masser af overskud – den gik 185 km/t i 2. gear. Forhåbentlig ikke på Via Roma eller Corse Dante!
Det blev overladt til Pietro Bordino at bringe dette monster til Brooklands i 1911, men han afviste at køre snithastigheder over 144 km/t, og én omgang i “den varme stol” var nok for (ejeren?) Soukhanoff . Fiat’en blev dernæst prøvet ved Speed Trials på Saltburn Sands, hvor den blev “klokket” til 186 km/t inden den brød ned og næsten blev opslugt af tidevandet.
Nu havde Bordino fået nok , og Soukhanoff hyrede den belgisk- amerikanske kører Arthur Duray. Duray var villig nok til at tage rattet, problemet var at finde en flad strækning der var lang nok til at FIAT’en kunne vise sit ubestridelige potentiale. Automobile Club de France’s Commission Sportive ville ikke tillade brug af Arles-Salon strækningen, og ingen passende italienske muligheder forelå. Man kan i øvrigt sagtens forestille sig , at den piemontesiske befolkning havde fået nok af bilens forskellige uddunstninger af lyd og røg! Til sidst besluttede Soukhanoff og Duray sig for at køre bilen ved Oostende, en lokalitet i Belgien der har været benyttet til rekordforsøg lige siden Louis Rigolly der havde været den første over 100 mph i sin Gobron-Brillie. Ved et forsøg i december 1913 opnåede S 76 en hastighed på 211,76 km/t, hvilket var hurtigere end Barney Oldfields eksisterende verdensrekord på 210.88. Fiat blev imidlertid kun kørt den ene vej, hvorfor resultatet ikke kunne godkendes som ny verdensrekord.”
Så vidt Michael Sedgwick og bilens tidlige historie. Lige så interessant er næsten, at Bæstet er ved at genopstå! En engelsk entusiast, Duncan Hathaway, har på forskellige steder fundet en motor og et (måske korrekt) chassis, og er i gang med at bygge en replica. Planen har hele tiden været at blive færdig til december 2013, så bilen kunne køres i Oostende igen, som en hyldest til den oprindelige rekordkørsel for 100 år siden. Mig bekendt er det ikke lykkedes at blive klar, jeg har i hvert fald intet læst de steder hvor projektet har været diskuteret mest:
http://theoldmotor.com/?s=Fiat+S+76
http://forums.autosport.com/topic/94880-fiat-s76/
Ud over de mange gamle fotos og tegninger i det første link, kan man finde masser af billeder af “genopstandelsen” her:
http://www.flickr.com/photos/stefanmarjoram/sets/72157625974670240/
Stefan Marjoram er ikke bare en god fotograf men også en glimrende kunstner, faktisk en af min favoritter. Han arbejder meget med akvarel, hurtigt, næsten skitseagtigt, men uden af den grund at miste evnen til at fastholde den enkelte bils karakteristika. Samtidig levner han plads til, at beskuerens fantasi og forestillingsevne for lov at arbejde. Se selv:
Attachments:
30. december 2013 kl. 14:21 #65378
Jens Langdahl
731 IndlægOg så lige nogle billeder af replica’en. Bemærk hvor smal den er! Den kan ikke have været sjov i sving!
30. december 2013 kl. 16:35 #65383Oktan
644 IndlægTak Jens !!!
30. december 2013 kl. 19:05 #65388
Kai
583 IndlægNØJ, en fed historie!
Elsker sådan noget!30. december 2013 kl. 20:31 #65389
jewer
894 IndlægHerlig historie, Jens:>)
Der gik dog lige lidt nørd i den hér. 4 x 454 kubiktommer giver godt og vel 29.600 kubikcentimeter. Hvordan hænger det sammen?
30. december 2013 kl. 21:44 #65391
Jens Langdahl
731 IndlægDu har ret Jewer. Jeg brugte 25 mm istf. 25,4 mm ved omregningen fra engelske tommer. Forbavsende hvad 0,4 mm kan blive til når man ganger op! I virkeligheden er Bæstets cylindre hver for sig kun en lille smule større end end 427 kubiktommer Big Block Chevy ;-) My bad.
Peter Plys Karlsen opfordrede os tidligere til at bruge egne fotos, hvilket hermed være gjort. Hvad har vi her?
Attachments:
30. december 2013 kl. 23:35 #65401
jewer
894 IndlægSom sagt – der gik lige nørd i den :>)
Jeg ville gerne bruge egne fotos men de ‘spændende’ jeg har, er brugt:>(
Det billede kunne godt være en Alfa Romeo Montreal.31. december 2013 kl. 00:14 #65409
Peter Plys Karlsen
586 IndlægGo´aften Jens
Takker for den fine historie om Fiaten…og for at følge min opfordring. Det er mærkeligt inde i mit hoved…Den sagde ratvinkel, gearstangplacering og sæder bling Alfa Romeo Montreal… Jeg kan så ikke huske de ventilationsriste – men hovedet siger Montreal.
Også godt nytår herinde på billedquiz-tråden – det har været udfordrende og lærerigt.
PS. Redigeret lige her; – “har overset at Jewer også skyder på Montreal”
31. december 2013 kl. 00:32 #65413
jewer
894 IndlægIkke ti vilde heste kunne få mig til at skyde på en Montreal:>)
Emnet 'billedequiztråden' er lukket for nye svar.