-
ForfatterIndlæg
-
29. marts 2016 kl. 15:59 #117521
Andreas Lang Hedegaard
2 IndlægOhøj.
Jeg er ny her, men vil lige høre jeres mening om noget meget moderne – elbiler.
Havene stiger, isbjørnen sveder, og jeg er selv af den overbevisning, at elbilen er en guds gave til os entusiaster. At kunne få næsten samvittighedsfri transport på alle hverdagsopgaverne, og måske vigtigere – til alle dem, der ikke forstår sig på vores betagelse af biler, synes jeg, er fremragende.
Jeg vedhæfter et billede, hvor jeg forsøger at understrege min pointe. Jeg vil hellere køre V12’er og luftkølet italiener, på samme måde som jeg hellere vil æde bøf og hummer og skylle det ned med Barolo-vin. Men for det meste er der bare en ret god grund til at spise rugbrødsmadder og havregrød.
Men hvad siger I. Kan I acceptere bilernes svar på rugbrødsmadder, hvis det betyder, at der er plads til hummer i weekenden?
Dbh,
Andreas Hedegaard (som kun ejer Land Rover’en),
Berlingske BilenAttachments:
29. marts 2016 kl. 16:14 #117524
Kenneth Bon Nielsen
42 IndlægNu har jeg lyttet lidt til formodede eksperter på energiområdet (fx Morten Springborg), og ifølge dem er der ingen tvivl om, at vi om bare 10-15-20 år har en overvægt af el-drevne biler og strøm baseret på sol.
Personligt har jeg det helt fint med el-biler, og jeg vil rigtig gerne købe en – når det bliver rentabelt, hvilket de nuværende medlemmer af Folketinget har sørget for, at det ikke er.
Så længe det stadig bliver praktisk muligt at eje en ældre bil, tanke den, skaffe reservedele, forsikre den samt mødes i miljøerne, så vil den kombination være fin for mig.
Til daglig skal jeg fra A-B så billigt som muligt (hvilket en bovlam Fiat Panda og en Skoda Fabia i medium-kvalitet trods TSi også indikerer).
Men når vejret er godt og tiden er til det, vil jeg gerne kunne skeje ud med lyde, lugte, historier, minder og fornemmelsen af at være væk fra den praktiske og ordinære dagligdag.
29. marts 2016 kl. 17:48 #117525
Soren W
390 IndlægHej Andreas,
Velkommen til. Hvordan i alleverden får du el-biler til “samvittighedsfri transport”?1. De bruger jo stadigvæk energi, godt nok el, men den er som oftest (og mange år endnu) produceret af fossile brændsler. Du flytter godt nok luftforureningenvæk fra bilen, men den forurener stadigvæk. Og det koster stadigvæk ressourcer at producere el- og hybridbiler – ikke mindst de meget giftige batteripakker, der også skal bortskaffes om få år.
…og før du nævner vindmøllerne, så er de også dyre at producere, transportere, opstille og til sidst nedtage igen.
…men bortset fra energibetragtningen og den der med samvittigheden er elbilen jo teknisk interessant, da en elmotor er en fantastisk motor. Lydløs, gearløs og med et fantastisk moment, der er perfekt egnet til at fremdrive et køretøj. Der er bare lige det der med energien, opbevaringen og aktionsradius…29. marts 2016 kl. 19:41 #117526DW
378 IndlægHver ting til sin tid….
29. marts 2016 kl. 20:34 #117527
jewer
894 IndlægHhmmm….tjah….jeg synes altså at der skal være noget motorlyd i en bil – og jeg er bange for at man bliver alt for tør i munden af selv at skulle sidde bag rattet og producere den motorlyd – så ikke nogen elbil til mig, tak:>)
29. marts 2016 kl. 21:05 #117529
Niels Birkemose
21 IndlægDet er sindsygt fedt at køre elbil, og hvis økonomien tillader skal min næste bil være en elbil. Og det er der flere grunde til. Jeg har kørt flere forskellige elbiler, både de hurtige og de almindelige og fælles for dem er at de kører rigtig godt. De er meget responsive på gassen og meget støjsvage. I bytrafik er det enormt behageligt for når man slippe gassen motorbremser elbilen mere end forbrændingsmotorer. Det er super godt i køkørsel. Med en rækkevidde på godt 200 km er det svage punkt ved at opnå acceptabelt niveau, og med lynladere i det meste af landet, kan man tanke 80% strøm på 20 minutter. Men det bedste er naturligvis Co2 udledningen, eller mangel på samme. Bilen har ikke den partikeludledning som andre biler har. Det føles rigtig rart når man kører inde i byen. Desuden larmer man ikke og det er også et plus. Hvad angår Co2 regnstykket er det betydeligt mere avanceret end som så. Men at elbiler forurener mindre end fossile biler er fakta (Søren W) faktisk meget mindre med det elmix som er i vores stikkontakter i dag. Man skal huske på at elbiler kan lade om natten, når der på nuværende tidspunkt er stort overskud af strøm. Elværkerne sidestiller vindmøllerne, så de ikke producerer strøm, for lige nu er det sådan at strøm er en overskudsvare om natten (og derfor burde vi have differentierede elpriser over dagen, så en kilowattime koster mindre om natten end ved kogespids, som det hedder når hele landet laver aftensmad kl 1930). Den nuværende overskydende natstrøm fra vindmøllerne er faktisk ganske Co2 gratis at bruge i el-blier. Og så er der naturligvis sidst men ikke mindst glæden ved at være uafhængig af de søde mennesker nede i Mellemøsten. Det bliver en stor dag når vi ikke længere har brug for deres olie, men kan nøjes med deres eneste anden exportvare nemlig dadler. Derfor skal du købe dig en elbil næste gang. Og til dig Jewer, så kan jeg optage et kassettebånd med noget V8 lyd på, så du kan koncentrere dig om kørslen:)
29. marts 2016 kl. 21:56 #117530jakob356
170 IndlægDe elbiler jeg har prøvet har været hurtige og lækre at køre i. Synes bestemt ikke de kunne kaldes rugbrødsmadder!
Til en veteranbill, der kun skal køre en lidt en gang imellem ville det være perfekt at smække nogle solceller op på garagetaget, så den er ladet til en gratis hyggetur, når man har lyst. Men der går nok et par år før der findes elbiler, jeg finder retrointeressante.
30. marts 2016 kl. 00:47 #117551
jewer
894 Indlæg@nb – så må du s’gu hellere brænde en CD til mig – kassettebåndoptager har jeg kun i stuen :>)
30. marts 2016 kl. 21:04 #117559
Claus Ebberfeld
604 IndlægElbiler er ikke noget meget moderne, Andreas: Da automobilet kom frem stod kampen mellem tre forskellige fremdriftsmidler, nemlig forbrændingsmotoren, el og dampmaskiner. Det stod længe lige imellem de to første, og som bekendt satsede varden så på forbrændingsmotoren. Derfor har den et forpring på næsten hundrede år.
Jeg er af den overbevisning, at elbilen er Guds gave til det kapitalistiske samfund: Dens primære force som bil betragtet er, at her er der noget nyt at producere og sælge og købe og lovgive og at tale om. Bevares, det er også rart at køre med elmotor – men ikke mere end at køre med så meget andet.
At kunne få en fem meter lang og to meter bred og to tons tung luksusbil til at fremstå som “samvittighedsfri isbjørnereddende hverdagstransport” er indtil videre årtusindets største bluffnummer.
Målt i rent og skært energiforbrug, så er en gammel Jaguar XJ12 i hele træskolængder nok på samme niveau som en Tesla S. Med den store fordel, at den ER produceret.
30. marts 2016 kl. 22:49 #117561
Andreas Lang Hedegaard
2 IndlægNå – tak for interessen.
Da jeg skrev mit oprindelige indlæg, vidste jeg godt, at jeg var drengen, der stikker en pind i hvepsereden. Typisk deler elbiler hurtigt vandende mellem bilentusiaster, og et af de argumenter, jeg oftest hører imod, er, som Soren W skriver, at elbilerne slet ikke er grønne, fordi strømmen kommer fra kulkraftværker, og at batterierne er lavet med ædle metaller, som er giftige og skal udvindes i Kina og på Grønland. Men for lige at bringe lidt fakta ind i det, så stod vindmøllerne for 35,8 pct. af den samlede elkapacitet i Danmark i 2014. Men Soren W du nævner også, at vindmøller er dyre at producere og stille op. Ifølge Siemens skal en vindmølle kun være operationel i 9,5 måneder, før den har ‘tjent’ sig selv ind.
Mht batterierne er jeg ret sikker på, at alle de farlige og i lige så høj grad værdifulde dele i batterier, bliver indsamlet og genbrugt i nye batterier, så på den måde er jeg faktisk ikke så sikker på, at de forurener væsentligt mere, når de først er ude af jorden. Benzin derimod, det er straks værre. Mit indtryk er, at mange egentlig glemmer, at det ikke bare er bilens CO2-tal, der tæller. Hvis vi snakker om CO2 ved at producere vindmøller, bør vi også regne på olieboreplatforme, raffinaderier, transport til søs, og selv transporten i diesel-lastbiler helt hen til den lokale tank i Undløse koster dyrt i regnskabet.
Så er der selvfølgelig de mange andre pointer ved elbilen, som Niels Birkemose nævner. Vi slipper for at sende penge til ubehagelige mennesker i Mellemøsten eller Texas, men kan i stedet sende dem til Randers. Og med elbilerne, kan vi netop lagre meget af den energi, som ellers spildes ved vindmøller, der kører om natten.
Så fra det samfundsmæssige perspektiv har jeg svært ved ikke at se elbilen som en hjæpende hånd. Og Claus Ebberfeld, jeg vil nok ikke give dig ret i, at elbilen er et kapitalistisk pengetræ, men jeg vil give dig ret i, at det formentlig kræver mindst lige så meget energi, at skyde en Tesla Model S afsted, som en ældre XJ12’er. Og mit dilemma er i virkeligheden, at jeg synes, Jaguar’en er langt federe end Model S. Og det er på trods af, at mine børnebørn formentlig kommer til at få våde strømper, når verdenshavene stiger.
Hvem har for øvrigt en Jaguar XJ12 eller en anden klassisk limousine med et ordentligt lokum af en motor. Jeg stiller gerne med en Tesla Model S, og så kan vi lave en sammenligning mellem to generationer af luksusbiler.
Dbh,
Andreas Hedegaard.
30. marts 2016 kl. 23:48 #117566
Ole Wichmann
815 IndlægJeg har en Jaguar XJ6 med to benzintanke!
Hvis vi skulle lave en sammenligning, så skulle det være en uvildig jury som f.eks. ViaRETRO triumviratet.
Min XJ6 kører lige så meget på biobenzin som Teslaerne kører på gratis vindmøllestrøm fra natten. Jeg har set alle de Teslaerne der står og suger strøm ud af ladestanderne langs motorvejen midt på dagen!Attachments:
30. marts 2016 kl. 23:49 #117568
Niels Birkemose
21 IndlægClaus Ebberfeld… gode herre. Århundredets bluffnummer er at gøre Den Lille Havfrue til en turistattraktion og det du siger om elbiler er noget værre vrøvl. Med det nuværende danske elmix (vind, atomer og kul) i stikkontakten forbruger en mellemklasse elbil en fjerdedel Co2 i forhold til en mellemklasse benzinbil pr. kørt kilometer. En forbrændingsmotor bruger ca. 80% af energien på varme og friktion (Jaguar). En el-bil (Tesla) bruger 90% af energien på at køre fremad. Den energimængde som batteriet i en mellemklasse elbil indeholder, svarer til 2-3 liter benzin!
Så Ebberfeld, du har ikke forstået energiregnstykket og fordelene ved elbiler når du synes det er relevant at sammenligne en gammel V12ér med en Tesla, for det er det jo ikke. Men du har helt ret i, at et kilo jern stadig vejer hvad et kilo jern altid har vejet.Nå men velkommen på sitet Andreas. Det handler om klassiske biler:) og sådan noget…
31. marts 2016 kl. 20:52 #117626
Claus Ebberfeld
604 IndlægNiels, Den lille Havfrue hører ikke hjemme i dette århundredes bluffnumre.
Det jeg skriver er ikke noget værre vrøvl, for jeg skrev “Målt i rent og skært energiforbrug”. At accelerere to tons op og ned i fart kræver i grove træk den samme energi, som det altid har gjort, derfor er sammenligningen mellem en XJ12 og en Tesla velbegrundet. De er lige uegnede til stop-and-go-trafik. Og kunne begge halvere deres energiforbrug til det halve, hvis de halverede vægten. I hele træskolængder, som jeg også skrev.
“En el-bil (Tesla) bruger 90% af energien på at køre fremad. ” er tæt på ikke at give nogen mening. Jeg tror jeg har forstået det alligevel: Du elsker elbiler. Fint nok.
1. april 2016 kl. 08:19 #117655
Soren W
390 IndlægJeg indrømmer gerne at jeg ofte overdriver min argumentation mod elbiler, men det er fordi at elbils fan stort set altid kun tager de positive argumenter med og glemmer problemerne.
Tesla er fed fordi at det er den første elbil der virker og er lidt smart. Til gengæld er det stadigvæk energi-fråds at enlige voksne mænd ruller rundt i store luksusbiler på 20 tommer fælge med brede dæk og snakker om accelerationstider fra nul til hundrede. Så rent miljømæssigt er Tesla vel en fiasko da den bruger unødvendigt meget strøm på at flytte enlige?
Jeg tror en Lupo 3L er mere miljørigtig når det kommer til stykket……men nu gider jeg ikke diskutere mere moderne transport herinde…
1. april 2016 kl. 12:58 #117662
axel
3 IndlægAndreas, velkomme her. ”Salget af elbiler er forsvindende lille” skrev du om i 2012 på Ing. Hvordan forholder det sig her i 2016? Med hensyn til et break-even-point for vindmøller på 10 mdr. kunne det måske tænkes, at beregningen er ”opfundet” til lejligheden, lige som ved andre store projekter…
Niels, hvad er det man siger, om ikke at kaste med sten…
Som du ved, hænger landet sammen ved tusindvis af kilometer – elkabler! Ja ja – selvfølgelig fordi el skal transmitteres, så man kan tappe ”miljørigtig-el” i alle stikkontakter også ude hos Maren i kæret. Tilsvarende skal hun jo også kunne se tv-billedet.
Da du åbenbart har ”set” energiregnestykket, i modsætning til Claus, kunne vi måske få dig til at sætte tal på transmissionstabet – energispildet – i elnettet.
Og hvorledes ser regnestykket ud med Utopia-modellen – den hvor der kun er få procent fossile klassikere tilbage, og resten udgøres af opladelige batterier?
Hvor lange køer af hungrende batterier ved ladestanderne forventes der?
Her den 1. april kan man fortælle el-bil-trendsættere, at forskere NU har fundet løsningen på batteri-barrieren – Løsningen er ”lige rundt om hjørnet”…
Tak for synspunkterne fra Søren W, Ole JAGmann og ikke mindst Claus.
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.