Forum Spørgehjørnet: Helt generelt ud i den blå luft Hjælp til eksamensopgave – motorsportsudviklingens effekt på produktionsbiler
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
  • Forfatter
    Kristian.F.J
    42 Indlæg

Hej alle

Jeg står i den situation at jeg skal til at skrive eksamensopgave i faget Teknologihistorie. Emnet er selvvalgt og jeg er kommet frem til at jeg derfor gerne vil skrive om hvordan udvikling i motorsportssammenhæng har ført til at teknologier er blevet indført i almindelige seriefremstillede biler. 

Jeg skriver her på ViaRETRO fordi at jeg ved at de klogeste hoveder findes herinde, og derfor håber jeg at nogen af jer kan hjælpe mig.

Lige nu søger jeg efter bøger og andet materiale jeg kan bruge som inspirationskilde til opgaven. Så hvis der er nogen der af jer der har et foreslag til bøger eller lign. jeg skal skaffe, så ville jeg sætte stor pris på det! :-)

som det er lige nu så er de teknologier jeg har overvejet at skrive om:

– Bremser, fra tromler til skiver (evt. med inddragelse af ABS)

– Støddæmpere, fra bladfjedre til skruefjedre

– Trykladning af motorer

Jens Langdahl
    731 Indlæg

Hej Kristian, det er dejligt at se, at studerende i dag beskæftiger sig med teknologihistorie :-)

Jeg tror egentlig ikke jeg kan hjælpe dig så meget, det er i hvert fald svært, når du ikke fortæller lidt mere om hvilken uddannelse vi taler om, og hvor stor opgaven skal være.

Men jeg har alligevel nogle ting at sige. Håber ikke de tager modet fra dig, men i stedet sætter tankerne i gang:

Som jeg læser dit indlæg, ser det ud som om, at du tager det for givet, at motorsporten har haft betydning for de seriefremstilede bilers udvikling – Er du sikker på det? Måske skal du overveje en mere åben problemformulering: OM der har været en indflydelse, og i så fald hvornår og på hvilke områder?

Der er hævet over enhver tvivl, at racing havde indflydelse på seriebilerne i starten, men det var fordi, der ikke var forskel på dem! Raceren var en gadebil, der blot havde fået afmonteret skærme og de meste af karrosseriet! Men allerede fra 1920 og frem, var der så store forskelle på den ideelle racer og den ideelle seriefremstillede gadebil, at det var svært at trække teknologier med over fra den ene til den anden. Måske er der en undtagelse på et område du ikke har nævnt, nemlig materialer. Udvikling og brug af metallegeringer, chromstål, rustfrit, letmetallegeringer, og senere anvendelse af glasfiber og kulfiber er i stor stil sket indenfor racingverdenen – men dog i lige så høj grad indenfor flyindustrien. Og heller ikke her er alting sort og hvidt. Det er for eksempel velkendt, at Henry Ford satsede på special legeringer og høj, høj materialekvalitet, da han byggede sin model T fra 1909 og frem.

Vedrørende dine tre eksempler:

Chrysler i USA havde skivebremser på seriefremstillede biler allerede omkring 1950, Crosley vist nok også. Altså før Jaguars mere kendte C-type racere fra Le Mans. Og de var alle tre næsten 50 år efter de første eksemplarer: Lanchester i UK patenterede skivebremser med kalibre allerede i 1902 og de var i produktion! Et typisk eksempel på, at man skal time sine opfindelser – der var omkring år 1900 endnu ikke opfundet et egnet materiale til bremseklodserne, og skivebremserne gik i glemmebogen

Hvis du skriver om affjedring er støddæmpere fra fabrikkerne Hartford, Houdaille og de Ram værd at undersøge nærmere, men jeg ved ikke, om de sivede over fra racing til seriebiler, eller hvordan.

Af dine tre emner tror jeg, at du vil få nemmest ved at påvise en sammenhæng og udvikling fra racing til seriebiler, hvis du fokuserer på trykladning – men hvad ved jeg, jeg er ikke ingeniør :-)

Som jeg skrev i begyndelsen, fortæl lidt mere om opgavens niveau og omfang, så er der større chancer for, at der er nogle der kan byde ind med mere hjælp.

Jeg glæder mig under alle omstændigheder til at læse andres bidrag, jeg tror faktisk, at dette kan blive en interessant tråd – også for os der ikke skal skrive opgave!

Kristian.F.J
    42 Indlæg

Hej Jens

Nu kan jeg da godt se at jeg fuldstændig har glemt at nævne at jeg går på Teknisk Gymnasium (HTX) i Odense…      Opgaven må max. fylde 10 sider (ca. 1300 tegn pr. side, uden mellemrum). Forside og indholdsfortegnelse tæller ikke med. Fodnoter og litteraturliste gør dog.

Faget Teknologihistorie er kun på C-Niveau (laveste niveau i gymnasiet).

Mange tak for dit svar, jeg vil helt sikkert tage det du har sagt op til overvejelse. Jeg ved godt at Motorsporten ikke altid har haft indflydelse på produktionsbilerne, men i mange tilfælde har “Topklasserne” jo været testbænk for nye teknologier som endnu ikke var produktionsmodne/”finpudsede”, og det er DET som jeg gerne vil prøve at skrive min opgave om :-).

Jeg kan godt se din logik i at fokusere mere på trykladningen , og det vil jeg prøve at arbejde videre med. 

Endnu en gang tak for responsen! :-)

Jens Langdahl
    731 Indlæg

Hej igen Kristian

Det er måske ikke en dum idé at vælge trykladning – det vælter jo frem med små benzinturbomotorer for tiden :-) Jeg har lige tjekket, men kan ikke rigtig anbefale noget litteratur – det meste af den viden jeg har, er samlet op i forskellige mærkespecifikke bøger, hvor den enkelte fabrik har lavet kompressor/turbo-motorer. En enkelt bog har jeg dog: 

Michael Graff Wollf Metternich: Der Kompressor – Vom Zoller-Verdichter zum lader von Morgen, Verlag Max Schmidt & Söhne, München, 1982

Ulempen er, at den ikke kan fås, heller ikke hos Amazon eller Abe Books – og så skal du kunne læse tysk på et rimeligt niveau :-/ Der er dog en del (halvdårlige) billeder, og navne og årstal er jo det samme på alle sprog. Meget af stoffet vil du ikke have gavn af, fordi det ikke direkle relaterer til din opgave, men du kan da få et rimeligt overblik over udviklingen fra 1908(!) og frem – det var forresten en Chadwick racer med centrifugalkompressor. Er du interesseret, kan jeg godt fotokopiere de mest relevante sider for dig – send i så fald en gammeldags postadresse til jens punktum langdahl snabel a gmail punktum com, så skulle du have det lørdag

Peter Plys Karlsen
    586 Indlæg

Hej Kristian

Peter Plys Karlsen
    586 Indlæg

Og så lige en tanke jeg fik…Kristian hvis man vender det hele på hovedet, f.eks. Rallye Monte Carlo Historique og anden “historisk” motorsport, der snart har kørt sig selv helt i fordærv..

Mænd i gamle biler, fyldt med alskens nymodens data dingenoter fra seriefremstillede hverdagsbiler. Selv historiske baneracere er i dag….nej jeg stopper før det blir´ bvadrrrr.

Pøj, pøj, vi ses en dag.

Claes
    129 Indlæg

Mere Ferguson-ævl:

Fritz Hansen
    14 Indlæg

At skivebremsen blev “opfundet” allerede ved automobilets fødsel er ikke overraskende. De fleste “moderniteter” var allerede på tegnebordet dengang. Turboen, dobbelte knastaksler, automatiske dit og dat, ja vi kan alle tilføje noget til den liste.

Fritz Hansen
    14 Indlæg

Plyssovitz, det “snyderi” du finder i Rally Monte Carlo Historique forekommer ikke i den historiske banesport.

Vi kører ikke med noget “elektronik”. Vores reglement sikrer at vi kører med bilerne som de var.

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Men selve tesen om at motorsport gavner gadebilernes teknologi er jo slet heller ikke uinteressant at få belyst? 

Peter Plys Karlsen
    586 Indlæg

Hej Fritz

Nu tænkte jeg ikke kun på elektronik. Havde lidt en dispus i hovedet , hvor nogen diskuterede hvordan historiske baneracere i dag får ens/ samme motorer( hold jer væk ordkløvere ,-)) til at yde væsentlig mere i dag end de historisk havde kunnet..

Vi har også reglement og homologering…. men her gradbøjes det til ukendelighed af nogen deltagere og det håndhæves ikke i udstrakt grad at overholde det…

Bruger i stadig mekaniske stop-ure? ;-)

Niels Abild
    218 Indlæg

peter,i gamle dage var en kompresion på 10-1 vældigt meget,gik man over det var risikoen for stempel havari vældig stor,lad os sige en lotus tc som jeg kender nogenlunde havde som du rigtigt skriver mndre hk end i dag,ca 155,nu da stempel legeringen er meget bedre kører visse med 13-1,og det giver ca 7 hk pr liter pr øgning af kompresionen med 1,så regnstykket ser således ud1,6 liter øget med 3 er lige med 33,6 hk,og så ender vi på 188,6 hk,topstykker block plejstænger og krumptab er det samme,muligvis er portnings udstyrret bedre så det giver også noget,jeg kører med 12-1 i den nye cortina og  regner med små 180 hk så enkelt er det,og fritz har ret vi har ingen  moderne hjælpemidler i historisk bane løb,selv dækkene er de samme som i 1965

kapelmesteren

Peter Plys Karlsen
    586 Indlæg

Jamen jeg tror jer… og skrev….”Selv historiske baneracere er i dag….nej jeg stopper før det blir´ bvadrrrr.”

Claes
    129 Indlæg

Claus. Hvorfor er min Ferguson-ævl landet her? Passer snakken ikke bedre i den dertil indrettede Ferguson-tråd?

Fritz Hansen
    14 Indlæg

Plysmus, du spørger til krængningsstabilisatorerne på de gamle racerbiler.

Tykkelse, og dermed hvor meget de hæmmer krængningen er fri. Fastgørelse er efter datidens normer. Moderne dæmpere med f.eks de såkaldte knive er ikke tilladte før end på de nyeste af de gamle, vel omkring firs er cirka der omkring.

Min gamle 65’er må jeg ikke benytte en hul, altså ligesom et rør i specialstål, det kom vel først på racerbiler en del år senere. Min forreste er massiv og ca 20-25 mm tyk og tung, ligsom alt andet på en amerikanerbil.

Træerne vokser ikke ind i himmelen. Corvetten er fra fabrikken forsynet med en krængningsdæmper bagi også, men den har jeg ikke på for bilen kører faktisk bedre uden, nok fordi den er sænket og med stivere forende.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.