-
ForfatterIndlæg
-
27. november 2014 kl. 05:39 #87122
Anders Bilidt
648 IndlægForrige weekend saa foedselen af et helt nyt klassisk biltraef her i Hong Kong –
nemlig HK Classic Car & Vintage Festival. Ja, egentlig var det meget mere end blot et biltraef, for det var netop en festival. De skoenne gamle biler var naturligvis i centrum, men der var fokus paa alt hvad der er vintage. Der var boder som solgte diverse retro goder saasom toej og tasker, frisoerer som tilboed nostalgisk haaropsaetning til kvindfolket mens maendene kunne faa en god gammeldags barbering. Boerneunderholdning var der skam ogsaa taenkt paa i form af saekkeloeb og lignende. Dertil var der undendoers biograf i den ene ende af pladsen som viste film saasom The Italien Job (den oprindelige naturligvis!) og Le Mans, mens der var livemusik i den anden ende af pladsen som udviklede sig til en regulaer fest om aftenen med et hardtpumpet Rockabilly band. Til sammen boed det paa en fantastisk nostalgisk atmosfaere, som vel naermest mindede lidt om Goodwood Revival – uhmmm… bare uden racerloeb forstaaes… ;-)http://www.hkclassiccars.com/en/
Nu har jeg jo foer bragt billeder fra klassiker scenen her i Hong Kong, saa jeg taenkte I skulle forkaeles lidt igen, for der var virkelig nogle godter tilstede!
Min kammerat Ben fejrede sin foedselsdag paa festivalen, mens hans fine Mercedes W108 stod og saa rigtig fin ud paa sine nye hvidkantsdaek.
To banebrydende “Folkets Biler”…
Mini’en var fra 1960 og altsaa et meget tidligt eksemplar fyldt med sjove smaa detaljer. “Mini Minor” skiltet paa bagklappen var bl.a. lidt spasst…
Min kammerat Moray’s underskoenne BMW 3,0 CSi bliver jeg ganske simpelt aldrig traet af at beundre! Meget smukkere bliver det bare ikke. Og naar man dertil forkaeles af BMW’s sproede M30 raekke-6’er, jamen saa er vi da virkelig i verdensklasse!
Denne ultra sjaeldne Toyopet Corona RT50 Hardtop fik gsaa for alvor gang i mundvandet hos undertegnede! Den foerste serieproducerede Japaner uden B-stolpe, og faktisk et yderst vellykket design synes jeg. Sort er maaske ikke den mest flatterende farve til den, og de typiske skaermsidespejle er ogsaa af alt for ny aargang. Men ikke desto mindre var det en af de biler som jeg over weekenden kom tilbage til igen og igen…
En velpatineret og testosteron-fyldt MGC.
Nogle paastaar jo at alt hvad der er skoent indenfor den automotive verden stoppede i 1972. Jeg er ikke enig!
Se blot her hvor pragtfuld 80’erne var takket vaere XJ6 og Mondial…Og netop denne BMW 635 CSi var jeg ovenud taet paa at koebe lige foer jeg fandt frem til min Trueno. Det var faktisk kun spassomat gearkassen som holdt mig fra at afslutte handelen. Flot er den altsaa!
Flabet farve til en Silver Shadow! Men den var faktisk leveret saadan fra Crewe.
I mine oejne er det langt fra den koenneste Aston Martin, men saadan en Vantage 550 har nu alligevel noget gravitas!
En lettere personificeret 308 GTS. Jeg blev helt betaget over hvor godt det fungerede med de smaa Sebring sidespejle placeret ude paa forskaermene!
Tjaaa… hvad skal jeg sige?? Maaske “Perfection” daekker bedst??
Temmelig imponerende samling af eksotiske klassikere og youngtimere! Og paa en eller anden vis blev det hele kun endnu mere imonerende naar det var placeret lige midt paa havnefronten i Central og med Hong Kong skyline som baggrund.
Denne sjaeldne 964 Speedster endte med at vinde “Best Convertable” i Concours de Elegance. Egentlig havde jeg gerne set en lidt aeldre bil rende med pokallen, men Porschen var nu engang den flottest praesenteret af alle de aabne biler som deltog i konkurrencen. Og sjaeldenhedsfaktoren fik jo nok ogsaa lov til at taelle for lidt…
Og ikke synderligt overraskende var det denne Lamborghini Countach 25th Anniversary som loeb med “Peoples Choice” pokallen. Mon ikke langt over halvdelen af de Herrer som stemte, engang havde den haengende paa vaeggen i deres drengevaerelse?? ;-)
Blandt saa mange fine vogne er det jo naermest umuligt at vaelge en favorit. For det afhaenger jo ogsaa af hvilke kriterier man i givet fald skulle vaelge ud fra. Og ikke mindst hvilket humoer man lige var i da man stod og skulle vaelge.
Meeeeen jeg tror nu at det var denne fraekke lille Alfa-Romeo Giulietta Zagato som kom med min hjem, hvis jeg havde frit valg paa festivalen. Simpelthen enestaaende fraek og charmerende!Og denne gudesmukke C2 Stingray endte med at vinde baade Concours de Elegance “Best Coupe” og ikke mindst “Overall Best of Show”. Den var ganske enkelt perfekt! Holdt 100% original og med en naermest sygelig opmaerksomhen paa detaljerne. Jeg var aerlig talt helt solgt!!
Ejeren af den soelvfarvede Daytona havde vaeret saa rar ogsaa at medbringe sin soelvfarvede Dino. Det satte jeg stor pris paa… :-)
Snakker vi Aston Martin saa er jeg jo nok mest til DB4 og DB5, og skal vi bevaege os vaek fra dem, saa er det nok DB2/4 som frister mest. Men lige netop denne tidlige DBS var altsaa bare saa rigtig paa enhver taenkelig maade. Klasse….
En af kun to BMW Z1 som blev leveret i Inka Orange ab fabrik…
Til vores store overraskelse, saa var det faktisk denne VW 1500 Variant som loeb med praemien for “Best Saloon” i Concours de Elegance. Jojo, det er ikke en saloon, men nu havde vi ikke en klasse for stationcars, saa den blev altsaa inkluderet i saloon klassen. Men med SoCal-look bestaaende af voldsaenket undervogn med maengder at negativ camber samt et saet tidlige Fuchs faelge, saa var den jo ikke just en oplagt vinder kandidat. Det vidste ejeren skam ogsaa godt selv. Men standen af baade karosse, lak, krom, interioer og maaden der var kredset for detaljerne, gjorde at den trods minus point for SoCal-look’et lige akkurat skrabbede nok point sammen til at slaa sine ellers mere originale konkurranter! Ejeren som netop var blevet faerdig med den imponerende restaurering, var nok den af alle deltagerne som straalede mest da han blev praesenteret med trofae’et, hvilket for mig gjorde ham til en yderst vaerdig vinder… :-)
Flere laekkerier som kun bekraefter at der findes nu engang maengder af skoenne youngtimere fra 80’erne!
Endnu en af de klassikere som staar temmelig hoejt paa min “Must-Own-Some-Day” liste…
Orange og med bagrude lameller. Mumms…
Da moerket faldt over pladsen og alle lysende taendte i og paa den ikoniske Hong Kong skyline stej magien over hele atmosfaeren lige et par takker! Bedre lokation kunne man naeppe droemme op til saadan en festival. Rockabilly bandet svingede, glade entusiaster i retrotoej festede og dansede, og de klassiske biler glimtede om kap i moerket.
For dem af jer der – ligesom jeg – bare umuligt kan faa nok naar det drejer sig om klassiske biler, saa kan i foelge linket here til et slideshow med samtlige billeder jeg tog i koebet af weekenden:
Jeg haaber de mange billeder maaske kan bidrage til at mine landsmaend og lidelsesfaeller hjemme i DK kan holde vinterdepressionen fra doeren i disse kommende moerke maaneder… ;-)
Bliver det for meget for jer, saa kig forbi Hong Kong et smut! :-) Luftfugtigheden er over vinteren nede paa et mere taaleligt niveau, saa lige nu ser vi nok frem til de bedste maaneder herude som klassisk bilejer. Paa soendag skal jeg til Annual Luncheon ved Beas River sammen med Collectors Car Club, og d. 21. december er det Classic Car Club of HK som afholder deres aarlige Chaters Road Show, som jeg ogsaa bragte billeder fra sidste aar.
Kom og leg med…27. november 2014 kl. 10:12 #87149
jewer
894 IndlægDet er bare afsindigt lækkert med dine skriverier fra den anden side af kloden, Anders. Dejligt at høre derude fra:>)
27. november 2014 kl. 13:01 #87153Ib Erik Söderblom
423 IndlægMåske lige Aston Martin’en undtaget, så er Toyopet Corona RT50 Hardtop’en min absolutte favorit af billederne !
Den er da aldeles uimodståelig !!!
Dén kan jeg se mig selv i :-)Jeg overvejer om vi fra Viaretro’s faste læseres side, kan lave et eller andet “hjemrejseforbud” overfor dig, med de lokale myndigheder i Hong Kong.
Det går simpelthen ikke, at vi pludseligt ikke opdateres med alt det skønne, som sker derovre !!!:-D
27. november 2014 kl. 13:20 #87154
Klaus R
143 IndlægHej Anders.
Tak for nogle fantastiske billeder, og en dejlig beretning fra klassikerverdenen på den anden siden af kloden.
Jeg har lidt svært ved lige af udpege en favorit blandt de mange lækre biler, men på en eller anden måde havner jeg måske alligevel på den flotte Dino.Dejligt at se, at der også kører Bertone Coupe så langt væk hjemmefra, og også et par dejlige Bimmere – specielt E9’eren, som er en af mine personlige favoritter.
Fortsæt endelig med nyt fra østfronten. Vi ses til sommer ;o)
27. november 2014 kl. 18:22 #87162
Jens Langdahl
731 IndlægHej Anders
Tak for billeder og beretning. Der er godt mange lækre biler at kigge på, gad godt eje den fine ’63er Vette eller DBS’en – eller CS’en .eller……. :-)/Jens
27. november 2014 kl. 23:31 #87192
holmen
456 IndlægCorona vil jeg gerne eje til trods for at den har et strejf feminine linier over sig.
Men mon ikke det kan klares med nogle fede fælge, en let sænkning, nogle klistermærker og så en ordentlig motor under hjelmen.28. november 2014 kl. 07:54 #87200Oktan
644 IndlægTak Anders !
28. november 2014 kl. 20:38 #87238
Kai
583 IndlægDet hele er fantastisk, tak for billeder og historier.
29. november 2014 kl. 13:32 #87321
Anders Bilidt
648 IndlægMange tak de Herrer! :-)
Naar nu jeg saa gerne vil dele mine klassisk bil oplevelser herude fra, saa er det jo skoent at de altid bliver saa velmodtaget af mine lidelsesfaeller hjemme i det danske…
HeHe… meeeeen, Ib Erik jeg ville nu alligevel vaere lidt aergelig over ikke at kunne vaenne hjem til DK. Min indre BMW-tosse har jo nu engang brug for et gensyn med mine elskede 02’ere i ny og nae, for ikke at naevne en god gang daeksparkeri med alle mine danske bilbuddies. Dertil maa jeg altsaa ogsaa indroemme at trods det spaendende klassiker miljoe i Hong Kong, saa savner jeg nu alligevel med jaevne mellemrum den langt mere udbredte og veludviklede klassiker scene hjemme i DK og Europa, og ikke mindst de mindre befaerdede smaa landeveje.
@Holmen, jeg kan da berette at mens denne RT50 var en den mere almindelig 1,9 liters udgave, saa producerede de ogsaa nogle enkelte 1600GT, som kom udstyret med en spaendende lille 1,6 liters twincam med dobbelte karburatorer. Tanken var selvfoelgelig at skabe en mere folkelig mini-udgave af deres skoenne 2000GT. Det lille trekantede “1600GT” skilt paa siden af saadan en Corona Coupe er ogsaa designet helt identisk med “2000GT” skiltet paa dens smukke storebror. Se fandt man nu saadan en, saa er der altsaa tale om nogle labreheder af aller hoejeste kaliber! Hvis den saa ogsaa var en lidt friskere farve saasom gul eller babyblaa, saa ville jeg jo nok have grumme svaert ved at modstaa…
@Klaus R, jeg kender da til i hvert fald 8 stk. indregistreret Alfa Giulia Bertone herude, og der findes sikkert flere endnu. Umiddelbart tror jeg at jeg kan taelle 5 stk. BMW E9. Saa joh, der findes helt klart nogle fine klassikere i dette lille land.Nu vil jeg lige smutte ned og gaa Trueno’en efter med min Quick Detailer, saa den er klar til Annual Luncheon i morgen formiddag med Collectors Car Club… :-D
30. november 2014 kl. 12:59 #87337
Soren W
390 IndlægHej Anders,
Du har godt nok haft travlt med at uploade billeder. Tak for dem. Inspirerende. Glæder mig allerede til foråret, efter at bilerne nu har været stillet væk i 2 uger…
Jeg ville også gerne tage den lille røde Zagato med hjem. Über-cool…
Har i sin tid været med til at lave Chek-Lap-Kok airport, så gode minder fra Hong Kong.
Hvor ser dine fotos fede ud med de klassiske biler op ad Hong Kong skyline. Men det får de fjollede små hvide rækværk til se meget malplacerede ud.God søndag…
2. december 2014 kl. 08:28 #87426
Anders Bilidt
648 Indlæg@Soeren, jeg tror ideen bag de smaa hvide raekvaerk var at de forhaabentlig var store nok til at holde publikum paa afstand fra de mange sjaeldne og dyre klassikere, men samtidig ikke vaere saa store at de forhindrede folk i at nyde synet af dem og ikke mindst tage billeder af dem uden enorme og skaemmende afskaermninger. Tag nu den fine lille Zagato… der skal blot en enkelt breroevet kvinde til, som synes at hun skal da have taget sit billede mens hun balancere paa den ene forskaerm, og wupti saa er den tynde alu skaerm pludselig roevformet. Not cool…!!
Meget spasst at du var med til at skabe Chek Lap Kok. Det er jo netop udgangspunktet for min arbejdsplads herude…
Soeren, hvis du nogensinde faar lyst til at gense Hong Kong, saa maa du jo endelig sige til. Jeg byder gerne paa et passagersaede i en gammel Toyota, hvis du vil ud og se lidt mere af landet… ;-)
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.