Forum Introducér dig selv og din bil Ib Erik (afventer pt., at 156'eren bliver en Klassiker ;-) )
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 45 i alt)
  • Forfatter
    Anders Bilidt
    648 Indlæg

Det var dog ganske deprimerende laesning Ib Erik. :-(

Har du proevet at spoerge til de dele du mangler ovre paa JNC forummet?
    Jeg er temmelig sikker paa at meget af det vil kunne findes i USA. Jeg er efterhaanden ogsaa ved at etablere nogle kontakter i Japan, for selv at skaffe dele til min Trueno. Er der noget specifikt du staar og mangler, og som ikke er stoerre og mere skroebeligt end at det sagtens kan sendes fra Japan til DK, saa skal jeg gerne spoerge lidt omkring for dig.

Hold skruen i vandet og hovedet over!! Den Prelude skal vi nok faa ud og koere igen… ;-)

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Og maa jeg i oevrigt lige tilfoeje at jeg personligt synes netop din 2. generations Prelude er betragteligt mere interessant end efterfoelgeren. Den 3. generation blev lige en anelse for stroemlinet og forudsigelig i sit udtryk.

Maaske lidt inspiration vil hjaelpe… ;-)

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Eller proev dem her Ib Erik.

http://www.hondapartsnow.com

Har du egentlig proevet at tage kontakt til den danske Honda klub?? Jeg ved at de er forholdsvis aktive.
    Du kan evt. spoerge om der er nogle som vil have de lygter og pyntelister jeg har liggende til en 1. generations Honda Civic Shuttle i bytte for de Prelude dele som du staar og mangler…?? :-D

Jeg overtalte min kaere morfar & mormor til at koebe den foerste som kom til DK helt tilbage i 1984. De blev saa betaget af den charmerende lille Civic at de beholdte den helt op til et par aar siden. Nu har jeg saa lidt stumper liggende til saadan en, hvis der er nogle som skulle staa og mangle… ;-)

Jacob B
    216 Indlæg

Hej Ib Erik,

Øv øv øv og øv!

Jeg bed mærke i det her: “Savner en rummelig, praktisk bil, som kan køre mindst 15+km/l, ikke koster 8000 i årlige afgifter, skyhøj forsikring og ikke lugter af plastik !!!”

Kan du ikke sende mig en mail på js snabela mop punktum dk med et beløb på, hvad du har at bruge? Der er ingen garantier, men så kan jeg da sende dig nogen muligheder, hvis/når de dukker op!

Havde du i øvrigt ikke skrevet det med de “15+ km/l.” i oven stående, så havde jeg foreslået dig denne: http://www.veteranposten.dk/visAnn.asp?Id=150261 (Det er ikke en italiener, men er du sindssyg, hvor får man meget bil for pengene!)

Send mig en mail Ib Erik, så vi forhåbentlig engang kan få dig bag rattet af 156’erne igen.

Mvh. jacob

Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

Nu må du ikke blive ked af det, Anders :-)

Ting sker i bølger og således også hér.
    Inden for de sidste 4 dage, dukkede der 3 stk. plastiklister til bagruden op !!!
    To stk. i New Zealand og én i Tyskland.
    Jeg sætter min lid til Tyskeren i første omgang :-)

Har sat mig ned og lavet en liste over nødvendige arbejder på Luden og taget beslutningen, at den skal laves !
    Listen er delt op i “Nødvendige, grundet Livsfare”, “Nødvendige”, “Must be done later”.

NGL:
    Bremserne skal ordnes hele vejen rundt. Dette inkluderer bremseslanger, skiver, klodser og renovering af kalibre.
    Udstødningen omkonstrueres, så den er egnet til senere, almindeligt vedligehold.
    Bagagerum strippes og tætnes.
    Rust i karmen i venstre side, skal skæres ud og svejses.
    Rust i taget og i rudekanter skal ordnes (lakarbejdet er så nedprioriteret i dén sammenhæng…)
    Indmad i nødblinkkontakt udskiftes.
    Nye glas i tågelygter (DRL)

N:
    Airconpumpens bøjle svejses fast.
    Udskiftning af forlygter.
    Forruden skal ha’ en skønhedskur…
    Udskiftning af benzin-akvarie-pumpen.
    Skyderen til kold/varm luft renoveres.
    Alle pærer i instrumentpanelet skiftes (10% er døde)
    Indsugning renoveres.

MBDL:
    Pakning til bundkar skiftes.
    Kobling skiftes.
    1′ fase af lakforbedring.

Prikken over I’et: Lakering !

Dertil er der selvfølgelig lidt “gejl-tanker”, men det vil jeg mest bruge som forfriskende afbræk i arbejderne.

Hov, der var lige Alfa’en også…
    Den er ikke glemt :-)

Når NGL punkt 1′ (bremserne) er på plads, flyttes fokus over på, at få afsluttet Alfa-arbejdet ASAP.
    Det gør, at jeg må skyde lidt genveje på Alfa-arbejdet, men det vil jeg kunne leve med.
    Remskifte, vandpumpe, planing af toppe og udskiftning af pakninger (gearkasse undtaget denne gang…), skiver og klodser hele vejen rundt, dørhåndtag, sidespejl og rustbeskyttelse, så er den på vejen igen.
    Det vil sige, at jeg i denne omgang sylter buler og lakskrabninger, interiør-renovering og gearkasse/kobling og oliefilterflytning og rudehejskontakter for alle fire døre.

Derefter bytter bilerne plads og Preluden vil komme indendørs et års tid, eller to.

Xantia’en er i midlertidigt udlån hos en ven, som oplevede nedbrud på sin Passat og sin Alfa og derfor har brug for et mere stabilt og pålideligt køretøj (!) i en periode.
    Når det er overstået, bliver hun udsat for “Giraf-døden”.
    (Nakkeskudt og obduceret og derefter kastet for løverne)

Hov, tilføjer lige Jakcob :-)
    Jeg bliver helt rørt over den mængde hjælpsomhed !
    Du har helt ret i, at jeg skrev de betingelser/ønsker for Xantia erstatningen.
    Men skåret ind til benet, så skal jeg vist bare se, at få 156’eren ud på vejen igen og derefter så bruge lidt tid på Honda’en.
    Jeg gjorde det lidt kompliceret for mig selv, med tre biler og tre forskellige planer :-)
    Derfor havde jeg også en lile uge, hvor jeg blev lidt “dysterhumøret” :-)

Den lidt mere langsigtede klassiker-plan ?
    Indrømmer gerne, at jeg er inficeret af Citroën-bakterien, hvilket jeg ellers ville ha’ forsvoret for et par år siden og jeg kan sagtens se mig selv ombord i en CX’er.
    Og jeg er også SAAB-gal, så det kunne også være en 99’er…
    Men, da det jo altid vil være en bil til hygge, sjov og leg, så virkeligheden er jeg måske meget godt stillet med Preluden og skal bare ha’ taget hul på arbejdet med den.
    Den er i al fald “eksotisk” og jeg er ikke i tvivl om, at når jeg har ordnet de værste ting på den, er den klippestabil de næste mange år.
    Som andre Honda’er har den jo haft en periode i Brian-hænder, og det sætter sine spor :-)

Tak til jer alle !!!

Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

Synes lige jeg vil tilføje til Anders:
    Jeg har rent faktisk en “Inspiration” mappe liggende på min Dropbox, indeholde gode Prelude-billeder :-)
    Når jeg får sommerfælgene på, skal jeg poste et billede.

Går og jonglerer lidt med farver (bliver ikke aktuelt før om tidligst 18 måneder !) og ved, at det IKKE skal være hverken hvid, eller lys sølvgrå. Beklager ;-)
    Honda var ikke så synderligt farveopfindsomme dengang, så kan jeg finde på en uoriginal, men langt mere klædelig lakfarve?
    Sagtens !
    Så må jeg finde fragmentationsvesten frem fra papkassen i kælderen, når jeg færdes i nærheden af originalpolitister :-)

Den 1′ gen Honda Civic Shuttle er som en smukkere lillesøster til AMC Pacer :-)
    Tror gerne, at den har været klippestabil og tilfredsstillende.
    Den vil da være skøn at ha’ haft i dag.
    Gerne i den farve.

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Rart at hoere at du er kommet op paa hesten igen Ib Erik! :-)
    Der er snart ikke mange af din Prelude tilbage, saa det ville nu engang glaede mig om din blev redet.
    Det lyder som om at du har faaet struktureret det arbejde som ligger forude. God start.

Mht. farve paa bilen. Tjaa… det er sjovt nok, for jeg synes personligt at den er dejligt stram og stilet netop i soelvmetallic. Og en anden af mine favoriter er faktisk hvid, men det skyldes nok i saerdeleshed Japans fine tradition for at bruge hvid paa stort set alle deres racerbiler. Var det mig, og skulle jeg proeve noget andet end soelv til den, saa ville jeg klart vaelge hvid og saa lege lidt med noget diskret roed staffering som et vink til baade Japans stolte motorsport traditioner og ikke mindst deres flag.
    Men vil du have mere farve paa dyret, hvad saa med at proeve dig frem med noget two-tone?
    Det brugte alle de japanske maerker meget op gennem 80’erne – Honda inklusiv. Den danske Honda importoer turde vist bare ikke at tage dem til DK. ;-) Honda brugte tit og ofte en lys graa paa de indfarvede kofangere og under pyntelisten paa siden, og saa en moerkere farve saasom bordeaux metallic, moerk blaa eller saagar sort paa overdelen. Jeg tror faktisk det kunne fungere meget godt…
    Et par eksempler:

Vel nok min ynglings Honda fra 80’erne i hvert fald hvad angaar design. Foerste generation af Honda Aerodeck her i sort over graa.

Eller den tidsloese Honda Legend Coupe i bordeaux over graa.

Eller i stedet for det exklusive look kan du ogsaa gaa efter ren sport som paa denne tidlige Honda CRX med roed over sort.

Jacob B
    216 Indlæg

Den Legend virker bekendt…

Jeg har i øvrigt kørt Aerodeck for mange år siden… Det var dog en lyseblå i Accord stationcar-udgaven!

Og i øvrigt er jeg enig med Anders: Hvid (med sorte detaljer og fælge i mit valg) er den perfekte farvekombination!

Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

Jeg er Biancofob :-)
    Ellers nogle rigtigt dejlige indspark fra jer !

Når det regner og stormer og jeg sidder og keder mig, fordi jeg ikke lige kan komme til, at mekke på bilerne, så får fantasien frit løb til, at finde på ting.

Rally inspiration?

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Tjoo… altsaa nu er det jo din bil Ib Erik, saa du skal naturligvis lave den noejagtig som det behager dig bedst.

Men set ud gennem mine to oejne:
    Meget af det som jeg finder spaendende ved klassiske biler er jo al den historie som hoerer til de forskellige maerker og modeller.
    Derfor, hvis nu jeg ejede en gammel Subaru eller Mitsubishi, saa ville jeg uden tvivl – uanset alder og model – gaa efter et rally inspireret look. Men Honda har jo ikke det fjerneste at goere med rally, saa her ville jeg foele at det var mere oplagt med et race inspireret look.
    De koerte dog ikke meget race med netop din model af Preluden, men her er alligevel et bud som skriger 80’erne i sine farver og striber.

Men helt konkret, saa ville dette vaere mit ubestridte foerstevalg. Jeg ville finde inspiration i denne episke lille Mugen CRX, som er har opnaaet intet mindre end kultstatus blandt Nippon fans verden over. Den blev skabt i ’87 og er derfor ganske tidstypisk med din Prelude, og aerlig talt saa ville en Prelude i disse farver da se pivfraek ud…

Ellers som et alternativ, saa kunne denne Motul Civic, som ogsaa er tidstypisk med din Prelude ogsaa vaere inspirationsgrundlag…

Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

Vist meget godt, der går mindst et år, inden lakering :-)

I sidste ende, bliver det næppe en racing-lakering, men mere sansynligt noget i den stilrene ende…
    INX af 3’generationen udgaven er flot og især midtersektionen af fronten, synes jeg er appetitlig.
    Ville være lækkert, om midtersektionen passede (ikke hovedlygterne).
    Finde en aflagt Prelude-front og ombygge den ?
    Det er et “når alt det andet er færdigt”-projekt :-)

Med den slags ændringer, ligesom de jeg overvejer indendøre, vil jeg gøre det uden at ødelægge noget og redde de originale stumper, så de kan følge bilen senere.
    Det kan dog ikke lade sig gøre 100%, men så tæt på, som muligt.
    Bilen har jo haft et aktivt og omtumlet liv og det må gerne blive reflekteret i den, til en vis grad.
    Den har aldrig været en statisk skabning !

Nå, jeg vil surfe efter flere billeder :-)

Attachments:
    Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

Preluden er død !
    Retteligt er det nok mere præcist, at sige, at den har det som Schumacker. Den er gået i koma.
    Ikke med motor og drivlinje og elektronik, men mere i det, at være et projekt.
    Bremser og bremsesystem skal renoveres og da det er den uhyre sjældne ALB-version, er reservedele nærmest ikke eksisterende (igen). Her snakker vi ALB (ABS) – enhed, bremserør, kalibre, skiver og klodser…
    Udstødningen er en tilpasset 2.0Si version, som ikke på nogen måde er den korrekte.
    Rusten i karosseriet, især i venstre-siden er særdeles omfattende.
    Benzinpumpen skal skiftes.
    Generatoren knaser en smule og bør også skiftes.
    Airconpumpen er defekt og beslaget til samme på motorblokken er knækket og skal svejses (der er ingen rem til pumpen, så systemet er blot inaktivt.

Jeg kan nok finde en løsning på bremseproblematikken. Det vil blot tage nogle måneder og koste mig en små 2K kr.
    Rustarbejderne er tidskrævende…, meget. Der skal ordnes vanger/karme i begge sider, vognside i højre side, soltag og nederste venstre bagrudekarmkant/bagagerumskant.
    Nye gummilister til bagagerum og højre fordør.
    Ny forrude og kosmetisk rust i kanten.
    Interiøret er pænt af et 29 år gammelt og endda pænere, da det er uden slidmærker og ikke er siddet i stykker. Plast og stof er fremstillet i overbevisende god kvalitet.

Men, virkeligheden kalder.
    Den er så mølædt, at det vil kræve et par års hjemmearbejde og en tur til en total nylakering, at få den i lækker stand.
    I ordentlig stand…

Jeg har overvejet, om den så skulle gøres til trackday bil, hvilket kunne være rigtig sjovt. Men er det jo egentlig kun lakeringen jeg umiddelbart kan droppe, mod, at bremser opgraderes og motoren skal gives en kærlig +hånd, samt muligvis bur m.v.
    Og det vil så koste mere, end en tilbageføring til civilvejstilstand.
    Jeg har ikke de 40 – 50.000,-kr som det måtte koste over de næste par år og jeg kan ikke lægge beslag på garage-indendørs-gratisparkering/værkstedsplads i den tid det måtte tage.

Resultat: En sjælden og helt speciel Honda Prelude 2.0i fra 1986 er på vej til nærmeste skrotplads.

Jeg skal vælge mellem en renovering af en 2.5 V6 Busso eller Preluden, sammen med en katastrofal løn og rådighedstidsnegang, og ved end ikke hvordan jeg skal få Busso-renoveringen til at kunne lykkes…
    Sgu’ en deprimerende start på 2014…

Skrotpræmien + 500,-, så kan én eller anden, få sig en projekt-Prelude, som om 10 år vil være et værdifuldt og eftertragtet lille køretøj !

Anders Bilidt
    648 Indlæg

Aev.
    Ganske enkelt aev.

:-(

Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

Når en bildepression har varet ét år, burde det så ikke være dækbart af den offentlig sygeforsikring ???

Honda’en er afskaffet i diverse løsdele og skrotpræmie… Er jeg optimistisk, balanv+cerer det med anskaffelsesprisen, men det er ikke dét som betyder noget.

Det som gælder følelsesmæssigt er følelsen af nederlag og håbløshed…

Ja, jeg må indse, at jeg aldrig får råd/mulighed for, at køre på vejene i de køretøjer jeg eftertragter.

Ja, det er en gang klynk !!!

Især når man ser det fra de folks side, som eftertragter Lambourghini’er, Ferrarier, Maseratier, Jaguar’er m.v.
    Jeg ønskede mig bar een skide Honda Prelude !

Efterfølgende ærlighed: Jeg ville langt hellere ha’ en gen. 3′ Prelude (2.0) end en gen 2′ Prelude.so i flere detaljeløsninger irriterede mig…
    Var det derfor jeg lod enh opløse enkeltdele til Tyskland ?
    Næ, for det var pissebesværligt :-)

Jeg får aldrig en Jaguar uanset hvad der måtte ske i mit liv. Jeg får aldrig en Lancia uanset hvad der måtte ske i mit liv. En anelse realisme må indfinde sig, og jeg er ikke i økonomiklasse til det.
    Ja, forbruge en masse på biltøj, biltilbehør og lignende, ja. Jeg er bilglad, selvfølgelig !
    Men min sidste dreng skal ha’ en god uddannelse, der skal spares til egen pension, der skal være til kulturhistoriske Europaferier, der skal være en tl én månedlig Barolo, så den ægte italienerånd holdes vedlige…
    Jeg evner det blot ikke 100%.

Heldigvis er jeg en Bulldog…, og ingen skal fortælle mig noget… !!!

Jeg ha rmin klassike 2.5 Busso 156’er, mangler blot en ekstra motor…
    Dén blir en klassiker.
    Som en Singer Porsche !

Soren W
    390 Indlæg

Ib Erik, sidste sommer fik jeg abstinenser, og købte en rød Alfa 156 sportwagon til den daglige transport. Det er dog kun en 1,8.
    …men min datter bemærkede hurtigt med et grin, at siden vi havde 156er sidst, var andre 156 kørere nu begyndt at hilse..! Et sikkert tegn på at den nu er en gammel sjælden spand, der er på vej mod klassiker status. Så sæt jagten ind på den V6 motor…

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 45 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.