-
ForfatterIndlæg
-
2. januar 2014 kl. 15:37 #65489
Ib Erik Söderblom
423 IndlægHonda’en er synes november 2013, så ingen problemer der.
Mine indledende fægterier mht. reservedele viser et mønster med, at det er lettest, at skaffe via USA (og billigst).
Amerikanerne tog meget vel imod Preluden (alt fra Honda, faktisk) og derovre er reservedele intet problem.Men det kan meget vel være, at det smarteste er, selv at lave udstødningen.
Det må et nærmere eftersyn fortælle.Jeg mangler en ny knap til katastrofeblinket, men det er nu ikke den store katastrofe ( :-) ) og midlertidigt kan der bare sættes en uoriginal på.
Jeg tror det største problem bliver, at skaffe den plastliste, som mangler ved bagruden i højre side.
Går og brygger lidt på, om ikke jeg skal lave en i aluminium i stedet, til begge sider…Dejligt med lidt småtterier, at pusle med :-)
3. januar 2014 kl. 10:22 #65527Ib Erik Söderblom
423 IndlægNu, hvor Honda bashes så grundigt af “snobberne”, synes jeg det er på sin plads med et lille uddrag fra Car & Driver, 1985:
” A few months ago, we called the Honda Prelude the second-best-handling imported car money could buy, second only to the Porsche 944. We stand by that judgment still. But what makes the Honda Prelude one of our Ten Best Cars for 1985 is the fact that that great handling is bonded to Honda quality, and Honda comfort and convenience. The car is so good that it probably would have made the list if it had been weak in one of those three areas, but it has no weaknesses. It is uniformly good in every single operational mode.It is less a sporty screamer than a very luxurious GT coupe. It is a bargain-priced 928, not a juvenile street racer. It is available with a full complement of trim and comfort-and-convenience options, but we could phone an order in to our Honda dealer—just ask for any Prelude with a five-speed manual, alloy wheels, and air conditioning—and we’d get a car the most demanding driver could love.”
At jeg så også synes Preluden er kønnere, end Porsche 944 og især 928, gør jo kun sagen bedre for mig :-)
(men det skal jo nok dele vandene…)
Noget andet er, at det er lidt en pære/banan – sammenligning, efter min mening, at sammenligne en Honda Prelude med Porsche 944/928.5. januar 2014 kl. 20:42 #65794Ib Erik Söderblom
423 IndlægFørste dag, med hænderne på egen Prelude :-)
Vigtigst var, at få konstateret hvilke detaljer som skal være på plads, inden jeg afhænder Xantia’en.
Udstødningen primært!
Desværre har en eller anden klovn SVEJSET en grufuldt larmende THansen bulder-bagpotte på det originale rør.
En tynd rulle rockwoll, som jeg pressede ind i potten (der er stadig rigeligt med hul igennem :-) ) lagde en dæmper på potte-bulderet, men den er stadig lidt for højrystet på en Brian-agtig manér.Der siver lidt vand ned i bagagerummet i førerside-siden (venstre), inde bag et plastafdække.
Fjernede al fugt og fugtig indtræk i bagagerummet , sikrede dræn og smurte alle flader ind i olie.
Mener at have lokaliseret problemet til en utæt liste, som jeg sikrede midlertidigt med fedt.
I modsætning til Xantia’en, som er helt rustfri, har Preluden ganske mange grimme områder, som vil kræve min udelte opmærksomhed, så snart klimaet bedres.
Foreløbig er stederne blevet tørret og forseglet.
Mangler plastikrammen på den lille bagerste siderude i højre side (den skal dække over udluftningshullerne).Motoren ER en 2.0i (1958 cc). Vandpumpen tikker en ganske, ganske lille smule, så måske skal den snart skiftes.
Havariblinkkontakten er defekt og skal skiftes.
Der er gabende højtalerhul i fordørene, men fungerende højtalere i bagrudehylden.
Beslaget til lukning af handskerummet, skal skrues ordentligt fast.
Den umanerligt grimme og uoriginale kontakt, i haveflisestørrelse, til tågeforlygterne, skal skiftes !
Lyskontakten i førerdøren, til kabinelyset er defekt. Kabinelyset fejler ellers intet !I fodrummet, ud for højre ben, har jeg fundet en lille bitte uoriginal trykknap, jeg ikke aner hvad er til…?
(billede P1000708)5. januar 2014 kl. 21:19 #65796Ib Erik Söderblom
423 IndlægFlot nok, så tog jeg billederne fra den forkerte billedmappe :-(
Prøver igen.5. januar 2014 kl. 21:24 #65801Ib Erik Söderblom
423 IndlægOg lidt af det udvendige og møblerne skal da nydes.
Stedet for den manglende lliste ved bagerste siderude, vises også.
Bilen er ét år ældre, end min ældste søn !!! :-D
Bemærk den kommende V6 klassiker i baggrunden ;-)
6. januar 2014 kl. 10:21 #65827
Claus Ebberfeld
604 IndlægHelt ærligt bliver jeg en anelse misundelig, Ib Erik: Jeg synes faktisk den Prelude er virkelig lækker, og jeg havde jo læst mig frem til det samme som du – at det ER en virkelig velfungerende bil.
Noget andet er, at jeg er sikker på, at du hermed er helt fremme i skoene på trenden med japanske biler: De kommer nu frem og bliver youngtimere/klassikere.
6. januar 2014 kl. 13:07 #65829westmus
122 IndlægMed hensyn til alm. reservedele til Honda’en så tjek lige http://www.rockauto.com . Dem har jeg flere gange set få rosende ord fra danskere. Tror du vil “synes godt om” både deres priser og udvalg.
Samt ha’ i mente at der kan være (og tit er) foreskelle på biler bygget til det amerikanske marked og så dem vi har i Europa. Deres bilmarked og lovgivning er anderledes, så der kan både være udstyrs mæssige og tekniske forskelle på en Eu og en US udgave af samme bilmodel.
6. januar 2014 kl. 15:00 #65832Ib Erik Söderblom
423 IndlægTak Westmus.
Dem havde jeg ikke fundet uden din hjælp.
Rockauto er p.t. det mest velassorterede sted jeg har set.
Så skal jeg blot være opmærksom på lokale forskelle, som du nævner.Endnu engang tak.
Bliver Preluden en klassiker?
I Danmark formentlig på samme niveau som en Manta, eller måske endda en Trueno…
Havde min haft firehjulsstyring, som visse af dem havde, så endda mere :-)Den bliver selvfølgelig aldrig en E-type, eller en 911’er.
Det bliver de færreste.
Men jeg vil påstå, at den i kraft af sin egenart, og klaplygter, om føje år vil være lige så meget en fuldgod klassiker.
Dens sjældenhed vil være dens fordel og dens akilleshæl.
Jeg glæder mig til, at begynde at køre i den.
Selv om den ikke (endnu) er en klassiker (old timer), og vel egentlig kun til nød/på dispensation/good will er andet end en gammel brugt Honda :-D
Om 2½ år, bliver den 30 !6. januar 2014 kl. 16:12 #65840
Anders Bilidt
648 IndlægEt kaempemaessigt TILLYKKE med dine skoenne Prelude Ib Erik!! :-D
Det er en helt igennem fed mini-GT. Og i mine oejne saa absolut allerede en fuldbyrdet youngtimer, som med tiden nok ogsaa skal opnaa rigtig klassiker status. Nej, ikke som en E-type eller 911, men det er altsaa ogsaa mindre vaesentligt.
Designet holder 100% synes jeg, saederne er da fabelagtigt 80’er fede(!!), byggekvaliteten er helt i top og vigtigst af alt saa er koereegenskaberne ligesaa. Og saa bygger Honda altsaa bare nogle af verdens fineste motorer! Jeg tvivler ikke et oejeblik paa at du vil elske din Prelude naar du kommer i gang med at koere i den.
Ift. til dele saa er ebay din ven! Proev foerst og fremmest den amerikanske, men du kan maaske ogsaa vaere heldig paa den tyske eller engelske ebay. Du kunne ogsaa goere som mig og oprette en profil inde paa JNC’s forum:
http://japanesenostalgiccar.com/forum/
Det er samlested for Japser-entusiaster verden over, og en “soeger” annonce inde under Honda Swap Meet foraet vil ganske givet foere til resultater.
Hmmm… og ellers saa proev at tage kontakt til den danske Honda klub. Jeg ved ikke hvor meget de goer sig i de lidt aeldre modeller, men man kunne jo proeve at spoerge foer man rent faktisk meldte sig ind…
Rock Auto som Westmus naevner har jeg ganske vist endnu ikke selv proevet at bruge, men jeg ved at flere inde paa JNC virker glade for dem.Held og lykke med din Nippon-youngtimer!! :-D
9. januar 2014 kl. 07:59 #66075
Anders Bilidt
648 IndlægGodt at se du fandt vej over paa JNC… :-)
Saa er det bare at oprette en WTB annonce under Honda Swap Meet, og med lidt held har du snart stumperne du mangler.Soeger du dele paa ebay, saa gaar netop din model af Preluden under den interne fabrikskode “BA2”. Jeg mener dog ikke at de fik den i USA, hvor de vist maatte noejes med den 1,8 liters motor, som havde den interne fabrikskode “AB”. Det vil goere dine ebay soegninger mere effektive hvis du skriver “Prelude AB” og “Prelude BA2”.
9. januar 2014 kl. 21:22 #66090westmus
122 IndlægHe.. kom da lige i tanke om at jeg faktisk engang har købt en Prelude reservedel på Ebay. En brugt køler til servostyringen. Den passede lige perfekt til et ombygningsprojekt jeg havde gang i. Prisen kunne man ikke klager og da slet ikke da den modtagne køler var nærmest som fabriksny.
I øvrigt er Ebay i USA blevet noget fukkt efter at de for nyligt har indført nogle “smarte” filtre som bevirker at man som europærer ikke kan søge sig frem til en del af det der faktisk er til salg på siden. Et eller andet der vist er opfundet for at beskytte sælgere mod de skumle udlændinge. Har bl.a set flere europærer der nu undre sig over hvor alle de gamle biler der ellers plejer at være på Ebay er blevet af.
Systemet kan dog snydes hvis man går gennem hidemyass eller en af de andre tjenester der skjuler ens lokalitet. Hvis man finder noget af den vej, snupper man auktionsnummeret, som der så kan søges på ad den normale indgang til Ebay.Kan se at en “prelude 1986 used” søgning under dele ikke er så hårdt ramt af filteret. Der er 877 hit ad den normale vej, mens der er 962 hit gennem hidmyass.
Det er ikke noget problem hvis man finder noget hos en sælger som ikke sender ud af USA, for så får man det bare hjem gennem shopusa.dk
9. januar 2014 kl. 22:40 #66103Ib Erik Söderblom
423 IndlægTak, Westmus.
Jeg har tidligere brugt hidemyass og især shopusa. Der er forbasket mange gange, forhandlere ikke vil sælge over Atlanten.Og tak Anders. Det med motorkoderne havde jeg ikke fanget endnu, og det er noget af en lettelse i søgningerne.
Kan allerede regne ud, at jeg får et par travle weekender, d. 25-26 Januar og 8-9 Februar, hvorefter jeg så kører i den dagligt.
(Den står p.t. 190 km væk, sammen med Alfa 156 projektet…)10. januar 2014 kl. 03:22 #66104
Anders Bilidt
648 IndlægTjaa… faktisk er det ikke motorkoderne Ib Erik. Bevars, der er naturligvis ogsaa motorkoder, men dem kan jeg aerlig talt ikke lige i hovedet!! Men en ’83 Honda Prelude 1,8 EX (altsaa som din men med den mindre motor) har modelkoden “AB”. Derimod har netop din Prelude modelkoden “BA2”. Altsaa lidt paa samme vis som en BMW E30, en Mercedes W116 eller for jer Alfister, en Alfa 105. Dog med den forskel at modelkoden ikke daekker over alle Preluder af en given generation, men faktisk ogsaa aendre sig med forskellige motorer i samme karosseri.
Derfor, hvis du soeger “Prelude AB” og/eller “Prelude BA2”, saa boer du undgaa alle de dele som er til andre generationer af Preluden.10. januar 2014 kl. 10:45 #66107Ib Erik Söderblom
423 IndlægModelkoder selvfølgelig, Anders :-)
Det med motorkoden kom formentlig ind, fordi jeg netop sad og kiggede på hvor de forskellige koder er placeret på bilen.
(Og undrede mig over, hvad som gør, at Canadierne tilsyneladende skiller sig ud og har mærkaterne siddende helt andre steder… ???)Da jeg søgte “Prelude BA2” opdagede hurtigt, at der kommer ganske meget op, som relaterer til 3′ generation Prelude.
Heldigvis generer det mig ikke, at skulle lege detektiv :-)Jeg har nu fået sikret mig alt, rub og stub, i manualer, vejledninger, tilføjelser, en gammel Haynes og p.t. ved, at støvsuge for Prelude-projekter, så jeg har allerede adskillige timers læsestof :-)
Og forventer, at få bestilt de rustfri stålrør til udstødningen i næste uge…26. februar 2014 kl. 14:48 #69514Ib Erik Söderblom
423 IndlægHavde egentlig tænkt mig, at vente lidt med, at fortsætte min temmeligt blandede tråd…
Dels fordi billederne ligger på et kamera et andet sted…
Dels fordi jeg ikke er så vild med skrive, mens jeg sidder med “krisestemning i kroppen” over mine biler og i særdeleshed Honda’en…Jeg vender og drejer og går lidt i cirkler omkring, hvad det egentlig er jeg ønsker mig af disse køretøjer og hvordan det hænger sammen med alt andet.
Lad mig sammenfatte det og starte med Preluden:
Da jeg købte den, var det retteligt lidt af et impulskøb og jeg var udemærket klar over, at den trængte til en særdeles kærlig hånd…
Hverdagen med den har vist mig følgende: Den er mere end bare pissesvær, at skaffe stumper til, da den er en temmelig speciel model i 2-generations Prelude rækken, og flere steder end ikke eksisterer på sit stelnummer for Prelude’r (da det er en BA2) og visse stumper er 3-generations, men uden en oversigt over, hvad som er hvad.
De fleste Prelude-forums er nærmest blanke på de tidlige Prelude generationer, og primært orienteret omkring tuning, turbo og kæmpefælge på de nyere generationer…
Det føles altså så, som lidt af en en-mands-kamp i ukendt bil-model-terræn.
Fra tidligere ved jeg, at når en bil begynder at kræve konstante laperier for, at kunne holdes kørende, er det et sort pengehul.
Preluden er begyndt at koste penge og jeg undrer mig såre over, hvordan den overhovedet er sluppet gennem syn i november 2013 ?
Udstødningen skal specialtilpasses, da den eksisterende udstødning viser sig, at være svejset sammen, helt fra den ene ende til den anden, så diverse flanger mangler…
Bremserne viste sig at være slidt ned til en grad, hvor klodser og skiver mødtes, metal mod metal !!!
Og så er der alle de små karosseri-reparationer med diverse rustpletter overalt på karosseriet og de to huller i vangen i venstre side.
Og revnen i forruden og de to stenslag.
Og de små rystelser fra koblingen, der indikerer et slidt udrykkerleje.
Og der skal hjemmelaves indmad til katastrofeblink-kontaktenDet falder altså noget igennem, at jeg satsede på, at benytte den som hverdagsbil.
Ligesom det er blevet klart for mig, at Preluden ikke er den rigtige køretøjstype til mig.
Egentlig burde jeg ha’ vidst det, for det har sneget sig ind på mig igennem de sidste 2-3 år, at jeg har ændret bilstil.
Tidligere ville jeg ha’ savlet over en lille fræk og speciel coupé, med snæver kabine og selvsikkert lydbillede.
Det har ændret sig. Jeg gider i virkeligheden ikke sidde med ballerne 4 cm over asfalten i en støjfyldt kabine, uden albuerum og skulle kravle/krænge mig ud af dørene på P-pladserne.
Men motoren er fantastisk !!!Jeg vil ha’ en bil som ikke larmer og ryster og som er uden vindstøj. Jeg vil have en rummelig kabine, en bil uden ektreme rusttilbøjeligheder og uden skrøbelig teknologi.
Og en håndterbar økonomi…Hvad værre er, at det pludselig æder tid og penge fra mit 156 v6 – projekt.
Jeg efterlades med følgende:
Jeg piller pladerne af Preluden og stiller den til side og “gør noget ved den engang”…
+ Jeg fortsætter i Xantia’en og poster pengene i, at den skal køre en syns-periode igen…
+ Jeg får smidt det sidste i 156’eren…Bagved dette ligger så, at det i virkeligheden er for dyrt for mig, at køre rundt i 156’erne som hverdagsbil ( :-( ), så når den er klar er jeg nærmest tvunget til, at afhænde den.
Det gør vitterligt ondt helt ind i min knoglemarv, at tænke på…Så står jeg pludselig med en aldrende skaldet Xantia og en særdeles trængende Prelude, og der kan jeg mærke, at jeg ikke har helt den glæde over, at skulle arbejde på Preluden, som jeg har ved, at skulle arbejde på Alfa’erne.
Også fordi Preluden ikke er det rigtige køretøj for mig.
—
Nå, uanset så har jeg nu bestemt mig for, at udstødning og bremser på Preluden i al fald skal ordnes (jeg ignorerer så pt. at ABS’ systemet er i udu) og katastrofeblink-kontakten, og jeg laver rustreparationen i den venstre vange.Så må jeg tage den derfra…
Lige nu er en del af min køreglæde forsvundet og i klassisk-bil sammenhænge kan jeg ikke helt gennemskue hvor jeg står/hvor jeg vil hen…
Savner en rummelig, praktisk bil, som kan køre mindst 15+km/l, ikke koster 8000 i årlige afgifter, skyhøj forsikring og ikke lugter af plastik !!!
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.