Forum Introducér dig selv og din bil Mads H – div. Citroën
Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
  • Forfatter
    Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

Dét kan jeg virkeligt bruge til noget, Mads !

Tak !!!

Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

Hej Mads

Må jeg spamme din tråd hér?

Jeg ved ikke hvor jeg ellers skal komme af med galden :-)
    Og for på én eller anden måde, at samle op på, om andre Citroën-kørere lever med samme oplevelser?

Nu har jeg kørt en måneds tid i Citroen Xantia’en…

Den mest blandede fornøjelse skyldes primært andre bilister !!! (???)

Der er en markant forskel i opførsel fra andre trafikanters side, om jeg kører i Alfa’en, eller i Citroen’en.
    Jer andre bilister må indse, at I er en flok tåbelige idioter, som ikke burde ha’ færdselsret i trafikken. Idioter !!!

Jeg har dårligt tal på det antal gange, hvor forskellige bilister i Hyundai’er, Toyota’er, Audi’er, Chevy’er o.l. trækker ud 5cm foran Xantia’en, eller de gange hvor forankørende på motrorvejen ikke gider at rykke deres langsomme røv ind i højresporet, når jeg kommer op til dem, bagfra.
    Eller de par gange, hvor én eller anden i en Corsa smadrekasse, eller en klam Audi, med djævelens vold og magt VIL…, VIIIL (!) overhale på landevej, om det så koster dem selv og diverse modkørende livet !!!

Episoder som praktisk talt er ikke-eksisterende, når jeg kører i 156’eren.

Det er ikke fordi jeg kører andre veje, end jeg plejer.
    Det er ikke fordi jeg er blevet langsommere om at komme på arbejde, besøge min mor, køre i sommerhuset, besøge min ældste søn, besøge veninderne, eller andet.
    Transporttiderne er eksakt de samme. Min placering i trafikken er eksakt den samme.

Eneste faktor der ændres, er selve bilen.

Det minder meget om mine erfaringer fra, da jeg kørte i Skoda Felicia’en, men er faktisk værre, for Xantia’ens vedkommende.
    En stor procentdel af bilisterne er ganske simpelt en flok umodne og trafikuegnede idioter.

Beholder jeg en Xantia (skal så være en Break, 2.0i 16v’er, m. aircon, plastictræ-pynt, gule tågelygter og det hele… (ikke lædersæder), Activa (findes Break som det??? Ellers skal det IKKE være en Break!)), skal der i hverttilfælde gøres ét eller andet, så den på en mere tydelig måde, pisser sit trafikterritorie af, i stil med det Alfa’en tydeligvis gør.
    Uden at det skal ende i noget klamt T-Hansen “Need for Speed”-grimhedsgøgl i værste Japser-/voldsænket Bimmer-stil.

Xantia’en sidespejle er forresten noget argt lort. Dårligere end de mikroskopiske små spejle jeg havde på 146’eren.
    156’erens sidespejle kan jeg rigtig godt li’, så der skal nok sådant et sæt på. Med el-justering.
    Med mindre spejlene blev bedre i de senere (fra 98′) Xantia’er???

Og så pisser det mig af, at speedometer og omdrejningstæller sidder omvendt af, hvad jeg er vant til. Det gibber stadig i mig, når jeg kigger på speedometeret og et splitsekund tror, jeg høvler afsted med 12000 omdr./min. :-)

Ja, skal det være Citroen fortsat, skal det være en Activa. Gerne en 150hk version af 2.0’eren. Og så skal jeg gøre noget ved den bogholder-kedelige front…

jewer
    894 Indlæg

Haha:>) Du har husket at tænde lyset, ikk’?

Mads H
    73 Indlæg

At befordre sig i en klassisk Citroën sætter altid visse ting i gang hos visse andre trafikanter. Det kalder tit på en meget lav adfærd hos visse typer mennesker, der utvivlsomt har den lave adfærd siddende som noget af det højeste de kan præstere når det kommer til stykket…

Når man kører BX Sugediesel, er det helt ligemeget – så har man, ganske som når man sidder bag rattet af en 2CV, kun et overbærende fnis til overs for disse tarvelige og u(ud-)dannede sekundamennesker. Men alene synet af en BX kan få disse umennesker til at opføre sig som vilde dyr.

Det er sikkert også sådan med Xantiaer, nu kører jeg ikke så meget i dem til at have nogen empirisk erfaring på området.

Synet af en CX kan få specielt folk i nye Audi’er helt op i det røde felt. Så er det jo sjovt, at man i reglen kan give dem kamp til stregen, hvilket de overhovedet ikke forventer, og så bliver de først helt bimlende vanvittige og åbenbarer en måde at køre på, som selv desperate heroinmarinerede biltyve på flugt fra politiet ville fordømme og skælde ud over.

Folk er generelt bare idioter. Men det finder man i reglen først ud af når man sidder bag rattet af en bil der for den idiotiske pøbel repræsenterer noget andet end skattelettelser, 50″ plasmaskærme, Webergrill, Vild med Dans og Jyllands-Posten…

Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

Ja havde så tilsvarende oplevelse i dag, på landevejen.

To vognbaner, rødt lys.

En hvid Audi i højre vognbane. Jeg kommer bagfra, frem mod det røde lys. Venstre bane er fri, og den snupper jeg, samtidig med, at lyset skifter til grønt.

Så jeg overhaler ham !

Kort efter snævrer banerne sammen til én, hvor jeg så har ham HELT oppe i bagsmækken, men der er ingen overhalingsmulighed.

Jeg vil være ærlig og indrømme, at jeg kører friskt, men (forhåbentlig) ikke hassarderet.

Lidt efter skal vi gennem en ret snæver rundkørsel.

Xantia’en er ganske formiddabel i snævre højhastighedssving, så dér ryger han bagud og han må skære hjørner, ret voldsomt.

Nogle sekunder senere, kommer han galloperende uden om mig, for fulde gardiner, op til bilen 50 meter foran, og uden om dén for dobbelt optrukne linjer, op ad bakke…

Med fare for at være mærke-frelst, men dét har jeg godtnok aldrig oplevet fra en Alfa-kører og ihverttilfælde aldrig fra en Citroën-kører (der har jeg så haft oplevelser i den anden ende af trafik-skalaen…).

Tilsyneladende fremkalder det intens fysisk smerte, at blive passeret af en Citroën?
    Så meget, at det kun kan afhjælpes ved, at gen-overhale, uanset øvrige omkostninger.

Spøjst !!!

Mads H
    73 Indlæg

Jeg ved ikke helt hvad det er der er med dem…

Men det er helt sikkert at synet af en gammel Citroën trigger et eller andet inde i deres krybdyrhjerner

Kim Nielsen
    17 Indlæg

Sjovt i bringer den slags trafikkultur på banen. Ikke noget jeg har mærket til i min Alfa 155. Heller ikke i Fiat 124. En lille smule i Toyota HiAcen, som jeg bruger til dagligt. Til gengæld har min kæreste ofte nævnt lignende hændelser da hun kørte hhv Citroen AX og Fiat Cinquecento. Hun lægger ikke mærke til bilmærker, men sagde at mænd i store biler for enhver pris skulle overhale. De ville ikke køre bag sådan en lille “møgpotte” Nu kører hun i Alfa’en til dagligt og jeg hører ikke den slags længere.

Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.