-
ForfatterIndlæg
-
5. januar 2013 kl. 14:14 #51549
Mads H
73 IndlægBekendende citroholiker. Jeg blev tabt ned i det store fad med LHM som barn.
Egentlig er jeg læreruddannet, men arbejder med salg og kommunikation og marketing hos et lille firma i Ålborg, hvor vi bygger æstetisk lækre nedgravningssystemer til affaldsspande til brug i privat og anlæg.
88er CX Heuliez Medicale – Transportvognen. 6 meter lang, og 180 i højden. Fylder godt op. Og kører qua sin absurde akselafstand forbløffende godt! Meget rar at køre lange ture i. Den eneste i Danmark. Og med garanti den eneste i den farve! Det er iøvrigt en Citroën-farve, der lyder det skønne navn “Jaune Naisscant” Maskinen er en turbodiesel, opgraderet til 150 hk og ca. ret mange newtonmeter drejningsmoment. Den er ret god til at trække tunge ting. Og folks vantro og skræmte blik, når man flyver forbi dem med 200 i timen er ubetaleligt. Der er ikke danske plader på den endnu. Den befinder sig pt. hos en bådbygger, der er ved at efterse glasfiberopbygningen for fejl, ligesom der skal lydisoleres bedre. Og så vil jeg bygge en “hems” over førerkabinen, hvor jeg vil indrette en sovekøje af en slags. Min væne viv hævder at det er hendes nye hestebil (den må have 2½ ton på krogen)

92er BX Diesel Break – også kendt som “Kaptajn Møgsvin” – har kørt ret mange kilometer, og udgør rygraden i den lille samling. Kaptajn Møgsvin var engang en turbodiesel, men nu er det en sugediesel. Med turbo-gearkasse, der jo er ganske langt gearet. Derfor er den øretæveindbydende sløv, men til gengæld er den meget økonomisk. Er grim, bulet og kantslidt. Men på en sympatisk måde. Man kan se dem “dan son jus” lige mage til hvis man tager på ferie de rigtige steder i Frankrig.

En 88er CX 25 TRD Turbo 2 Break – her er den på arbejde, og slæber omkring med Uffe Ellemanns gamle ministerbil. Vidunderlig vogn, sådan en Break. Komfortabel, rar, rummelig og velkørende. Har man én gang haft CX Break kan man have lidt svært ved at acceptere, at andre biler skal være så ukomfortable og kedelige.

En sort 88er CX 25 GTI Turbo 2, trimmet til 240 hk. Lynhurtig, komfortabel, eksklusiv og elitær. Et 80er-trip. Her er den flankeret af vognparkens yngste, en 99er XM V6 Pallas med alt tænkeligt udstyr. Den har en dobbelt bagrude, så folk ikke får træk i nakken, når bagklappen åbnes. Dens midterarmlæn kører op og ned elektrisk. Hvor blæret er DET lige? Ekvipagen drives frem af en 200-hestes V6 over et automatgear der tilpasser sin skiftekarakteristik efter hvordan du kører. Undervognen kan justeres i sport eller komfort. En rar bil.

Og her er der et lille projekt i gang, der nok skal blive morsomt. Undtagen hvis du lige har brugt et syvcifret beløb på et koksfarvet germansk premiumprodukt – og denne bil dukker op i dit bakspejl. Så bliver du bange!
18. januar 2013 kl. 12:31 #52158Bjarke G
4 IndlægDejlige Citroen billeder! BX V6 – det lyder bare rigtigt.
18. februar 2013 kl. 14:31 #52159
Mads H
73 Indlæg2 nye skud på stammen – og en begravelse.
Kaptajn Møgsvin er død, mæt af dage. Og mæt af et kilometertal, der ville gøre de fleste Mercedes-taxaer grønne af misundelse. Den kunne ikke mere nu – eller jo, det ville den godt, men det stod ikke i relation til et fristende nykøb. Så erstatningen har vi her:

En utroligt velholdt BX TZD Turbo Break med klimaanlæg og ABS – og oven i købet én jeg selv importerede for en del år siden – nu er den vendt hjem til Far.
Endvidere en ny CX TD Break – et pragtfuldt og rustfrit eksemplar:

Det er altid godt at ha’ lidt forråd…
18. februar 2013 kl. 16:56 #52160
Ole Wichmann
815 IndlægDu er imponerende konsekvent m.h.t. Citroen og kun Citroen.
20. februar 2013 kl. 13:19 #52426
Runesten
222 IndlægHvorfor hader du tyske ting?
20. februar 2013 kl. 17:04 #52427
Mads H
73 Indlæg@Runesten said:
Hvorfor hader du tyske ting?
Det gør jeg heller ikke.
Faktisk er jeg skabs-germanofil og holder meget af tysk åndskultur og litteratur, tysk vin, gastronomi og humor. Ja – tyskerne har humor. Men man skal kende til tysk kultur for at forstå den.
Jeg kan bare ikke snuppe moderne tyske biler. Nok mest på grund af de mennesker der kører i dem. Har du set hvad det er for nogle?
20. februar 2013 kl. 20:02 #52428
Runesten
222 IndlægJeg kan bare ikke snuppe moderne tyske biler. Nok mest på grund af de mennesker der kører i dem. Har du set hvad det er for nogle?
Moderne tyske biler er jo et vidt begreb. Det strækker sig lige fra VW UP til BMW 750 IL
Er der noget specifikt du hader? Moderne tyske biler siger nu heller ikke mig det helt store, men jeg kunne godt lokkes til at køre en nyere 911 cabrio eller en BMW M3 cabrio (også selvom de fleste ejere af M3 ikke er nogen jeg vil sammenlignes med). Desuden lyder Mercedes AMG 63 motor jo helt fabelagtigt. Noget af det bedste moderne jeg har hørt som ikke er fra Italien.
2. april 2013 kl. 22:43 #53868Ib Erik Söderblom
423 IndlægNå, Hr. Henriksen !!!
I en anden forbindelse, i en tråd for lang tid siden, snakkede jeg omkring erhvervelsen af ét eller andet “Hverdags-slid-køretøj” og vi kom ind på Xantia’en grundet den Citroen’ske undervogn.
(Hvor mange nye Citroen er ægte Citroen???)
Ved et Forbasket antal sur-r*v incidenter og besynderligt svært uheldige omstændigheder er det nu, på 2 måneder lykkedes mig, at formøble 3(!!!) Alfa’er.
Den slags dræner jo også ganske væsentligt i økonomien, trods alt.
Så gående fra “Jeg har bare en ekstra stående, vi kan køre i” til desperat at mangle et køretøj hér og nu, som ikke må koste meget andet end, at bytte for en ramme Tysker-øl…, må man tage hvad markedet tilbyder.
Eneste acceptable Alfa, kunne jeg ikke få banket de fem kilo ned i pris, som var nødvendigt, men op ploppede et karosserisundt tilbud på en Xantia…
En 2.0i fra 94′, uden ret meget lir af nogen slags.
Én Citroen skal jo være den første…, tænkte jeg…(?)
Ingen rust i plastik’en, men noget der ligner lidt glasfiberpest på bagklaplakken(?), hydraulikken virker fint og også den smule el-udstyr den har.
Motoren lyder vist korrekt, men udstødningen brøler lidt uFransk, fra en lille utæthed.
Baglygterne er selvfølgelig Klassisk Fransk-plast Mælkede :-)
3. april 2013 kl. 12:50 #53880
Dennis
217 IndlægHmm så du har simpelthen en ekstra Alfa i tilfælde af at den anden brækker sammen?
3. april 2013 kl. 20:41 #53887Ib Erik Söderblom
423 Indlæg@Dennis said:
Hmm så du har simpelthen en ekstra Alfa i tilfælde af at den anden brækker sammen?Og nu da de alle er døde, så overvejer du en Citroën Xantia? Det lyder fornuftigt.
3. april 2013 kl. 21:25 #53890
Claus Ebberfeld
604 IndlægDet er helt vildt imponerende konsekvens, Mads H udviser. Og jeg kan ligesågodt indrømme, at jeg ikke behøver se denne i bakspejlet for at blive bange – alene billedet her gør mig bange.
4. april 2013 kl. 10:02 #53903
Mads H
73 IndlægTjaeeh tjoeeh – de helt tidlige Xantiae var netop kendte for ikke at formidle særlig meget ud gennem noget, hverken styring, bagaksel eller andet.
Det blev markant bedre ved modelplejen i 1995, da den fik airbags, mm. De nye 16V-maskiner der kom dér er både livlige og lydefri. De gamle fra 1993-1995 er generelt kendte for at virke lidt – ja, lidt amputerede i deres måde at køre på. men til din Xaitias forsvar; hvis bagbroens svingarmslejer og de underste forreste bærearmes gummikugler trænger til udskiftning, og hvis gaskuglerne ikke er fyldt op til det antal bar som de skal køre med i en Xantia (eller er fra f. eks. en BX eller noget andet, folk er jo ignoranter…) så går det altså ud over køreegenskaberne i ikke ringe omfang. Faktisk så meget, at Xantiaen kan opleves at køre lige så dårligt som en konventionel bil….
Naturligvis er der forskelle på hordan vi perciperer virkeligheden; det fans af VW-produkter opfatter som kontant sportslighed har en CX-kørende ikke engang et overbærende skuldertræk til overs for, og hvad en Alfisti hylder som væren-et-med-bilen vil en ejer af en ældre Bentley afskrive som noget frygteligt go-cart-pjank der ikke hører hjemme i et standsmæssigt transportmiddel, osv. osv.
Hængende gaskabler er et typisk symptom på manglende vedligehold på de gamle XU-maskiner i Xantiaerne. Det er kablets rør, der står vand og skidt i, sikkert fordi nogen ikke har smurt det ordenligt. Og a pos pro smøring, ved du noget om hvornår der er skiftet LHM sidst? Hele systemet, også servoens grad af præcision står og falder med et tæt, korrekt arbejdende hydrauliksystem.
Skift det med rensekur! Det er ikke så svært, og sådan nogle Alfister har godt af at lære hvordan rigtig teknik virker:
4. april 2013 kl. 12:33 #53904Ib Erik Söderblom
423 IndlægTak Mads.
Jeg starter så bare fra en ende af. Lejer og bærearmskugler er relativt nyskiftede (2009), men kugletryk (Der er nu noget særegent maskulint over, at ha’ en bil med højtryk i kuglerne :-D ), har jeg ikke kunnet finde noget på, så kan tænkes de er flade…
Er det noget omfattende noget?
LHM’en ligeledes ukendt, men systemet virker, for det var det første håndtag jeg hev i, da jeg satte mig i førersædet. Det måtte prøves :-)
Rensekuren må udføres!!!
Retfærdig skal det siges, at det jo “bare” er en tyve år gammel brugt bil.
Med det i tankerne er standen ikke så skidt endda.
Men hvis det for små midler og lidt håndelag kan lade sig gøre, at løfte den til fuldt ud acceptabel hverdagsbil, med Citroenske toner, så er det da værd, at gøre.5. april 2013 kl. 09:59 #53925
Mads H
73 IndlægBonjour,
Der burde sidde et lille sort beskyttelsesskjold af plast og holde returslangerne på plads – de skal ikke bare sidde & dingle umotiveret som du beskriver. Og med mindre man piller det af og glemmer at sætte det på igen, bliver det i reglen siddende. Hvis det er faldet af under hård kørsel vil katalysator og bundkar i reglen også være medtaget.
Iøvrigt, vedr. køreegenskaber! Gaskuglerne bør du efterse – hvis der ikke sidder et lille Citroën-logo stanset ind i dem, så skru det ærgelige sekundavare af og erstat dem med originale Citroën-gaskugler, beregnet til en Xantia X1 2,0 (ikke Activa) – og ikke alt muligt andet.
5. april 2013 kl. 15:25 #53928elp
19 IndlægJeg havde en Citroën periode tilbage i GS/CX tiden, og senere lokkede jeg min datter til en Zantia 1,8 8V (den var dog lidt for motorsvag til at trække hest og trailer). Jeg kunne godt lide Citroëns evne til at udjævne hullede veje, men til gengæld havde man ingen følelse med styretøj og hjul.
Siden har jeg kun savnet Citroën på et par ture gennem Polen til Tatra bjergene i en Alfa 155 Sport (står for sænket og strammere fjedre). Det var nærmest en prøvelse, og CD afspilleren nægtede at afspille pga. ujævnhederne. Men man spare godt på benzinen, når man “nyder” turen med 80 km/t eller under.
Erik
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.