-
ForfatterIndlæg
-
1. marts 2015 kl. 16:22 #95987
Morten S
22 IndlægHej ViaRetro folk.
Til at starte med vil jeg lige kort fortælle lidt om mit projekt.
Bilen blev indkøbt fra tyskland i 2007, og har næsten ikke kørt siden, fordi der har været for mange småting i vejen for at få den synet. Da den en dag ikke kunne starte stod det klart for mig, at jeg ikke gad at lave lappeløsninger for at få den ud at køre, og den skulle total istandsættes.
Projektet har nu stået på i omkring 6 måneder, og der bliver lavet lidt når der er tid og lyst til det.Formålet med bilen vil være at modernisere hvor det er nødvendigt, for at gøre den hverdagsduelig/stabil til lange og korte ture.
Teknisk set vil den få en mere moderne 3.0 PRV motor med indsprøjtning i stedet den gamle 2.7. samt mere moderne ledningsnet og undervogn mm.
Karrosseri og farver er ikke endeligt besluttet endnu, men jeg har en idé om hvordan det skal være. Det eneste der er 100% sikkert er at taget skal skiftes fordi der sidder et soltag i den nu.Tidsplanen er at få den færdig og betalt afgift inden den bliver veteranbil.
Jeg vil fylde lidt på efterhånden som jeg får de foreløbige billeder koordineret.
Billedet er fra Alpine fabrikken I Dieppe, og det var her jeg blev forelsket i 2005 :-)
Attachments:
1. marts 2015 kl. 17:30 #96012
Ole Wichmann
815 IndlægHej Morten
Sølvfarvet vil være flot til den. Det står også godt til den hvide ramme…
Den er nok for ny til en funky gylden metallic…Attachments:
1. marts 2015 kl. 20:15 #96127
Soren W
390 IndlægHvad med Alpineblå, er det for,oplagt. Jeg synes jo sølv er lidt trist…
2. marts 2015 kl. 07:29 #96536
Claus Ebberfeld
604 IndlægSkøn vogn, som vi ser alt for få af på vejene. Måske dine modifikationer hjælper på det, Morten S.
Jo, den er da dejlig i blå!
2. marts 2015 kl. 10:56 #96582
Jacob B
216 IndlægSuper lækker bil Morten, og spændende opdateringer!
Jeg ville uden tøven male den i hvid og med sorte detaljer:
2. marts 2015 kl. 12:41 #96626
Klaus R
143 IndlægTillykke – og velkommen i klubben.
Du må nok lige komme med lidt flere detaljer om bilen – nøjagtig model og årgang f.eks. Flere af de opgraderinger du nævner afhænger jo lidt af dette (specielt undervognen).
I standardtrim er bilen skam ganske hverdagsduelig – bare den ikke skal møde salt og alt for meget dårligt vejr – når du bare sørger for, at alt som udgangspunkt fungerer, og herefter løbende holdes ved lige.
Den lidt “skæve” 2,7 ltr. motor er ganske solid, og kører faktisk fint, så måske kræfterne først skal sættes ind andre steder?
Der er som regel rigeligt at gå i gang med, da rigtigt mange Alpine biler har været i kløerne på alt for mange “bastler” typer……….Soltaget er desværre en klassiker, der har voldt mange mennesker mange problemer, men finder du en der kan arbejde med glasfiber, kan det løses pænt.
Jeg har kørt mange tusinde km i min, og er aldrig blevet ladt i stikken, men den kræver ret konstant opmærksomhed – specielt det elektriske. Når det er sagt, så har du noget der ikke lige står på det næste gadehjørne ;o)
2. marts 2015 kl. 17:02 #96655
Morten S
22 IndlægTak for velkomsten.
Både den nuværende røde farve og hvid har været nøje overvejet, men lige nu står den på blå. Den var i tidernes morgen sølv, men den er lige en kende for anonym syntes jeg.
Klaus: Det er en almindelig 83’er :-) Jeg kan på forhånd sige at motoren ryger over højre skulder, jeg har alt for mange dårlige erfaringer med dem fra Volvo 760, og evenfire modellen er meget meget bedre…
Tiden er vist løbet hurtigere end jeg havde håbet på, billederne er fra 2006..
Men sådan så den ud da jeg købte den. Med “shuppe”!Attachments:
2. marts 2015 kl. 18:14 #96676
Klaus R
143 IndlægDet der er jo ikke en helt almindelig model, men en GT – eller S som franskmændene kalder den. De sidste par årgange af A310 var som regel også denne model. Schuppen med den kæmpe hækspoiler er ikke original, og ville ikke overleve længe hos mig.
At det er en 83’er er da ellers bare godt. Den har den rigtige undervogn med baghjulsophænget fra Renault 5 Turbo, 4-huls fælgene og 5-trins gearkassen.Det er rigtigt med motoren, og den nyere går da også langt bedre. Den kan jo også ”lånes” fra både Citroen og Peugeot – kender faktisk en der har monteret en 24V fra en Peugeot 605 i sin A310, og det virker ret godt ;o)
Samtidig med motoren bør du nok overveje at opgradere bremserne, der ret let bliver varme. Der findes flere muligheder, da din model også deler dem med R5 Turbo. Yderligere findes der mange gode opgraderinger af undervognen, så den også styrer bedre.
2. marts 2015 kl. 19:25 #96693
Morten S
22 IndlægJa bremser er på ønskesedlen, mon de passer fra R21 turbo? De bageste er ok dimensioneret, og er ventileret.
Det er ikke en ægte “S” model eller GT Pack, de brede skærme blev monteret hos en forhandler da bilen var helt ny, men det skal der sikkert også ændres på, ikke afmonteres, men ændres..
Fordi den ikke er original i den forstand, betyder det heller ikke så meget for mig, at den bliver ændret i nogen grad.De følgende billeder viser de ting som jeg ikke kan leve med på min bil og skal ændres i forløbet.
Løsthængende stik ledninger, lister der ikke passer ordentligt, uens skruer, rust, malingen under forlygteglassene som ligner noget malet med pensel mm.
2. marts 2015 kl. 19:34 #96698
Morten S
22 Indlægnå ja! Og så papkassespejlene :-)
2. marts 2015 kl. 20:10 #96710
Morten S
22 Indlæg2. marts 2015 kl. 20:13 #967172. marts 2015 kl. 20:16 #96723
Morten S
22 Indlægda tiden var inde til det store “ryk” flyttede jeg bilen ind på min lift.
Her var det tid til “kofangereksperimentet” for at beslutte mig til hvilken front der vil klæ´ bilen bedst.
Jeg er selv mest til den kofangerløse version..
På nederste billede kan man se bilen originale kulør.2. marts 2015 kl. 21:05 #96759
Soren W
390 IndlægHyggelige billeder Morten, og spændende projekt. JAGmann har jo før bygget surfere i glasfiber, så måske han kan lappe hullet? (Så kan han få soltaget til MGen) vi ses i Fredericia næste gang, ovre ved rodebunkerne…
4. marts 2015 kl. 17:16 #97168
Morten S
22 IndlægJa, det gør vi. Ang. soltag er jeg er ikke sikker på at JAGman har brug for nye huller i hans bil :-)
Jeg har købt et komplet tag til den, så de skal bare sættes i. Det er måske nemmere sagt end gjort.Den alvorlige del af processen er gået i gang. Glasfiberen der holder karrosseriet på rammen skal lokaliseres og fjernes, det er hverken kønt eller skønt.
Pedalerne skal væk, kobling og bremse er ikke det store problem. Speederen derimod vil ikke af, så der skal skæres lidt i glasfiberen rund omkring for at missionen skal lykkedes.
De tungeste løsdele skal også fjernes sæder, tank mm.
Jo mere jeg får taget fra hinanden, jo mere bliver jeg bekræftet i at det er den rigtige beslutning at skille den helt ad. De fleste beslag er rustet helt væk..
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.