-
ForfatterIndlæg
-
4. marts 2015 kl. 17:31 #97175
Morten S
22 IndlægOg nu til det sjove.
Karrosseriet skal løftes af. Jeg har overset noget, for knirker og knager til at starte med. Der går noget tid før jeg finder ud af at der sidder fire m6 skruer inde under gearstangen, som skal skrues ud :-D – Og wupti!!
Jeg starter med at lægge paller og hjul ind under karrosseriet for at langsomt adskille det og se om jeg har glemt noget. Jeg mangler kun nogen småting, det meste er eftermonteret ledninger som er kørt igennem bilen, dem vil der ikke blive brug for i fremtiden, så de bliver klippet. Det samme gør det møre ledningsnet til motoren, som heller ikke skal bruges igen, det var ikke originalt i forvejen fordi der er eftermonteret en K-jet indsprøjtningsanlæg på den.
Sammen med venner og naboer får vi den løftet fra hinanden.
4. marts 2015 kl. 18:06 #97183
Soren W
390 IndlægMere, mere… Hvad er next step? Bliver karossen stillet væk, mens du arbejder på chassis og mekanik, eller?
4. marts 2015 kl. 19:53 #97237
Morten S
22 IndlægNu står den der og ser uoverskuelig ud.. Så jeg må hellere skille den lidt mere ad. Jeg har på forhånd taget hundreder af billeder, både for at huske hvordan det hele sidder, men også som dokumentation for istandsættelsen.
Jeg fik endelig speederen, og den gennemgående aksel af – Jeg elsker min svejser :-)4. marts 2015 kl. 20:28 #97284
Morten S
22 IndlægSå kom der billeder nok i den forrige post :-)
Jeg anede at chassisnummeret ville forsvinde ved sandblæsning, det er ikke trykt særlig dybt i rammen, og ganske rigtigt, det er væk nu.. Heldigvis var jeg en tur forbi synshallen i Sønderborg, de sagde at det ikke betyder så meget når der ikke er betalt afgift af den. Det bedste jeg kunne gøre er at tage et stykke fladjern og banke chassisnummeret i, og svejse det på hvor chassisnummeret sad.
De afmonterede chassis er bliver sandblæst og malet med en 2K epoxy primer, klar til at få svejset det rust der måtte være.
Er der forresten nogen her der ved meget om Esbjerg maskin emalje, om det binder godt på epoxy primer?
I baggrunden på det første billede ligner det at bilen har hjul på. Det passer ikke helt, den står på en EU palle, og jeg har bare sat hjulene ind i skærmkasserne for at få den til at se lidt bedre ud :-)
15. marts 2015 kl. 13:39 #98189
Morten S
22 IndlægNu indhenter fortiden nutiden, og billeder vil kommer i en langsommere strøm.
Indtil nu er det gået forholdsvis smertefrit, det er dejligt når der er 2mm gods at svejse og slibe i :-)
Det forreste højre “rør” var gennemtæret. Jeg har jagtet sådan en rør gennem et stykke tid, og har været for nærig til at købe et på eBay og betale 20 euro i fragt. Jeg fandt et efter længere tids søgen, det stod lige ved siden af håndtaget til min lift..
Udskiftningen er simpel nok, afskær længde, lav jig, afskær gammel rør, rengør, påsæt nyt rør, svejs.Efter monteringen lavede jeg lige en helt uvidenskabelig rethedstest, til min store forskrækkelse kan jeg se at et rør ikke er helt lige når jeg står og flugter linjerne på det forreste og bageste rør. Flugter jeg andre lige linjer på bilen kan jeg se, at det heldigvis ikke er det rør jeg lige har sat på der er skævt, men det bageste. Sådan har det sikkert altid været, men jeg bliver nødt til at rette det inden chassisrammen skal males,
12. september 2015 kl. 00:18 #107967
Ole Wichmann
815 IndlægMorten, skal vi ikke snart have en opdatering i dagens anledning?
12. september 2015 kl. 09:18 #107981
Soren W
390 IndlægJa, og hvornår er vi klar til prøveturen?
4. oktober 2015 kl. 15:32 #108990
Morten S
22 IndlægAha! Jeg læste intro til forum og fandt en smartere måde at putte billeder ind imellem teksten, det andet gav ikke rigtig mening..
Nå!
Efter at have gået og kigget på det skæve rør besluttede jeg mig for at rette det op. Det har altid været skævt ab fabrik, så det må have gjort noget ved karosseri højden.
Næste trin er at male rammen over, for at gøre den ensfarvet over det hele. Det er noget giftigt stads de bruger til lastbil chassis rammer, og efter at have brugt det én gang uden maske med svimmelhed til følge, investerede jeg i en kulfilter maske..
Efter et par dage med rulle og pensel.
Det det er et ok resultat, ,men jeg er dog glad for den ikke er det første man ser.
Efter at have rengjort bærearme og diverse, kan jeg nu sætte de lækre SPAX fjedre og dæmpere på..
Desværre er jeg kommet til at vende de nederste bærearme forkert, så de må af igen..
Jeg når til forenden som står for en større tur end bagenden. Reaktions armene skal ændres fra at være monteret med gummibøsninger til nu at være “joints” som skulle give stærkt forbedrede køreegenskaber.. Det kommer jeg nærmere ind på.
Jeg starter med pakke mine forreste dæmpere ud, og opdager til min skræk, at den ene støddæmper er “læk” :-( Men jeg satser på den er dækket af en form for garanti..Det var alt for nu.
6. oktober 2015 kl. 10:26 #109077
Soren W
390 IndlægJamen så skal du til at montere. Er delene klar, eller skal de renoveres i takt med at de monteres på rammen?
7. maj 2016 kl. 18:33 #119188
Morten S
22 Indlæg@ Søren – Jeps der skal monteres på livet løs. Delene laver jeg hen ad vejen. Jeg ved ikke om det er den klogeste proces :-) Jeg kommer alligevel til at stå og mangle en underlig størrelse bolt, spændeskive eller møtrik som jeg har fået smidt væk eller ødelagt.
Montering af stumper på ramme:
Første skridt er at få bygget mig en sandblæserkasse af en rimelig størrelsen, og så er de jo godt man har et 3D tegneprogram.
Så kan man jo altid bruge naboens sandblæserpistol sammen med noget jern grit købt på eBay. Det fungerer fornuftigt sammen..
Derefter skal dele males have monteret nyt gummi og monteres.
Her er bagenden monteret op, det var ikke noget problem. Bortset fra at gevindet enten på bolten eller i hjulnavet var gået i udu, så jeg var nød til at skaffe en ny snit tap og bakke for at fikse det :-(

Forvognen er også næsten klar. Heldigvis har jeg en håndbog over hvordan det skal sættes sammen, det er dog til den ældre “3 huls” model, så ikke alting er som på min.
Min fremtidige plan er at montere stræberarmene med joints (ikke dem man ryger) i stedet for gummibøsningerne. Det gør de på racerbilerne.

Så har jeg snart et rullende chassis :-)
8. maj 2016 kl. 18:16 #119201
Morten S
22 IndlægSådan!
I går, så det umiddelbart ud til at være en smal sag at få hjul på i dag, men det viste sig at være mere arbejdstungt en beregnet.

Det giver et kæmpe motivationsløft at se hjulene monteret :-)
Næste opgave – At rydde op på værkstedet og Bremser!
8. maj 2016 kl. 21:17 #119203
Ole Wichmann
815 IndlægRydde op, hvor, hvad?
13. maj 2016 kl. 20:16 #119289
Claus Ebberfeld
604 IndlægUha, det ser lækkert ud. Hvor er karosseriet henne? Pas på det ikke ryger ud ved en oprydning!
3. juni 2016 kl. 21:12 #119947
Morten S
22 Indlæg@ Ole – Jeg fik ryddet godt og grundigt op, og nu roder det allerede igen :-D
@ Claus – Det er også lækkert, jeg blev nød til at hoppe op på chassiet den anden dag, og “Bumpe” støddæmperne. Bare fordi jeg kan..
– Der sker ellers ikke så meget lige nu. værkstedet er lige optaget af et andet projekt (ikke klassiker relateret).
Jeg har designet noget undervogns komponenter, som jeg skal have skåret og svejset. Så håber jeg det virker efter hensigten.God weekend!
5. juni 2016 kl. 16:48 #120020
Soren W
390 IndlægHvornår skal mekanikken monteres og hvad stand er den i?
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.