-
ForfatterIndlæg
-
13. juni 2019 kl. 18:18 #157676
steffenaalborg
15 IndlægDette indlæg er en oplevelse, som jeg har haft i forbindelse med min indtrædden på veteranscenen. Desværre er oplevelsen en af de dårlige. Jeg har købt en veteranbil hos en dansk forhandler inkl. 6 måneders garanti, da jeg er meget påpasselig – særligt når det handler om penge. Nu bliver det muligvis den dyreste bil jeg har ejet. Dette indlæg skal ses som en oplysning og jeg vil prøve, at holde det hele så objektivt som muligt, uagtet, at det har gjort rigtigt ondt hele vejen igennem med søvnløse nætter.
Jeg begyndt omkring årsskiftet, at lede efter en veteranbil til under kr. 100.000, som skulle være min første. Mine kriterier var: Forhandlerkøb med garanti, automatgear, benzin. Jeg kiggede både W126 og W123, men realistisk set ville det nok ende ud i en W123, hvis den skulle have garanti. Efter længere søgen på nettet fandt jeg flere køretøjer hos CC Garage, hvor jeg henvendte mig til forhandleren, som var repræsenteret af Hans Bo Jacobsen. Desværre var alle de køretøjer, som jeg var interesseret i alle solgte – hjemmesiden var bare ikke blevet opdateret (hvilket den stadig ikke er…).
Der gik lidt tid, hvorefter jeg blev kontaktat af Hans Bo Jacobsen igen, der havde fået en C124 og W123 til salg. Umiddelbart havde de ikke interesse, da C124 havde manuelt gear og W123’eren så lidt træt ud. Jeg kunne også se, at den tidligere havde haft kommentarer til syn. Dog fortæller han mig i telefonen, at det er noget af det flotteste, som han har haft til salg, samt, at han kan lave den til en sindssygt god pris. Vi aftaler, at skrives ved, da det muligvis kan have interesse. Alt rust er også lavet, hvor det sidste er under udbedring mens vi taler sammen. Den 29. januar får jeg en mail, hvor Hans Bo Jacobsen skriver, citeret: ”Som sagt tidligere på telefonen i dag, gik vi amok i den sølvfarvede 123 Jeg kan nu bekræfte at den er total uden opkog og gennemtæringer. Det er udført fagligt korrekt og derefter malet. Det er en fin bil som jeg mener kan slå alt der ellers er udbudt til salg.”Jeg er interesseret i bilen, så vi aftaler, at jeg skal komme og se den og evt. køre den hjem weekenden efter. I mail fra Hans Bo Jacobsen d. 31, skriver han vedr. aftalen, citeret: ”Hermed er der meldt klar på 230/123 Opkog gennemtæringer fjernet og malet. Nyserviceret på motor, filtre olie mm. Justeret choker (var for fed) Nye viskerblade. El bag rude kontakt skiftet Osv Tidligere har vi skiftet støddæmpere mm. Er en fornøjelse at køre, ingen forkerte lyde og funktion.”. Altså er bilen beskrevet skriftligt, således: ”Det er en fin bil som jeg mener kan slå alt der ellers er udbudt til salg. Er en fornøjelse at køre, ingen forkerte lyde og funktion.”. Den er endnu flottere, finere osv. beskrevet telefonisk, hvor der ikke lægges fingre imellem. Det fåes ikke bedre, hvorfor han også vil give garanti på den. Den fejler intet.
Jeg er stadig en smule nervøs, da jeg ikke har købt veteranbil før, herunder aldrig kørt en. Der er også langt fra Aalborg til København, så jeg er forberedt på, at jeg evt. skal køre retur uden bil. Telefonisk lufter jeg min bekymring, om hvorvidt der er noget, som jeg skal vide om bilen, inden jeg kommer over. Det er der ikke. D. 4. februar skriver Hans Bo Jacobsen til mig, citeret: ”Udstyr: Aut gear Tonede ruder Metallak Barock Alu fælge Købspris 65.000 plus levering A conto 20.000,- Beløbet er fuldt refunderbart hvis ikke bilen svare til beskrivelser og som aftalt pr telefon”
Ovenstående giver mig fuldstændigt ro i maven. Det var den forsikring jeg havde brug for – og endda på skrift. Jeg indbetaler depositummet og kører til Sjælland for, at prøvekøre og købe bilen. Adressen er et stort gårdlignende hus med tilhørende lagre og opmagasinering. Der holder en masse biler udenfor. Vi bliver mødt af Hans Bo Jacobsen, som viser bilen frem. Han fortæller, at alt er originalt og den er totalt i orden. Vi tænder den og kører en tur i den. Da vi drejer ud af vejen lyder der er voldsomt ”KLONK” fra bagtøjet. Jeg er ikke bilkyndig, så der blev naturligvis spurgt ind til det. Hans Bo fortalte, at det var pga. helt nye fjedre, som lige skulle ”sætte sig”. Fint – der var også oplyst, at der var kommet helt nye fjedre på. Bilen kørte udemærket, men da vi kom tilbage havde mislydet gjort mig nervøs. Vi blev tilbudt, at køre ned til hans værksted, hvor hans mekaniker kunne tjekke, om der skulle være noget. Dette tilbud takkede jeg ja til. Mekanikeren forsikrede os om, at der intet var galt overhovedet. Vi kom retur til Hans Bo, som nu ville have kr. 2.500 oveni prisen for ”levering”. Dette var jeg uforstående for, da bilen overhovedet ikke var støvsuget, den var på reservetanken og der var allerede nummerplader på. Han hev så en faktura frem, hvor man kunne se, at de havde brugt over kr. 12.000 på, at gøre den klar til salg. Meget modvilligt måtte jeg betale dette ekstra beløb. Han havde skrevet + levering i salgsmaterialet, men jeg havde ingen forestilling om, at det kunne beløbe sig i så meget.
Jeg får bilen kørt ned på tankstationen og tanker den for kr. 700. Herefter kører jeg hele vejen hjem – der er lettere støj (især en voldsom pivelyd) og rystelser på motorvejen, men igen, jeg regner med, at det er normalt for en gammel bil. Det er trods alt, det fineste til salg, som jeg har købt. På tankstationen ringer Hans Bo Jacobsen til mig. Han vil lige sikre sig, at det var en straksoverførsel jeg havde lavet med betalingen, da han ikke kunne se pengene. Det vidste jeg ikke det skulle være, men det måtte jeg så lave. Da jeg rammer byen i Aalborg oplever jeg, at bilen ligesom springer et motorslag over. Ligesom den ikke får tænding på en enkelt cylinder en gang imellem. Dagen efter skriver Hans Bo Jacobsen en mail til mig. Han kan ikke se, at bilen er omregistreret – det vil han gerne have, at jeg bringer i orden. Dette bringer jeg i orden, men skriver også: ”Det eneste der er træls er, at den hviner rigtigt meget fra generatoren, ligesom vi talte om udenfor. Det er meget højt, så højt at passagererne har kommenteret på det med det samme. Er der noget jeg selv kan gøre for, at det stopper? Der er enkelte gange hvor den motorbanker, men jeg tænker, at det er normalt for en bil af den alder?” Jeg spørger som jeg gør, da jeg mildest talt er nervøs for, om jeg nu har købt et sminket lig. Hans Bo Jacobsen ignorerer min mail. Nu er der jo omregisteret og betalt. Jeg lever umiddelbart med støjen og motor-”banken”.
Det første store problem opstår nu. Jeg kørte bilen til første service i marts. Her var der følgende problemer med bilen: Dårlig starter, får ikke ordenligt fat (jeg troede, at bilen skulle tørne mange gange pga. den alder – altså, at det var normalt), midterophæng på kardan er totalt ødelagt, voldsomt oliespild fra motoren, særligt fra ventildæksel og benzinpumpe, forhjulene hænger i bremsen, stødpude mangler bag, hylen fra motor (han mistænker kilerem eller vakuum). Min mekaniker mener, at det bliver en større omgang, så jeg skal få reklameret til CC Garage. Min reklamation bliver dog ignoreret. Jeg rykker løbende dagligt helt indtil d. 4. april. Jeg er så bange for, at Hans Bo Jacobsen er gået under jorden eller ignorerer mig, men jeg må bare være vedholdende. Jeg får fat i ham pr. telefon, hvor han fortæller, at der har været noget familiemæssigt. Han forsøger, at forklare, at bilen er gammel osv. og at alle de nævnte ting er sliddele, som jeg selv skal betale. Dette kan slet ikke komme på tale. Vi aftaler, at jeg sætter arbejdet i gang med ophæng, kilerem og bremser, samt, at han skal betale. Arbejdet er færdig fra mekanikeren d. 5. april, hvor jeg lægger ud – mekanikeren skal ikke have et udestående på kr. 4.000 pga. mig. Nu er Hans Bo Jacobsen dog ikke til, at komme i kontakt med. Jeg rykker dagligt på mail, sms og telefon, men uden held.
På daværende tidspunkt havde jeg rigtigt ondt i maven. Den 23. april sker der så det, at bilen ikke vil starte. Jeg skriver derfor en mail til begge mailadresser tilknyttet virksomheden: ”Bilen kan nu ikke starte. Dette vil jeg gerne reklamere over – det kunne evt. være den tidligere nævnte meget slidte starter, som nu har sat af. Eftersom du har ignoreret alle henvendelser efter sidst vi talte sammen, er denne reklamation også en del af klagen hos Ankenævn for Biler. Hvis du ikke reagerer på denne henvendelse, så vil jeg få reparationen udført, hvorefter jeg påklager betaling af fakturaen. Jeg ser gerne evt. henvendelse skriftligt som tidligere nævnt.” Der kommer ingen svar. Jeg undersøger virksomheden på nettet, hvor jeg kan finde frem til, at direktøren i virksomheden er en ”Michael Roepstorff”. Jeg kontakter ham pr. e-mail med vedhæftet af al tidligere korrespondance, citeret: ”Hej Michael Jeg kan se, at det faktisk er din virksomhed. Derfor kommer al fremtidig henvendelse til, at køre forbi dig. Vil du venligst ringe mig op, så vi kan finde en løsning på mit tilgodehavende og fremtidige reklamationer? Klagesagen er oprettet (jeg formoder, at du er blevet orienteret via e-boks) og udarbejdelse af stævning hos advokat er påbegyndt. Din ansatte / bekendte Hans Bo er som gået under jorden, da det kom til betaling mv”. Umiddelbart lige efter bliver jeg ringet op af Hans Bo Jacobsen. Han havde haft nogle familiære problemer, som han helst ikke ville ind på. Selvfølgelig skulle bilen laves, men det indlæg jeg havde lavet på ViaRETRO, skulle først fjernes. Jeg sagde til ham, at han skulle betale for den første rep., samt love mig, at det andet var for hans regning. Så fortalte han, at starteren var en sliddel. Dog argumenterede jeg for, at en bil der ikke kan starte kort til efter køb, måtte være indehold i reklamationsretten. Han ville have ViaRETRO-indlægget væk, hvorefter, han ville betale. Han skrev i en mail d. 26. april, citeret: ”Overført beløb som aftalt. Som aftalt trækker du bil klage sagen tilbage, samt skriver ind på Via Retro at sagen er løst. Jeg afventer at høre om hvad der er gjort ved starteren, og hvad det koster.” Jeg måtte derfor trække mit indlæg tilbage, så jeg kunne få min bil på vejen igen.
Nu kommer vi til det store problem, som har ødelagt alt for mig. Jeg har bilen til mekanikeren igen, da klonk-lyder fortsætter og bilen taber olie når den holder stille. Den bremser heller ikke for godt. Bilen er også indkaldt til syn. Min mekaniker ringer mig op, og indleder med: ”Steffen, den er helt gal. Det her kommer til, at stikke helt af. Jeg har undersøgt kloklyden, hvor jeg har haft hjulene af og den er fuldstændigt gennemtæret. Vi skal have fundet ud af, hvad vi gør, for bilen kan ikke synes og vi er altså over købsprisen for reparation”. Mit hjerne synker helt i gulvet. Vi aftaler, at han skal lave et overblik over, hvad der skal til for, at få den synet, hvor jeg til gengæld skal kontakte forhandlere, CC Garage. Jeg henvender mig til Hans Bo Jacobsen pr. SMS, som skriver ”Ikke godt, vi må have den over, så kan jeg se på den efter pinse”. Jeg spørger ham, hvordan jeg skal få den over til ham, når den ikke kan synes eller er forsvarlig, at køre i. Jeg skriver til ham, citeret: ”Hvordan løser vi det her på en ordentlig måde? Jeg er villig til, at dele omkostningerne til en autotransporter. Det skal dog ikke betyde, at jeg ikke er dybt utilfreds / skuffet over hele forløbet i sin helhed”. Han svarer: ”Reglerne er klare, jeg skal udbedre fejlen uden beregning, men du skal betale transporten.”.
Jeg vender det hele med min far og min mekaniker. Mekanikeren siger, at den vil koster over kr. 20.000, at få synes, men det er uden udbedring af oliespildet. Dog mener han ikke, at synsmanden nødvendigvis opdager det. Motoren skal dog pakkes om i nærmeste fremtid, hvilket bliver virkelig omkostningstungt – han mener ikke, at det kan betale sig, og anbefaler, at returnere bilen som tilbudt i salgsmailen fra Hans Bo Jacobsen. Min far er enig. Dette vil kun fortsætte, og glæden ved bilen er totalt væk.
Jeg skriver til CC Garages forskellige mails samlet, at jeg vil returnere bilen, som tilbudt ved købet. Han svarer, at det slet ikke kan komme på tale, herunder, at: ”Vedr refundering : Du betalte 10.000,- i depositum for at holde bilen indtil du godkendte bilen. Det var alene Depositum der var refunderbart hvis du ikke godkendte bilen”. Nu er depositummet altså også pludseligt kr. 10.000 mindre. Nu er det så pludseligt kun kr. 10.000, som kan refunderes, men det var kun på dagen – altså står jeg nu med et køretøj som ikke kan synes, er rustet i stykker, kan ikke bremse, skal pakkes fuldstændigt om pga. oliespild og har flere mislyde. Dette køretøj var det fineste til salg, som kunne slå alt andet der var udbudt.
Jeg fik min mekaniker til, at lave et tilbud på, hvad det vil koste, at syne bilen uden, at pakke motoren om. Lidt over kr. 20.000 bliver det. D. 12. juni skriver jeg til CC Garages mails og til direktøren i virksomheden: ”Jeg ønsker ikke, at I skal ”lave bilen”, da det tydeligvis er vidt forskellige verdener vi lever i, når en bil der skal repareres for kr. 30.000 indenfor de første 3 måneder (en bil til kr. 67.500), er det fineste på markedet. I har tilbudt refundering af det fulde beløb, hvilket jeg vil benytte mig af. Det står direkte i købstilbuddet – ingen steder noget om, at det nu pludselig kun er depositummet, hvilket dog er utroligt belejligt i denne situation. Oplys adresse hvor køretøjet kan autotransporteres hen.” Han svarer: ”For en uge siden var bilen så ringe at den skulle skrottes !! og det ikke kunne svare sig., Det var hvad du skrev til mig. Det har ændret sig. Jeg har nu set det tilbud som du har fået udfærdiget.. Men du er forkert på den på flere punkter. Depositum kr 20.000,- som var refunderbart, var alene for at reservere bilen til dig, indtil du godkendte bilen Vedr Slutseddel Iflg dansk lov er berettigede reklamationer med fejl som skal udbedres. Det skal ske på vores værksted eller et værksted vi anviser. Du kan ikke annullere handlen på de fejl du har påpeget. Desuden er der i overslaget også indregnet syns omkostninger mm. som alene påhviler dig. Vi har bærearme og alt hvad der ellers skal bruges til at få din bil gjort i orden. Få den over til os, så vi kan reparerer bilen inden det bliver ferie tid. ”Måden hvorpå der svares lyder det for mig som, at han godt ved, hvad der er lovet, men han også ved, at jeg ikke har råd til 2 x autotransport til Sjælland, hvis det hele skal give mening. Herunder, så er jeg bange for, at den bliver sminket igen, hvorefter han får den synet ved en ”kammerat”. Min sidste henvendelse, som ikke er besvaret endnu lyder: ”Det er fint med lov om reklamationsret, problemet er bare, at I har tilbudt refundering, hvis køretøjet ikke lever op til forventningerne. I kan ikke fraskrive Jer dette på noget måde, når det står på skrift. Jeg er den svage part i denne sammenhæng, husk nu det. Mht. til skotning: Tilbuddet er uden udbedring af oliespild. Her skal motoren sandsynligvis pakkes om, hvilket du nok ved, hvad koster. Prisen på bilen var kr. 67.500, som efter næste rep. ville stå i næsten kr. 30.000 i reparationer UDEN stop af oliespildet. Så er vi på skrot- værdien, så det holder fint vand. Så der er ingenting der har ændret sig. Jeg er også nysgerrig på, om I helt oprigtigt mener, at det er den fineste, som kan slå alt der var til salg på daværende tidspunkt, eller om det var løgn? Venligst oplys hvortil køretøjet skal returneres, samt tidspunkt for overførsel af beløbet.”
Når jeg genlæser hvad jeg selv skriver, så er jeg skræmt over, hvor forløbet er nået til. Jeg er utroligt mild i min udtryk normalvis, men jeg er så bange for det fremtidige forløb med den her bil. Den holder lige nu ved min mekaniker, hvor den som minimum skal laves for kr. 20.000. Jeg har altså ingen bil længere.
Dette er så historien, desværre. Gode råd er velkomne – jeg er fuldstændigt ødelagt af det her, som skulle være min første veteranbil. Det eneste det har givet mig, er søvnløse nætter og økonomiske bekymringer. Det står klart for mig, at garantien blev lovet, da det var klart, at jeg ikke ville kunne autotransportere køretøjet til Sjælland for udbedring hver gang, så det var en falsk tryghed. Nu står jeg bare tilbage uden bil og en kæmpe regning for, at få den på vejen igen.
13. juni 2019 kl. 18:19 #157677steffenaalborg
15 IndlægTilføjelse: Beklager formatteringen, indlægget er skrevet andetsteds, da det var for langt til, at jeg turde skrive det i browseren.
14. juni 2019 kl. 09:59 #157712
Erik Bossing
37 IndlægSÅ fortsætter “sagaen” Om Hans Bo Jacobsen (HBJ) – desværre… !
Det er helt forståeligt, at nogle er trætte af at læse negative indslag på ViaRetro og andre fora, men ovenstående beviser vist uden tvivl, at det desværre fortsat er nødvendigt at “holde gryden i kog” mht. at advare på det kraftigste mod at handle med HBJ. (Ellers må man springe indlæg over !)
Jeg tillader mig at være meget ked af det på Steffens vegne, da jeg forudser en meget lang og sej kamp, for at få enten bilen i den lovede stand, eller pengene tilbage for handlen. Det sidste er nok nærmest en umulighed, med hans historik omkring betalinger til kreditorer ! OG det faktum at alle sønnens selskaber er under massivt økonomisk pres fra flere kreditorer gennem fogedretssager, med store gældsposter. (6 kendte sager pr. 14/6-19)
Jeg vil glæde mig helt enormt meget til den dag, hvor vi ikke længere skal skrive/tale om HBJ, og han blot er et dårligt minde i klassiske bil kredse, forretningsmæssigt.
Og lad os så komme ud og nyde vores biler, når vejret er til det….. :-) :-)
Håber at det også kan lykkes for Steffen !14. juni 2019 kl. 12:19 #157713
H.P Thygesen
34 IndlægSteffen vil ikke gøre tingene dårligere end de allerede er, men som ny i trafikken med gamle biler – BURDE du ha taget en god klassisker bekendt med på turen – håber du lykkes, at finde eller genfinde glæden ved gamle biler
14. juni 2019 kl. 14:25 #157714jakob356
170 IndlægSkræmmende læsning, man får helt ondt i maven af. Tak for at dele oplevelserne.
15. juni 2019 kl. 00:12 #157718Erik II
29 IndlægSteffen, er du medlem af FDM, så du kan få hjælp af deres juridiske afdeling, eller kan du melde dig ind og få hjælp til en sag, der opstod før indmeldelsen?
Du bør overveje at få hjælp af den fjerde statsmagt.
Du bør overveje at indbringe sagen for Forbrugerklagenævnet.
HBJ er vist arrangør af Toldboden Copenhagen Classic hver tirsdag kl. 17. Det ville være skønt, hvis hver eller hveranden bil havde en udskrift af Steffens indlæg siddende på indersiden af en siderude.15. juni 2019 kl. 10:04 #157759
Søren Navntoft
326 IndlægJeg har tilladt mig at ændre på formatteringen af Steffens indlæg, så det er nemmere at læse.
Det er kedeligt, at denne historie om hovedpersonerne i Steffens historie ingen ende vil tage. Som flere måske har bemærket, har vi lukket for yderligere kommentarer på de andre tråde om emnet. Det så ikke ud til at der kom flere relevante og nyhedsværdige indlæg.
Denne tråd er ser nu ud til at være væsentlig for emnet og vi lader derfor kommentarsporet stå åben indtil videre.
15. juni 2019 kl. 12:40 #157762
Klaus R
143 IndlægHere we go again – og desværre intet nyt under solen. FDM tager ikke sager for ikke-medlemmer, eller sager der er opstået inden en indmeldelse. Men spørger man i deres juridiske afdeling, kender de benævnte personage endog særdeles godt, og har gjort det i snart fire årtier. Det samme gør sig gældende i Forbrugerklagenævnet, så ingen af disse vil reelt kunne hjælpe med noget som helst.
Ingen retsinstanser er gearet til at klare denne type folk, hvilket turde være bevist med antallet af sager og domme, der i praksis ikke har stoppet manden fra at fortsætte med at drive forretning.
Den fjerde statsmagt har jo kun interesse i nyheder og katastrofer, og har desuden behandlet manden så mange gange, at det nok hverken er interessant, eller salgsfremmende, at køre endnu en omgang.Det mest effektive vil være en regulær boykot at Toldboden så længe de fastholder samarbejdet med bemeldte arrangør men dertil er alt for mange ligeglade, og nogle bakker ligefrem op om ham.
Ideen med at udskrive indlægget, og sætte det indvendigt på bilruderne vil sikkert også være ret effektiv (er der nok tilslutning til noget sådant, vil selv underegnede overveje at bryde alle principper, og køre til Toldboden på tirsdag), og kunne jo udvides med at give udskrifter til de ansvarlige for Toldboden. Det kunne måske også udløse en situation, hvor en ny arrangør kunne overtage.15. juni 2019 kl. 16:17 #157763Jens Pfingstl
64 IndlægDe er godt nok flyttet 3-4 gange siden dette indslag fra 2014, men “konceptet” lader til at være det samme…..
“Same procedure as last year” (90 års fødselsdagen)
https://www.tv2lorry.dk/nyheder/03-12-2014/1930/fdm-anklager-bilhandler-svindel?v=0_hhbikxk3
Det er skræmmende !!!!
15. juni 2019 kl. 17:13 #157764steffenaalborg
15 IndlægJeg tillader mig at være meget ked af det på Steffens vegne, da jeg forudser en meget lang og sej kamp, for at få enten bilen i den lovede stand, eller pengene tilbage for handlen….!
Jeg har desværre også den formodning, at dette bliver en af de længere kampe. Dog giver jeg aldrig op, men vil derimod gøre alt hvad jeg kan for, at få det, som jeg er blevet lovet. Hele købet af bilen var baseret på sikkerheden om, at den kunne returneres, hvis der viste sig, at være problemer. Herudover vil jeg, uagtet lovning om returret, mene, at enhver forhandler med moralen i orden, ville tage køretøjet tilbage. Det ville jeg selv gøre i en privathandel.
Steffen vil ikke gøre tingene dårligere end de allerede er, men som ny i trafikken med gamle biler – BURDE du ha taget en god klassisker bekendt med på turen – håber du lykkes, at finde eller genfinde glæden ved gamle biler
I det ulidelige klare bagklogskabslys er jeg enig. Det var en fejl af mig, men jeg blev simpelthen lovet på skrift, at køretøjet var det flotteste på markedet og returnerbart. I fremtiden vil jeg tage en kyndig med på vejen – især hvis det omhandler veteran.
Steffen, er du medlem af FDM, så du kan få hjælp af deres juridiske afdeling, eller kan du melde dig ind og få hjælp til en sag, der opstod før indmeldelsen?
Du bør overveje at få hjælp af den fjerde statsmagt.
Du bør overveje at indbringe sagen for Forbrugerklagenævnet.
HBJ er vist arrangør af Toldboden Copenhagen Classic hver tirsdag kl. 17. Det ville være skønt, hvis hver eller hveranden bil havde en udskrift af Steffens indlæg siddende på indersiden af en siderude.Jeg har allerede kontaktet FDM, som gerne vil tage sagen, hvis blot jeg melder mig ind. Dette vil jeg gøre. Herudover har jeg også kontaktet en advokat, som jeg har anvendt til en reklamation omkring et andet køretøj (omhandler noget helt andet). Han har allerede nu sagt, at det står klokkeklart, at jeg har ret til, at returnere køretøjet. Han siger særligt to ting: Jeg har fået det på skrift, hvor han læser det på samme måde som jeg. Er der tvivl, så har den svage part, forbrugeren, ret. Han vil gerne tage sagen for mig, og jeg skal tage med ham i den kommende uge. Desværre ser det ud til, at ”virksomheden” er ret ligeglad med stævninger. Mht. Toldboden, så overvejer jeg selv, at møde op en dag. Det skal dog gøre på den rigtige måde, så jeg afventer lige advokat, FDM mv..
Jeg har tilladt mig at ændre på formatteringen af Steffens indlæg, så det er nemmere at læse.
Det er kedeligt, at denne historie om hovedpersonerne i Steffens historie ingen ende vil tage. Som flere måske har bemærket, har vi lukket for yderligere kommentarer på de andre tråde om emnet. Det så ikke ud til at der kom flere relevante og nyhedsværdige indlæg.
Denne tråd er ser nu ud til at være væsentlig for emnet og vi lader derfor kommentarsporet stå åben indtil videre.
¨
Tak for hjælpen, jeg kunne desværre ikke selv finde ud af, at redigere det efter oplaget. Denne tråd skal helst ikke dreje i retning som tidligere, da jeg helt oprigtigt søger råd og vejledning fra andre. Jeg håber inderligt, at mit indlæg giver input til min videre kamp. Al hjælp og vejledning / råd modtages med kyshånd.…Den fjerde statsmagt har jo kun interesse i nyheder og katastrofer, og har desuden behandlet manden så mange gange, at det nok hverken er interessant, eller salgsfremmende, at køre endnu en omgang.
Det mest effektive vil være en regulær boykot at Toldboden så længe de fastholder samarbejdet med bemeldte arrangør men dertil er alt for mange ligeglade, og nogle bakker ligefrem op om ham.
Ideen med at udskrive indlægget, og sætte det indvendigt på bilruderne vil sikkert også være ret effektiv (er der nok tilslutning til noget sådant, vil selv underegnede overveje at bryde alle principper, og køre til Toldboden på tirsdag), og kunne jo udvides med at give udskrifter til de ansvarlige for Toldboden. Det kunne måske også udløse en situation, hvor en ny arrangør kunne overtage.Jf. min advokat, så er det en sag ved byretten, hvis ikke der leves op til det lovede. Jeg har stadig troen på, at Hans Bo Jacobsen eller direktøren i den virksomhed han er ansat i, vil gøre det rigtige. Jeg forstår heller ikke, at de ønsker omtale som denne.
Resume:
Jeg har kontaktet advokat, FDM og forhørt mig hos Ankenævn for Biler, hvor sagen kører sideløbende. Her er sagsbehandlingstiden dog lang, og min advokat har oplyst mig, at det ikke nødvendigvis betyder efterlevelse, at afgørelsen træffes til min fordel. Her vil man efterfølgende skulle stævne virksomheden, hvorfor blot kan starte med det. Det er stadig i opstartsfasen, men jeg håber, at få mere forsikring på fremgangsmåden i den kommende uge.
Denne tråd skal ikke omhandle gamle historier om Hans Bo Jacobsen, eller tilsvininger. Jeg ønsker blot, at ende et sted, hvor han tager køretøjet tilbage som lovet – alternativt betaler et værksted i Aalborg for, at få bilen i den lovede stand. Men så er avancen nok væk, også selvom der er taget et ”spændende” klargøringstillæg.
God weekend til alle – jeg fortsætter kampen. Jeg kommer ikke til, at lade sagen ligge pga. udmattelse eller andet, for jeg mener helt ærligt, at den er soleklar.
17. juni 2019 kl. 14:40 #157782steffenaalborg
15 IndlægHermed en kort opdatering af sagen forløb, da der nu er dukket en ny oplysning om.
Den udbedring af defekt starter, som Hans Bo Jacobsen ville betale for, hvis jeg slettede det tidligere indlæg på denne side, er aldrig blevet betalt. Min mekaniker har netop oplyst mig, at han ingen penge har fået. Så jeg er nu yderligere snydt kr. 4.000, som han direkte lovede, at betale. Jeg betaler selvfølgelig min mekaniker, men jeg er godt nok rystet, hvordan man kan få sig til, at direkte lyve om en betaling.17. juni 2019 kl. 17:10 #157783Shadows
2 IndlægDet har vel aldrig været anderledes at hvis en bil skal repareres hos forhandler ifm garanti, så er det forhandleren der anvisers sted eller hos dem selv. Det jo ikke forhandlerens skyld at kunden bor langt væk.
Hvis man er meget påpasselig med penge forstår jeg altså ikke at man blindt tror på en sælger man ikke kender. Han er jo ikke din ven, men en som lever af at sælge sine varer. Det kan man så selvfølgelig gøre på enten fin vis eller umoralsk vis. Men det er alstå “bare en brugtvognsforhandler”.
Selv om der skal laves for 50% af en bils værdi, når det er en veteran, er det ikke fordi den skrotklar.
17. juni 2019 kl. 17:11 #157784Shadows
2 IndlægDet har vel aldrig været anderledes at hvis en bil skal repareres hos forhandler ifm garanti, så er det forhandleren der anvisers sted eller hos dem selv. Det jo ikke forhandlerens skyld at kunden bor langt væk.
Hvis man er meget påpasselig med penge forstår jeg altså ikke at man blindt tror på en sælger man ikke kender. Han er jo ikke din ven, men en som lever af at sælge sine varer. Det kan man så selvfølgelig gøre på enten fin vis eller umoralsk vis. Men det er alstå “bare en brugtvognsforhandler”.
Selv om der skal laves for 50% af en bils værdi, når det er en veteran, er det ikke fordi den skrotklar.
Men jeg ønsker bestemt Steffen held og lykke med at få en fin mercer på gaden :-)
17. juni 2019 kl. 17:26 #157785steffenaalborg
15 IndlægDet har vel aldrig været anderledes at hvis en bil skal repareres hos forhandler ifm garanti, så er det forhandleren der anvisers sted eller hos dem selv. Det jo ikke forhandlerens skyld at kunden bor langt væk.
Det var netop i denne forbindelse, at vi aftalte, at anvende mit værksted til starteren og de andre rep.
Jeg var ikke bekendt med, at man kunne forvente af ”bare en brugtvognsforhandler”, at man kunne love noget på skrift og pr. telefon, hvor det så ender med, at være anderledes. Lovningen om fuld garanti og ret til returnering af bilen var hele præmissen for købet. At man kan løbe fra en skriftlig aftale i praksis var mig desværre ikke bekendt, men der mangler jeg åbenbart jf. dig erfaring i bilverdenen.
Den er i skrivende stund repareret for ca. kr. 10.000, hvor den skal laves for minimum kr. 20.000 + ompakning af motor, som jeg jf. mekaniker kunne forvente blev meget dyrt. Bilen har kostet kr. 67.500.
Jeg forstår godt, hvad du skriver i dit indlæg med brugtvognsforhandlere mv., men det tangerer jo til noget lidt andet, når der loves en ting, men man i realitet køber et køretøj, som man ikke kommer til, at køre rundt i den nærmeste fremtid.
Køretøjet (det fineste, som kan slå alt der er til salg) holder i skrivende stund stadig blot stille, hvor virksomheden ikke svarer telefonisk og på SMS / mail.
17. juni 2019 kl. 17:26 #157786steffenaalborg
15 IndlægMen jeg ønsker bestemt Steffen held og lykke med at få en fin mercer på gaden :-)
Selvfølgelig tak for denne kommentar, jeg håber på det bedste.
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.