Forum Introducér dig selv og din bil Ruben – BMW E21 320-6
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    ruldal
    148 Indlæg

Hej. Jeg har fulgt med på sidelinjen herinde noget tid, nydt de gode artikler og videoer.

Derfor ville jeg også gerne hilse på. En måske lidt atypisk bruger, jeg er 36 år, og er vild med retro biler.

Min kærlighed for klassiske biler, især i subgenren “youngtimer” biler fra starten af 70´erne til midt 80´erne har jeg sådan set hele tiden haft. Som mange andre i min generation kunne man da jeg var “knajt” og ville være noget ved musikken enten køre i en Golf 2, eller en Opel Manta B. Det blev sidstnævnte.
    Det resulterede i at min lidt yngre bror også blev bidt godt og grundigt af retro-bakterien, og hans første bil var en Opel Manta A fra 1971 som han iøvrigt stadig har.

Det sparkede en biloplevelse igang som fokuserede meget på Opel for mit vedkommende som varede indtil for 5-6 år siden. I den tid har jeg haft adskillige Manta´er både A og B modeller, Opel Rekord, og til slut en meget meget fin Opel Monza. Monza´en var helt original, 89.000km på klokken og med service hver 6. måned fra 1979 til 2004 med samme ejer. Dét var virkelig en fin bil.

Under triste omstændigheder var jeg nødsaget til at sælge bilen i 2011, og har siden manglet en retro-bil i mit liv.

I 2013 fandt jeg et potentielt projekt, omend i en anden klasse og mærke, nemlig en VW Derby mk1. En sjælden bil efterhånden. Men pengene var ikke til det og denne var jeg også nødt til at gå af med.

I år fandt jeg så en bil som har stået på ønskesedlen i rigtig lang tid. Nemlig en BMW E21 fra 1981. Det var lidt et tilfælde jeg kom til at eje den, og der var bestemt også tider hvor jeg overvejede at droppe projektet.

På papiret lyder det ikke så slemt. Den havde gået 165.000km originalt, en original Bavaria model med nakkestøtter i bag, velour sæder og elektrisk skydesoltag.
    Desværre er kilometer ikke alt når bilen har stået og rådnet i en gårdsplads de foregående 4 år.

Så under istandsættelsen som tog 4 måneder i sommers blev der skiftet mere plade en der bruges til at bygge et Mærsk skib med. Godt 3 kvadratmeter karosseriplade blev brugt, dertil paneler, skærme for og bag, bagpaneler, dørbunde og meget meget mere.

Bilen blev malet for en måneds tid siden, og jeg er i dag rigtig glad for den.

Det er en ofte overset og glemt bil. E21´eren var den direkte efterfølger til den velkendte BMW 2002, og den første til at bære “3” navnet. Jeg er overbevist om at jeg tror der er bevaret flere 2002´ere i Danmark, end E21´ere.

Det skal da også siges at en E21 er dygtig til at ruste, men er på ingen måder afskrækkende. Det er Tysk ingeniørmekanik når det er bedst. Alt er lavet til at fungere, ud fra devisen : Keep it simple , eller Alles einfach machen. Det betyder at karosseriet er nemt at gå til, det er enkelt, der er ikke nogle clips her og der der knækker og er trælse at få fat i, der er skruer, møtrikker og bolte, og så virker det.

Bilen er meget driftsikker, og med M20 motoren fra BMW som hvis den ellers behandles godt, og får lov til at varme godt op i et stille tempo før der strækkes ben, kan køre til tid og evighed. Bilen er født med den store Getrag 260 gearkasse med 5 gear, og den følger nemt moderne trafik med 122hk til godt 1000kg bil.

Pladsen i kabinen på sådan en er ikke overvældende stor, men til gengæld er kabinen designet så selv en høj person kan køre sædet ret langt frem uden at få knæene i karamboulage med instrumentbordet.

Det gode ved den er også at alt er simpelt og funktionelt. Og langt det meste kan repareres. Et godt eksempel er nødblinkskontakten som er notorisk kendt for at gå i stykker på en E21. Selv denne kontakt kan nemt skilles ad og repareres ved blot at dreje på en plastic-dup, samles og så vil den fungere perfekt de næste 50.000km.

Original eller modificeret ?

Det er altid spørgsmålet. Jeg finder fordele og svagheder ved begge dele.

En bil der er blevet svejst i, skiftet skærme på og lakeret om er i min optik ikke længere original. Den Opel Monza jeg ejede var original, den havde ikke set et svejseværk siden den var i Rüsselheim i 1979 for at blive samlet på fabrikken, og den trængte heller ikke til at møde svejseværket igen. Derfor var det en meget fin original bil, der skulle holdes sådan.
    E21´eren som jeg har ville 9 ud af 10 have smidt ud eller brugt som donorbil, der er skiftet mere plade end der er blevet beholdt, så det giver som jeg ser det plads til at lege.
    Jeg har altid været stor fan af historisk motorsport, og har været med som tilskuer i både København og Århus, samt diverse løb på Padborg Park og Jyllandsringen.
    En E21 Gruppe 2 er det jeg sigter efter at svinge min E21´er op til at ligne, så planen er at bygge den op som en Gruppe 2 replika. Jeg håber at kunne køre noget historisk enten rally eller hillclimb med den næste år. Det må tiden vise.

Indtil da, håber jeg i vil tage godt imod en E21 som er blevet reddet fra produkthandlen :)

Med venlig hilsen
    Ruben Uldal

Attachments:
    Jens Langdahl
    731 Indlæg

Velkommen til Ruben! Jeg tog kørekort i en spritny E21, en Reseda Grün 320’er, og kan sagtens følge din begejstring. Dejligt køretøj og dejligt at du har reddet en af de få tilbageværende.

Kai
    583 Indlæg

Superfed historie, tak for det.

ruldal
    148 Indlæg

Tak :)

Ja det er en rigtig sjov bil.

Denne bil er originalt fra fabrikken leveret som Opalgrünmetallic, ikke umiddelbart den mest ophidsende farve på paletten, og med grøn kabine og grøn tonede vinduer hele vejen rundt.

På et tidspunkt er en tidligere ejer blevet så træt af den grønne kabine at man har sat grå sæder i, sorte dørsider og sidebeklædninger i bag, og så har man forsøgt at farve hattehylde og gulvtæppet. Det er lykkedes meget fint, dog var hattehylden træls at se på så den har jeg selv ombetrukket i sort.

Jeg valgte en ganske almindlig RAL 9010 hvid til den da den skulle males om. Til dels fordi det klæder en E21 rigtig godt i hvid, (det er jo trods alt BMW´s sportsfarve) og så fordi jeg selv skulle male den, og jeg lod mig fortælle at fejl ikke træder så meget igennem i en hvid lakering. Det må jeg give dem ret i, er selv ret imponeret over resultatet. Det er bestemt ikke en show N´shine lakering, men den er der, og der er glans uden løbere :)

Her et billede af hvordan den så ud for 4-5 måneder siden.

Puha :D

ruldal
    148 Indlæg

Tak :)

Ja det er en rigtig sjov bil.

Denne bil er originalt fra fabrikken leveret som Opalgrünmetallic, ikke umiddelbart den mest ophidsende farve på paletten, og med grøn kabine og grøn tonede vinduer hele vejen rundt.

På et tidspunkt er en tidligere ejer blevet så træt af den grønne kabine at man har sat grå sæder i, sorte dørsider og sidebeklædninger i bag, og så har man forsøgt at farve hattehylde og gulvtæppet. Det er lykkedes meget fint, dog var hattehylden træls at se på så den har jeg selv ombetrukket i sort.

Jeg valgte en ganske almindlig RAL 9010 hvid til den da den skulle males om. Til dels fordi det klæder en E21 rigtig godt i hvid, (det er jo trods alt BMW´s sportsfarve) og så fordi jeg selv skulle male den, og jeg lod mig fortælle at fejl ikke træder så meget igennem i en hvid lakering. Det må jeg give dem ret i, er selv ret imponeret over resultatet. Det er bestemt ikke en show N´shine lakering, men den er der, og der er glans uden løbere :)

Her et billede af hvordan den så ud for 4-5 måneder siden.

Puha :D

Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

Tillykke med bilen !
    Ligner virkeligt et flot arbejde (thumb up)
    Jeg kan godt li’ din tilgang til det.

Du er absolut ikke alene om, at synes godt om netop denne BMW-model :-)

Peter Plys Karlsen
    586 Indlæg

Jamen så vil jeg da også sige velkommen Ruben.

Jeg har også en svaghed for E 21 – og egentlig undret mig over hvorfra den kom…lige indtil Jens Langdahl skrev at han tog kørekort i en E 21´er. Det gjorde jeg også!
    Takker for historierne – også den med Wankel var interessant. Egentlig pudsigt – en gut jeg har grinet en del med – Preben Kristoffersen, der kører RX 7 og også kørte 320´er – lidt her:

Preben Kristoffersen

Gruppe 2 skriver du – jeg har en drøm om en gruppe 5´er – jeg er tosset med noget Colani – her lidt – go´for it!
    http://www.flickriver.com/photos/elkaypics/5951410666/

God aften

Lige lidt til ViaRetro – redaktionen om de læser med her… det ærgrer mig lidt at nye svar i forum “forsvinder” hurtigt…f.eks. ganske interessante betragtninger Ruben skrev om er hurtigt væk fra oversigt “nye svar i forum”- nu skal jeg bruge min hukommelse til at erindre at det var noget om…NSU RO 80? for at finde det igen…noget trafik går tabt er jeg sikker på. Selvom vi er retrofolk tror jeg alligevel at der er nogen af os , der jager “nyheder”…og begyndende alzheimer letter ikke dette…(joh, måske- så er alt jo nyt ;-) )
    En bedre oversigt eller længere liste “nye svar i forum” er måske mulig…?

ruldal
    148 Indlæg

Hej Karlsen.

På de mange andre fora jeg benytter (oftest udlandske fora) har man en liste med “hot-topics” typisk. Måske det var en idé herinde også ? Så istedet for at vise der er kommet nye indlæg til den samme tråd, at det så istedet er selve tråden der fremhæves, eventuelt en top 10 ?

Når det er sagt, jo Gruppe 5 er også her den helt store drøm. Især er jeg helt tosset med John Player Special versionen. Jeg har gransket i Gruppe 5 bilerne temmelig meget, for det første for at få noget “race-tech” viden om E21´eren, men også i fald at min egen E21 skulle ende sine dage som ægte fuldblodsracer i en historisk klasse, eller youngtimer. I så fald ville det være nærliggende at lave en replika.

E21 Gruppe 5 kits samt mange andre historiske og klassiske kits, eksempelvis BMW 2002 Turbo kit, Porsche 911 rally, ja kort sagt, skærmforøgere og klassisk racetrim kan købes hos T.Schmidt i Tyskland, og ikke til en fuldstændig hul-i-hovedet pris. http://www.schmidt-gfk.de/

Vedhæftet iøvrigt et billede af en strippet og nøgen original E21 Gruppe 5 McLaren racer som p.t står under renovering i USA. Her kan man se hvor voldsomt et arbejde der egentlig er gjort på det originale E21 karosseri :)

Attachments:
    jewer
    894 Indlæg

Velkommen til Ruldal. Kan se på HMS at du går efter hillclimb i første omgang :>).

ruldal
    148 Indlæg

Hej Jewer.

Det er lige det jeg gør. Det kræver ikke ret meget arbejde på bilen i forhold til nuværende stand. Jeg har købt mig en original 323 blok som jeg skal igang med hen over vinteren, og er igang med at lave cad tegninger af en indsugningsmanifold til tredobbelte karburatorer.
    Ud over det er der andre ting, så som en bremseopgradering, polybøsninger og lidt andet tingeltangel der skal laves.

Min store forhåbning (og jeg er ikke fan af at kopiere andres biler) er at den kommer til at ligne den her til forveksling.

http://www.bmwforums.info/attachments/bmw-projects/12174d1378819847t-uldal-e21-320-6-gruppe-zwei-replica-build-1074060_530214357046122_1372030683_o.jpg

Nu skriver jeg at jeg ikke er fan af at kopiere andres stilart og design på deres modificerede biler, men desværre kan det næsten ikke undgåes i dette tilfælde. Har iøvrigt været i kontakt med ejeren og han har det helt fint med at hans bil får en “tvilling” :)

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.