Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #116087
    Kenneth Bon Nielsen
    42 Indlæg

    Efter at have haft en Porsche 912E og en Mini Cooper, så er jeg nu på jagt igen.

    Jeg har været rundt om meget…. Porsche 944 (late), Datsun 260Z 2+2 eller 240Z, Alpine V6, Porsche 924 – men også mere almindelige vogne som 205 GTI, Fiesta XR2i og MR2….

    Jeg bliver fristet af de mange forskellige vogne, som vi ser her på siden – men 944’erne er svære at finde i rigtig god stand, Z’erne er der stort set ingen af i Danmark, Alpine er der nogle af, men ikke mange, 924’erne er som regel ‘godt brugt’, 205 GTI og XR2i er også ret svære at opstøve, og de fleste MR2’ere har lidt en ombyggelig og synd skæbne….

    Hvad er din holdning til nyklassikere og hvad er for dig en sjov bil? Det har været debatteret flere gange før herinde, men det bliver jo ikke mindre relevant, som youngtimerne kommer tættere og tættere på klassisk og veteranær status.

    #116122
    Soren W
    390 Indlæg

    Jamen spændende valg Kenneth, og noget, der kan diskuteres i uendelighed. Desværre er der nogle en gang imellem, der misforstår de åbne diskussioner og uenigheder, og tror at en del af bilisterne på vejen her inde (ViaRETRO) er snobber. Det tror jeg heldigvis ikke du gør! Det fede ved at diskutere gamle (eller halvgamle) biler er jo netop at vi har forskellige præferencer, men mest af alt en fælles passion for emnet. Jeg kan godt lide dine tidligere klassikere, og de fleste af de biler du nævner som muligheder måtte også gerne stå i min garage.
    Hvad du skal vælge kommer naturligvis meget an på budget og hvad du skal bruge den til, men også på standen du kan finde den aktuelle klassiker i. Jeg er også vild med de Porscher du nævner, men det er klart at en 30 år gammel 924 til 30.000 kr vil være ret slidt. Kan man leve med det, eller giver det mening at lede efter en, der koster det dobbelte eller mere?
    Peugeot 205GTI er også skøn, men her er standen også vigtig. Jeg har haft en CTI. Skæg bil når den kørte, men den var så slidt at der var en del med mekanikken, og ledningsnettet levede fuldstændigt sit eget liv.
    Lad os høre mere om hvad du skal bruge den til, og hvad der sker med jagten…

    #116123
    Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

    Min holdning er og bliver, at enhver klassiker er bedre end ingen klassiker. Også selvom det slet ikke er en rigtig klassiker, men en youngtimer.

    Og hvad der så er “sjov”? Jamen, det er ligeså åbent! Nu har jeg eksempelvis selv en Mitsubishi Colt fra 1979, og den har det sjoveste interiør i min lille vognpark: Det er ellers i virkeligheden her de fleste youngtimere kommer til kort, synes jeg. Min Honda CRX var eksempelvis ret kedelig indeni – men bortset fra det, så har jeg nærmest fortrudt at have solgt den, for den har noget andet jeg holder meget af: Sjældenhed. En tidlig CRX kan jeg faktisk godt anbefale. Og mange andre tidlige GTI’er.

    Det har 924/944 ikke, men på trods af det er begge meget højt på min liste – men det skal død og pine være med det funky Paschainteriør!

    Men ellers er jeg nok ikke den rette til at kommentere det: Jeg synes så fantastisk meget er sjovt!

    #116124
    Kenneth Bon Nielsen
    42 Indlæg

    Hvor er det fedt, at der er nogen, der er åbne :)

    Jeg kunne aldrig finde på at nedgøre nogen klassiske/gamle biler, for i sidste ende handler det om to ting:

    1. Passion
    2. Smag

    Det første har de fleste, det andet er individuelt.

    Jeg kan ikke selv rode med bilen. Småting kan jeg klare, men langt det meste klarer husmekanikeren, som heldigvis godt kan li’ gamle biler.

    Jeg skal bruge den til max 3.000 kilometers kørsel i sommerhalvåret. Om vinteren vil den stå i vinterhi.

    Budgettet er sådan set ret åbent, så længe bilen vurderes at holde værdien (eller stige :)). Køber jeg en bil, der kun kan falde i værdi, så er jeg ikke tilbøjelig til at kaste så mange penge i den.

    Jeg vil rigtig gerne kunne have knægten på 6 med bagi, hvilket giver nogle begrænsninger – også ift. de biler, jeg allerede har nævnt, men så må brugen af bilen ændres, så vi ikke tager tre på weekendbesøg i vognen.

    De nyere klassikere har ofte fordel af monterede seler bagi (trepunkt, ikke de livsfarlige hofteseler) samt lidt lettere tilgængelige dele.

    Men jeg er kronisk rustræd, så det er næsten det vigtigste – sammen med originaliteten på bilen. Jeg kan gå og kigge på en lille, dum rustplet gang efter gang, uanset hvor uskyldig den måtte være. Og er bilen ikke original, er min erfaring at den er sværere at sælge og holder prisen mindre godt – og samtidig er det oftest dårligt lavet; hvor man ikke lige har gjort det 100% gennemført, og så er historien på bilen vigtig for mig – altså at det er den originale motor, farve og så vidt muligt interiør, så lugten, følelsen og de små ridser ved nøgleindtag er med til at give bilen sjæl.

    944 har jeg prøvet, og den har et fint optræk uden at være en racer (men jeg skal heller ikke race, men lidt spark må der gerne være ud af lyskrydset – for der er mange lyskryds i Østjylland :)), men hvor den har fantastiske køreegenskaber og en solid motor, så mangler den lyden fra seks cylindre og retrodesignet fra fx en Z’er.

    Z’eren har så bare rigtig store problemer med rust, og rigtig mange har fået lagt større motorer i – og så er de ganske enkelt umulige at opdrive herhjemme pånær et par enkelte eksemplarer fra sælgere uden den store viden. Der er heller ikke meget sparring at hente, hvor der i Porschekredse er masser af viden og hjælp (er min erfaring).

    Men hvis det bliver en nyere bil end 35 år, så står man igen i kattepinen ved import, hvor afgiften hurtigt stiger til vejrs, og hvis jeg på et rigtig flot eksemplar af en 205 GTI i Tyskland skal betale omkring 35.000 i afgift i tillæg til bilens pris på måske 65.000, så har jeg hurtigt en forholdsvis dyr klassiker.

    Og så er der jo lige det med konstant at støde på nye, lækre muligheder, som man end ikke overvejede i starten :) Opel GT er jo designmæssigt formidabel i mine øjne, men jeg fornemmer, at jeg skal være 20 år ældre, før jeg skal have en :D

    #116125
    jensen
    46 Indlæg

    jeg kan kun udtale mig om en 924 turbo da det er sådan en jeg har selv, jeg syntes selv man får en masse for pengene.
    jeg ville vælge en 1982-1984 import fra Italien. afgiften er 16.000 -18.000. jeg tror veteranafgiften for de tidligere nu er højere end alm. afgift. de senere, efter 1980 “2” har bla. opgraderet turbo og tænding så den har et langt bedre bundtræk og lidt flere hk -177 hk. den kører også 2-3 km længere pr liter (ca 13-14 km/l) pga. turboen og forbedret tænding. den er fuld galvaniseret og med mindre den har haft en skade bør den ikke ruste. børn op til 12-13 år kan der sidde 2 stk af på bagsædet.
    så for under 100.000 er der til indkøb, tur til Italien, afgift og en gennemgang af bilen hos porchecentrum.
    det største minus ved bilen er at den ikke føles som en veteranbil, mere som en mere moderne hverdagsbil sådan lidt kedeligt, men til gengæld er man aldrig bange for at køre en lang tur.

    #116126
    Kenneth Bon Nielsen
    42 Indlæg

    Tak for bidraget, jensen.

    Jeg har været lidt tilbageholdende med turbovarianter, for de er normalt pebrede i drift og når ting går i stykker.
    EDIT: Så vidt jeg lige kan se på SKAT’s hjemmeside, så er 82-83 (ikke til at se om det er turbo) afgiftssat til 23-60.000 for de to, der er. Så dine afgifter virker i den meget lave ende. Det vil jo handle om handelspris og nypris, og umiddelbart kan jeg godt være bange for, at niveauet ligger på 40-60.000, hvis jeg bruger SKATs egen beregner.

    Og så er jeg lidt påpasselig med endnu engang at importere, for jeg har ingen mulighed for at få gennemgået bilen ordentligt, inden jeg tager den hjem til en Porschespecialist. Jeg ved ikke nok om det til selv at kunne vurdere stand (udover de åbenlyse ting), så jeg er 100% afhængig af en 100% ærlig sælger – eller en uvildig gennemgang.

    Mht. bagsæderne, så er jeg i tvivl om man kan finde en siddepude, der kan mosles ned på den lille og ret skrånende flade, som bagsæderne har i en 924/944. Knægten er kun seks år, så der skal bruges pude en del år endnu trods alt.

    Men et godt bud og absolut et bud, jeg vil føje til listen og mine agenter (online), hvis der skulle dukke et uspoleret eksemplar op, der ikke er gejlet og miskørt.

    #116128
    jensen
    46 Indlæg

    jeg kan godt se at skat har ryddet op i vurderingerne – igen.

    sidst jeg tjekkede kostede stod der bla. en:
    1982 924 turbo betalt 21-5-2014 = kr. 16486.-

    bemærk i øvrigt at den dyre der står derinde er solgt til eksport , så det er ikke nogen der har betalt det beløb.

    the real stig herinde importerede en sidste år mener jeg, han gav også deromkring i afgift.

    men jeg kan absolut godt se din pointe om ikke at importere hvis man ikke kan tjekke den !

    #116130
    Bo
    44 Indlæg

    Kender alt for godt til dit dilemma, én ting har jeg dog fundet ud af gennem mange år med bilsøgning og køb, og det er at finde en bil og lær at blive glad for den, og sæt pris på den, ikke skift bil for tit. Nå tilbage til sagen

    Hvis youngtimere kunne følgende også overvejes:

    Saab 900 Turbo
    BMW 3/5 serie
    Alfa Romeo 155 tubo el. V6 udgaven
    Toyota Celica
    Mazda RX7
    Golf GTI
    Audi Ur-quattro
    Ford SIerra Cosworth
    Mecedes 190 2.5 Cosworth
    Nissan Skyline/300Z
    Lancia Thema 8.32
    Maserati Biturbo
    og sikkert mange andre

    Dine valg er helt sikkert også oplagte

    God jagt – husk køb den dyreste du har råd til af den model du har tænkt dig

    #116155
    Kenneth Bon Nielsen
    42 Indlæg

    Ja, jeg skal nok også lære at beholde den længere næste gang. Min 912E led en krank parkeringsbuleskæbne, der ville kræve en helomlakering og tab af original lak, og så valgte jeg den lette løsning (at sælge).

    Der er nogle gode bud dér. Jeg er ikke så meget til de større, tunge biler (og det er min mekanikers garage heller ikke :), men jeg har faktisk haft kig på en ekstremt velholdt BMW E30 325 eta (2,7 liters), men jeg ved ikke, om der er for lidt spræl og køreglæde i den, for det skal være sjovt at køre, når det sker så sjældent i sommerbilerne :)

    Men det er (endnu) en udfordring med youngtimerne ift. hvilke af dem, der bevarer deres værdi og hvilke, der blot bliver en ‘gammel bil’.

    Jeg går efter en bil i rigtig god stand, hvor der ikke skal laves noget, men lidt patina hører sig også med :)

    #116161
    Anders Bilidt
    648 Indlæg

    Hej Kenneth,

    Nu siger du en ekstremt velholdt 325e…??
    Bilen skulle vel ikke tilfaeldigvis vaere en to-doers udgave fra ’85 i Karminrot med beige stof sportsinterioer?
    I givet fald, saa er det min gamle E30’er. :-) Jeg er ret overbevist om at det er DK’s absolut bedste eta…

    Ellers kan jeg kun sige at jeg kan aerlig talt lide samtlige af de biler du naevner. De burde hver og en levere maengder at koereglaede – omend paa lidt forskelig vis.
    Men foer du goer noget andet, saa synes jeg at du skal beslutte dig for hvor meget du oensker at bruge paa dit legetoej. Biler saasom 924, MR-2 og 205GTi kan stadig findes til forholdsvis smaa penge. Kigger du derimod paa en 240Z, saa er de altsaa blevet temmelig dyre paa det sidste! Det gaelder vist ogsaa en A310 hvis ikke jeg tager helt fejl…

    #116163
    Kenneth Bon Nielsen
    42 Indlæg

    Hej Anders

    Jo, det lyder sq sådan. Guld BBS-fælge og sidste ejer hed Anders, så mon ikke det er en fuldtræffer :D

    Jeg har ikke set den live, men fotos og beskrivelse beretter om en bil lige i min ånd. Men om den til prisen er et godt køb, kan jeg som ikke-BMW-kyndig slet ikke vurdere. Den er jo lidt speciel med større motor og mindre ydelse, så om den bliver eftertragtet fremover, ved jeg ikke.

    Jeg har et max, men det kan man godt få en 240Z for, selvom de er raketteret op på meget kort tid. En 260Z 2+2 kan dog stadig fås billigt, der er bare meget få af dem i god stand til salg (non-US-modeller).

    Alpine V6 kan også fås til en fornuftig pris endnu – der var da lige en her på siden for nylig.

    205 GTI kan jeg ikke rigtig finde nogen af – jo i udlandet, men så kommer den grumme afgift på, og så står jeg med en 205 GTI’er til 100.000, og det tror jeg er for dyrt pt.

    Anderledes med MR2, for her er der et fint og aktivt forum og marked i Danmark, men mange har levet et liv som stylet og tunet misbrugsbiler.

    Jeg kan da glæde mig over, at vejret stadig er så ringe og saltet, så jeg har god tid til at lede videre :)

    #116200
    Anders Bilidt
    648 Indlæg

    Kenneth, ja, saa er det helt klart min gamle E30’er.
    Jeg koebte den sommeren 2009 mens jeg boede i Tyskland. Det var en en-ejers bil med km 167.000 og aldeles rustfri.
    Den var dog ved at vaere en anelse traet, saa jeg smed efterfoelgende en mindre formue efter eta’en for at faa den helt op paa niveau. Derefter brugte jeg den som hverdagsbil mellem hjem i Flensborg og arbejde i Hamborg i to et halvt aar indtil jeg flyttede til Hong Kong. Det var derefter at E30’eren kom til DK.
    Saaden her saa den ud mens jeg ejede den:

    Kenneth, om saadan en 325e bliver eftertragtet ved jeg heller ikke. Altsaa eta’en er jo voldsomt sjaelden, og paa mange maader var den langt forud for sin tid i sit forsoeg paa at skabe en letloebende momentstaerk og benzinoekonomisk motor. Men omvendt saa vil alle jo have “performance”. Det er altid den hurtigste model som bliver mest eftertragtet. Og derfor er der ingen tvivl om at det bliver 325i som bliver den mest eftertragtede E30 – ja, altsaa foruden M3’eren naturligvis, men den er der jo allerede ingen som har raad til. Men enhver velbevaret og original E30 vil fremover vaere en sjaelden og eftertragtet vare! Om det saa er lige den vare som du vil faa glaede af at koere i kan kun du vurdere…

    #116206
    Kenneth Bon Nielsen
    42 Indlæg

    Hej Anders

    Jeg har sendt dig en privat besked her på siden (tror jeg nok) – jeg er ikke så navigationsstærk i profilområdet :)

    /Kenneth

    #116212
    Mogens
    8 Indlæg

    Hvad er din holdning til nyklassikere og hvad er for dig en sjov bil?

    Jeg har haft mange biler gennem livet, og een af dem, der har hængt ved i memory’en var min Opel Omega 3000 24V – solgt i 6 eksemplarer i DK.

    #116218
    Anders Bilidt
    648 Indlæg

    Hej Anders

    Jeg har sendt dig en privat besked her på siden (tror jeg nok) – jeg er ikke så navigationsstærk i profilområdet :)

    /Kenneth

    Kenneth, du har hermed faaet svar… ;-)

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.