-
ForfatterIndlæg
-
6. marts 2014 kl. 10:57 #70038
Jacob B
216 IndlægTil alle dem som, takket være Anders’ fantastiske fortællinger fra solens rige, har forelsket sig i drømmen om en sjælden japaner, så er her en meget billig indgangsvinkel til at lade drømmen gå i opfyldelse: http://www.veteranposten.dk/visAnn.asp?Id=149758
Den har allerede fælgene (som dog lige skal have en tur med kluden), og hvis den lige kommer 3-4 cm. tættere på jorden og ellers bibeholder farven, så er man klar til at dyrke JDM i DK ;-)
Attachments:
6. marts 2014 kl. 11:14 #70042
Jacob B
216 IndlægFaldt lige over 2 x inspiration mere…
Attachments:
6. marts 2014 kl. 20:56 #70055
Søren Navntoft
326 IndlægDet er en interessant model Jacob. Uden tvivl har dine og Anders’ billeder skærpet interessen for de sjældne japanere. Carina’en har jo nogle vanvittigt spændende baglygter som designmæssigt ikke burde fungerer, men det gør de.
Var der ikke en engelsk bil der havde lignende baglygter?
7. marts 2014 kl. 00:31 #70061
jewer
894 IndlægTænker du på en Sunbeam Avenger?
7. marts 2014 kl. 08:32 #70065
Claus Ebberfeld
604 IndlægOoooohhhh, det er funky, det der! En skam fronten og bagenden ikke taler sammen.
7. marts 2014 kl. 09:32 #70069
Kai
583 IndlægDen minder meget om den Sunbeam der var omtalt på CarCruzaders igår, vist Per Holmens gamle, så Jespers udsagn må være rigtigt.
Jeg må erklære mig uenig med hr Ebberfeld, men jeg forstår godt hvad der menes.7. marts 2014 kl. 09:48 #70070
Kai
583 IndlægEgenligt er bilen jo ikke rigtig en JDM, det er “bare” en japaner.
Som jeg forstår JDM-udtrykket, så er det specialmodeller af ellers velkendte modeller, der kun blev solgt i Japan.
Burde rattet så ikke sidde i den anden side?
Jeg kan huske at jeg ikke kunne lide den, netop pga. det som Claus skriver, men det var dengang …
Fælgene, lige dem der er på der, er de ikke lige en generation for nye?
Er det ikke dem der kunne tilkøbes til Claes’ Celica og tilsvarende årgange Mr2?
Hvis man var sådan en der havde lidt skilling liggende i skuffen, hvor mange skulle så hives op, til afgift?7. marts 2014 kl. 14:08 #70074Ib Erik Söderblom
423 IndlægJapan Domestic Market – JDM.
Som Kai siger, tilhørende det Japanske hjemmemarked.Kan sagtens være tilknyttet enkeltdimser og systemer og ikke kun modelbaseret, så en bil kan for den sags skyld sagtens laves helt JDM, men med undtagelse af rattet.
De baglygter er cool, og synes egentlig ikke den er så usammenhængende.
Sænkes skal den, men dog ikke så voldsomt, som på flere af billederne.7. marts 2014 kl. 14:24 #70075
Jacob B
216 IndlægI mine øjne er og har JDM altid været en stilart, som sagtens kan “eftermonteres” og efterleves i Europa…
Jeg synes baglygter giver Carina’en netop det, som japanske biler ellers ikke lider meget af, nemlig karakter… Dette er ikke ment som provokation, men bare som argument for, hvorfor jeg godt kan lide JDM-stilen.
Mht. fronten kan jeg godt følge Claus i, at den slet ikke har samme modige design-streg som bagenden, men flere af de “pyntede” på nettet ser mere baske ud, og bare sådan noget som de fremrykkede sidespejle ser ud til at hjælpe.
@Kai: Jeg har ejet bl.a. en Celica 160, og uden at være 100% sikker, så mener jeg bestemt ikke, at de fælge kunne tilkøbes… De monterede fælge burde være dybere, men med en sort center, og en blankpoleret kant, så ville de sagtens kunne bruges, hvis bilen også lige kom 3-4 cm. nem på maven.7. marts 2014 kl. 18:46 #70080
Anders Bilidt
648 IndlægYAY!! :-D Helt igennem fed lille japser. Netop baglygterne er bare pivfraekke, og jeg har faktisk altid rigtig godt kunne lide denne Carina. Den 2-doers som her fungere bedst synes jeg, men selv den 4-doers er nu meget sjov.
Det kunne vaere interessant at vide hvilken motor der ligger i den, da de vist blev leveret med alt fra en lettere astmatisk 1,2 liters OHV motor og helt op til samme skoenne 1,6 liters DOHC motor som ligger i min Trueno.
Uanset saa er den godt nok billig! Den skal jo blot saenkes lidt, paa med et saet dybe 7×13″ Nippon alufaelge og de obligatoriske Japser sidespejle ude paa forskaermene ,og saa er den da baade cool og anderledes at cruise gennem sommeren i…I oevrigt har Kai og Ib Erik altsaa ret i at JDM staar for “Japanese Domestic Market”, og at det dermed refererer til biler som er solgt udelukkende paa det japanske marked. Det kan saa vaere alt ligefra en saerlig udstyrvariant af en model som ellers blev solgt verden over, og lige til en karosseri type som de kun fik paa hjemmarkedet – altsaa spaender det forholdsvist bredt. Men JDM er i dag ogsaa blevet et misbrugt udtryk, og specielt blandt tunede biler bruger man JDM som udtryk for en stilart netop som Jacob opfatter det.
I oevrigt saa saa jeg et virkelig flot, velbevaret og originalt eksemplar af denne foerste generations Carina ved Oldtimerloebet Graasten – Flensborg da jeg deltog i 2011.

Den var virkelig flot og velholdt og den kommer slet ikke til sin ret paa billederne. Jeg maa jo tilstaa at jeg faldt helt i svime over den… ;-)
7. marts 2014 kl. 19:06 #70081
Anders Bilidt
648 IndlægLidt mere inspiration…. :-)

Og denne 4 doers ser da ogsaa ret cool ud takket vaerd originale Toyota alufaelge og ikke mindst den originale staffering som hoerte til “GT” udgaven med 1600 DOHC motor.
8. marts 2014 kl. 11:56 #70168
Anders Bilidt
648 IndlægIhhh… nu kan jeg slet ikke faa saadan en Carina TA12 ud af hovedet igen… :-D
Gad godt at replikere denne lille laekkerbisken!
8. marts 2014 kl. 13:17 #70177
Kai
583 IndlægDen er også vokset noget i hovedet på mig.
Så er det jo godt at jeg ingen mønt ejer, så jeg snupper heller den, for næsen af jer andre (men ville gerne).
Er der nogen der ved om man kan købe en DAF nogen steder :-)8. marts 2014 kl. 22:15 #70206
jewer
894 IndlægJeg er fuldstændig sikker på at jeg for nylig har set en Daf til salg – men jeg kan simpelthen ikke komme på hvor det var henne?
9. marts 2014 kl. 09:16 #70218
Claus Ebberfeld
604 IndlægDet usammenhængende design (og detaljer) hører sig nærmest til på de tidlige japanere, men det kunne jeg sagtens leve med – ja, det er jo en del af set. Og en JDM-“replika” kunne jeg godt forestille mig at køre i: Der er mange spændende kontraster i det.
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.