Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • Forfatter
    Brask
    27 Indlæg

Nu er der snart kun halvanden måned til vi skal ud og køre igen. Med en tyvetækkelig Porsche i garagen og en stærk lyst til at bruge den, melder spørgsmålet sig, hvordan sikre jeg den uden at fylde den med tvivlsom kinesisk elektronik og dårlig ledningsføring?

Er der nogen gode fif? Hvad gør i?

Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

Det vrimler med tyverialarmer af alskens typer.
    Hvilke, som krænker bilen mindst muligt, har jeg ikke overblik over, men til en værdifuld bil ville jeg uanset overveje et GPS/SIM-kort system, så den kan lokaliseres og eventuelt immobiliseres på afstand.

At tage rattet ud, hjælper formentlig i de fleste tilfælde.
    Medmindre misdæderne hiver den på et fejeblad…

Smeden
    110 Indlæg

Som Ib Erik siger! GPS En løsning jeg selv stærkt overvejer til mine biler.

Jeg har monteret aftageligt rat på både min Beach Buggy og min Jaguar. Så slipper man for joyriders der stjæler bilen bare for at prøve sådan en. Man skal lige være opmærksom på at det ikke er en syns bar løsning!
    Hvis du vælger løsningen med et aftageligt rat skal du lige være opmærksom på hornet! Det kan godt lade sig gøre med en horn kontakt i rattet men det kræver lidt snilde!

Jeg har løst det ved at montere en ekstra knap på narvet på min buggy. Men man kan også lave det som en original horn kontakt.

Demon Tweeks har en masse forskelligt grej:

http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/steering-wheel-bosses-accessories

En anden ting jeg har på mine gamle biler der også fungere som en form for tyverisikring er en afbryder til min stelforbindelse på batteriet.

http://www.carlab.dk/shop/polterminaler-49693c1.html

59 Kr for et lille indgreb der gør bilen ikke kan starte. Eller at et 40 år gammel ledningsnet spontant går op i røg en dag man har parkeret for at købe en ny pels til fruen! Man fjerne skruen helt og tager den med i lommen.
    Hvis man har en radio eller et ur monteret i bilen der skal have konstant strøm, så montere man en ekstra sikrings holder som bro over polterminalen med en lille sikring i der lige kan klare det forbrug bilen har 2-3 amp.

Nu du har en Porsche så mener jeg VW lavede en gearlås engang. Man kunne låse selve gearskiftet med en nøgle? Var det en mulighed? Google er din ven :-)

God fornøjelse!

Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

Og f.eks. denne hovestrømsafbryder, placeret et “diskret” sted…, så den ikke er synlig, men stadig så tæt på, at man gider “besværet”.
    http://www.carlab.dk/shop/hovedafbryder-m-2-283522p.html

jakob356
    170 Indlæg

Der må også gerne være noget synligt i kabinen, så idioterne ikke smadrer et vindue eller ødelægger en dørlås, før de finder ud af at den ikke kan starte. Har selv sådan en besværlig ratlåsfidus der kan ses udefra.

I Porschen har jeg en hemmelig hovedstrømsafbryder. Men i takt med dens prisudvikling ville det nok være godt med en skjult GPS-tracker. Der er efterhånden nogle stykker under 1000 kr at vælge imellem.

mvh
    JAKOB

jewer
    894 Indlæg

Køb det billigste alarmsystem, der kan fås. Brug kun klistermærket fra det til at sætte i sideruden. En eventuel tyv vil til at starte med snuppe den bil, der ikke har noget klistermærke i sideruden. Uanset hvor meget elektronisk GPS-isenkram du sætter i bilen, så vil en tyv smutte med den HVIS det er dén han vil have. Sæt evt. en let synlig blinkende lampe i instrumentpanelet, der kan tændes og slukkes manuelt via en skjult knap.

Brask
    27 Indlæg

@Jewer, det er ikke nogen dårlig ide. Og en hovedafbryder tror jeg også det kan blive til. Og så måske den med at tage rattet ud. Tak for gode input.

jewer
    894 Indlæg

Du kender mig jo – er altid fuld af gode ideer – synes jeg selv :>D

Brask
    27 Indlæg

Og så fik jeg lige en selv – jeg har en gammel Iphone, med et simkort i den, kan man jo bruge den som tracker. Find my Iphone gør det jo gratis. ;-)
    Så skal man bare huske at holde den op ladet, nå ja og så finde et godt sted at gemme den. Der er garanteret en app. som kan få den til at ringe til et specielt nr. hvis den bliver rystet.
    Jeg trjekker og vender tilbage.

holmen
    456 Indlæg

Eller du kan også bare binde en Giulia fast til den bagerste kofanger – så bliver det svært at køre afsted med den ;-)

ruldal
    148 Indlæg

En tracker er også noget jeg selv har overvejet.

Men jeg må sige at den bedste løsning jeg nogensinde er kommet på, og som faktisk også endte med at blive testet, var en afbryder til benzinpumpen. Det kan også sagtens være tændingen.

En diskret lille knap under sædet, eller instrumentbordet der skal tændes for at man kan starte dyret virker perfekt.

Jeg havde en Ascona på et tidspunkt som blev forsøgt stjålet. Ja de smadrede et vindue, men det er jo derfor man har kaskoforsikring :)

Det gør det 100% umuligt for tyven at stjæle bilen da det er en analog løsning.

Jeg giver absolut intet for alarmer efter jeg så en frekvenstester i et program på tv. Sådan en maskine kan man lave selv hvis man er snild til elektronik, eller sågar købe for ganske få 1000 kroner. Dermed tester maskinen egentlig bare frekvenser indtil det siger “bib-bib” og alarmen er slået fra..

Så jeg tror aldrig jeg monterer alarm igen.

Et lille sidespring skulle da lige være dette system. Det var meget populært i Tyskland for nogle år siden.

Eller hvis det skal være high-tec

http://www.amazing1.com/shocking-electric-modules.html

Eller begge to ? :) Først et par rap med 2000 volt og så pebberspray lige i fjæset, så lader de nok den Porsche stå :D

jewer
    894 Indlæg

Netop min pointe med ikke at installere alskens højteknologisk dillerumdallerum. Tyvene har ‘værktøj’ til at omgå dem.
    En skjult afbryder til benzinpumpen havde jeg også på en af mine tidligere biler. Også en god løsning – men den forhindrer trods alt ikke en baldret siderude – som jo måske i visse tilfælde kan være svær at opdrive.

@jaq-benzone
    : Ring lige hvis du ikke kan få startet én af dine biler en dag:>) Du ved selv hvilken.

Redigeret: Undskyld til en anden Jacob herinde – kunne ikke rigtig får det dér @ fætterværk til at fungere. Lidt spidsfindigt må jeg sige :>)

Peter Plys Karlsen
    586 Indlæg

Your guardian angel …

Det elektriske sæde …hmmm her er det som tyv ikke en fordel at have nosser af stål…

Mine civiliserede biler, der benyttes til Monte…har alle hovedafbryder til benzin/el… og… men Ruldal mon ikke en kvik gut kan tackle en analog løsning hvis han med et koben får adgang til motorrum…eller sagt på en anden måde den er ikke 100 %… egentlig også ligegyldigt – en tyv kan snuppe det han/hun vil ha´.

Alpinen er eftertragtet i dele og jeg har oplevet at udenlandsk firehjulstrækker med autotrailer har fulgt mig til dørs- hvorefter der noget senere er blevet taget foto af vogntøj… løsning blev hver gang at placere vognen på bukke og tage baghjul under armene…men det dur heller ikke…der må være en anden sikker løsning ;-)…

Nåh men I Frankrig er de møj hurtige i visse områder…
    Selv på Falster har man hørt om flyvende beton-engle… http://politiken.dk/indland/ECE1031316/tyve-stjaeler-to-meter-hoej-betonengel-fra-kirkegaard/

Heaven can wait…

ruldal
    148 Indlæg

Peter Plys, jo absolut. Men jeg tror det kommer rigtig meget an på udganspunktet for tyveriet. Hvis det er bestillingsarbejde for tyven, og vedkommende har haft tid til at lure lidt på bilen så render de med alt hvad de kan komme afsted med. I så fald er en tracker den eneste mulighed for at se bilen igen.

Men 99,9% af alle biltyverier er impulsive handlinger, og derfor er en afbryder, eller strøm i karosseriet en rigtig udemærket løsning til at dække sig ind her.

Sidste gang nogen forsøgte at stikke af med noget af mit vågnede jeg kl 2 om natten ved en lyd af noget der lød til at vælte op af huset. Jeg sprang op og kiggede ud af stuevinduet og kunne se der lå en gut og rodede rundt inde på førersædet af min Astro-Van og pillede under instrumentbordet.

Jeg fik lynhurtigt en t-shirt, et par bukser og nogle sko på og så gik jagten ind. Jeg fangede ham få sekunder efter (han kom til at falde) og fik ham slæbt med hjem. Det viste sig at være en ung gut der var helt væk på sprut og stoffer. Kort tid efter var politiet her og tog den forslåede kanut med.

Jeg tror det er helt typisk scenarie for et biltyveri, og hvis det er udgangspunktet ville selv en simpel ting virke.

Omkring det smadrede vindue så vil jeg sige at hvis man monterer tåregasanlæg, eller strøm så er der jo ikke nogen grund til at låse bilen og dermed risikere en smadret rude :)

Peter Plys Karlsen
    586 Indlæg

Hej Ruldal

Jeg kan godt følge dit tilfælde omkring “hurtige iværkssættere”. Jeg fik stjålet en Fiat Uno engang – da den blev fundet var den fyldt med brugte kanyler.

I tidernes morgen… halvfedserne og de glade firsere… når jeg åbnede dagens avis…Nice Matin synede det ikke impulsivt når man så listen over stjålne biler fra foregående nat…vel – det var før tracker og etc…

Egentlig tror jeg også at en en tracker sikkerhed kan knækkes…

En lille udfordring til ViaRetro folk – kom frem med den ultimative tyverisikring til den impulsive tyv…

Og nogen der så har den vejledende løsning ;-)?

God dag

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.