Forum Biler set til salg rundt om på nettet: Europas bedste køb Uha uha – renoveret BX Sport i Italien til fair pris
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Mads H
    73 Indlæg

Se, DET kunne være et godt køb! Særligt i Rouge Delage er sådan en BX Sport bare fed på den gældende 80er agtige måde.

Jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste der kan huske denne bil fra barndommen/ungdommen afh. af den alder mine medforisti nu måtte have. BX Sport var Citroëns største dualist. Bare lyden fra den dobbeltkarburerede 1,9-liters maskine er episk. Det er næsten – men også kun næsten – sådan at en Alfa Nord-mand ville nikke anerkendende. Den kan spytte og snorte og brøle og skyde så man bliver helt salig. Den helt gældende voooOOORRrrpm (bmm bummr) VooRRmm vmmvoooOOOAAAARRRRRBMMmmm (bmm sprft) lyd når man dapper til den i tomgang. Og kørt godt ud i gearene har den en helt fabelagtig lyd! XU-maskinen har aldrig haft nogen inspirerende lyd – den larmer og er temmelig ukultiveret – men når man tilsætter musik fra tvende carburatori får man obskøn racing-lyd – samtidig med at den var en kompetent rejsevogn kunne den takket være en let opstrammet undervogn køre rigtig stærkt på småveje. Men alligevel havde den sin familievenlige side, som alle BXer har. Virkelig en bil med personlighed.

Desværre er de blevet uhyrligt besværlige at finde i bare nogenlunde hæderlig stand. Men se så her:

http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=233688404&asrc=st

Leo Jensen
    154 Indlæg

Den er absolut godkendt. Den ser faktisk fantastisk ud :)

Jeg har så også haft 2 BX’er selv, dog de betydeligt mere beskedne modeller BX14E og BX16TRS, begge fra 1984. 

Mads H
    73 Indlæg

Ifølge en gammel ven skal man aldrig stole på en ældre Citroën man ikke selv har spartlet op…

Men dog er det stadigvæk yderst besnærende. Overveje at sælge ud i den lille vognpark og tage på Italienstogt. BX Sport ER virkelig et besnærende koncept. 

Runesten
    222 Indlæg

Kender du denne Mads H?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.