Forum Diverse: Ting der ikke hører hjemme andre steder VFK: ViaRETRO Fakta Kontrol – hvordan var det nu lige det var?
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter
    Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

En gang imellem ryger der forkerte data i svinget, og et gælder både i indlæg, i kommentarer og i forum. Nogle tager det ikke så tungt, for nogle gange betyder det vitterligt ikke noget for historien, andre gange betyder det meget – men det er altid ærgerligt, når gode historier afspores af en intens heksejagt på sandheden. Den slags skal derfor foregå herovre, gerne med en kort henvisning til det i de oprindelige kommentarer. 

Man gør således:
    (Nedenstående eksempel tager udgangspunkt i to personer, der måske eller måske ikke findes i virkeligheden – det er sagen uvedkommende).

Kapelmesteren skriver eksempelvis i en kommentar: “garibaldi samlede italien,og jeg har spillet golf med en gaibaldi som er slægning i lige linje,og han var ferrari forhandler i milano,”

LarsN skriver så: “Jeg henviser til forums VFK: ViaRETRO Fakta Kontrol, for Ferrari forhandleren i Milano hedder da CREpaldi, så det kan vist ikke have været en HELT lige den slægts linje”

Og så er den potte ude ovre i det oprindelige indlæg, og andre læsere kan igen beholde fokus på det indlægget måtte handle om, og nyde indsigtsfulde og berigende kommentarer, spørgsmål og historier fra andre læsere.

Men HER, i den tråd vi NU befinder os i, VFK-tråden, kan Kapelmesteren så skrive sit svar: 

“jeg spurgte min italienske pap søn andrea om navnet ,og han ligesom jeg opfattede garabaldi og fortalte at det var i lige linje til den gamle som er historisk kendt,an so what,jeg har ikke mødt ham siden”

På den måde bliver de andre læsere så ikke bliver forstyrret af spekulationer om Crepaldi så på anden vis kan være i lige linie fra Garabaldi. Det kan derimod godt forekomme her i VFK-tråden, hvor man kan diskutere alt lige fra familieblodslinier til motorblodslinier. 

Formålet med VFK-tråden er at tilfredsstille alle parter: Man kan nu påpege alle de fakta man vil, og den oprindelige afsender af dem kan svare eller lade være. Og dem der er ligeglade, kan også fortsætte med det – uden at blive forstyrret af dem, der ikke er ligeglade. 

Hold tonen i orden. Fakta er fakta, og skal afleveres sagligt som sådan. Ikke med hånlighed og nedgøren. 

Ryhl
    303 Indlæg

Virkelig god idé, Claus :-) Virkelig kvalitetsløft, hvis vi kan fastholde den …

DEt burde være muligt, hvis bare en af parterne, tager initiativet, og “trækker” den herover !

Flemming Nielsen
    82 Indlæg
    LarsN
    49 Indlæg

Det er allerede lykkedes mig at f”#¤! det nye avancerede faktakontrolsystem op.

Men som skrevet i de oprindelige kommentare, flyt gerne alt mit ævl herover. 

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Tak – og den sidste var ret smart, Flemming!

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Og LarsN, nu er den der!

Niels Abild
    218 Indlæg

er den ene tegning en 308 motor og den anden en gto,jamen jamen heregud,det er jo stort seet samme block,ja jeg kan godt se de minemale forandringer,men det erstadig basis 308 blocken med visse forbedringer på 5 punkter og det var det jeg skrev samme block,dvs ikke en ny konstruktion men visse forstærkninger og ændringer blokken,sådan er min ofatelse,og jeg har enda været i lære på en motor fabrik.

hvis du tar en knallert motor,og skifter cylinderen ud med en der har et extra hul i udstødningen,er det stadig basis der er toneangivende

niels

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

ViaRETRO Citat Kontrol: “Samme motor”. 

Den går simpelthen ikke med et “herregud”, Niels. Gud er garanteret slet ikke ingeniør.

LarsN
    49 Indlæg

For god ordens skyld :)

Lamborghinis V12 udgik i 2010 med Murciélago LP670-4SV. Aventadors V(W)12 er en helt ny konstruktion.

Ryhl
    303 Indlæg

Tak for det, Lars …

Så er der alligevel, noget mere, af noget andet ;-)

Scalino
    36 Indlæg

jeg mener t Alfa Nord motoren udgik i 1992, og blev afløst af TS konceptet…

Claes
    129 Indlæg

Samme motor er naturligvis ikke rigtigt. Men samme blok er tilnærmelsesvis rigtigt. Der ER noget om snakken – men “samme motor” er for meget. En “motor” er jo alle komponenterne i én samlet masse. Dvs. Blok, topstykker, indsugning osv(i mine øjne). Det kan kan diskuteres hvor meget man regner for “motoren”.

Men – der er noget om snakken – og hvis man efterhånden kender Niels’es tilgang til det og måde at fortælle og forklare på, så ville man godt vide at “samme motor” ganske sikkert er en forsimpling – men dog ikke helt uden “noget rigtigt”.

Peter Plys Karlsen
    586 Indlæg

Jeg kan nu godt forstå Niels…, og da også Lars N. Der er så noget jeg ikke helt forstår….at forståelsen… nåh Claes – egentlig enig.

Om 308´er blokken så lige er anvendt i 288 GTO ´en. I mine øjne ser den nu meget ens ud, jeg nægter at stirre mig stæreblind ;-)Det sete afhænger af de øjne, der ser….men et kuriosum kunne det da være at få dette aspekt af 328 turboen med.  Hvordan ser blokken så ud på en sådan turbomodel..er det så den samme motor/ den samme blok…. som 328´eren eller hur?

LarsN
    49 Indlæg

Ha, Peter, det var lige præcis så tilpas nørdet at jeg var nødtil at slå det op.

Faktisk er det lidt svært at blive klog på Ferraris modelhistorie lige omkring denne “328 Turbo” – da det jo var sådan en lille serie afgifts-undvigelses-biler til Italien. Nogle steder kaldet GTB/S Turbo, andre steder bare 208 Turbo, (trods 328 karosseri), mere logisk er nok bare, 328 Turbo.

Peter Plys Karlsen
    586 Indlæg
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.