Og det kan gentages i år: Var det måske noget for dig at køre til Monacos historiske grand prix og derefter fortsætte til Mille Miglia?
Jeg har selv overvejet det blandt andet af den årsag, at chancen jo højst er der hvert andet år: Mens Mille Miglia jø køres hvert år, så finder Monacos hyldest til Grand Prixet på den alt for snævre bane kun sted hvert andet år. Og der er ikke nødvendigvis kun en uge imellem dem – men det er der i år.
Ligesom der var i 2012. Jeg kom til at tænke på det, fordi jeg i weekenden sad med en håndfuld gamle kvitteringer i hånden – dem herunder:
Ikke sandt? Brennero, autostrada, Tunnel Bernadino. Jeg sad endda med kvitteringen fra Garage Transalpin i Schweiz i hånden – det eneste svigt på turen var jo en generator. De små gulnede sedler fik virkelig følelserne frem, for dén tur forbliver den bedste jeg nogensinde har kørt i en klassiker.
Og det er pointen om dén, som jeg gerne lige vil have frem: Den kostede 25.000 kroner. Det ved jeg ret præcist, fordi jeg solgte den bagefter for – så vidt jeg husker – det beløb. Helt eksakt var mit køretøj en Triumph 2.5 PI fra 1969 i den skønne farve Damson Red. Og nej, jeg mødte ikke andre på hele turen – men mødte derimod mange mennesker, der gerne ville snakke.
Den gamle Triumph er på mange måder symptomatisk for min tilgang til klassiske biler: Hellere seks cylindre end færre, hellere træ OG læder end ingen af delene, hellere bevare Lucas-indsprøjtningsanlægget end skifte til de karburatorer alle siger er nemmere, heller en farve end ingen – og hellere en billig brugbar klassiker end en dyr uanvendelig. Jeg var SÅ glad for den bil – der da også er den eneste jeg nogensinde har købt tilbage igen, efter at have solgt den. Og der var ikke tale om at gå tilbage til en fuser: Det var i min anden runde af ejerskab, at den tog mig på min mest fantastiske klassikerrejse nogensinde – herunder nogle billeder fra de lykkelige dage.
Af almendannede og almeninspirerende årsager vil jeg godt lige dvæle lidt ved den tur her. Ikke bare fordi i år er en chance for at gentage den, men også fordi min historie viste, at man ikke behøver en milliondyr GT-vogn for at tage på en drømmerejse i klassikeren. Det er lige før jeg vil sige, at der er fordele ved at tage turen i en bil til 25.000: Mon ikke hellere eventuelle tyveknægte vil stjæle Pagoden, 911’eren eller Healeyen ved siden af? Helt bortset fra, at jeg under den megen kørsel i franske og italienske forårstemperaturer var glad for, at Triumphen var lys, kuftig og komfortabel.
Sjovt nok kommenterede en læser på weekendens Ugens Fund, en Vauxhall Victor i nogenlunde samme prisklasse (korrigeret for inflation og plus moms, kunne man måske sige – den stod til 35.000 kroner) at han ikke vidste hvad han skulle bruge den til. Men så vil jeg da bare lige påpege, at den sagtens kunne bruges til sådan en tur her i maj for to personer og deres bagage.
Nu mener jeg nok, at bemeldte læser allerede havde mere end én klassiker i stald, og det var måske det han mente? Men det ændrer så ikke ved min pointe i dag: Man behøver ikke en dyr klassiker for at tage til et dyrt klassikerarrangement. Og her mener jeg “dyrt” i overført betydning: Monacos historiske Grand Prix er i adgangsbillet ikke meget dyrere end vores hjemlige Classic Race Aarhus eller Copenhagen Historic Grand Prix – og Mille Miglia er nærmest gratis.
At tage dem begge i eet hug kræver “bare” at man sætter tiden af til det: Grand Prix’et begynder fredag den 8. maj og slutter søndag den 10. maj, og derefter sætter man bare kursen nordpå mod Italien, hvor Mille Miglia-deltagerne er klar til afgang onsdag den 13. og kører frem til lørdag den 16. Det er perfekt.
Jeg tog i sin tid biltoget både derned og hjem: Det var første og eneste gang jeg har prøvet det, men jeg ville gøre det igen. Der var rigelig kørsel på de helt rigtige veje i Frankrig og Italien, og biltoget gjorde, at jeg kunne fokusere fuldt ud på den del af oplevelsen. Og den glemmer jeg aldrig: Turen forbliver som sagt et højdepunkt i min klassikerkørselkarriere, og duften af varm motor blandet med morgenolivenlund ind af de åbne vinduer sidder i min hjernes lugtelap forhåbentlig for evigt.
Og min Triumph var en af koderne til den perfekte tur: Jeg har siden været til Monacos historiske Grand Prix med fly, og det er slet, slet ikke det samme. Tænk på kilometerne i de smukke franske og italienske landskaber som eet langt forspil, så bliver forskellen forståelig. Jeg siger som sagt ikke, at det skal være i en Triumph – men gør det i en klassiker og få tifold igen.
Helt enig, Mille Miglia var en forrygende oplevelse (også) i 2012. Vi mødtes kort i San Marino og diskuterede, hvordan vi kunne komme med feltet op på toppen, med det lykkedes ikke. Vi fulgte MM feltet helt til Rom og tilbage igen til Brescia. Undervejs overhalede Fangio Jr. flere gang i en Mercedes 300 SLR med sidepipes for fuldudblæsning. Det står for mig som den største klassiker køretur. Kunne godt tænke mig at køre dobbeltturen i år – og der er jo også Classic Le Mans …
Det kunne være den ultimative klassiker oplevelse, som aldrig kan overgåes. ?
Så begynder spørgsmålene at dukke op:
Kan man finde overnatningsmuligheder i nærheden af de spændende steder (for biler og førere)?
Vil grejet holde til en lang tur, hvor man måske kommer i noget køkørsel i varmt vejr og den slags?
Men en fantastisk ide, som absolut skal tænkes videre… ??
Hej @claus
2012 ja. Jeg fortalte dig i tlf. at jeg skulle til Historisk GP i Monaco.
Og du sagde så: Man kunne jo BARE kører derned, og så bagefer lige smutte til 1000 Miglia. Jeg tænkte: Sikke en drømmer, en fantast, uhelbredelig romantiker. Bagefter måtte jeg så sande, at du gjorde det sgu.
RESPEKT. Bliv ved.
Monti
Hr. Ebberfeld prøver ad omveje sikkert at fortælle læserne at hans nye bil er en Kadett C, så han kan være ung med de unge, i stedet for et køretøj i det normale gammelmands segment. ?
Ja, sådan en tur må virkelig være fantastisk i en klassiker.
Nogle gange ville jeg ønske, at jeg ikke var medio 40 med mindre børn, for den slags sætter desværre en stopper for risikofyldte eventyr i en gammel bil. Men fruen og jeg må af sted, når vi når der til, hvor børnene afskyr os, og kan leve en uge af frost-pizza!
@ebberfeld nåede du, i din tid som Triumph-fan, at eje en TR? Eller for alvor at prøve en? En 2500 er en dejlig hyggeonkel, en Stag lidt mere potent og en Spit er den åbenmundede lillebror. Men en TR (særligt 5/6 PI) er i mine øjne de “reneste” Triumph-biler. Hvis du ikke nåede det, skal du snart prøve det!
@monti , hvis jeg kunne i 2012, så kan du også i 2020, det er da helt sikkert! Og jeg er glad for at du ikke sagde hvad du nu har afsløret at du tænkte – for så var jeg måske ikke kommet afsted :-)
Jeg husker godt mødet med jeres trup, @alfahahn : Det var nok det omtrent det sidste jeg havde ventet fra en forbipasserende Alfa på Mille Migliaruten – tilråbet “Hej Claus”!
Stol på mig, @westmus : Jeg holder mig til det normale gammelbilssegment.
Nej, @skaanning , jeg har aldrig haft en rigtig TR. Men dog kørt nogle stykker, også TR3. Dejlig rustik sportsvogn – og hurtig. Til gengæld var jeg meget præcist medio 40 da jeg kørte ovenstående tur! Alene.
@claus-ebberfeld din sidste bemærkning er et spark i nosserne! På så mange måder!
Men det har jeg måske fortjent…eller brug for.
@claus-ebberfeld Nå, Claus, er vi ikke ved at varme op til at gentage succesen her i 2020, vi kan hjælpes ad omkring planlægningen :-)
Jeg kan kun nå Monacodelen i år, @alfahahn , da Mille Miglia overlapper med Classic Race Aarhus i år.
Velbekomme, @skaanning :-)
Jeg kører til Le mans classic, med min mellemste søn på 12. Nu er jeg ved at overveje om man skal købe “paddock” billetter eller om det er “lige meget” nogen der kan gøre mig klogere?
Hej Stefan! Jeg synes Paddock billetter er et must til Le Mans Classic!
Har været der en del gange, og har haft gode oplevelser der! Selve løbet giver ikke så meget, da de gamle biler ikke ser særlig hurtige ud på den moderne højhastighedsbane! Du må absolut ud til svingene for at fornemme farten! Tertre Rouge, Mulsanne Corner, Indianapolis osv! Der er shuttlebusser. Men hvis du har mulighed for at ta et par cykler med, er det ideelt! Det er et stort område!
God fornøjelse!
Henning Hjorth
@skaaning – jeg er ultimo 40 med mindre børn og har lige booket ophold til en kør-selv-tur til Le Mans Classic 3-5 juli til mig og det ene barn. Så fik du et spark i den anden kugle.
Der er kun en ting at sige og det er at CE har ret – ud at køre og problemerne løses undervejs hvad enten problemerne er mekaniske eller af mellemmenneskelig karakter, som en del af den store oplevelse. Også små børn har godt af at opleve det virkelige liv.
Ville ønske jeg kunne få det til at gå op tidsmæssigt i forhold til Monaco og ikke mindst Mille Miglia, jeg ville optimalt set køre hele vejen og droppe toget. Selv 12 cylindre kan ikke bruge benzin svarende til prisen på en togbillet.
@henning-hjorth så er der bestilt billet, paddock billet og campingplads (epinettes) til le mans classic!! Nu skal det bare blive sommer ?
Jeg kan kun give Claus ret – de internationale classikere er altid et besøg værd. Classic Le Mans er måske lidt overset. Er man medlem af MG Car Club har man det previllegium at kunne besøge og parkere ved MG Club de France der har et område lige ved DUNLOP broen. Klubben byder altid på overraskelser. Da vi besøgte dem havde arrangeret at der lørdag formiddag var mulighed for et par omgange på banen. Ville vi det? Ja gu ville vi det – afsted gik det i den gamle Twin Cam. En fantastisk oplevelse.
Join the marque of friendship – MG Car Club
@gert-joergensen , jeg synes ikke længere helt man kan sige, at Classic Le Mans er overset: De officielle tal siger at der var 135.000 tilskuere i 2018 – til sammenligning var der 257.000 til Toyotas Le Mans.
Man kan også (indtil de bliver udsolgt) booke en tur på banen med sin klassiker. Ved ikke helt hvad status er p.t. – men @stefan , de paddockbilletter bliver du og sønnen glad for: Der er mange, mange timers oplevelser i nærstudier af bilerne og snak med deltagerne og deres mekanikere derinde.
@claus-ebberfeld det er jeg glad for. Jeg har købt billetterne direkte på lemansclassic.com. Jeg kiggede også hos de danske udbydere, men der er der hverken paddockbilletter eller info om, at børn under 16 er gratis. Så det blev altså direkte. Umiddelbart skal paddock-billetter bestilles hjemmefra – hvis nogen skulle få den ide at suse derned. Nu skal ruten planlægges (og hvilken bil, der skal køres i…)