Register

fifteen + seventeen =

A password will be e-mailed to you.

Åhnej, TVR: Også du, Brutus?

Elektrisk TVR er det dummeste jeg har hørt længe. Og det siger ikke så lidt, da jeg alene indenfor elektrificering synes jeg har hørt meget dumt. Men TVR, der i årevis har defineret sig selv via buldrende V8-motorer og har et stort loyalt følge, der forventer netop det? Det er i mine øjne nøjagtigt ligeså absurd som hvis Tesla pludselig gik den anden vej, og lancerede en baghjulstrækker med en bigblock.  

Den eneste acceptable forklaring på at en TVR ikke har fede udstødningsrør bagtil…

Det er faktisk gamle nyheder, men på sand retrovis kommer de først til mig nu. Det var vist sidste sommer at TVR selv ludftede budskabet – men det er måske netop den manglende klangbund der gør, at jeg først hører det nu. Jeg tjekkede lige deres hjemmeside, hvor man faktisk kan indbetale depositum på den nye bil. 

Det skal man dog være jubeloptimist for at gøre, skulle jeg mene. I 2013 overtog Led Edgar resterne af TVR, og i 2017  lancerede det nye TVR under stor ståhej en ny Griffith, der i helt klassisk TVR-stil var Powered by Ford og det med en stor 5-liters V8. Man kan sagtens diskutere designet, men den havde sidepipes og manuelt gear og var i et og alt en ægte TVR og så bliver det ikke meget federe i moderne tid: De havde endda gjort sig den ulejlighed at lave en god gammeldaws kørende prototype. Jeg var begejstret og det samme var mange andre. Den kunne man også betale depositum på. 

…selvom den har en fed V8…

…og baghjulstræk og manuelt gear…

Problemet er, at den stadig ikke er færdig. Ja, faktisk er den fabrik, hvor den skulle bygges heller ikke færdig. Elelr værre endnu: Det statslån TVR fik for at bygge fabrikken et sted i Storbritannien, der trængte, har de siden betalt tilbage igen, fordi de alligevel vil bygge den et andet sted. Eller også fordi de ikke ved hvor de vil bygge den, det skal jeg ikke kunne sige. 

…er hvis den har sidepipes. Og det havde prototypen fra 2017.

Den nye elbil er så bare en elektrisk udgave af den samme bil, der blev lanceret i 2017. Det er ved at være seks år siden. Lyder det smart? Eller tllidsvækkende? Og sådan noget kommer så, efter at man i lange perioder bare ikke har hørt noget fra TVR.

Altså det nye TVR. For de mange fede biler fra årtierne før eksisterer jo stadig, og som altid ser jeg løsningen dér. Lige for, hvis man vil have en V8 og manuelt gear. Man kan endda vælge mellem to modeller.

Griffith fra tresserne…

Griffithnavnet til den nye er jo taget ud af fortiden, og de to navnebrødre kan man bare købe brugt. Den første er en kendt og elsket klassiker, den anden endnu teknisk set en youngtimer, men den var allerede dengang næsten født klassiker. Og jeg tør vædde på, at pengene er bedre anbragt i en af dem end i et depositum på en ny el-TVR. 

Plus at man får en bil, ikke at forglemme.

God weekend

Claus Ebberfeld

klub_viaretro_sticker1

ViaRETRO handler om Alt om Klassiske Biler og det gør Klub ViaRETRO også.

Som medlem får du:

  • NYT til de første hundrede: En Klub ViaRETRO-reversnål i ægte emalje
  • det kendte og eftertragtede Klub ViaRETRO-klistermærke til bilen
  • adgang til alt på ViaRETRO
  • rabat på udvalgte varer
  • garanteret godt selskab på nettet og i virkeligheden fem årlige arrangementer
  • samt ikke mindst dybfølt tak fra redaktionen for din støtte til ViaRETRO – for dét er et medlemskab naturligvis også.

devider2

Prøv Warhol af …

Af Michael S. Lund

Fornyelig var jeg, i ”Kunstbiler” i Weekend Matiné Nr. 434, inde på udsmykning af biler som kunst, hvor en kunstner har stået for detaljerne. En disciplin som f.eks. BMW ikke bare tidligere har gjort det i, men fortsat gør det i med deres Art Cars. Den ultimative kombination må vel være den Andy Warhol-udsmykkede “BMW M1 Art Car” …
En læser var i kommentartråden (til den nævnte artikel) inde på, at hvis det til en start skulle prøves af, kunne en mulighed være at få folieret bilen (car-wrapping).

Det besluttede jeg mig for at undersøge nærmere og kontaktede derfor Ken Hansen fra Merkur Reklame, som er ekspert i at skabe en “visuel identitet”, bl.a. i alle former for skiltning, grafisk print i alskens sammenhænge (f.eks. firma-beklædning, messe-banner), vinduesdekorationer mm., men ikke mindst er foliering af biler et område, som de arbejder rigtig meget indenfor – herunder også af klassiske biler, hvor der samtidig er den store fordel, at Ken tillige er klassisk bilentusiast!
Merkur Reklame har det hele samlet under samme tag, lige fra det grafiske design til printerne.

Mulighederne og opgaverne spænder vidt … som f.eks. tidstypiske Heuer-stickers på denne fine Porsche 912, som er en af Kens egne biler.

Tyngdepunktet i hans bilsamling er Porsche, men Ken har også andre biler, og fælles for dem er, at de er i god stand.

Ifølge Ken er folier i dag af en beskaffenhed, som ikke ødelægger lakken, hvis lakken er af ordentlig kvalitet. Eller helt lavpraktisk, folien kan trækkes af igen, uden at lakken følger med …
Hvis jeg var den lykkelige ejer af en Porsche 356 Cabriolet, kunne jeg godt selv være fristet af tanken om at køre rundt, som Janis Joplin gjorde, en sommer.

Og derefter, til løvfald, lade folien blive trukket af for at komme tilbage den oprindelige 356er igen. Hvordan skal den så se ud næste køresæson …

Men der er naturligvis andre biler, hvor det kunne være fristende at gøre det. I forvejen synes jeg godt om BMW M1, men det kan jo godt kræve et dybt greb i lommen at blive ejer af en. Måske jeg ikke ville turde, når det kom til stykket, men tænk at lade Ken producere en folie efter Andy Warhols udsmykning. Det ville, som nævnt, være den ultimative udsmykning … jo flere billeder jeg ser af Andy Warhol BMW M1’en, jo federe synes jeg, den er!

Eller hvis jeg nu var blevet ejer af en BMW E30 M3 i rød – BMWer skal som udgangspunkt ikke være røde – kunne jeg godt lade mig inspirere af de viste E30ere og lade Ken udarbejde et forslag.

Men hov, det går jo ud over originaliteten og forringer bilens værdi, så det skal nok ikke lige være en BMW E30 M3, men så en anden E30 da …
Den har jo fået en velfortjent renæssance, og har man fundet et eksemplar, som alligevel er renoveret/skal renoveres, var det måske værd at prøve af!
Muligvis tilhører fremtiden ”kamæleonen”, for lige nu viser BMW konceptbilen “Dee” (nu hvor vi alligevel er inde på BMW), hvor den traditionelle lak er erstattet af såkaldt E Ink. Med E ink er det muligt at få overfladen til at skifte farve, så bilen kan skifte farve eller mønster efter dagen i ugen, ejerens humør og som vinden blæser (stort set). Henry Fords gamle svar til kunderne, der klagede over, at T-modellen kun kunne fås i sort: “You can have any color as long as it’s black”, får nu en helt ny betydning, hvis ”sort” skiftes ud med E Ink.

Men der er vi dog ikke, når det gælder den klassiske bil. Den skal helst bevare sin lak, så det helt oplagte er foliering, hvis den kommende køresæson skal køres i møde med en ny visuel identitet. Har ovennævnte givet inspiration og måske sat nogle tanker i gang, er det en oplagt mulighed at kontakte Merkur Reklame og få en snak med Ken Hansen …

Merkur Reklame
Greve Landevej 82-84
2670 Greve Strand

Telefon: 70 70 75 77
Mail: kh@merkur-reklame.dk

devider2

Ugens Foto: Garage

Jotak, mit eget garageprojekt skrider fortsat fremad, og jeg glæder mig til det færdige resultat, som ikke bliver så godt som det her, og det gør bilen heller ikke. Men jeg hygger mig med det, og det skal nok blive godt. Lige p.t. tænker jeg helt ærligt mere over garager end over selve bilerne, der kan være i sådan een. 

Ja, jeg fik i Ugens løb faktisk det drilske spørgsmål, om Årets sidste arrangement i Klub ViaRETRO, der jo er planlagt til at være på Fyn den 19. november, mon skulle være dér? Og tænk, det kan jeg faktisk godt se for mig! Følg med her…

devider2

Planlagte Klub ViaRETRO-arrangementer 2023

  • Løvspringtur 14. maj (Langeland)
  • Gavnø Classic 11. juni (klubstand)
  • Midsommertur 24. juni (Odsherredområdet)
  • Copenhagen Historic Grand Prix 4.-6. august (klubudstilling hele weekenden og middag om aftenen lørdag den 5. – det hele på banen ved Bellahøj)
  • Løvfaldstur 16. september (Silkeborgområdet)
  • Sæsonafslutning 19. november (Fyn)

devider2

Ugens Fund: (Blev solgt – finder lige en ny…)

Det var en Corvette til Gør-Det-Selv-manden.

Tak for tip til Morten Kjeldgaard.

Med lørdagsserien “Ugens Fund” vil vi hjælpe potentielle klassikerejere godt på vej: Vi udvælger ganske enkelt vores favoritbil til salg fra ugen der gik. Og inviterer læserne til at dele deres synspunkter, erfaringer, gode råd eller slet og ret og røverhistorier om den konkrete bil og model. Indsend forslag til kommende “Ugens Fund” på ugensfund@viaretro.com med link til annoncen, så indgår den i næste uges pulje.

devider2

Ugens Fund: 1992 Alfa Romeo 164 3.0 V6 til 47.000 kroner

Javist er den ikke en rigtig veteranbil endnu, men modellen er en klassiker og mærket et af verdens mest elskede. Blandt en lille del af befolkningen, men en stor del af ViaRETRO-læserne. Og her får man deres topmodel fra firserne til 47.000 kroner – efter at den nuværende ejer ifølge annoncen har brugt over 100.000 kroner på at sætte bilen i stand. 

Jeg har nærmest medlidenhed med ham, men hans ulykke kan så blive den nye ejers held. Og for en gangs skyld har vi en annonce, der i klar tekst skriver hvad der er lavet – og det gentager jeg lige herunder: 

Karrossen har kørt 200.000 km/125.000 miles
Der kom anden brugt motor i den i feb 2021 som havde kørt 70.000 km. Fuldstændig ren indvendig og olien var lysebrun.
Motor skiftet og tandremsskift er udført os Jensen Auto i Gentofte.

Jeg har brugt på den anden side af 100.000 kr på istandsættelse og det tog mig ca 2 år at finde de nye originale dele eller i OE kvalitet som jeg ønskede blev skiftet.
Her kommer listen:

Nye bærearme og nye bærekugler
Nye originale bøsninger i hele undervognen
Nye originale støddæmpere for og bag
Nye tårnnlejer og fjederkonsol for og bag
Nyt spax 20 mm sænkningssæt
Tandremsskift inkl vandpumpe, remhjul og strammer hjul skiftet i feb. 2021
Alle motorophæng er udskiftet med nye originale
Motor pakket om med nye pakninger inkl nye ventildækselpakninger
Nye Ferrodo bremsekiver for og bag
Nye originale bremseklodser for og bag
Nye originale ankerplader for og bag
Ny original Bosch ALB ventil skiftet bag
Brugt bagbro som har været sandblæst og derefter pulverlakeret
ALLE tværarme og bæreame bag udskiftet med nye originale og alle bolte og møtrikker er udskiftet
Ny original katalysator
Ny original lampdasonde
Ny original forrude
Nyt Exide batteri, udskiftet juli 2022
Motorolie og gearolie skiftet i juli 2021
Alle filtre er skiftet inkl gearkasse filter
Nye NGK tændrør og nye tændkabler udskiftet i feb. 2021
Ny original venstre trækaksel

Det lyder ikke dumt, vel? Og jeg noterer mig med glæde, at bilen sågar har anhængertræk. Til gengæld undrer jeg mig over den afskallede lak ved højre bagdør, men der står faktisk heller ingen steder, at bilen er blevet lakeret i forbindelse med istandsættelsen. Dét er værd lige at få styr på. 

Ser godt ud.

Der ER imidlertid noget, der er forholdsvist ærgerligt. To ting, faktisk. Den første er, at bilen er fra 1992, men indregistreret første gang i marts 1995. Og da det er det sidste, der afgør hvornår den bliver veteran i Danmark, så er der faktisk hele syv år til det sker. Dét er ærgerligt, da sådan en 164 så koster 9.000 om året i vægtafgift indtil da. Den anden ting er, at bilen har automatgear. Bevares, man kan sige, at det faktisk passer fint til bilens luksuskarakter. Men det passer ikke til den pragtfulde Busso-V6-motor. 

Man kan også sige, at det heller ikke passer til anhængertrækket, men jeg tænker faktisk de færreste udover mig vil bruge den på dén måde. Personligt ville jeg ærgre mig over ikke at skulle dirigere den lækre motorlyd med en femtrins manuel gearkasse, men hvis man kan leve med det, så får man godt noget meget afskrivning for pengene her. Og en af verdens smukkeste firedørsbiler, efter min beskedne mening.

Tak for tip til Jens Birkholm. Find annoncen her: Alfa Romeo 164

devider2

Stil: Tag det alvorligt

devider2

ViaRETROs Weekend Matiné redaktion: Claus Ebberfeld og Michael S Lund.

God weekend

16 kommentarer

  1. Soren W

    Ja foliering er smart. Man kan også omlakere en bil med en slags lak, der kan trækkes af igen ligesom folie. Nok smartere, hvis man blot vil have sin bil i en andenfarve for et stykke tid? Mads Christensen er blevet youtuber for Ferrari på “Formula TV”. Han har fået en hvid Ferrari at køre rundt i, og fik den i sidste afsnit folieret ligesom Stirling Moss’ berømte racer 250GT. Mørkeblå med en hvid stribe hen over fronten, og nr. 7 på dørene. Der indsneg sig dog en fejl. Find selv fejlen på Formula TV. Jeg giver en kop kaffe ved lejlighed til den første, der finder fejlen…

    Svar
  2. Ole Wichmann

    Elektriske biler er moderne, fremtiden siger nogle? Det er højst upassende når de prøver at læne sig op ad historien ved at bruge gamle klassiske bilmærker (MG, TVR…) eller modelnavne. Hav dog modet til at skue fremad og være futuristiske. Det allerværste er nå en karlsmart bygger en ægte klassiker om til eldrift. Fingrene væk!
    Michael du har desværre ikke en 356, for jeg ville gerne se dig køre rundt som Janis Joplin. Men du har en 911. Så jeg glæder mig til at se dig køre rundt til sommer som Pink Pig. Sæt i gang. Velbekomme.
    Søren W, jeg kigger straks på Youtube om jeg kan score en kop kaffe…

    Svar
  3. Soren W

    Jeps. Har skrevet til Mads, og det bliver lavet om…🤣 Ballancen mellem cool og uncool er hårfin….

    Svar
  4. Claus Ebberfeld

    Godt skrevet, @sl4me :-)

    @ole-wichmann, jeg har ikke ord for, hvad det må være, hvis Michael folierer sin 911 som Pink Pig, fordi Porsche har gjort det, fordi 917’eren havde det oprindeligt…men det er nok ikke noget pænt :-). På den anden side er der noget spændende over kombinationen kød og fossile brændstoffer, og dén måde er bedre end en gasgrill, synes jeg.

    Svar
  5. Henrik

    Nu endnu færre forbehold for ugens fund – Alfa 164. Vigtigst; den har SOLTAG og anhængertrækket burde kunne afmonteres uden synlige skader på bilen. Og i tillæg kan man, med lidt arbejde, få sænket vægtafgiften fra 9k årl. til 7k årl. Selvom en Busso V6 måske er sjovest med manuelt gear, har den så glimrende moment over hele registret at den ikke er uegnet til automatgear – som her i øvrigt er 4-trins

    Svar
  6. HP Thygesen

    En el TVR har givet “bedre” data end en V8 version (0-100 osv)

    Svar
  7. Claus Ebberfeld

    Enig, @henrikorla – i sin kraftkarakteristik en en treliters Busso med 12 V ikke uegnet til manuelt gear. Men det er lidt som at sætte Tom Kristensen til at være kørelærer.

    @hp-thygesen, hvis din bilentusiasme og TVR-kendskab handler om data, så har du misforstået emnet. Prøv at gå til FDM og se om du om du kan fastslå dens NCAP-score, antal kopholdere og hvor mange DIN-liter der kan være i bagagerummet.

    Svar
  8. Michael Sehested Lund

    Det undrer mig egentlig, at en journalistisk opfølgning på en tidligere artikel, med omtale af nogle muligheder, kan blive til, at jeg selv skulle gå med planer om drastiske ændringer på min 911 (endsige opfordre andre til det samme). Som den er nu, fremstår den i den originale farve, svarende til farvekoden (det ville da være dumt at ændre på det).
    Når det er sagt, er pointen ved en foliering eller lakering med en lak, der kan trækkes af igen, som @soren-w omtaler, at processen er reversibel – bilens originalitet forbliver uantastet. Vi er således i en helt anden kategori her, sammenlignet med elektricificering

    En anden grund til at foliere dele af bilen er at beskytte den mod ridser og stenslag (det omtales på Formula TV). Jeg kender selv alt for godt “prikprik”lyden, når der kører en last bil foran, der lige har tømt et læs jord af …

    Endelig er der de tidstypiske stickers, som også er foliering, bare i mindre størrelse. Mange kører rundt med dem, hvor de enten sidder direkte på bilens lakerede flader eller dens ruder.

    Svar
  9. Michael Sehested Lund

    Jeg er enig med dig i @ce , at hvis man vil have en TVR efter den klassiske recept med en stor amerikansk V8, er det eneste rigtige at gå efter en af de ældre. For jeg vil godt sætte spørgsmålstegn ved, om der overhovedet kommer en ny Griffith efter den recept! Dumt eller ej med en EV, men det er den eneste mulighed, hvis TVR skal eksistere i fremtiden, og det er TVR ikke ene om.
    Allerede fra 2030 er det slut med nye biler med forbrændingsmotor produceret i UK og 2035 i EU. Hvis jeg var investor i TVR, ville jeg vende tommelen ned for en bil, der kun har en tidshorisont på godt 5 år. Det er da også, hvad Les Edgar har gjort, da han og TVR nu har indgået en alliance med nogen, der hedder Ensorcia Metals, som fokuserer på produktion af Lithium …

    Så sent som i denne uge kom tallene fra den britiske bilindustri. I 2022 var produktionen helt nede på 775.014 biler for den samlede bilindustri i UK!
    Der anføres tre årsager: Problemer med levering af komponenter, Brexit og bagud på elbilteknologi.
    Indenfor de næste 10 år spås kun producenterne af specialbiler at overleve: Aston Martin, Bentley, Jaguar Land Rover og Rolls-Royce (her kunne TVR måske være med …). Og det bliver med elbiler; Rolls-Royce har allerede en og Aston Martin forventer en lancering i 2025. BMW har allerede flyttet produktionen af den elektriske Mini til Kina og drejer nøglen på fabrikken i Cowley i 2030, hvor Mini med forbrændingsmotor produceres i dag.

    Svar
  10. Claus Ebberfeld

    Det er jeg ikke helt enig i, @mslund: Hvis jeg var investor i TVR (utænkeligt, da jeg bare ville købe klassiske TVR for pengene i stedet), så ville jeg maksimere mit udbytte inden 2030 (hvis man tror på den dato), og dén niche bliver absurd nok større og større, da lemmingeffekten med absurd fart sender alle over i at lave elbiler.

    Kodeordet ligger vel i sætningen “Indenfor de næste 10 år spås kun producenterne af specialbiler at overleve”. En sportsvogn med V8 og manuelt gear er i dén grad en specialbil. Her ER en niche. Og kun TVR ved hvordan man laver en TVR. 2030? Jamen, den skal også serviceres efterfølgende. Især TVR!

    En hurtig elbil er derimod ikke en niche, men normen. En nicheproducent, der prøver at gå den vej, kommer op imod alle de store. Og det er en kamp, de ikke kan vinde. Medmindre de er geniale. Det var Lotus engang, men de vil heller ikke. Og TVR var aldrig.

    Hvilket man også kan se af, at de ikke kan blive færdige med deres udmærkede produkt fra 2017. Klassisk britisk: En knaldgod idé udført totalt elendigt – grænsende til slet ikke udført i TVRs tilfælde. Jeg er lidt muggen på alle bilentusiasters vegne, men hele TVR-genfødslen virker som et mikrokosmos af selve den britiske bilindustris fald.

    Svar
  11. Kai

    Det har altid undret mig at man bruger eks. 100kkr på at renovere (+ ens egen timeløn) på noget, man derefter sætter til salg for 47kkr.
    Derek Bieri fra VGG laver meget gas med dette, bortkomne kvitteringer og elendig spraymaling af ting, så de står som nye osv.
    Al den tid jeg har kigget på bilannoncer, har jeg tit set dette med høje udgifter til vedligehold og meget mindre salgspris.
    Jeg forstår ikke hvordan det hænger sammen?

    Svar
  12. westmus

    @Kai , fordi det sjældent kan betale sig at “restaurere” en gamle bil. Du få meget hurtigt brugt flere penge end køretøjet reelt er værd. De økonomisk smarte køber fine biler andre har spildt deres penge på at renovere. Heldigvis er verden fuld af optimistiske sjæle og folk som ikke lader købmandskab ødelægge deres hobby, ellers vil vi jo leve i er verden hvor kun meget få gamle biler havde overlevet. Hvad var det lige Harry fra Harry’s Garage have brugt på restureringen af hans Lancia Zagato ? 800000,- eller sådan noget . Bilen burde jo økonomisk set bare have været sendt direkte i jernhandlerens knuser. Han kunne vel have købt en anden i fin stand for nærmest det halve.

    Svar
  13. jakob356

    Når man er ude i at skrive, at olie, filtre og tændrør er skiftet, så er man i gang med at oppumpe annoncen og burde være stoppet i tide. Men det er selvfølgelig bedre end “suttet bolsche” og den slags…
    Et filter koster 30 kr, et tændrør15 og en dunk god olie 200 kr, hvis det er pr postordre fra de store tyske steder. Den halve tank benzin bilen måske leveres med udgør en større værdi, så den slags småting kan man snakke med interesserede købere om senere.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.