Register

sixteen − sixteen =

A password will be e-mailed to you.

Nu hvor Classic Race Aarhus er udgået er Rømø Motor Festival Danmarks officielt bedste motorarrangement. Og min kollega Jan er en mand med en plan.

Hvis man ikke kender arrangementet, så vil jeg anbefale at genlæse min rapport fra den første gang jeg var der, tlbage i 2017: Strandløver og Speed Queens, hed artiklen, der således også berører at Rømø Motor festival handler om mere end bare fart og resultater, men også (og det måske endda i endnu højere grad) om stil og show. Siden har jeg været der to-tre gange mere, den ene gang i Volvoen fra 1956, hvilket giver endnu flere muligheder, hvilket jeg både benyttede mjg af og skrev om: Volvoweekend på Rømø: Pre-’58, kulgrill, dragracing og aftenbadning, hed den artikel – og nej, man behøver ikke gøre det hele.  

Til Rømø Motor Festival 2021 deltog blandt andet denne smukke belly tank lakester.

Den ene gang var jeg afsted med min kollega, der med både Camaro og Corvette på CV’et straks blev fanget af stemningen. Ja, mere end det, faktisk – efter lidt rødvin i bålets skær om aftenen gik snakken om at være med på strandracet. Altså som deltager. Besnærende tanke, må jeg sige, da jeg ligesom han var fuldstændigt betaget af hele det show, som Rømo Motor Festival er. Og javist, jeg kunne da også sagtens drømme om at være med, men jeg havde ikke fået rødvin nok til at proklamere, at det skulle ske. Men hvis det var, hvordan skulle det så være? 

Reglerne for de deltagende køretøjer er forholdsvist enkle, og jeg gengiver dem derfor herunder:

  • Pre-war cars, coupe, roadsters and specials.
  • Pre-war bikes, US or European.
  • Appearance, main parts and performance parts must not be newer than year 1947.

Der er ingen tvivl om. at hele showet er domineret af tidlig amerikansk hotrodkultur, og mange af både deltagere og arrangører kommer ud af det miljø. Hvis det stod til mig, så ville jeg komme i en europæisk bil eller motorcykel, udelukkende for at øge diversiteten. Det helt oplagte og det der kommer nærmest de amerikanske forbilleder ville være en britisk, fransk eller italiensk “special” baseret på noget standard Morris, Renault eller Fiat. 

I min drømmeverden ville jeg dog sidde bag rattet af en ottecylindret rækkemotor på metanol og andre gode sager, og så ville jeg være meget pragmatisk med om den var fra Bugatti, Alfa Romeo eller måske endda en gammel Triumph Dolomite. Eller seks cylindre, men så skulle det være en Maserati. Akja, mine pokkers drømme! Dét kommer ikke til at ske – og dog: Der findes jo nogle af den slags i Danmark, så jeg kunne da prøve at spørge dem.

Dette er strengt taget ikke “belly tank”, men “wing tanks” – i dette tilfælde til en Mustang P51.

Min kollega var imidlertid mere konkret: Han fandt lynhurtigt frem til en bekendt, der havde en gammel droptank fra et fly, og så var vejen frem jo klar – han ville bygge sin egen racer, og det skulle være i den klassiske “belly tank lakester” stil. Jeg forstår ham godt: Strengt taget var belly tank-racere ikke bygget til dragrace men til højhastighedskørsel på udtørrede saltsøer i Guds Eget land, og der er få køretøjer der udstråler fart og dynamik som dem. Aerodynamik, faktisk. 

En vingetank til en let jager er ikke ret stor – sammenlign med personellet, der monterer den.

Den historiske baggrund er, at mange jagerfly og lette bombefly havde relativt lille tankkapacitet, og på lange togter derfor medbragte droptanke: En ekstratank, der var monteret under vinger eller skrog, og når den var tømt under tilflyvningen til målet, så blev den droppet af flyet. For ikke at ødelægge aerodynamikken mere end højst nødvendigt var tankene meget vindglat udformet, faktisk som noget nær den perfekte grundform – en vanddråbe. Efter krigen var den slags nærmest overflødigt, og kunne købes for få dollars fra militære overskudslagre – og så blev de adopteret af hotrodderne, der dengang i de sene fyrrere havde fanget, at aerodynamik betød noget for de allerhurtigste biler. Kunne en droptank ikke bruges som karosseri? Jo, det kunne det da. 

Hvilken er mest aerodynamisk?

Da typiske hotroddere netop byggede alting selv, meget ofte på et begrænset budget, så var ikke bare droptanken en krejlet eller brugt ting, men også motor, gearkasse, hjul og det hele samlet sammen af hvad man nu kunne finde, købe billigt eller sågar låne, og det var fascinerede maskiner, der kom ud af det. På en måde stadig en slags krigsmaskine, men nu indenfor kampene om at nå de højeste hastigheder, og hotrodverdenen tog dem virkelig til sig. Tankene findes i forskellige størrelser, men hvis man skal have både en V8 og en chauffør i, så er de store fra Lockheed P38 Lightning det klassiske valg. Ikke bare historien er fantastisk, men en belly tank lakesters æstetik er fascinerende industriel og en klassisk cocktail af råt og smukt og hotroddernes tilgang med “anything goes” gør at ikke to er ens. 

Det starter med en drøm, og så er det bare at gå igang.

Og sådan een vil min kollega nu bygge. Han skrev således i weekenden, at han nu havde fundet en passende motor, nemlig en Cadillac flathead V8, og jeg havde nær svaret, at så var det jo bare at bolte bellytanken og motoren sammen, så var han klar. Så enkelt er det selvfølgelig ikke, da droptanken lige skal have et rudimentært chassis også. Plus det løse, naturligvis. 

Men projektet har allerede fra start lidt et frygteligt tilbageslag: Den droptank, der startede hele idéen er alligevel ikke til salg! Såeh, ViaRETRO iler med at komme til undsætning: Hvem kan hjælpe min kollega med at finde en droptank? Skriv gerne til ce@viaretro.dk, så skal jeg formidle kontakten. Rømø Motor Festival 2023 finder sted i sensommeren og der er åbent for tilmeldinger allerede nu, men den eksakte dato bliver først offentliggjort i marts. Hvorvidt han kan nå det er et godt spørgsmål, men lad os nu lige starte med at finde en tank til ham…

18 kommentarer

  1. Christian V

    Jeg kan desværre ikke hjælpe med at lokalisere en P38-tank. MEN til gengæld kan jeg tippe om, at der er ikke mindre end to par af de sjældne Edmunds Custom aluminiumstopstykker (og ditto indsugningsmanifolds) til Cadillacs sideventilede V8’ere på Ebay i øjeblikket.

    Svar
  2. Skaanning

    Rømø Festival er absolut et besøg værd. Også selv om man ikke som udgangspunkt er pjattet med hotrods og SÅ gamle biler. Man bliver revet med af stemningen, lyden, duften og dramaet!
    Kører man til festivalen i sin klassiker, skal man dog lige gennemgå bilens køleranlæg inden afgang. Man kommer til at bevæge sig i sneglefart allerede før man ankommer til dæmningen. Så meget kø er der. Der er jo kun 1 vej til Rømø. Og 1 time i varmt vejr med måske 10 km i timen er ikke noget gamle biler er glade for.

    Svar
  3. Soren W

    Fedt. Jeg har heller ikke en droptank på loftet, men jeg håndmaler gerne racernummer på bilen, når den er klar :-)

    Svar
  4. jakob356

    Jamen det glæder vi os da til at se :-)

    Det er altid en dejlig sommerweekend, især hvis man kommer dagen før og ikke skal holde på dæmningen og nyde udsigten sammen med alle andre..

    Husk at arrangørerne ikke er så glade for projekter og helst kun tilmelder hele fungerende køretøjer, så han skal nok rubbe neglene lidt..

    Når vejret er dårligt nok, følger jeg for tiden en YouTube kanal, hvor der bygges en landspeed racer, med meget hjemmelavet teknologi ala forrige århundrede, dog ikke førkrigs-. Men ret spændende alligevel: https://www.youtube.com/watch?v=5tmPkATtM_4&list=PLoTU9_iCGa6hOQS-JE1DNWGb3Md2STFNm&index=2

    Svar
  5. Claus Ebberfeld

    Der er allerede kommet et par tip ind – samt en invitation til at besøge den elegante racer på det allerførste billede: Den er dansk og står på Nordsjælland – hvor der også er en tank.

    Motoren er fin og kørende og skulle have omkring 140 heste, @christian-v, så det mener kollegaen rækker på sand. I hvert fald i forhold til, at han heller ikke har noget bagtøj endnu. Eller chassis. Eller eller eller. Men han er ferm til at svejse!

    Svar
  6. The Real Stig

    Prøv at spørge hos Gillelejegruppen: https://gillelejegruppen.dk/
    I øvrigt er dette “hemmelige” museum et besøg værd – husk at bestille tid.
    Vi var der for et par år siden med Lotus-klubben. Vi sad efter rundvisningen under vingen på en Me110 natjager og spiste til lyden af Lillimarlene.

    Svar
  7. Thomas Toft Bredahl

    Tak for endnu en gang at rose vores arrangement, Claus.

    Du har ret i at vi som arrangerer RMF, samt mange af vores frivillige bag løbet, alle kommer fra miljøet med hot rods og amerikanske biler, hvorfor det nok kan se ud som om vi favoriserer den slags køretøjer. Men vores interesse for historisk motorløb spænder hele vejen omkring de gamle jordbaner, over Roskilde Ring og til de sagnomspundne historier om “landsbyens hurtigste bil”.
    Således hilser vi de europæiske mærker mere end velkommen, så længe det kan have været brugt som racerbil/special, dengang i 1947.
    Hele målet med RMf har hele tiden været, og er stadig, at vise hvad der kunne have foregået på en dansk strand, lige efter krigen. Ikke udelukkende at spejle sig i hvad der foregik i USA, selvom de tilgængelige og prisbillige projekter naturligt stammede derfra.

    Jeg håber at vi har hjulpet jer lidt på vej nu (så kan Facebook da bruges til lidt fornuftigt), i jeres søgen efter tanken.

    Svar
  8. Claus Ebberfeld

    Velbekomme, @Thomas.Toft-Bredahl – I har fortjent al den ros, og sådan er det bare!

    Der er jo intet underligt eller for den sags skyld forkert i, at der er flest hot rods og amerikanske biler til arrangementet, når nu hele dragracingkonceptet kommer fra Amerika. For sådan een som mig, der kommer fra miljøet omkring asfalterede permanente rundbaner med tresserbiler på, så er det jo netop meget eksotisk at se nogle ældre biler køre dragrace på sand. Og ja, jeg synes stadig konceptet er intet mindre end genialt. Der var den igen, mere ros.

    Når jeg skriver, at jeg gerne ville troppe op i en europæisk pendant, så er det bare fordi jeg altid har kunnet lide den skæve vinkel bedre end den slagne vej. Hvilket minder mig om en af de fedeste og skøreste dueller nogensinde: Nemlig da I havde en 750 kubiks Austin oppe imod en 27-liters flymotoriseret Isotto-Fraschini ned af sandet. Jeg glemmer det aldrig.

    Så da jeg hørte min kollega drømte om at stille op tænkte jeg straks hvordan jeg ville kunne hjælpe ham. Og det er IKKE ved at svejse hans chassis eller andre livsvigtige (for ham!) ting, kan jeg godt afsløre! Men spalteplads i en god sags tjeneste, dét er jeg altid med på at stille til rådighed.

    Og Rømø Motor Festival ER en god sag. Vi ses!

    Svar
  9. Thomas Toft Bredahl

    Du har fuldstændig ret, Claus, i at den skæve fordeling er noget af det mest spændende. I hvertfald i min bog.
    Det ser man sjældent, i homologeret motorsport, men vi kan heldigvis tillade os at lade kørerne vælge selv og så opstår de finurligste ræs man nogensinde har oplevet.

    Svar
  10. Ciao

    Bare en tanke.
    Hvad med en gammel drop tank fra en F16 eller en anden model der er på vej ud.
    Uden at vide det, kunne flyvevåbnet måske skaffe sådan en, eller en anden model hvis man spørger pænt.
    Mener de findes som 600 gallons, men de har selvfølgelig ikke eksakt dråbeformen.

    Svar
  11. Claus Ebberfeld

    @ciao, hvis du lige læser en af grundreglerne, så kan du nok se, at en F16-tank ikke rigtigt fungerer:

    Appearance, main parts and performance parts must not be newer than year 1947.

    Så hvis du vil lave en lakester til at køre hjemme på din villavej, så kan en F16-tank måske nok gå. Men på Rømø vil du ikke få ros for at skyde genvej. Jeg mener endda amerikanerne har en talemåde for det: “The right way – or the highway”.

    @the-real-stig, jeg tillader mig at tvivle: Så længe droptanken er monteret kan en F16 næppe nå Mach 2. Hele pointen med dem er jo, at de kun skal bruges på tilflyvningen og så droppes (deraf også tilnavnet droptank), fordi de nedsætter ydeevnen – også selvom de måtte være tomme.

    Svar
  12. Per

    Når jeg ser en Belly tank kreation tænker jeg altid på denne Nimbus. Jeg er vild med den. Ualmindeligt flot arbejde af både MC og sidevogn..

    Svar
  13. Hjorthoej

    Kim Scholer, som ejer Nimbus og sidevogn har måske kontakter med folk med brugbare tanke…
    Jeg kender Kim og kan – hvis ønsket – forespørge.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.